outo alipaine hässäkkä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

outo alipaine hässäkkä

Viesti Kirjoittaja JTR »

En ole aivan varma onko kyse tuosta samasta alipainehässäkästä mikä esiintyi jo Marko M:n viestissä "M102 ongelmia + ratkaisu" mutta joku saman tapainen hässäkkä on kyllä tuossa minunkin autossani.

190e vm:86 "suomi auto" ja ke:jetronic:illä varustettu..


siis siinä kuskinpuoleisin etulokasuojan kupeessa on tuollainen musta outo (venttiili) johon tulee kaksi ohutta alipaine letkua ja yksi sähköliitäntä. Alipaine letkuista toinen tulee "suoraan" imusarjalta ja toinen sieltä ilmamäärämittarin pohjan ja lisäilmaluistin välistä.
Olettaisin että tämä möykky on joku venttiili jonka pitäisi aueta tietyssä tilanteessa muodostaen lisä imun tuohon ilmamäärämittarilta lähtevään letkuun. Mutta vaikuttaisi kyllä kovasti siltä että tuota yhtettä ei omassa ajokissani ainakaan koskaan muodostu.

Siis osaisiko joku enemmän asiasta tietävä sanoa mikä tämä venttiili oikein on ja mikä on sen tehtävä ??

Samalla voisin kysyä että missä kaasuläpän/kaasun asennossa pitäisi tulla kaasuläpän anturilta tieto että nyt tarvitaan lisä rikastusta?? Kun omien tietojeni perusteella se pitäisi tulla noin 3/4 osa kaasulla(?) mutta tuossa omassa autossani se tulee kyllä vasta kun kaasu on painettuna täysin pohjaan asti :(
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mullakin on tuo venttiili. Kyllä se mulla ainakin toimii, kun auto käy ja nappaa liittimen irti ni naksahtaa. elikkä magneetti siellä liikkuu, tuon venttiilin tarkotuksesta ei ole mitään hajua..
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Bimetalli-lisäilmaluistin ohjausmahdollisuushan on rajallinen, joten noissa bimetall-malleissa on tuo lisäohitus mahdollistamassa tyhjäkäyntikierrosten noston tarvittaessa.

Marko M:n tapauksessahan lisäilmaa päästettiin ilmamäärämittarin läpänkin ohi (= ilmavuoto), jolloin seos laihentui.

"missä kaasuläpän/kaasun asennossa pitäisi tulla kaasuläpän anturilta tieto että nyt tarvitaan lisä rikastusta??"
Tieto (on/off) pitää tulla, kun "kaasuläppä täysin auki" (WOT = Wide Open Throttle).
Kyllä rikastusta tapahtuu jonkun verran myös pienemmissä kiihdytyksissä.
Osa noista rikastuksista on ohjelmallisia ja osa mekaanisia (= ilmamäärämittarin rakenne).
Ohjelmalliset rikastukset näkyvät parhaiten seuraamalla p.a. jakajan paine-erosäätimen (EHA) ohjausvirtaa (mA).
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JTR »

etl kirjoitti:Mullakin on tuo venttiili. Kyllä se mulla ainakin toimii, kun auto käy ja nappaa liittimen irti ni naksahtaa. elikkä magneetti siellä liikkuu, tuon venttiilin tarkotuksesta ei ole mitään hajua..
Juu olen kyllä huomannut että kaikissa saman mallin autoissa tuo venttiili hässäkkä on ollut, mutta olisi mukava tietää miten se mahtaa toimia?? Oletko kokeillut ottaa koneen käydessä (kylmänä tai kuumana tai korkeilla kierroksilla tai...) sitä venttiilissä olevaa ylempää alipaine letkua irti (siis sitä mikä tulee sieltä ilmamäärämittarilta) ja kokeillut että onko siinä liittimessä imua??
Omien testieni perusteella siinä ei ole missään tilanteessa imua, joten äkkiseltään tulee mieleen että tuo venttiili on rikki!

Mutta paha noista on oikeen mennä sanomaan, kun ei tiedä että missä tilanteessa se imu pitäisi siinä olla ?? että jos joku osaisi asiaa selventää niin olisin oikein kiitollinen...
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mä ronkkisin niitä letkuja sillon kun oli tota käynnistyshäikkää, niin kyllä siellä imu oli (pieni), kierrokset muuttu aavistuksen kun otti sen pois, en kyllä muista nousiko vai laskiko... Jotenkin vois aavistella että se liittyy näihin autoihin missä on automaatti, mutta tarttis kattoo onko manuaaleissa sama.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JTR »

Ponton kirjoitti:Bimetalli-lisäilmaluistin ohjausmahdollisuushan on rajallinen, joten noissa bimetall-malleissa on tuo lisäohitus mahdollistamassa tyhjäkäyntikierrosten noston tarvittaessa.

Marko M:n tapauksessahan lisäilmaa päästettiin ilmamäärämittarin läpänkin ohi (= ilmavuoto), jolloin seos laihentui.

"missä kaasuläpän/kaasun asennossa pitäisi tulla kaasuläpän anturilta tieto että nyt tarvitaan lisä rikastusta??"
Tieto (on/off) pitää tulla, kun "kaasuläppä täysin auki" (WOT = Wide Open Throttle).
Kyllä rikastusta tapahtuu jonkun verran myös pienemmissä kiihdytyksissä.
Osa noista rikastuksista on ohjelmallisia ja osa mekaanisia (= ilmamäärämittarin rakenne).
Ohjelmalliset rikastukset näkyvät parhaiten seuraamalla p.a. jakajan paine-erosäätimen (EHA) ohjausvirtaa (mA).
Kiitos taas näistäkin tiedoista.. on se hyvä että löytyy tälläisiä tietäjiä jotka vielä auliisti viitisivät tyhmempiään auttaa :wink:

Itsekin tosiaan juuri noin päättelin... että se venttiili liittyy juuri tuohon lisäilman saantiin, mutta kuten sanottu niin se että missä tilanteessa sen pitäisi sitä lisäimua saada?? on se vaikeampi kysymys... :(

Ja oikein tuo kaasuläpän anturikin sitten taitaa toimia jos kerran vasta täysi kaasulla tuo tieto kuuluukin tulla...

Noita p.a jakajan paine-erosäätimenkin ohjausvirtoja olen kyllä tutkinut ja kyllä ne ainakin suht oikein vaihtelee tilanteesta riippuen... Mutta se on vielä jäänyt hiukan avoimeksi että paljonkos se virta pitäisi olla tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin. jostaan luin sellaisia arvoja kun 10(mA) mutta jossaan taas lukee että 0(mA) että jos joku on mittaillut tai osaisi muuten vaan sanoa mikä se oikea tyhjäkäynti virta oikeen on??
Jos en nyt ihan väärin muista niin itselläni se oli jotaan 4(mA) luokkaa että joku siinä ei kyllä ihan täsmää... :(

Niin ja jos niistä oireistakin, jotaan tähän mainitaan ... niin lievää tehottomuutta ja bensan kulutus on aivan jotaan muuta kun hyväksyttävissä lukemissa, eli seka kulutus on tuollaista 15-18 litraa satasella!!
Niin joo meinasi ihan unohtua että aina kun auton käynnistää (kylmänä tai kuumana) niin ensi sekunnit käy noin 600 kierroksella ja sitten nousee sinne lähemmäs oikeita lukemia.. Tämähän tietenkin oikein kylmillä ilmoilla aiheutti sitä että auto sammui heti käynnistyksen jälkeen!! :(
Viimeksi muokannut JTR, Ti 30.03.2004 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No kylläpäs litkii :shock: Mulla menee karvan verran päälle yhdeksän seka-ajossa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JTR »

etl kirjoitti:No kylläpäs litkii :shock: Mulla menee karvan verran päälle yhdeksän seka-ajossa...
Juu Kyllä tolle soppa kelpaa!! :!:

Epäilen kyllä että tuo kulutus olisi tuosta jo vähän rauhoittunut tässä säätöjen edetessä... mutta ei se kyllä vieläkään mihinkään alle 10 mene, ei lähellekkkään!

Oireista tuli vielä sellanenkin mieleen että tuo taloudellisuus mittari:kin tomii todella omituisesti... siis kun auto on tyhjäkäynnillä kierrokset siinä 700-800 tuntumassa, mittari on punasen alueen alussa! Ja sitten kun nostaa kierrokset jonneen tuonne 1500 niin mittari laskee sinne lähes "nollaan" ...näin siis tyhjäkäynnillä. Sitten ajossa, jos on vähänkään veto päällä , niin mittari ei kyllä kovin paljon alle punasen rajan putoa.. että jotaan häikkää siinä kyllä on, mutta mitä :?: Imuvuotojakin olen yritänyt tutkiskella ja testailla mutta ei sieltä sellaisiakaan tunnu löytyvän... :roll:
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Vastaa Viestiin