väyrysen huollot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

väyrysen huollot

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Tuossa tuo ajotietokone ilmeisesti antaa huoltoväliksi 20000km? Mitä kuuluu huoltoihin, onko järkevää/pystyykö itse tekemään?
Entä onko tarpeellista tehdä jotain useamminkin? ainakin öljyt vissiin kannattais vaihdella 10000 välein niinku oon muihinki autoihini tehny mutta onko muuta?
Auto on 270cdi 2000 ja ajettu on 245tkm.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: väyrysen huollot

Viesti Kirjoittaja tempera »

jjk300td kirjoitti:Tuossa tuo ajotietokone ilmeisesti antaa huoltoväliksi 20000km? Mitä kuuluu huoltoihin, onko järkevää/pystyykö itse tekemään?
Entä onko tarpeellista tehdä jotain useamminkin? ainakin öljyt vissiin kannattais vaihdella 10000 välein niinku oon muihinki autoihini tehny mutta onko muuta?
Auto on 270cdi 2000 ja ajettu on 245tkm.
J :roll: jos haluut tietää tarkkaa mitä esim A tai B huoltoon kuuluu niin Veholta saa huoltokirjan missä kaikki on selostettu. Itse vaihdan öljyt ja suodattimen loppukesästä ja taas alkukeväästä enkä tuijottele huoltonäyttöä. Sen voi nollata kun alkaa herjaamaan. Konehuoneen suodattimessa on likaisuuden osoitin mistä näkee koska vaihto on ajankohtainen. Jos auton historiassa ei ole laatikon öljynvaihtoa mainittu missään niin kannattaa tehdä se. Saa sitten huolettomia kilometrejä paljon eteenpäin. Esim Veholla maksaa jo auton tuijotus sata euroo ja jos jotain pientä tekevät niin on arvokasta. Se huoltokirja kannattaa hommata. Siitä on hyvä lunttailla mitä pitäisi tehdä. :D
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mitä öljyä moottoriin pitää/kannattaa laittaa? Entä laatikkoon? Ja paljonko?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Osta Alfamerin korjaamokäsikirja niin saat vastauksia.

Laatikon öljyt kannattaa tosiaan vaihtaa (ja putsari myös).
Väykyssä on sellainen kumma juttu, että automaattilaatikon tilavuus on muistaakseni 7 litraa, mutta sieltä saa vain neljä litraa ulos. Loput jää turbiiniin. Eli jos öljy on kulahtaneen oloista niin vaihdata useampaan kertaan...

Luulisin, että kun kyselet "kylänmiehiltä", taxikuskeilta yms. niin löydät lähiseudultasi jonkun mersugurun, joka huoltaa paremmin kuin Veho ja halvemmalla.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

jjk300td kirjoitti:Mitä öljyä moottoriin pitää/kannattaa laittaa? Entä laatikkoon? Ja paljonko?
mulla laitettiin ATF 134. koko vaihtohomma maksoi Veholla 226e Alennuksen kanssa 177e. Siihen tuli mukaan suodattimet ym tilpehöörit mitä siihen kuuluu. Vaihdatin Veholla kun sain takuun mukaan. Esimerkiksi Remontti-Reiska ei anna mitään takuuta ja Tronikin loota on kallis kapistus. Ei vaihto paljon halvempaa ole muuallakaan koska öljy maksaa 21e litra
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Onko jokapaikasta saatavalla m-filter merkkisellä öljynsuodattimella jotain eroa siihen jos hakee merkkiliikkeestä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

jjk270cdi kirjoitti:Onko jokapaikasta saatavalla m-filter merkkisellä öljynsuodattimella jotain eroa siihen jos hakee merkkiliikkeestä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18057
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

mulla laitettiin ATF 134. koko vaihtohomma maksoi Veholla 226e Alennuksen kanssa 177e. Siihen tuli mukaan suodattimet ym tilpehöörit mitä siihen kuuluu. Vaihdatin Veholla kun sain takuun mukaan. Esimerkiksi Remontti-Reiska ei anna mitään takuuta ja Tronikin loota on kallis kapistus. Ei vaihto paljon halvempaa ole muuallakaan koska öljy maksaa 21e litra
Korjaamoiden työllä ja varaosilla on takuu. Siihen ei tarvita Vehoa.

Vanhojen mersujen, siis esim. 210-koristen, laatikoihin ei tarvitse laittaa ATF134:ää.
Sekin on oikea öljy mutta käypäistä öljyä saa HUOMATTAVASTI halvemmalla.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

12,5e/litra tais olla purkilla lähtöhinta kun viimeksi ostelin. Febi-merkkistä ja käy ainakin vanhempiin "sähkölaatikoihin"
S212 & W639
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:
mulla laitettiin ATF 134. koko vaihtohomma maksoi Veholla 226e Alennuksen kanssa 177e. Siihen tuli mukaan suodattimet ym tilpehöörit mitä siihen kuuluu. Vaihdatin Veholla kun sain takuun mukaan. Esimerkiksi Remontti-Reiska ei anna mitään takuuta ja Tronikin loota on kallis kapistus. Ei vaihto paljon halvempaa ole muuallakaan koska öljy maksaa 21e litra
Korjaamoiden työllä ja varaosilla on takuu. Siihen ei tarvita Vehoa.

Vanhojen mersujen, siis esim. 210-koristen, laatikoihin ei tarvitse laittaa ATF134:ää.
Sekin on oikea öljy mutta käypäistä öljyä saa HUOMATTAVASTI halvemmalla.
Jep. Jos ei perus huoltohommia pysty tekemään takuutyönä niin sama melkeenpä sitte lopettaa saman tien. Vakuutukset on sille varalle jos sattuu se OHO ja on kyse asennusvirheestä.
Mikä se semmonen laadukas takuutyö öljynvaihto on jossa sotketaan paskasen öljyn sekaan n. 3,5L uutta öljyä kuten monissa paikoissa tehdään :x
Joku mersupurkaamo??
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Vanhojen mersujen, siis esim. 210-koristen, laatikoihin ei tarvitse laittaa ATF134:ää.
Sekin on oikea öljy mutta käypäistä öljyä saa HUOMATTAVASTI halvemmalla.[/quote]

Siis 2000 vuosimallin automaattilaatikko ei tarvi atf134 vai? Mitä tuonne oikeasti kannattaa laittaa? AlfaMer korjausopas sanoo että atf134 ja sit oli joku toinen mitä en nyt muista.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Kuinka tuon automaattilaatikon öjymäärän tarkastus kun ei ole mittatikkua, niin voiko sen mitata vaan jollain esim. vaijerilla ja lykätä pohjaan asti että onko siellä joku toppari mihin se pysähtyy? Ja kuinka paljon pitää olla?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

jjk270cdi kirjoitti:Kuinka tuon automaattilaatikon öjymäärän tarkastus kun ei ole mittatikkua, niin voiko sen mitata vaan jollain esim. vaijerilla ja lykätä pohjaan asti että onko siellä joku toppari mihin se pysähtyy? Ja kuinka paljon pitää olla?
Esim. KL:stä saa ostaa sellaisen "mittatikun" työkaluna. Kysäiseppäs vaikka sieltä.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

RH kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:Kuinka tuon automaattilaatikon öjymäärän tarkastus kun ei ole mittatikkua, niin voiko sen mitata vaan jollain esim. vaijerilla ja lykätä pohjaan asti että onko siellä joku toppari mihin se pysähtyy? Ja kuinka paljon pitää olla?
Esim. KL:stä saa ostaa sellaisen "mittatikun" työkaluna. Kysäiseppäs vaikka sieltä.
Kl:stä kävin kysymässä niin ei ollut myynnissä. Kyllähän tuon pystyy kai mitata vaikka sillä vaijerilla kun vaan tietäis paljonko pitää tulla tikkuun?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18057
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siis 2000 vuosimallin automaattilaatikko ei tarvi atf134 vai?
Ei tarvi.
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

...

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Kun mun väyryseen vaihdettiin autom. laatikon öljyt, tehtiin se kahteen kertaan, koska turbiiniin jää sen verran öljyä. Öljypohjan pesu, tiivisteet, öljyt , vaihdot sekä anturin läpiviennin tiivisteen uusiminen yhteensä hieman yli sata euroa!! Eli suurin piirtein saman hintainen kuin normi öljyn vaihto.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

jjk270cdi kirjoitti:
RH kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:Kuinka tuon automaattilaatikon öjymäärän tarkastus kun ei ole mittatikkua, niin voiko sen mitata vaan jollain esim. vaijerilla ja lykätä pohjaan asti että onko siellä joku toppari mihin se pysähtyy? Ja kuinka paljon pitää olla?
Esim. KL:stä saa ostaa sellaisen "mittatikun" työkaluna. Kysäiseppäs vaikka sieltä.
Kl:stä kävin kysymässä niin ei ollut myynnissä. Kyllähän tuon pystyy kai mitata vaikka sillä vaijerilla kun vaan tietäis paljonko pitää tulla tikkuun?
Jaa että ei. Sieltä omani joskus taannoin ostin, mutta lie poistunut valikoimista sitten.
Avatar
petsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: La 27.08.2005 11:15
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja petsku »

kannattaa muuten edellä mainittujen lisäksi vaihattaa sinne lodjukkeeseen se pistoke samalla jos öljyjä vaihtelet. maksaa vain 8-10e veholla. veholla taitavat vaihtaa sen automatic aina samalla kun öljytkin. ärsyttävää jos joutuu sen sitten taas jälkikäteen erikseen tekemään.
petsku
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

petsku kirjoitti:kannattaa muuten edellä mainittujen lisäksi vaihattaa sinne lodjukkeeseen se pistoke samalla jos öljyjä vaihtelet. maksaa vain 8-10e veholla. veholla taitavat vaihtaa sen automatic aina samalla kun öljytkin. ärsyttävää jos joutuu sen sitten taas jälkikäteen erikseen tekemään.
Mikä pistoke?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

dealer kirjoitti:
Siis 2000 vuosimallin automaattilaatikko ei tarvi atf134 vai?
Ei tarvi.
Nähdäkseni tarvii, koska se on tehtaan nykyinen suositus. Mersuhan on tullut jälkiviisaaksi automaattien suhteen: aluksi niitä ei pitänyt huoltaa lainkaan, sitten piti ja nyt öljylaatukin on päivitetty.

http://bevo.mercedes-benz.com/downloadf ... _231_1.pdf
Tuolla mainitaan luokka 236.14 ainoana sallittuna öljynä näihin 5-vaihteisiin 722.6-tyyppisiin automaatteihin (sivu 5, aivan ylhäällä). Eli atf134.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Vastaa Viestiin