Vanteet + alusta W124...

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Mahtuukoo pyörimään jos madaltaa -30mm edestä ja takaa, kun rengastus on edessä 225/40 18" ja takana 235/40 18". vanteet 8,5" levee ET35, takana ET 35 9,5". Entä jos madallus -35 tai -40 mm ? :D
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
mabbe
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 23.06.2010 22:54
Paikkakunta: Järvenpää

Mitä madallussarjaa suosittelette w124?

Viesti Kirjoittaja mabbe »

Ihan 200 bensa vuodelta 89 ja tarkoitus laittaa 8,5/10 vanteet koossa 18" ja rengastus 215/40 & 245/35.

Suosituksia/ehdotuksia alustasarjaksi?

Enkä halua liian matalaa ja onko esim. 60/40 viellä asiallinen peruskäytössä?


Kiitokset jo etukäteen :)
-roger
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 03.07.2010 01:36

mo

Viesti Kirjoittaja -roger »

ei vissii mahdu ihan tosta heittämällä taakse pyöriin 10,5x17" et 0 ? = DD
Tuokke
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 30.07.2010 15:54
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Tuokke »

Olisin laittamassa 250D:tä vähän matalemmaks ja jotain vanteita alle. Oisko toimiva ratkaisu laittaa 60/40 alusta ja 10x17 et30 + 8,5x17 et25 vanteistus. Mahtuisko vieläkin isompi eli 18'' vanteet pyörimään? Tarviiko tehä mitään modauksia autoon tälläisella setillä? Tuleekos muuten tuommoset vanteet W124:ssa kaaresta ulos? Korjatkaa, jos visioni on mahdoton :D
Edu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 04.08.2010 14:40

Viesti Kirjoittaja Edu »

Tietäskö kukaan mistä löytys w124 olevaan amg-korisarjaan ns. tunkin reikien paloja?
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Edu kirjoitti:Tietäskö kukaan mistä löytys w124 olevaan amg-korisarjaan ns. tunkin reikien paloja?
Kannattanee kitata umpeen ihan suosiolla :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

mites on.. saapiko 215/40R17 renkaan 8,5 tuuman vanteelle ja 235/40R17 10 tuuman vanteelle väännettyä kivuttomasti?
S213 350CDI 4-MATIC -18
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

votsi kirjoitti:mites on.. saapiko 215/40R17 renkaan 8,5 tuuman vanteelle ja 235/40R17 10 tuuman vanteelle väännettyä kivuttomasti?
Saa.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

selevempi homma. vanteet hankintaan 8)
S213 350CDI 4-MATIC -18
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Voi olla tyhmä kysymys mutta parempi kysyä silti... Onko sedanissa samanlaiset takajouset ku farmarissa ? Satalankku kyseessä
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

farkussa aina tasonsäätö joten ei ole.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

epk kirjoitti:farkussa aina tasonsäätö joten ei ole.
Kiitän ja kumarran
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Nyt tarvitaan apua!

Laitoin 40/35 madalluksen, ja mahtuu pyörimään ja kääntymään hyvin. Mutta kunnon kuoppaan kun vahingossa osuu hiljaisestakin vauhdista, renkaat hieman käännettynä, ottaa kiinni etukaariin, tarvitsisi olla hieman jäykempi vielä. Mietinpä siis auttaisiko hieman pidempi pohjaanlyöntikumi? Jotta auto ei pääsisi ihan niin alas iskussa : /

Edessä 18x8,5" vanne, 225/40 kumilla. Neuvoja aloittelijalle? :o
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei koska sitten se on ihanpäin helvettiä ajaa... mitkä iskarit siellä on ? jotain on pielessä jos noinkin pienellä madalluksella raapii. Isot kumit edessä, vakio iskarit , kaaret mankeloimatta jne. niin voi tosin raapiakkin.
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Siellä on uudet KYB:n vakiota vastaavat iskarit, tarkoitettu w124, 300-24:seen.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Voi olla että vanne ei ole autoa sivusta katsottaessa keskellä kaarta, vaan huomattavasti edessä tai takana, ihan tyypillistä mersussa.

Mikä et vanteissa? Toki kaaretkin kannattaa mankeloida. :P
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

ET on 35
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei siinä ole mitää muuta vikaa ku renkaan leveys. kaaret vaa uuteen uskoon tai piirun kapeampi kumi niin asia o kunnossa.

mulla on samalainen auto, madallettu enemmän ja edessä 225/45/17 sekä 8,5x17et20 vanteet. Eli renkaan ulkohalkasija o melkee täsmällee sama. Kaaria on käsitelty edellisen omistajan toimesta ja iskareina toimii KONI:t. Oireina on toisinaan sama, mutta EI OTA KAAREEN vaan helmamuoveihin ja puskuriin kiinni. Liian levee kumi eteen minul, veikkaan et sama juttu sullaki.

eli tarkista mihin se ottaa kiinni?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

En nyt tähän hätään saa kameraa mutta ottaa siis kaaren reunaan ja rajusti, renkaa korkein kohta, pitkän matkaa.

Kuva

Suurin piirtein tolta matkalta kun tohon merkkasin. Rengas ääri vasemmalle käännettynä. Niin ja siis, ottaa tuohon alimpaan kohtaan kaaressa, ei ainoastaan sisäpokkauksiin. : /

Kuvahan on otettu kun oli vakiojouset kiinni.

Kaipa voisi ratketa esim 215/35 rengastuksella, ei vaan huvittaisi ruveta vaihtamaan kun nuo eturenkaat on vasta 3 viikkoa vanhat : /
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

heität niillä paskoilla madallusjousilla vesilintua ja laitat normaali tai vahvistetut jouset kiinni, niin voi taas ajaa normaalisti... mulla 235/40 18" ET 35 edessä, eikä mitään ongelmia etupään kanssa edes "metsäautoteillä"... tai sitten laitat 185 tai 195/65 15" renkaat, jos on kerran pakko saada pitää "madallusta"...

245/45 18" ET 35 taas oli jo niin iso rengas, että se ei sopinut edes mun alustalla raapimatta...

nykyään voi pitää taas metsäteilläkin sitä 80 km/h nopeutta 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Eipä mullakaan mitään ongelmaa ollut ilman madallusta. Ja en sitten tiedä voiko nuo niin paskat olla kun kuitenkin alusta jäykistyi PALJON. : /
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

onko sun auto sportline? Jos on niin se viel lisää ongelmien määrää kun on isot jarrut. Mitkä tahansa vanteet ja renkaat ei vain käy.

tuosta oirepaikasta pääset eroon kaaret mankeloimalla, mutta se on silti karu totuus, ettei 24V malleissa voi pitää kovin leveää ja isolla halkasijalla olevaa rengasta edessä edes vakiokorkuisena ilman että joskus ottaisi kiinni. 215 on maksimi järkevä koko, itel on haussa 205 ens kesäks.

Pitäiski oikein tutkailla onko pyörännapojen vanteen kiinnityspinnan raideleveys eri ku tavallisissa 200-300 malleissa. Virallinen raideleveyden ero on niin pieni (olikoha vajaa 30mm) että sen voi toteuttaa esim puoli tuumaa leveämmällä vanteella helposti.

jokatapauksessa 24v sportline on monta senttiä eroava tavallisesta versiosta joten tälläsiä ongelmia tulee paljon helpommin. Jos sun vanteen ET olisi ollut 40, ei oireita olisi lainkaan ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

jep jep, korotusta siis kehiin alkuun : /

Ei ole sportline malli. Kattoopi jos joskus myöhemmin olisi varaa ruveta mankeloimaan ja renkaita vaihtamaan : l

EDIT: Oli näemmä ottanut myös lokasuojaan sisälle kiinni.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti:heität niillä paskoilla madallusjousilla vesilintua ja laitat normaali tai vahvistetut jouset kiinni, niin voi taas ajaa normaalisti... mulla 235/40 18" ET 35 edessä, eikä mitään ongelmia etupään kanssa edes "metsäautoteillä"... tai sitten laitat 185 tai 195/65 15" renkaat, jos on kerran pakko saada pitää "madallusta"...

245/45 18" ET 35 taas oli jo niin iso rengas, että se ei sopinut edes mun alustalla raapimatta...

nykyään voi pitää taas metsäteilläkin sitä 80 km/h nopeutta 8)
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.
itseasiassa tuo 235/40 18" taitaa olla himpun verran pienempi halkaisijaltaan, kuin 300E:n vakiorengas eli 195/65 15" :roll:

edit: muistin väärin, 235/40 18" on 10,7 mm suurempi halkaisijaltaan, kuin 195/65 15" :oops: sehän tekee jo melkein 5,5 mm säteeseen :P

jokatapauksessa noilla ei ole edessä mitään ongelmia :roll: kun taas 245/45 18" esti ajamisen täysin, kun jo pienikin "hiekanmuru" tiellä aiheutti hervottoman raapimisen... silti aion vielä jossain vaiheessa tehdä sellaiset muutokset myös etupään pyöräkoteloihin, että ne 245/45 18" siellä saadaan pyörimään ongelmitta :twisted: on mulla niin monta sarjaa niitä renkaita varastossa... ja lisää löytyy rengasliikkeiden romulavoilta jatkuvasti (siis sellaisia missä on + 5 mm pintaa jäljellä :shock: )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti:
Sami T kirjoitti:
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.
itseasiassa tuo 235/40 18" taitaa olla himpun verran pienempi halkaisijaltaan, kuin 300E:n vakiorengas eli 195/65 15" :roll:

edit: muistin väärin, 235/40 18" on 10,7 mm suurempi halkaisijaltaan, kuin 195/65 15" :oops: sehän tekee jo melkein 5,5 mm säteeseen :P

jokatapauksessa noilla ei ole edessä mitään ongelmia :roll: kun taas 245/45 18" esti ajamisen täysin, kun jo pienikin "hiekanmuru" tiellä aiheutti hervottoman raapimisen... silti aion vielä jossain vaiheessa tehdä sellaiset muutokset myös etupään pyöräkoteloihin, että ne 245/45 18" siellä saadaan pyörimään ongelmitta :twisted: on mulla niin monta sarjaa niitä renkaita varastossa... ja lisää löytyy rengasliikkeiden romulavoilta jatkuvasti (siis sellaisia missä on + 5 mm pintaa jäljellä :shock: )
Jooh, en kiellä, jos haluaa ajella maasturilla erittäin rauhallisesti niin nuo mahtuvat varmasti pyörimään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:
Jooh, en kiellä, jos haluaa ajella maasturilla erittäin rauhallisesti niin nuo mahtuvat varmasti pyörimään.
kummatko :roll: nimittäin näillä 235/40 18" renkailla voin ajaa nyt jokapaikkaan niin lujaa, kuin yleensä järki/rajoitukset antaa periksi, eikä raavi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:ja lisää löytyy rengasliikkeiden romulavoilta jatkuvasti (siis sellaisia missä on + 5 mm pintaa jäljellä :shock: )
TOTTA! Sellaiset mullaki noi 18 tuumaset on, nokian jotku en muista mallia pintaa sisään rakennetun numeroskaalan mukaan 5-7mm ja napattu rengasliikkeen läjästä.

Napa, mää puhunki madalletusta sportlinestä :lol: ei siel ees ne vakiot 205/60/15 kestä olla jos madaltaa ;)

Niiin ja sillo renkaan halkasija muuttuu 2 senttii isommaks :P
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllähän tuo w124 etupää antaa riittävästi haasteita välillä jo ihan vakiokokoisellakin renkaalla :?

madallettu sportline on sitten varmaan juuri sellainen, mihin en halua sekaantua edes teoriassa :D

omaan olis nyt talven aikana tarkoitus rakentaa jotain 500E tyyppistä ratkaisua kaariin ja lokasuojan takareunaan/helman etuosaan, siinä se ahtain paikka kuitenkin on... lähinnä tähän ajaa se, että haluan kuitenkin talvirenkaatkin joskus tuohon autoon alle ja ne ei mun mieltymysten mukaan saa olla mitään alle 65 sarjaa (ja 16" vanne)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

madallettu sportline on sitten varmaan juuri sellainen
kyllähä tää harmaita hiuksia on teettänyt. Mut enimäkseen kyllä vanteen ja jarrujen sopivuuden kans.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin