Jurinaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Jurinaa

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Moi

Alkanut W124 300E diesel pikkuhiljaa jurista.
2000 kierroksilla jurina ilmenee nelos ja vitos vaihteella.
Vähän kun vetoa pienentää jurina myös hiljenee mutta ei kokonaan.
Itse aattelin ensin kardaanin kannatinlaakeria,mutta aatokset kerkes jo muuttua.Kardaanihan pyörii kokoajan niin silloin pitäis mun käsitykset mukaan jurista myös kierrosalueesta riippumatta.
Onko muuta mahdollista mikä tuon jurinan saa aikaan ???
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Itellä ainaki hävis suurimmat jurinat kun vaihto takapyörien laakerit.
Voihan tietysti tulla perästäkin...
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Tuli vaihdettua kardaanin kannatinlaakeri ja laatikon kumityyny.
Ei ollut tuosta apua.Yhä resonoi selvästi 2000rpm alueelle veto päällä.
Vetoa kun päästelee pois niin loppuu resonointi.
Oisko muita selviä tarkastuskohteita,mitä pitäis tutkia ???
Muuten auto toimii kuin kello.Tuo jyrinä ja resonointi ottaa hermoon muuten niin hiljaisessa kulkineessa.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Tutkimukset vaan jatkuvat.
Jurina loppuu melkein kokonaan,kun on pitemmän lenkin ajanut.
Seuraavaksi sitten kardaanin kimppuun.Eipäilen ristikkoa syylliseksi tähän jurinaan.Oonkohan pahasti metsässä korjattavasta kohteesta?
Kardaaneista sen verran onko mitkä niistä vaihtokelpoisia keskenään ???
Auto 1995 E300TD 5v manuaali.Käykö esim automaatin perässä ollut kardaani ??
Aattelin jos sais ostettua sopivan kardaanin täydellisen setin ja lähettäs sen Kometille laitettavaksi.Tässä kun joutuu jokapäivä ajelee,niin ei tuota autossa kiinni olevaa voi nyt huoltoon/korjattavaksi lähettää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ristikko on yleisin jurinan aiheuttaja automerkistä riippumatta eli aloita siitä.Merkkaa vaan ensin kohdat mistä purat sen että saat sen takas tehdas kohtaan.
Toisekseen oliko tukilaakerin kumi hyvä kuntoinen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

moottorin kumityynytkin aiheuttaa jurinaa pienemmillä kierroksilla, jos on päästäny mehut pihalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Moi
Tukilaakerin vaihdoin uuteen.Ei mitään vaikutusta jurinaan.
Merkkien mukaan laitettu osat takaisin paikoilleen.
Ristikkoa itsekkin aloin syyllistää,kun pitemmän matkan ajaa jurina häviää miltei olemattomiin myös pienillä kierroksilla.Nähtävästi ristikko lämpenee ja vaseliini pehmiää jurinat silloin aikas finito.
Mites noi kardaanien sopivuudet eri malleista??
OM606 ja 5v manuaali.Mistä malleista käy suoraan???
Pääsis teettää kardaanin valmiiksi ja sit vaan vaihtelis kunnostetun tilalle.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Moi

Tuli hommattua toinen kardaani ja nyt jurinat väheni.Ristikko siitä vaihdetusta oli sökö.
Vaan ei loppunu kokonaan.Yhä sitkeästi jurisee siinä 2000rpm kohdalla ja täristää lievästi myös etenkin nelosella ja vitosella.Olisko ideoita mitä seuraavaksi alkaisi korjaamaan.Sais lopultakin ton vian poistettua.Moottorin kumityynyt näyttävät ehjiltä mitään ulospäin näkyvää vuotoa niissä ei ole.Tässä alkaa kohta itsekkin jurista samollla kierroksilla.
Kiitokset jo etukäteen neuvoista.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, sullahan on tossa kardaaniss värinänvaimennin, mikä onkaan sen kunto?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Tarkoitatko niitä kumilippuja kardaanin päissä ???
Näyttivät päällepäin ehjiltä.
johtotäht1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja johtotäht1 »

Omastakin autosta (w124 250D vm.1987) tuota ärsyttävää vikaa paikallistettiin ja seuraavaa tuli kokeiltua: kumilimppuja kardaaniin, kardaanin tasapainoitus, kumityynyt--> moottorin ja vaihdelaatikon, perän kannattimet ( 3 kpl ) . Piinaava jurina/hurina (koko auton läpi vaeltava tärinä) 1500-1800rpm loppui vasta kytkimen vaihtoon. Sitä vaivaa selvitti sen 7 kyläseppää ja tuli foorumikin aika tarkkaan kelattua vikaa etsiessä. Tosin jokaisella osan vaihdolla aina hiukan parani mutta ei poistunut.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

DB605A kirjoitti:Tarkoitatko niitä kumilippuja kardaanin päissä ???
Näyttivät päällepäin ehjiltä.
Ei, kun etummaisen rättinivelen eli mainitsemasi kumilimpun yhteydessä pitäisi olla erillinen tasapainotuslimppu, painava metallikehä, joka on vulkanoitu rungoltaan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Ei mulla ole etummaisen värinävaimentimen yhteydessä mikäänlaista
erillistä tasapainotuslimppua.Mulla on sellainen muistikuva että tässä mallissa sitä ei ole.
Kytkin toimii ihan ok.Mikä vaiva kytkimessä tuon värinän aiheuttaa ???
Olisko mahdollista että ne kardaanissa olevat keskitysholkit ovat kulahtaneet ja aiheuttavat tuon kiusallisen värinän ???
johtotäht1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja johtotäht1 »

DB605A kirjoitti:Ei mulla ole etummaisen värinävaimentimen yhteydessä mikäänlaista
erillistä tasapainotuslimppua.Mulla on sellainen muistikuva että tässä mallissa sitä ei ole.
Kytkin toimii ihan ok.Mikä vaiva kytkimessä tuon värinän aiheuttaa ???
Olisko mahdollista että ne kardaanissa olevat keskitysholkit ovat kulahtaneet ja aiheuttavat tuon kiusallisen värinän ???
Kuolleentuneet/väsähtäneet jouset kytkinlevyssä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Itellä kytkinakselin vuotava stefa aiheutti kylmänä täristystä ja kun auto lämpeni niin vaiva aina katosi, tosin w115.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Samanlaisen ongelman kanssa tässä on kesä painittu. Kardaanikin tasapainotettu, harmi ettei ristikkoa vaihdettu samalla. Pitänee alkaa purkamaan keppi vielä kerran. Josko sitten. Joinakin aamuina jurinaa on vähemmän, liekö neulat eri asennossa vai mitä kummaa.
- neliveto on ylivoimaa -
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Jatketaan tutkimuksia eiköhän se vian aiheuttaja jossain välissä löydy.
On se semmoista hakuammuntaa niin kuin tuossa eräs jurinaan kyllästynyt kirjoitti.Ei kovin helppo paikallistaa ja taas osia vaihtamalla kokeilemalla hidasta ja lompakolle hupaa puuhaa.
Täytyy nyt varuilta tasapainotuttaa ja vaihdattaa ristikko ja muut tarpeelliset osat tuohon kardaaniin.Se jurina on kylmänä pihasta lähtiessä kuin pienten rullien yli ajaisi ja rolina jurina kuuluu todella hyvin.Taajuus muuttuu sitten riippuen vaihteesta nelonen tai vitonen ja kun kierroksia on yli 2200 niin häviää melkein olemattomiin.
130km/h vauhdissa väristää hieman.
Palaan asiaan kun on lisää osia vaihdettu ja miten ne ovat jurinaan ja värinään vaikuttaneet.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

DB605A kirjoitti:eiköhän se vian aiheuttaja jossain välissä löydy.
On se semmoista hakuammuntaa... ja taas osia vaihtamalla kokeilemalla hidasta ja lompakolle hupaa puuhaa...
Täytyy nyt varuilta tasapainotuttaa ja vaihdattaa ristikko ja muut tarpeelliset osat tuohon kardaaniin.....Palaan asiaan kun on lisää osia vaihdettu ja miten ne ovat jurinaan ja värinään vaikuttaneet....
Sorry, oli pakko hieman leikellä, tuli niin omat kommellukset ja kukkaron päälle käyneet kokeilut mieleen.
Itellä oli juriseva, värisevä S202:n. Vaihdettiin kaksoismassapyörä, koko kardaani (käytettyyn), laatikosta sitä sun tätä, kytkin, öljyjä, plus muuta tilpehööriä ja koskaan värinät ei täysin kadonneet. Ilmeni aina samalla kierroslukualueella, noin 1800-2800 ja muuten ok. Mitä isompi vaihde, sitä pahempi tärinä.
Lopulta käytin veholla, se vaihdettukin kardaani osoittautui väljäksi.....Noh, vaihdoin lopulta autonkin toiseen, mutta joskus pari tuntia vehon hoidossa ois ollut paljon halvempi kuin vaihtaa tuurilla ja varuilta jotakin :cry:
Avatar
rampey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 24.02.2007 08:23
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja rampey »

Vaihappa vielä moottorin tukikumit kuten tuossa joku ehdottikin. Täällä auttoi jurinaan. Vanhemmiten nesteet häippäsee niiden sisältä ja ovat "pohjassa" josta jurina tietyillä kierroksilla.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Täytyy käydä hommaamassa moottorin kumityynyt.
Ei se ota jos ei annakkaan.Kokeillaan tuota aluksi.
Näyttää tämmöinen jurina ja tärinä olevan hankala korjattava mitä noihin edellisten kokemuksiin tulee.Ääntä vaikea paikallistaa missä kohtaa vika on.
Katsotaan onko tuosta vaihdosta apua näihin jurinoihin.
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

No niin otti aikansa kun sai homman vietyä loppuun.
Vaihdoin moottorin kumityynyt.Tyhjäkäynnillä auto muuttui hiljaisemmaksi olihan vanhat tyynyt 2cm matalammat mitä uudet.Nesteet olivat niistä pohjassa ja kovettuneet.
Kävin sitten nimimerkki kardaania moikkaamassa kardaanin kera.
Ristikko oli finaalissa,keskitysholkit ja kummatkin värinänvaimentimet.
Värinänvaimentimia en ällännyt tutkia oikein.Katsoin kumin olevan hyvä,mutta en ottanut huomioon niitä metalliholkkeja.Ne olivat osittain irronneet tai irtoamassa kumista.
Nyt on sitten kaikki kardaaniin liittyvät osat vaihdettu ja kardaani tasapainoitettu.Toimii hienosti ei tärise eikä jurise.Mukava ajaa kun taas toimii niin kuin pitääkin.
Kiitokset nimimerkki kardaanille.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

pera8x kirjoitti:moottorin kumityynytkin aiheuttaa jurinaa pienemmillä kierroksilla, jos on päästäny mehut pihalle.
300D:eessäkin on siis hydraulityynyt? Tuota ihmetellyt kun moronetin luettelo ei sano 300D:eehen hydraulisia... Onko joku viipaloinut ikinä näitä tyynyjä? Siis ei tarvitse olla 300D:een tyynyt vähän menee OT:eeksi, mutta kun kerran menee niin jos ja kun on niin olisikohan myös kuvia :)
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

On ne kumityynyt hydrauliset.Kun niitä uusia kääntelin kuulee selvästi kun neste niissä liikkuu.Vanhoja heiluttelin ei minkäänlaista ääntä kuulunut.
Pari senttiä oli menny vanhat kumityynyt kasaan.
En tiedä millaiset motonetin tyynyt on mutta suosittelen varmuudella kl varaosien tai vehon tavaraa.Tais olla huonoja kokemuksia joillakin niiden motonet tyynyjen kanssa ja toisilla on taas toiminut ihan ok.
Sitä vaan meinaan ettei tarvii kahta kertaa niitä vaihtaa.
jape92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

kihinä

Viesti Kirjoittaja jape92 »

eli kyseessä olisi 230 clk kompressor -99. en nyt aivan osaa kuvata ääntä mutta olisko kihinä lähellä, se ei jyristä täristä eikä kolise mutta lähes aina kun kaasua painaa ja aina moottori jarrutuksessa, kytkin pohjassa ei kuulu ja kierroksilla ei merkitystä, kyseinen ääni ole mitenkään erityisen voimakkaasti mutta selvästi jos ei radio päällä. olisko ideoita mikä olis, itse ollaan tota kardaanin kannatinlaakeria mietitty.
jape92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja jape92 »

ja edelliseen lisäten että käytössä manuaaliaski
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Re: Jurinaa

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Moi
Näyttäs siltä et jurina saatiin poistettua.
Vaihdettiin vielä kytkinpaketti ja 2-massa vauhtipyörä.
Ei jurise enää ja voi vedättää viitosella surutta jo alle 50km/h vauhdista kun testailtiin autoa.
Tulihan siinä vaihdettua paljon muutakin osaa ja joka kerta jurina pieneni,mutta toi kytkin + 2-massa vauhtipyörä
oli se lopullinen ratkaisu ongelmaan.Muuna bonuksena tuli vielä kevyesti toimiva kytkin.
Kiitokset vielä kaikille neuvoja antaneille.
Vastaa Viestiin