Jurinaa
Jurinaa
Moi
Alkanut W124 300E diesel pikkuhiljaa jurista.
2000 kierroksilla jurina ilmenee nelos ja vitos vaihteella.
Vähän kun vetoa pienentää jurina myös hiljenee mutta ei kokonaan.
Itse aattelin ensin kardaanin kannatinlaakeria,mutta aatokset kerkes jo muuttua.Kardaanihan pyörii kokoajan niin silloin pitäis mun käsitykset mukaan jurista myös kierrosalueesta riippumatta.
Onko muuta mahdollista mikä tuon jurinan saa aikaan ???
Alkanut W124 300E diesel pikkuhiljaa jurista.
2000 kierroksilla jurina ilmenee nelos ja vitos vaihteella.
Vähän kun vetoa pienentää jurina myös hiljenee mutta ei kokonaan.
Itse aattelin ensin kardaanin kannatinlaakeria,mutta aatokset kerkes jo muuttua.Kardaanihan pyörii kokoajan niin silloin pitäis mun käsitykset mukaan jurista myös kierrosalueesta riippumatta.
Onko muuta mahdollista mikä tuon jurinan saa aikaan ???
Tuli vaihdettua kardaanin kannatinlaakeri ja laatikon kumityyny.
Ei ollut tuosta apua.Yhä resonoi selvästi 2000rpm alueelle veto päällä.
Vetoa kun päästelee pois niin loppuu resonointi.
Oisko muita selviä tarkastuskohteita,mitä pitäis tutkia ???
Muuten auto toimii kuin kello.Tuo jyrinä ja resonointi ottaa hermoon muuten niin hiljaisessa kulkineessa.
Ei ollut tuosta apua.Yhä resonoi selvästi 2000rpm alueelle veto päällä.
Vetoa kun päästelee pois niin loppuu resonointi.
Oisko muita selviä tarkastuskohteita,mitä pitäis tutkia ???
Muuten auto toimii kuin kello.Tuo jyrinä ja resonointi ottaa hermoon muuten niin hiljaisessa kulkineessa.
Tutkimukset vaan jatkuvat.
Jurina loppuu melkein kokonaan,kun on pitemmän lenkin ajanut.
Seuraavaksi sitten kardaanin kimppuun.Eipäilen ristikkoa syylliseksi tähän jurinaan.Oonkohan pahasti metsässä korjattavasta kohteesta?
Kardaaneista sen verran onko mitkä niistä vaihtokelpoisia keskenään ???
Auto 1995 E300TD 5v manuaali.Käykö esim automaatin perässä ollut kardaani ??
Aattelin jos sais ostettua sopivan kardaanin täydellisen setin ja lähettäs sen Kometille laitettavaksi.Tässä kun joutuu jokapäivä ajelee,niin ei tuota autossa kiinni olevaa voi nyt huoltoon/korjattavaksi lähettää.
Jurina loppuu melkein kokonaan,kun on pitemmän lenkin ajanut.
Seuraavaksi sitten kardaanin kimppuun.Eipäilen ristikkoa syylliseksi tähän jurinaan.Oonkohan pahasti metsässä korjattavasta kohteesta?
Kardaaneista sen verran onko mitkä niistä vaihtokelpoisia keskenään ???
Auto 1995 E300TD 5v manuaali.Käykö esim automaatin perässä ollut kardaani ??
Aattelin jos sais ostettua sopivan kardaanin täydellisen setin ja lähettäs sen Kometille laitettavaksi.Tässä kun joutuu jokapäivä ajelee,niin ei tuota autossa kiinni olevaa voi nyt huoltoon/korjattavaksi lähettää.
Moi
Tukilaakerin vaihdoin uuteen.Ei mitään vaikutusta jurinaan.
Merkkien mukaan laitettu osat takaisin paikoilleen.
Ristikkoa itsekkin aloin syyllistää,kun pitemmän matkan ajaa jurina häviää miltei olemattomiin myös pienillä kierroksilla.Nähtävästi ristikko lämpenee ja vaseliini pehmiää jurinat silloin aikas finito.
Mites noi kardaanien sopivuudet eri malleista??
OM606 ja 5v manuaali.Mistä malleista käy suoraan???
Pääsis teettää kardaanin valmiiksi ja sit vaan vaihtelis kunnostetun tilalle.
Tukilaakerin vaihdoin uuteen.Ei mitään vaikutusta jurinaan.
Merkkien mukaan laitettu osat takaisin paikoilleen.
Ristikkoa itsekkin aloin syyllistää,kun pitemmän matkan ajaa jurina häviää miltei olemattomiin myös pienillä kierroksilla.Nähtävästi ristikko lämpenee ja vaseliini pehmiää jurinat silloin aikas finito.
Mites noi kardaanien sopivuudet eri malleista??
OM606 ja 5v manuaali.Mistä malleista käy suoraan???
Pääsis teettää kardaanin valmiiksi ja sit vaan vaihtelis kunnostetun tilalle.
Moi
Tuli hommattua toinen kardaani ja nyt jurinat väheni.Ristikko siitä vaihdetusta oli sökö.
Vaan ei loppunu kokonaan.Yhä sitkeästi jurisee siinä 2000rpm kohdalla ja täristää lievästi myös etenkin nelosella ja vitosella.Olisko ideoita mitä seuraavaksi alkaisi korjaamaan.Sais lopultakin ton vian poistettua.Moottorin kumityynyt näyttävät ehjiltä mitään ulospäin näkyvää vuotoa niissä ei ole.Tässä alkaa kohta itsekkin jurista samollla kierroksilla.
Kiitokset jo etukäteen neuvoista.
Tuli hommattua toinen kardaani ja nyt jurinat väheni.Ristikko siitä vaihdetusta oli sökö.
Vaan ei loppunu kokonaan.Yhä sitkeästi jurisee siinä 2000rpm kohdalla ja täristää lievästi myös etenkin nelosella ja vitosella.Olisko ideoita mitä seuraavaksi alkaisi korjaamaan.Sais lopultakin ton vian poistettua.Moottorin kumityynyt näyttävät ehjiltä mitään ulospäin näkyvää vuotoa niissä ei ole.Tässä alkaa kohta itsekkin jurista samollla kierroksilla.
Kiitokset jo etukäteen neuvoista.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Omastakin autosta (w124 250D vm.1987) tuota ärsyttävää vikaa paikallistettiin ja seuraavaa tuli kokeiltua: kumilimppuja kardaaniin, kardaanin tasapainoitus, kumityynyt--> moottorin ja vaihdelaatikon, perän kannattimet ( 3 kpl ) . Piinaava jurina/hurina (koko auton läpi vaeltava tärinä) 1500-1800rpm loppui vasta kytkimen vaihtoon. Sitä vaivaa selvitti sen 7 kyläseppää ja tuli foorumikin aika tarkkaan kelattua vikaa etsiessä. Tosin jokaisella osan vaihdolla aina hiukan parani mutta ei poistunut.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei, kun etummaisen rättinivelen eli mainitsemasi kumilimpun yhteydessä pitäisi olla erillinen tasapainotuslimppu, painava metallikehä, joka on vulkanoitu rungoltaan..DB605A kirjoitti:Tarkoitatko niitä kumilippuja kardaanin päissä ???
Näyttivät päällepäin ehjiltä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Ei mulla ole etummaisen värinävaimentimen yhteydessä mikäänlaista
erillistä tasapainotuslimppua.Mulla on sellainen muistikuva että tässä mallissa sitä ei ole.
Kytkin toimii ihan ok.Mikä vaiva kytkimessä tuon värinän aiheuttaa ???
Olisko mahdollista että ne kardaanissa olevat keskitysholkit ovat kulahtaneet ja aiheuttavat tuon kiusallisen värinän ???
erillistä tasapainotuslimppua.Mulla on sellainen muistikuva että tässä mallissa sitä ei ole.
Kytkin toimii ihan ok.Mikä vaiva kytkimessä tuon värinän aiheuttaa ???
Olisko mahdollista että ne kardaanissa olevat keskitysholkit ovat kulahtaneet ja aiheuttavat tuon kiusallisen värinän ???
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Kuolleentuneet/väsähtäneet jouset kytkinlevyssä.DB605A kirjoitti:Ei mulla ole etummaisen värinävaimentimen yhteydessä mikäänlaista
erillistä tasapainotuslimppua.Mulla on sellainen muistikuva että tässä mallissa sitä ei ole.
Kytkin toimii ihan ok.Mikä vaiva kytkimessä tuon värinän aiheuttaa ???
Olisko mahdollista että ne kardaanissa olevat keskitysholkit ovat kulahtaneet ja aiheuttavat tuon kiusallisen värinän ???
Jatketaan tutkimuksia eiköhän se vian aiheuttaja jossain välissä löydy.
On se semmoista hakuammuntaa niin kuin tuossa eräs jurinaan kyllästynyt kirjoitti.Ei kovin helppo paikallistaa ja taas osia vaihtamalla kokeilemalla hidasta ja lompakolle hupaa puuhaa.
Täytyy nyt varuilta tasapainotuttaa ja vaihdattaa ristikko ja muut tarpeelliset osat tuohon kardaaniin.Se jurina on kylmänä pihasta lähtiessä kuin pienten rullien yli ajaisi ja rolina jurina kuuluu todella hyvin.Taajuus muuttuu sitten riippuen vaihteesta nelonen tai vitonen ja kun kierroksia on yli 2200 niin häviää melkein olemattomiin.
130km/h vauhdissa väristää hieman.
Palaan asiaan kun on lisää osia vaihdettu ja miten ne ovat jurinaan ja värinään vaikuttaneet.
On se semmoista hakuammuntaa niin kuin tuossa eräs jurinaan kyllästynyt kirjoitti.Ei kovin helppo paikallistaa ja taas osia vaihtamalla kokeilemalla hidasta ja lompakolle hupaa puuhaa.
Täytyy nyt varuilta tasapainotuttaa ja vaihdattaa ristikko ja muut tarpeelliset osat tuohon kardaaniin.Se jurina on kylmänä pihasta lähtiessä kuin pienten rullien yli ajaisi ja rolina jurina kuuluu todella hyvin.Taajuus muuttuu sitten riippuen vaihteesta nelonen tai vitonen ja kun kierroksia on yli 2200 niin häviää melkein olemattomiin.
130km/h vauhdissa väristää hieman.
Palaan asiaan kun on lisää osia vaihdettu ja miten ne ovat jurinaan ja värinään vaikuttaneet.
Sorry, oli pakko hieman leikellä, tuli niin omat kommellukset ja kukkaron päälle käyneet kokeilut mieleen.DB605A kirjoitti:eiköhän se vian aiheuttaja jossain välissä löydy.
On se semmoista hakuammuntaa... ja taas osia vaihtamalla kokeilemalla hidasta ja lompakolle hupaa puuhaa...
Täytyy nyt varuilta tasapainotuttaa ja vaihdattaa ristikko ja muut tarpeelliset osat tuohon kardaaniin.....Palaan asiaan kun on lisää osia vaihdettu ja miten ne ovat jurinaan ja värinään vaikuttaneet....
Itellä oli juriseva, värisevä S202:n. Vaihdettiin kaksoismassapyörä, koko kardaani (käytettyyn), laatikosta sitä sun tätä, kytkin, öljyjä, plus muuta tilpehööriä ja koskaan värinät ei täysin kadonneet. Ilmeni aina samalla kierroslukualueella, noin 1800-2800 ja muuten ok. Mitä isompi vaihde, sitä pahempi tärinä.
Lopulta käytin veholla, se vaihdettukin kardaani osoittautui väljäksi.....Noh, vaihdoin lopulta autonkin toiseen, mutta joskus pari tuntia vehon hoidossa ois ollut paljon halvempi kuin vaihtaa tuurilla ja varuilta jotakin

Täytyy käydä hommaamassa moottorin kumityynyt.
Ei se ota jos ei annakkaan.Kokeillaan tuota aluksi.
Näyttää tämmöinen jurina ja tärinä olevan hankala korjattava mitä noihin edellisten kokemuksiin tulee.Ääntä vaikea paikallistaa missä kohtaa vika on.
Katsotaan onko tuosta vaihdosta apua näihin jurinoihin.
Ei se ota jos ei annakkaan.Kokeillaan tuota aluksi.
Näyttää tämmöinen jurina ja tärinä olevan hankala korjattava mitä noihin edellisten kokemuksiin tulee.Ääntä vaikea paikallistaa missä kohtaa vika on.
Katsotaan onko tuosta vaihdosta apua näihin jurinoihin.
No niin otti aikansa kun sai homman vietyä loppuun.
Vaihdoin moottorin kumityynyt.Tyhjäkäynnillä auto muuttui hiljaisemmaksi olihan vanhat tyynyt 2cm matalammat mitä uudet.Nesteet olivat niistä pohjassa ja kovettuneet.
Kävin sitten nimimerkki kardaania moikkaamassa kardaanin kera.
Ristikko oli finaalissa,keskitysholkit ja kummatkin värinänvaimentimet.
Värinänvaimentimia en ällännyt tutkia oikein.Katsoin kumin olevan hyvä,mutta en ottanut huomioon niitä metalliholkkeja.Ne olivat osittain irronneet tai irtoamassa kumista.
Nyt on sitten kaikki kardaaniin liittyvät osat vaihdettu ja kardaani tasapainoitettu.Toimii hienosti ei tärise eikä jurise.Mukava ajaa kun taas toimii niin kuin pitääkin.
Kiitokset nimimerkki kardaanille.
Vaihdoin moottorin kumityynyt.Tyhjäkäynnillä auto muuttui hiljaisemmaksi olihan vanhat tyynyt 2cm matalammat mitä uudet.Nesteet olivat niistä pohjassa ja kovettuneet.
Kävin sitten nimimerkki kardaania moikkaamassa kardaanin kera.
Ristikko oli finaalissa,keskitysholkit ja kummatkin värinänvaimentimet.
Värinänvaimentimia en ällännyt tutkia oikein.Katsoin kumin olevan hyvä,mutta en ottanut huomioon niitä metalliholkkeja.Ne olivat osittain irronneet tai irtoamassa kumista.
Nyt on sitten kaikki kardaaniin liittyvät osat vaihdettu ja kardaani tasapainoitettu.Toimii hienosti ei tärise eikä jurise.Mukava ajaa kun taas toimii niin kuin pitääkin.
Kiitokset nimimerkki kardaanille.
300D:eessäkin on siis hydraulityynyt? Tuota ihmetellyt kun moronetin luettelo ei sano 300D:eehen hydraulisia... Onko joku viipaloinut ikinä näitä tyynyjä? Siis ei tarvitse olla 300D:een tyynyt vähän menee OT:eeksi, mutta kun kerran menee niin jos ja kun on niin olisikohan myös kuviapera8x kirjoitti:moottorin kumityynytkin aiheuttaa jurinaa pienemmillä kierroksilla, jos on päästäny mehut pihalle.

Jani Salomaa
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
On ne kumityynyt hydrauliset.Kun niitä uusia kääntelin kuulee selvästi kun neste niissä liikkuu.Vanhoja heiluttelin ei minkäänlaista ääntä kuulunut.
Pari senttiä oli menny vanhat kumityynyt kasaan.
En tiedä millaiset motonetin tyynyt on mutta suosittelen varmuudella kl varaosien tai vehon tavaraa.Tais olla huonoja kokemuksia joillakin niiden motonet tyynyjen kanssa ja toisilla on taas toiminut ihan ok.
Sitä vaan meinaan ettei tarvii kahta kertaa niitä vaihtaa.
Pari senttiä oli menny vanhat kumityynyt kasaan.
En tiedä millaiset motonetin tyynyt on mutta suosittelen varmuudella kl varaosien tai vehon tavaraa.Tais olla huonoja kokemuksia joillakin niiden motonet tyynyjen kanssa ja toisilla on taas toiminut ihan ok.
Sitä vaan meinaan ettei tarvii kahta kertaa niitä vaihtaa.
kihinä
eli kyseessä olisi 230 clk kompressor -99. en nyt aivan osaa kuvata ääntä mutta olisko kihinä lähellä, se ei jyristä täristä eikä kolise mutta lähes aina kun kaasua painaa ja aina moottori jarrutuksessa, kytkin pohjassa ei kuulu ja kierroksilla ei merkitystä, kyseinen ääni ole mitenkään erityisen voimakkaasti mutta selvästi jos ei radio päällä. olisko ideoita mikä olis, itse ollaan tota kardaanin kannatinlaakeria mietitty.
Re: Jurinaa
Moi
Näyttäs siltä et jurina saatiin poistettua.
Vaihdettiin vielä kytkinpaketti ja 2-massa vauhtipyörä.
Ei jurise enää ja voi vedättää viitosella surutta jo alle 50km/h vauhdista kun testailtiin autoa.
Tulihan siinä vaihdettua paljon muutakin osaa ja joka kerta jurina pieneni,mutta toi kytkin + 2-massa vauhtipyörä
oli se lopullinen ratkaisu ongelmaan.Muuna bonuksena tuli vielä kevyesti toimiva kytkin.
Kiitokset vielä kaikille neuvoja antaneille.
Näyttäs siltä et jurina saatiin poistettua.
Vaihdettiin vielä kytkinpaketti ja 2-massa vauhtipyörä.
Ei jurise enää ja voi vedättää viitosella surutta jo alle 50km/h vauhdista kun testailtiin autoa.
Tulihan siinä vaihdettua paljon muutakin osaa ja joka kerta jurina pieneni,mutta toi kytkin + 2-massa vauhtipyörä
oli se lopullinen ratkaisu ongelmaan.Muuna bonuksena tuli vielä kevyesti toimiva kytkin.
Kiitokset vielä kaikille neuvoja antaneille.