W201 kiilahihnan nitinä-ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

W201 kiilahihnan nitinä-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Perde »

Heipä kaikki.

Eli tossa muutama kuukausi sitten hankin itselleni hyvinkin edustuskelpoisen kauniin punaisen w201:sen. Autohan on toiminut moitteetta muuten,mutta viimeaikoina kiilahihna on alkanut nitisemään ikävästi.
Perehdyin siis palstan aiempiin topiceihin, mutta syytä en omaan ongelmaani saanut selville. Hihna saattaa olla jokseenkin löysällä, mutta kun lähdin kiristämään hihnankiristäjän säätömutteria, hyppäsi mutteri kokonaan paikoiltaan.. Sitä sitten yritin istuttaa paikalleen, mutta tuloksesta en ole täysin varma. :oops: (Kestää kuopassaan, mutta en tiedä, vaikuttaako vääntely mihinkään)
Hihna sekä hihnankiristin on vaihdettu n.6t.km. sitten.
Kiitoksia avustanne.
-91. 190E 2.3
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

minä ruiskin omaani kiilahihna sprayta, kunnes kitinä loppui :D koska kaikki osat tuntui kuitenkin olevan kunnossa, mutta kitinä oli välillä aivan hervotonta (kiristin, laakerit jne. oli ihan ok. kunnossa...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Itsehän heittelin CRC:tä hihnaan, jolloin kitinä loppui muutamaksi sadaksi kilometriksi. Ongelmana onkin ehkä pääasiassa hihnan löysyys, mutta hihnankiristimen lukituspultin löytämisessä onkin sitten oma hommansa. Ja vielä kun sais jonkun patentti ratkaisun miten kiristimen säätömutteri saadaan toimimaan halutulla tavalla..
Kiitoksia.
-91. 190E 2.3
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Perde kirjoitti:Itsehän heittelin CRC:tä hihnaan, jolloin kitinä loppui muutamaksi sadaksi kilometriksi. Ongelmana onkin ehkä pääasiassa hihnan löysyys, mutta hihnankiristimen lukituspultin löytämisessä onkin sitten oma hommansa. Ja vielä kun sais jonkun patentti ratkaisun miten kiristimen säätömutteri saadaan toimimaan halutulla tavalla..
Kiitoksia.
Kunhan et oo vetäny mutteria niin tiukalle että on murtunu se kiristimen nokka. Kai löysäsit pultit siitä tehostimen pumpun kupeesta?

Oletan että moniurahihnasta kyse.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Noni. Eipä tullut pulttia löysättyä. :oops:
Pitänee viikonlopun aikana kokeilla, saako kiristäjää vielä paikoilleen, vaiko pitääkö lyödä uusi hankintalistoille.
Jos uusi pitää hankkia, onko kellään tietoa operaation kustannuksista?
-91. 190E 2.3
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Perde kirjoitti:Noni. Eipä tullut pulttia löysättyä. :oops:
Pitänee viikonlopun aikana kokeilla, saako kiristäjää vielä paikoilleen, vaiko pitääkö lyödä uusi hankintalistoille.
Jos uusi pitää hankkia, onko kellään tietoa operaation kustannuksista?
Jos se kiristyshässäkän nokka on murtunut, niin uusi osa maksaa joitakin euroja, alle kympin joka tapauksessa. Itse tein lujemmasta aineesta koneistamalla sen osan sinne, ei murru ikinä vaikka miten kiristäis, hajoaa muualta ensin :D

Kiristämiseen on kahta ohjetta riippuen millainen se kiristimen asennon näyttöhässäkkä on. Toisessa oli nuoli tais olla asteikkokoin ja toisessa ei välttämättä ollut. Mutta saa sen järkevälle tiukkuudelle ihan silleenkin jos se muovinen osoitin on rikki tai puuttuu. Kääntää sormivoimin pisimmästä vapaasta kohdasta ja pitää saada käännettyä moniurahihmaa noin 90 astetta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Kiitoksia vinkeistä. :)
Taitaa tuon osan asentaminen jäädä ammattilaisen harteille, mutta homma pitää saada etenemään. Häiritsevää ajella näet, kun katseet kääntyy muusta syystä kuin auton ulkonäöllisestä pätevyydestä..:D
-91. 190E 2.3
Vastaa Viestiin