
Tuontiautojen turbo ongelmia ?
Tuontiautojen turbo ongelmia ?
Tuli aihetta otsikon kysymykseen, kun itsellä on w203, 220cdi, saksan tuonti. Ostohetkellä noin vuosi sitten oli 118 tkm. ajettu, mersulla saksassa kaikki huolot ajallaan tehty, nyt mittarissa 140 tkm. ja yllättäen maantieajossa hajosi ahdin. Seuraavana päivänä pajalle (M. Tuominen, Rauma) jossa todettiin että ahtimesta akseli poikki. Kun kyselin eri paikoista uutta ahdinta, Garrettin maahantuoja piti puhelimessa pitkän esitelmän siitä miten saksan tuontiautoista menee ahtimia, koska siellä ei käytetä ns. "peseviä" öljyjä ja kun autoon sitten täällä vaihdetaan suomi-öljyt, alkaa skeida irrota koneesta ja kulkeutuu juuri esim. ahtimen laakereihin, rikkoen paikat....? Voineeko pitää paikkaansa ? Tietääkö kukaan olisiko noissa saksan ja suomen öljyissä eroja ? Kuulostaa oudolta... 

Siis nehän käyttää huomattavasti erilaisia öljyjä kun me....siellä kun ei tarvi olla pakkaskestävyyttä kun nimeks jne.
Oman c230k:n takakontistakin löysin (jos oikein muistan) 15-30w jtn. semiä vaikka auto muuten hyvin huolettu jne.
En ihmettelis vaikka toi väite pitäs paikkansa. ja eiköhän sillä ihmisellä ole kokemusta aika monesta autosta kuka sulle puhu tosta.
Edit: Kyllä ne saksalaiset on tässä suhteessa takapajuisia. Ja nehän elää siinä että +200tkm auto on romutustavaraa joten sen ei tarvi enempiä kestää mistä johtuu tuo "huonon" öljyn käyttö.
On vähän eri tuo autokulttuuri.
Oman c230k:n takakontistakin löysin (jos oikein muistan) 15-30w jtn. semiä vaikka auto muuten hyvin huolettu jne.
En ihmettelis vaikka toi väite pitäs paikkansa. ja eiköhän sillä ihmisellä ole kokemusta aika monesta autosta kuka sulle puhu tosta.
Edit: Kyllä ne saksalaiset on tässä suhteessa takapajuisia. Ja nehän elää siinä että +200tkm auto on romutustavaraa joten sen ei tarvi enempiä kestää mistä johtuu tuo "huonon" öljyn käyttö.
On vähän eri tuo autokulttuuri.
Viimeksi muokannut SK, Su 22.08.2010 01:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Jos on ihan oikeasti merkkiliikkeessä huollettu niin siellä laitetaan suositusten mukaiset öljyt jotka on samat Suomessa ja Saksassa. Sehän on helppo tarkistaa huoltokirjasta tai laskusta itse. Omissa autoissani näkyy olevan 0W-40 ja 5W-30 laitettu.
Jos huolloista ei ole tarkempaa tietoa niin siellähän voi olla mitä tahansa. Kyllä sakemannikin osaa huolloissa säästää kun auto on myyntiin menossa.
Jos huolloista ei ole tarkempaa tietoa niin siellähän voi olla mitä tahansa. Kyllä sakemannikin osaa huolloissa säästää kun auto on myyntiin menossa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
No joo, asiantuntevia kommentteja eri tahoilta, kiitos niistä. Varmuutta tähänkään asiaan ei mistään saada, mutta saattoihan se olla meikäläisen tunnetusti "hyvää"
tuuria, tuo ahtimen hajoaminen . Ilmeisesti tuontimersuissa ei ole ainakaan kovin yleisesti turbo-ongelmia ollut...kun tässä kyselin asiasta muutamista mersukorjaamoista, olivat dealerin kanssa samoilla linjoilla, ettei mersuihin ole tarvinnut ahtimia vaihdella.
Olkoonpa miten tahansa, nyt hyrisee pellin alla uusi ahdin, vehon takuu seuraavat 2 vuotta .

Olkoonpa miten tahansa, nyt hyrisee pellin alla uusi ahdin, vehon takuu seuraavat 2 vuotta .
Eikai se mikään uutinen ole, että saksassa helposti jää autot huonommalle huollolle kun ne ikääntyy. Suomessa on vielä aika huolellinen huolto/öljynvaihtokulttuuri, johtunee kai siitä että perinteisesti autot on olleet "kalliita" hankkia verotuksen takia. Ja sittenkun saksassa unohdetaan öljyt vaihtaa ja vedetään autobaanalla 200 lasis ja pakosarja punahehkus, saattaa turbokin kärsiä.
Toinen juttu on että joissakin MB:n huolto-ohjelmissa on käsittämätön ilmansuodattimen vaihtoväli. esim W202 OM605 turbossa 100 tkm
Olen nähnyt revenneitä / pettäneitä ilmansuodattimia, loput jokainen arvaa mitä turbolle tapahtuu. Esim raskaassa kalustossa on monesti tupla suodatin, eli sisempi varmuusväline
jos pää suodatin hajoo
Toinen juttu on että joissakin MB:n huolto-ohjelmissa on käsittämätön ilmansuodattimen vaihtoväli. esim W202 OM605 turbossa 100 tkm

Olen nähnyt revenneitä / pettäneitä ilmansuodattimia, loput jokainen arvaa mitä turbolle tapahtuu. Esim raskaassa kalustossa on monesti tupla suodatin, eli sisempi varmuusväline
