Aluvanteiden pulttien kiristys?
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Aluvanteiden pulttien kiristys?
Laitoin viikonloppuna ensimmäistä kertaa alumiinivanteet alle, ja vasta jälkeenpäin tuli mieleen että onko pulttien kiristyksessä jotain erityistä huomioitavaa verrattuna tavallisten peltivanteiden pultteihin?
Kaveri vaan vei autonsa huoltoasemalle renkaanvaihtoon tänään, ja sieltä soitettiin että ei uskalleta laittaa alumiinivanteita alle koska pulttien kireydestä ei ole mitään tietoa. Omat pulttini kiristin niin tiukkaan kuin ne käsivoimilla sai. Riittääkö tämä, vai onko se liikaa? Pitääkö niitä välillä kiristää?
Kaveri vaan vei autonsa huoltoasemalle renkaanvaihtoon tänään, ja sieltä soitettiin että ei uskalleta laittaa alumiinivanteita alle koska pulttien kireydestä ei ole mitään tietoa. Omat pulttini kiristin niin tiukkaan kuin ne käsivoimilla sai. Riittääkö tämä, vai onko se liikaa? Pitääkö niitä välillä kiristää?
Samalla tavalla kuin peltisetkin. Ainakin minun molemmissa barokeissani on reikien "kartio-osassa" kumitiivisteet, jotka estävät itse vanteen vaurioitumisen, ehkäpä suojaavat myös liialliselta kiristämiseltäkin. Kierrät käsin ne niin tiukalle, että jaksat sen myös avatakin. Tai sitten sikakireelle ja vartti pois.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Itse kiristelen käsin aluvanteet samoin kuin peltivanteekin. Ristikkoavaimella vain toista poikittaista sakaraa käyttäen niin kireelle kuin jaksaa niin pultit aukeaa sitten kun tarvitsee molempia sakaroita käyttämällä ilman turhia ponnisteluita.
Aluvanteen pultit pitäisi uudelleenkiristää n.100km ajon jälkeen.
Aluvanteen pultit pitäisi uudelleenkiristää n.100km ajon jälkeen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
jos ostat veholta autoosi aluvanteet ja ajattelit itse vaihtaa ne alle,asiantunteva myyjä kyllä ottaa nimen paperiin takuuvasteen poistamiseksi.Näin ainakin G-maastureissa 460>.itselleni tasapainotin rengas liikkeessä kumet ja siellä ne pulttikoneella kirittiin,viikkoa ennen yllästrophyä.Toisen ajopäivän iltana kun ajelin siirtymää kohti majapaikkaam´me irtosi kuskin puoleinen rengas ja pultit tietty mäessä...lainasin siinä sit muista navoista pultteja ja mietin piruja norjaksi,päätinkin silloin tarkistella tiukkuuksia tiheämpään.Olen oppinut läksyni,kyllä aluvanteet tarvii vetää kunnolla kiinni ja senkin jälkeen vielä ajon jälkeen tarkistaa et on pysyny tiukalla.Muutenhan peltivanteet mersussa ei tarvii kovin kovaa kiristystä,tuntuu väliin et ne kirii ajon aikana itse itsensä.
Tarkista pariin kertaan
Mulle kävi vanhassa teinibemarissa aikoinaan niin etten tajunnut tarkistaa pultteja ensimmäisen kiristyksen jälkeen ja ajossa rengas jäi parilla pultilla kiinni (yksi pultti lensi tuulilasiin....)
. joten jos vaihdat käsin, kannattaa tarkastaa muutaman kerran vaikka 150 km ja 300 km kohdalla.

Valtsu
C180A W203 -01
C180A W203 -01