Aluvanteiden pulttien kiristys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Aluvanteiden pulttien kiristys?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Laitoin viikonloppuna ensimmäistä kertaa alumiinivanteet alle, ja vasta jälkeenpäin tuli mieleen että onko pulttien kiristyksessä jotain erityistä huomioitavaa verrattuna tavallisten peltivanteiden pultteihin?

Kaveri vaan vei autonsa huoltoasemalle renkaanvaihtoon tänään, ja sieltä soitettiin että ei uskalleta laittaa alumiinivanteita alle koska pulttien kireydestä ei ole mitään tietoa. Omat pulttini kiristin niin tiukkaan kuin ne käsivoimilla sai. Riittääkö tämä, vai onko se liikaa? Pitääkö niitä välillä kiristää?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite ainaki olen aina kiristänyt aluvanteet samallalailla kuin peltivanteetki... ei kuiten älyttömän tiukkaan, pysyy ihan kohtuu kiristyksellä... ja kiinni on pysyny... kannattaa tarkistaa parinsadan kilometrin jälkeen...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tossa C:n ohjekirjassa lukee ainakin,että momenttiin ja se on 250nm,että jonkun verran kireelle tulee.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14197
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Samalla tavalla kuin peltisetkin. Ainakin minun molemmissa barokeissani on reikien "kartio-osassa" kumitiivisteet, jotka estävät itse vanteen vaurioitumisen, ehkäpä suojaavat myös liialliselta kiristämiseltäkin. Kierrät käsin ne niin tiukalle, että jaksat sen myös avatakin. Tai sitten sikakireelle ja vartti pois.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

petri.n kirjoitti:Tossa C:n ohjekirjassa lukee ainakin,että momenttiin ja se on 250nm,että jonkun verran kireelle tulee.
250nm!!? :shock:
No varmaan pysyy, yleensä aluvanteet johonkin 100-130nm, eikä ole ainakaan vielä tippunu pois. Vai onko nuo jotkut erikoispultti-systeemi?
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Itse kiristelen käsin aluvanteet samoin kuin peltivanteekin. Ristikkoavaimella vain toista poikittaista sakaraa käyttäen niin kireelle kuin jaksaa niin pultit aukeaa sitten kun tarvitsee molempia sakaroita käyttämällä ilman turhia ponnisteluita.

Aluvanteen pultit pitäisi uudelleenkiristää n.100km ajon jälkeen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

kyl toi 250 Nm on pikkusen liikaa :shock: kyl pääsääntö on et 90-110 Nm...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jos ostat veholta autoosi aluvanteet ja ajattelit itse vaihtaa ne alle,asiantunteva myyjä kyllä ottaa nimen paperiin takuuvasteen poistamiseksi.Näin ainakin G-maastureissa 460>.itselleni tasapainotin rengas liikkeessä kumet ja siellä ne pulttikoneella kirittiin,viikkoa ennen yllästrophyä.Toisen ajopäivän iltana kun ajelin siirtymää kohti majapaikkaam´me irtosi kuskin puoleinen rengas ja pultit tietty mäessä...lainasin siinä sit muista navoista pultteja ja mietin piruja norjaksi,päätinkin silloin tarkistella tiukkuuksia tiheämpään.Olen oppinut läksyni,kyllä aluvanteet tarvii vetää kunnolla kiinni ja senkin jälkeen vielä ajon jälkeen tarkistaa et on pysyny tiukalla.Muutenhan peltivanteet mersussa ei tarvii kovin kovaa kiristystä,tuntuu väliin et ne kirii ajon aikana itse itsensä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aluvanteita ei saa koskaan jättää pelkästään pulttikoneella kiristyksen varaan, vaikka siihen olisi "momenttivarsi" - aina lopuksi käsin,
oli sitten tavallista momenttiavainta eli ei käytössä.

Hyvä olisi vielä tarkistaa muutaman 100 kilometrin jälkeen.
wiimax.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

230 C 1978
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Pienoinen lyöntivirhe oli tullut otetaan 2 pois ja vaihdetaan 1 tilalle. :D
Avatar
Valtsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 17.03.2004 12:08
Paikkakunta: Helsinki

Tarkista pariin kertaan

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Mulle kävi vanhassa teinibemarissa aikoinaan niin etten tajunnut tarkistaa pultteja ensimmäisen kiristyksen jälkeen ja ajossa rengas jäi parilla pultilla kiinni (yksi pultti lensi tuulilasiin....) :oops: . joten jos vaihdat käsin, kannattaa tarkastaa muutaman kerran vaikka 150 km ja 300 km kohdalla.
Valtsu

C180A W203 -01
Vastaa Viestiin