Onko olemassa halpaa ja helppoa turbotusta?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Onko olemassa halpaa ja helppoa turbotusta?

Viesti Kirjoittaja Peq »

Autona 190 2.5D vm. -87, automaattilaatikolla

Hieman tekisi lisää tehoa mieli, syöttöruuvia käänsin jo ja vaikuttihan se. Mutta kuitenkin tekisi mieli turboa sinne pellin alle :)

Kun auto maksoi alle 1000e, eikä siihen ole rahaa uhrattu vielä kuin 100-200e, niin en halua turbotuksenkaan maksavan edes puolia siitä mitä auton arvo nyt on. Auto ei ole uusi ja puutteita täten kyllä löytyy muualtakin kuin tehoista.

Kysynkin, saanko autoon lisätehoa turbon avulla, niin että auto kestää tavallista käyttöä, jos budjetti on vaikka alle 500e? Tavoitteena ei todellakaan ole mikään superturbo, vaan pieni, esim 20-50hv tehonlisäys. Ahtopaineet saisi pysyä vaikka 0,5bar hujakoilla.

Kaikki työt tietysti pyrittäisiin tekemään itse. Eniten askarruttaa pakosarja, mikä on paras ratkaisu pienellä budjetilla? Tehdä itse, vai hankkia valmis turbon satsi?

Tarvittavat osat varmaankin löytyy alle 500e käytettynä. Mutta saako niillä aikaan pientä lisätehoa niin että kone kestää? Vai onko parempi säästää satasensa ja tyytyä ruuvattuun vapariin. Eli onko turbotuksen pakko aina olla kallista?
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Jos auto maksaisi 100 tuhatta jättäisitkö ahtamatta kun auto olisi tuolloin liian kallis?
Nyt kun se maksaa tonnin ei siihen voi uhrata rahaa.. , mitä jos se maksaisi ostaessa 100 euroa?
Ei siihen silloinkaan voisi laittaa rahaa kuin 1 euroa?
Mielestäni auton hinnalla ei tuossa tapauksessa ole merkitystä jos auton kunto on hyvä.
Toki jotain pommia ei kannata käydä rakentamaan ollenkaan.

Alla olevaan tekstiin vielä ettei tuota pakosarjaa kannata tehdä jos alkupeäinen valusarja on hyvä joten siinä säästää heti.

Lainaus tuosta alhaalla olevasta topikista napalta:

"Kallis on aina suhteellinen käsite mutta useita tuhansia maksaa kunnolla tehty om603.

Ajatellaan nyt vaikka tuollaista w201:sta johon joutuu sen aihio koneenkin hommaamaan

Hyvä OM603 turbo moottori 1500e ylöspäin
Mynän pumppu 6syl koneeseen +1000e
Ahdin, kiinacooleri, ahtoputket +1000e
Kunnon pakosarja 500e
Koneen peruskorjaus (laakerit, männänrenkaat, hoonaus. tiivistesarjat yms +1000e
Automaatin vahvistus tai manuaalina getragin hommaus +1000e molemmat versiot
Vieläkin täytyy tehdä pakoputki, imusarja rakentaa, kaikenlaista pikkunippeliä ja nappelia niin saa yllä oleviin vielä sen 1000-2000e lisätä.

Jokainen oikeasti noita +400hv koneita aikaansaanut sen on montakertaa todennut että se on noin ~10ke mikä menee kun tuollaisen tekee hyvin ja niin että sillä on edes edellytykset pysyä nipussa pidemmän aikaa. "

eli kyllä tästä samasta asiasta väännetään muillakin foorumeilla, kuin mersufoorumilla Wink tuokin taisi olla joku enemmän tietokoneisiin liittyvä sivusto Rolling Eyes
Holset siellä lukee..
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Peq »

Juu-u mutta tässä nyt on kyseessä pikkusen eri asia kuin +400hv auton rakentaminen. :wink: Kysymykseni kuuluikin että jos piristykseen ei halua oikeasti upottaa 500e enempää niin kannattaako unohtaa koko turpo?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

riippuu niin paljon tuurista ja kaasun antajasta.. ite meinaan ainaki tuolla 500e budjetilla turbotella jossain vaihees tuon varkkurojektin josko jaksaa/kerkee,,, pirun nälkä vaan alkaaa kasvaan syödessä ja BOOM! :roll:

allekirjoituksen auto piti kans ihan vain pikkusen piristää ja turbottaa... kuinkas kävikään :roll:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä tuolla 500 € turbottaa, kun ei vain ala ahnehtimaan tehojen kanssa, eli pitää muistaa jättää ne ahdot sitten myös siihen 0.5 bar. eikä kokeilla mitä jos vähän lisäis kokeeksi ja elemettejä ei saa mennä vaihtamaan suuremmiksi...

vakio 300 turbo pakosarja ja turbo olis hyvä lähtökohta (hinnat pyörii jossain 300 € molemmin puolin), siihen vähän askartelua koneen ympärillä (öljyn paluun rakentaminen ja öljyn tulo ahtimelle), niin siinähän se sitten jo onkin paketti kasassa, kun pumpulla oltiin jo kai käyty aikaisemmin...
Viimeksi muokannut napa, Ti 24.08.2010 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Peq »

Joku jolla vaikka oisi kokemusta tällasesta takapihaturbotusprojektista, voisi vähän vinkata esim. tuon pakosarjan suhteen, että mikä lienee edullisin vaihtoehto? Vanhempia ahtimiahan saa ainakin sadan euron molemmin puolin ja painekotelon ja ahtoputket voi kyllä väsäillä itse.
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Peq »

napa kirjoitti:kyllä tuolla 500 € turbottaa, kun ei vain ala ahnehtimaan tehojen kanssa, eli pitää muistaa jättää ne ahdot sitten myös siihen 0.5 bar. eikä kokeilla mitä jos vähän lisäis kokeeksi ja elemettejä ei saa mennä vaihtamaan suuremmiksi...

vakio 300 turbo pakosarja ja turbo olis hyvä lähtökohta (hinnat pyörii jossain 300 € molemmin puolin), siihen vähän askartelua koneen ympärillä (öljyn paluun rakentaminen ja öljyn tulo ahtimelle), niin siinähän se sitten jo onkin paketti kasassa, kun pumpulla oltiin jo kai käyty aikaisemmin...
Hmm olen kyllä kuullut että 300 pakosarjan saa nelipyttyiseen käymään mutta mites tuo viisisylinterinen? Onko helppo nakki sovittaa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

edullisin ja paras on varmasti se vakio turbon pakosarja, usko pois...

ja niillä satasen turboilla ei sitten tee mitään, ne leipoo viikossa... turbon hinnassa ei kannata liikaa säästää...

kerran lahjoitin tällä yhden täysin paskan toyotan pikku turbon jollekin kyselijälle ja se alkoi sitten leuhkimaan yv:llä että oli saanut myytyä sen 100 €:lla :x en siitä ole kiukkuinen, että se sais siitä rahaa, vaan siitä, että joku joutui niin pahoin huijatuksi sillä turbolla... olin kuitenkin syöttänyt siitä imusiiven läpi varoiksi hietaakin monta kourallista samalla, kun pyöritin sitä ducaton pakokaasuilla "miljoonaa", ettei kukaan vain luulisi sitä ehjäksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Peq kirjoitti:Hmm olen kyllä kuullut että 300 pakosarjan saa nelipyttyiseen käymään mutta mites tuo viisisylinterinen? Onko helppo nakki sovittaa
4 ja 5 mukiseen menee ihan yhtä helpolla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Kannattaa katsoa ja seurata käytettyjen palstoja.
Hyvällä tuurilla saattaa saada liki koko sarjan asennusta varten tuolla 500eurolla.
Holset siellä lukee..
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Peq »

Kiitos asiallisista vastauksista :) Vaikka näitä juttuja on varmasti puitu paljon jo ennenkin. Täytynee rueta metsästämään noita vakio turbojen sarjoja. Purkaamot pyytää niin sikamaisia hintoja että järkevintä lienee seurata yksityisten myynti-ilmoituksia.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

napa kirjoitti:
Peq kirjoitti:Hmm olen kyllä kuullut että 300 pakosarjan saa nelipyttyiseen käymään mutta mites tuo viisisylinterinen? Onko helppo nakki sovittaa
4 ja 5 mukiseen menee ihan yhtä helpolla...
Eipä taida mennä. OM603 turbon pakosarja on kaksiosainen, eli toinen pätkä on 4 pytyn mittainen (tämä sopii OM601 eli 200D moottoriin, kun tulppaa päätyn). Jos laittaa 5 pyttyseen niin joutuu sen kahen pytyn mittasen pätkän muokkaamaan yhen pytyn mittaseksi.
S212 & W639
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

-jorkki- kirjoitti:
napa kirjoitti:
Peq kirjoitti:Hmm olen kyllä kuullut että 300 pakosarjan saa nelipyttyiseen käymään mutta mites tuo viisisylinterinen? Onko helppo nakki sovittaa
4 ja 5 mukiseen menee ihan yhtä helpolla...
Eipä taida mennä. OM603 turbon pakosarja on kaksiosainen, eli toinen pätkä on 4 pytyn mittainen (tämä sopii OM601 eli 200D moottoriin, kun tulppaa päätyn). Jos laittaa 5 pyttyseen niin joutuu sen kahen pytyn mittasen pätkän muokkaamaan yhen pytyn mittaseksi.
no ompa kova työ :wink: mullakin olis yksi 5 pyttyiseen valmiiksi muokattu vakio turbo pakosarja tiedossa ja pitäiskin kysyä onko se itseasiassa mun, kun joskus tehtiin kauppaa siitä + turbosta, mutta muistin ottaa vain pelkän turbon mukaan sitten kaupat lopullisesti tehtäessä :roll: kun turbo ei mennytkään enää mersuun, vaan transiittiin...

ellei se sitten ollut peräti OM602 turbokoneen alkuperäinen turbo pakosarja... siihen olis kuitenkin voinut lyödä samanlaisen "yhden pytyn jatkopalan" lisää, niin olis sopinut sitten 6 mukiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Onko olemassa halpaa ja helppoa turbotusta?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Peq kirjoitti:Autona 190 2.5D vm. -87, automaattilaatikolla

Hieman tekisi lisää tehoa mieli, syöttöruuvia käänsin jo ja vaikuttihan se. Mutta kuitenkin tekisi mieli turboa sinne pellin alle :)

Kun auto maksoi alle 1000e, eikä siihen ole rahaa uhrattu vielä kuin 100-200e, niin en halua turbotuksenkaan maksavan edes puolia siitä mitä auton arvo nyt on. Auto ei ole uusi ja puutteita täten kyllä löytyy muualtakin kuin tehoista.

Kysynkin, saanko autoon lisätehoa turbon avulla, niin että auto kestää tavallista käyttöä, jos budjetti on vaikka alle 500e? Tavoitteena ei todellakaan ole mikään superturbo, vaan pieni, esim 20-50hv tehonlisäys. Ahtopaineet saisi pysyä vaikka 0,5bar hujakoilla.

Kaikki työt tietysti pyrittäisiin tekemään itse. Eniten askarruttaa pakosarja, mikä on paras ratkaisu pienellä budjetilla? Tehdä itse, vai hankkia valmis turbon satsi?

Tarvittavat osat varmaankin löytyy alle 500e käytettynä. Mutta saako niillä aikaan pientä lisätehoa niin että kone kestää? Vai onko parempi säästää satasensa ja tyytyä ruuvattuun vapariin. Eli onko turbotuksen pakko aina olla kallista?
Vaparin pakosarjaan ahtimen laippa suoraan kiinni tai käyrällä siirtää ylemmäs jos tulee öljynpaluun kanssa ongelmia :arrow: ilmaista jos työskentelet metallialalla.
200 saa varmasti hyvän pienen ahtimen.
Muutama käytetty letkunpätkä, ahtoa 0,4-0,7 ilman cooleria, syöttöä sopivasti ja thats it tehoa muutama kymmenen hv lisää eikä maksa paljoa ja toimii.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Onko olemassa halpaa ja helppoa turbotusta?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Laita piiltemasta tai moponetistä pikkukompura takakonttiin pumppaamaan ilmaa painesäiliöön/säiliöihin. Painesäiliöstä putki konehuoneeseen ja paineenalentimesta myllylle kickdown nappulan ohjaamana se 0.5 bar kun tarvii lisää löylyä. Eiköhän sinne takakonttiin mahu aika iso pönttö :D luulis sillä saavan liikennevaloista lähettyä muutaman kerran. Ajon aikana sitten antais sen 9.95e hintaisen muovikompuran päristä.

Ja tarvikeliikkeestä kompressor kromitarrat takaluukkuun että muutkin tietää että miks se hävis horisonttiin :D

:roll:
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

napa kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:
napa kirjoitti:
Peq kirjoitti:Hmm olen kyllä kuullut että 300 pakosarjan saa nelipyttyiseen käymään mutta mites tuo viisisylinterinen? Onko helppo nakki sovittaa
4 ja 5 mukiseen menee ihan yhtä helpolla...
Eipä taida mennä. OM603 turbon pakosarja on kaksiosainen, eli toinen pätkä on 4 pytyn mittainen (tämä sopii OM601 eli 200D moottoriin, kun tulppaa päätyn). Jos laittaa 5 pyttyseen niin joutuu sen kahen pytyn mittasen pätkän muokkaamaan yhen pytyn mittaseksi.
no ompa kova työ :wink: mullakin olis yksi 5 pyttyiseen valmiiksi muokattu vakio turbo pakosarja tiedossa ja pitäiskin kysyä onko se itseasiassa mun, kun joskus tehtiin kauppaa siitä + turbosta, mutta muistin ottaa vain pelkän turbon mukaan sitten kaupat lopullisesti tehtäessä :roll: kun turbo ei mennytkään enää mersuun, vaan transiittiin...

ellei se sitten ollut peräti OM602 turbokoneen alkuperäinen turbo pakosarja... siihen olis kuitenkin voinut lyödä samanlaisen "yhden pytyn jatkopalan" lisää, niin olis sopinut sitten 6 mukiseen...
Tuossapa havainnollistava kuva:

http://carphotos.cardomain.com/ride_ima ... _large.jpg

Sitä vaan meinasin, että jokaisella ei ole vehkeitä tehdä tuosta kahen pytyn jatkopalasta yhen pytyn mittasta. Paljon helpompi on tulpata sarja ilman jatkopaloja. Sopiva pellin pala vain alkuperäisellä klemmarilla kiinni. Eli ei mun mielestä voi sanoa että olisi yhtä helppo. Mahdollinen tehdä toki. :wink:
S212 & W639
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllä mä tajusin... mutta ei kukaan voi oikeasti olettaa, että jos työkaluna on käytössä vain yksi nuljaantunut 13 mm kiintoavain, niin sillä pitäis pärjätä...

jokaisella auton "rakentajalla" nyt on ainakin mig/mag hitsi käytössä (paremmilla tietysti myös TIG), useampaa erikokoa olevia rälläköitä, rasvamonttu/pilarinostin, neljän eri valmistajan keskivertoa paremmat avainsarjat (sellaiset isot vaunumallit mielummin, mutta ei mannesmann merkkiset, ne on paskoja työkaluja :evil: ) sorvi, korinoikaisupenkki jne.

hei haloo, kai tuon pikkupätkän nyt käy vaikka jossain naapurissa katkaisemassa ja hitsaamassa umpeen, jos ei itsellä ole kuin se nuljaantunut 13 mm kiinto...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:juu, kyllä mä tajusin... mutta ei kukaan voi oikeasti olettaa, että jos työkaluna on käytössä vain yksi nuljaantunut 13 mm kiintoavain, niin sillä pitäis pärjätä...
:D :lol: Eeei välttämättä... :lol:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

napa kirjoitti:
hei haloo, kai tuon pikkupätkän nyt käy vaikka jossain naapurissa katkaisemassa ja hitsaamassa umpeen, jos ei itsellä ole kuin se nuljaantunut 13 mm kiinto...
Sanoinhan, että se onnistuu. Mutta ei ne yhtä helpolla mene.
napa kirjoitti:4 ja 5 mukiseen menee ihan yhtä helpolla...
S212 & W639
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se tiggi auton rakentajaa paremmaksi tee :lol:

Jos on vehkeet ja taito hitsailla jotain paskavalurautaa, niin tuskin tarvitse täältä foorumilta neuvoja kysyä. Helpommalla kyllä hitsaa vesijohtomutkista ihan oman ja sopivan pakosarjan.

P.S Suosittelen heti ostamaan sen kunnollisen pakosarjan esimerkiksi tuolta:

http://www.kkdmotorsport.com

Pääsee paljon halvemmalla, helpommalla ja ei tarvitse korjata sitä seitsemää kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

290 moottorin pakosarja ja turbo, jos ei nyt mitään mahdottomia tehoja haeta. Löytyy purkaamoilta sprintereistä eikä maksa paljoa. Tein yhden käyttöauto ahtamisen kyseisellä paketilla.

Mukava ajella kun pilleri on heti mukana.
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Re: Onko olemassa halpaa ja helppoa turbotusta?

Viesti Kirjoittaja Peq »

patroltd kirjoitti:
Peq kirjoitti:Autona 190 2.5D vm. -87, automaattilaatikolla

Hieman tekisi lisää tehoa mieli, syöttöruuvia käänsin jo ja vaikuttihan se. Mutta kuitenkin tekisi mieli turboa sinne pellin alle :)

Kun auto maksoi alle 1000e, eikä siihen ole rahaa uhrattu vielä kuin 100-200e, niin en halua turbotuksenkaan maksavan edes puolia siitä mitä auton arvo nyt on. Auto ei ole uusi ja puutteita täten kyllä löytyy muualtakin kuin tehoista.

Kysynkin, saanko autoon lisätehoa turbon avulla, niin että auto kestää tavallista käyttöä, jos budjetti on vaikka alle 500e? Tavoitteena ei todellakaan ole mikään superturbo, vaan pieni, esim 20-50hv tehonlisäys. Ahtopaineet saisi pysyä vaikka 0,5bar hujakoilla.

Kaikki työt tietysti pyrittäisiin tekemään itse. Eniten askarruttaa pakosarja, mikä on paras ratkaisu pienellä budjetilla? Tehdä itse, vai hankkia valmis turbon satsi?

Tarvittavat osat varmaankin löytyy alle 500e käytettynä. Mutta saako niillä aikaan pientä lisätehoa niin että kone kestää? Vai onko parempi säästää satasensa ja tyytyä ruuvattuun vapariin. Eli onko turbotuksen pakko aina olla kallista?
Vaparin pakosarjaan ahtimen laippa suoraan kiinni tai käyrällä siirtää ylemmäs jos tulee öljynpaluun kanssa ongelmia :arrow: ilmaista jos työskentelet metallialalla.
200 saa varmasti hyvän pienen ahtimen.
Muutama käytetty letkunpätkä, ahtoa 0,4-0,7 ilman cooleria, syöttöä sopivasti ja thats it tehoa muutama kymmenen hv lisää eikä maksa paljoa ja toimii.
Onko joku oikeasti joskus laittanut turbon vakiopakosarjaan?
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,ite oon nähny yhessä el caminossa.nissanin dieseli tais olla.
Vakiopakosarjan jatkeeksi käyrä turbonlaipalla ja thats it.
Tilaahan siinä oli reilummin kuin mesessä,mut ei kai tuo mahoton homma ole.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
tuikka24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:06

Viesti Kirjoittaja tuikka24 »

Niin miks täälä ehdotellaan 300 turbon pakosarjaa ym, vaikka om602:een on suoraan sopivaa pakosarjaa tarjolla?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niitä o vissii enemmä joutilaana :?:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ei ole noita 5syl turboja niin paljoa kun 6syl :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja kutosen sarjassa on helpommin löytyvä T3 laippa.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tuolta pihalta löytyis yksi joutilas vapari 2,5 joka on kasattu turbon pako-, imusarjalla, kannella, öljypohjalla, kannentiivisteellä omalla oljyn lauhduttimella, syöttöpumpulla, suuttimilla mutta koneen sisälle ei ole kajottu........
jos kiinnostaa nii osta pois..
ite ajoin joku 25tkm ongelmitta ennenkuin sattu pikku kolari.
Peq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 10.05.2010 21:55
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Peq »

jekku90 kirjoitti:tuolta pihalta löytyis yksi joutilas vapari 2,5 joka on kasattu turbon pako-, imusarjalla, kannella, öljypohjalla, kannentiivisteellä omalla oljyn lauhduttimella, syöttöpumpulla, suuttimilla mutta koneen sisälle ei ole kajottu........
jos kiinnostaa nii osta pois..
ite ajoin joku 25tkm ongelmitta ennenkuin sattu pikku kolari.
Laitoin yv:tä
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

Kyllä budjettiturbotuskin on kestävä vaihtoehto, kunhan tekee vain kaiken kunnolla, eikä osta ensimmäistä 50€ turbonreuhkaa. Hyviä yksilöitä saa halvallakin, jos näkee etsimisessä vähän vaivaa.

Itsellä meni w123 200D:n turbotukseen n.300€ jolla sain 60hv-->111hv ja 112Nm-->225Nm eli aikalain tuplatehot :D
Tämä yhdistelmä kesti 20tkm ilman ongelmia kesä ja talviajoa raskaalla kaasujalalla. Ja olisi varmaan vieläkin ajossa jos kone ei olisi hajonnut omaan pikkumokaan. (Tehdään heti kaikki kunnolla!!)

Resepti oli:
500tkm ajettu tekniikka
Stt-valupakosarja - 80€ uusi
hyvä K14 turbo - 100€
hydrauliletkua, 2" pakoputkiosaa, pikkunippeliä - 120€
käsityötaitoja - priceless

Koneelle en muuta tehny ku vaihdoin pakosarjan ja yhdistin turbon letkut oikeisiin osoitteisiin ja säädin pumpusta syötöt "täysille"



Terveestä OM602 koneesta kestää huoletta ottaa n. 130-140hv, jonka saa helposti ruuvattua itsekkin pumpusta irti.

Imupuolen rakentaminen on hieman työläämpää vapari 602 imusarjaan, mutta senkin voi tehdä hitsikoneen omaava helposti itse. Cooleri on suositeltava, mutta ei välttämätön.

Pakosarja kannattaa hommata alkuperäisestä turbosta, esim pakusta.

Turbon valitsee huolella, tarjontaa tuohon teholuokkaan on kohtuudella (mielellään diesel-koneesta, niin toimii järkevämmin. Vanhat pensaturbot eivät oikeen toimi kunnolla dieselissä.) Eikä laita liian pientä pakopainehirviötä.

Lämmityskäyttö ennen ja rääkin jälkeen muutama minuutti lämmöntasailua, niin kone kestää.

Tällä reseptillä kestää varmasti pitkään jos aihio on terve ja käyttäjällä järki päässä.
Varmaankin suurin osa näistä hajoaa sen takia ettei asiota ole mietitty loppuun asti ja käyttö on täysin järjetöntä.
Tehoa kestää käyttää, mutta konetta pitää tarkkailla ja huoltaa hieman tarkemmin ku vakiona, joiltakin tämä unohtuu...
MB W123 300D 2.0
Vastaa Viestiin