Ponton kirjoitti:Bimetalli-lisäilmaluistin ohjausmahdollisuushan on rajallinen, joten noissa bimetall-malleissa on tuo lisäohitus mahdollistamassa tyhjäkäyntikierrosten noston tarvittaessa.
Marko M:n tapauksessahan lisäilmaa päästettiin ilmamäärämittarin läpänkin ohi (= ilmavuoto), jolloin seos laihentui.
"missä kaasuläpän/kaasun asennossa pitäisi tulla kaasuläpän anturilta tieto että nyt tarvitaan lisä rikastusta??"
Tieto (on/off) pitää tulla, kun "kaasuläppä täysin auki" (WOT = Wide Open Throttle).
Kyllä rikastusta tapahtuu jonkun verran myös pienemmissä kiihdytyksissä.
Osa noista rikastuksista on ohjelmallisia ja osa mekaanisia (= ilmamäärämittarin rakenne).
Ohjelmalliset rikastukset näkyvät parhaiten seuraamalla p.a. jakajan paine-erosäätimen (EHA) ohjausvirtaa (mA).
Kiitos taas näistäkin tiedoista.. on se hyvä että löytyy tälläisiä tietäjiä jotka vielä auliisti viitisivät tyhmempiään auttaa
Itsekin tosiaan juuri noin päättelin... että se venttiili liittyy juuri tuohon lisäilman saantiin, mutta kuten sanottu niin se että missä tilanteessa sen pitäisi sitä lisäimua saada?? on se vaikeampi kysymys...
Ja oikein tuo kaasuläpän anturikin sitten taitaa toimia jos kerran vasta täysi kaasulla tuo tieto kuuluukin tulla...
Noita p.a jakajan paine-erosäätimenkin ohjausvirtoja olen kyllä tutkinut ja kyllä ne ainakin suht oikein vaihtelee tilanteesta riippuen... Mutta se on vielä jäänyt hiukan avoimeksi että paljonkos se virta pitäisi olla tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin. jostaan luin sellaisia arvoja kun 10(mA) mutta jossaan taas lukee että 0(mA) että jos joku on mittaillut tai osaisi muuten vaan sanoa mikä se oikea tyhjäkäynti virta oikeen on??
Jos en nyt ihan väärin muista niin itselläni se oli jotaan 4(mA) luokkaa että joku siinä ei kyllä ihan täsmää...
Niin ja jos niistä oireistakin, jotaan tähän mainitaan ... niin lievää tehottomuutta ja bensan kulutus on aivan jotaan muuta kun hyväksyttävissä lukemissa, eli seka kulutus on tuollaista 15-18 litraa satasella!!
Niin joo meinasi ihan unohtua että aina kun auton käynnistää (kylmänä tai kuumana) niin ensi sekunnit käy noin 600 kierroksella ja sitten nousee sinne lähemmäs oikeita lukemia.. Tämähän tietenkin oikein kylmillä ilmoilla aiheutti sitä että auto sammui heti käynnistyksen jälkeen!!
