
Vanteet + alusta W124...
Mitä madallussarjaa suosittelette w124?
Ihan 200 bensa vuodelta 89 ja tarkoitus laittaa 8,5/10 vanteet koossa 18" ja rengastus 215/40 & 245/35.
Suosituksia/ehdotuksia alustasarjaksi?
Enkä halua liian matalaa ja onko esim. 60/40 viellä asiallinen peruskäytössä?
Kiitokset jo etukäteen
Suosituksia/ehdotuksia alustasarjaksi?
Enkä halua liian matalaa ja onko esim. 60/40 viellä asiallinen peruskäytössä?
Kiitokset jo etukäteen

Olisin laittamassa 250D:tä vähän matalemmaks ja jotain vanteita alle. Oisko toimiva ratkaisu laittaa 60/40 alusta ja 10x17 et30 + 8,5x17 et25 vanteistus. Mahtuisko vieläkin isompi eli 18'' vanteet pyörimään? Tarviiko tehä mitään modauksia autoon tälläisella setillä? Tuleekos muuten tuommoset vanteet W124:ssa kaaresta ulos? Korjatkaa, jos visioni on mahdoton 

Kannattanee kitata umpeen ihan suosiollaEdu kirjoitti:Tietäskö kukaan mistä löytys w124 olevaan amg-korisarjaan ns. tunkin reikien paloja?

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Nyt tarvitaan apua!
Laitoin 40/35 madalluksen, ja mahtuu pyörimään ja kääntymään hyvin. Mutta kunnon kuoppaan kun vahingossa osuu hiljaisestakin vauhdista, renkaat hieman käännettynä, ottaa kiinni etukaariin, tarvitsisi olla hieman jäykempi vielä. Mietinpä siis auttaisiko hieman pidempi pohjaanlyöntikumi? Jotta auto ei pääsisi ihan niin alas iskussa : /
Edessä 18x8,5" vanne, 225/40 kumilla. Neuvoja aloittelijalle?
Laitoin 40/35 madalluksen, ja mahtuu pyörimään ja kääntymään hyvin. Mutta kunnon kuoppaan kun vahingossa osuu hiljaisestakin vauhdista, renkaat hieman käännettynä, ottaa kiinni etukaariin, tarvitsisi olla hieman jäykempi vielä. Mietinpä siis auttaisiko hieman pidempi pohjaanlyöntikumi? Jotta auto ei pääsisi ihan niin alas iskussa : /
Edessä 18x8,5" vanne, 225/40 kumilla. Neuvoja aloittelijalle?

-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Ei siinä ole mitää muuta vikaa ku renkaan leveys. kaaret vaa uuteen uskoon tai piirun kapeampi kumi niin asia o kunnossa.
mulla on samalainen auto, madallettu enemmän ja edessä 225/45/17 sekä 8,5x17et20 vanteet. Eli renkaan ulkohalkasija o melkee täsmällee sama. Kaaria on käsitelty edellisen omistajan toimesta ja iskareina toimii KONI:t. Oireina on toisinaan sama, mutta EI OTA KAAREEN vaan helmamuoveihin ja puskuriin kiinni. Liian levee kumi eteen minul, veikkaan et sama juttu sullaki.
eli tarkista mihin se ottaa kiinni?
mulla on samalainen auto, madallettu enemmän ja edessä 225/45/17 sekä 8,5x17et20 vanteet. Eli renkaan ulkohalkasija o melkee täsmällee sama. Kaaria on käsitelty edellisen omistajan toimesta ja iskareina toimii KONI:t. Oireina on toisinaan sama, mutta EI OTA KAAREEN vaan helmamuoveihin ja puskuriin kiinni. Liian levee kumi eteen minul, veikkaan et sama juttu sullaki.
eli tarkista mihin se ottaa kiinni?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
En nyt tähän hätään saa kameraa mutta ottaa siis kaaren reunaan ja rajusti, renkaa korkein kohta, pitkän matkaa.

Suurin piirtein tolta matkalta kun tohon merkkasin. Rengas ääri vasemmalle käännettynä. Niin ja siis, ottaa tuohon alimpaan kohtaan kaaressa, ei ainoastaan sisäpokkauksiin. : /
Kuvahan on otettu kun oli vakiojouset kiinni.
Kaipa voisi ratketa esim 215/35 rengastuksella, ei vaan huvittaisi ruveta vaihtamaan kun nuo eturenkaat on vasta 3 viikkoa vanhat : /

Suurin piirtein tolta matkalta kun tohon merkkasin. Rengas ääri vasemmalle käännettynä. Niin ja siis, ottaa tuohon alimpaan kohtaan kaaressa, ei ainoastaan sisäpokkauksiin. : /
Kuvahan on otettu kun oli vakiojouset kiinni.
Kaipa voisi ratketa esim 215/35 rengastuksella, ei vaan huvittaisi ruveta vaihtamaan kun nuo eturenkaat on vasta 3 viikkoa vanhat : /
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
heität niillä paskoilla madallusjousilla vesilintua ja laitat normaali tai vahvistetut jouset kiinni, niin voi taas ajaa normaalisti... mulla 235/40 18" ET 35 edessä, eikä mitään ongelmia etupään kanssa edes "metsäautoteillä"... tai sitten laitat 185 tai 195/65 15" renkaat, jos on kerran pakko saada pitää "madallusta"...
245/45 18" ET 35 taas oli jo niin iso rengas, että se ei sopinut edes mun alustalla raapimatta...
nykyään voi pitää taas metsäteilläkin sitä 80 km/h nopeutta
245/45 18" ET 35 taas oli jo niin iso rengas, että se ei sopinut edes mun alustalla raapimatta...
nykyään voi pitää taas metsäteilläkin sitä 80 km/h nopeutta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
onko sun auto sportline? Jos on niin se viel lisää ongelmien määrää kun on isot jarrut. Mitkä tahansa vanteet ja renkaat ei vain käy.
tuosta oirepaikasta pääset eroon kaaret mankeloimalla, mutta se on silti karu totuus, ettei 24V malleissa voi pitää kovin leveää ja isolla halkasijalla olevaa rengasta edessä edes vakiokorkuisena ilman että joskus ottaisi kiinni. 215 on maksimi järkevä koko, itel on haussa 205 ens kesäks.
Pitäiski oikein tutkailla onko pyörännapojen vanteen kiinnityspinnan raideleveys eri ku tavallisissa 200-300 malleissa. Virallinen raideleveyden ero on niin pieni (olikoha vajaa 30mm) että sen voi toteuttaa esim puoli tuumaa leveämmällä vanteella helposti.
jokatapauksessa 24v sportline on monta senttiä eroava tavallisesta versiosta joten tälläsiä ongelmia tulee paljon helpommin. Jos sun vanteen ET olisi ollut 40, ei oireita olisi lainkaan
tuosta oirepaikasta pääset eroon kaaret mankeloimalla, mutta se on silti karu totuus, ettei 24V malleissa voi pitää kovin leveää ja isolla halkasijalla olevaa rengasta edessä edes vakiokorkuisena ilman että joskus ottaisi kiinni. 215 on maksimi järkevä koko, itel on haussa 205 ens kesäks.
Pitäiski oikein tutkailla onko pyörännapojen vanteen kiinnityspinnan raideleveys eri ku tavallisissa 200-300 malleissa. Virallinen raideleveyden ero on niin pieni (olikoha vajaa 30mm) että sen voi toteuttaa esim puoli tuumaa leveämmällä vanteella helposti.
jokatapauksessa 24v sportline on monta senttiä eroava tavallisesta versiosta joten tälläsiä ongelmia tulee paljon helpommin. Jos sun vanteen ET olisi ollut 40, ei oireita olisi lainkaan

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.napa kirjoitti:heität niillä paskoilla madallusjousilla vesilintua ja laitat normaali tai vahvistetut jouset kiinni, niin voi taas ajaa normaalisti... mulla 235/40 18" ET 35 edessä, eikä mitään ongelmia etupään kanssa edes "metsäautoteillä"... tai sitten laitat 185 tai 195/65 15" renkaat, jos on kerran pakko saada pitää "madallusta"...
245/45 18" ET 35 taas oli jo niin iso rengas, että se ei sopinut edes mun alustalla raapimatta...
nykyään voi pitää taas metsäteilläkin sitä 80 km/h nopeutta
itseasiassa tuo 235/40 18" taitaa olla himpun verran pienempi halkaisijaltaan, kuin 300E:n vakiorengas eli 195/65 15"Sami T kirjoitti:
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.

edit: muistin väärin, 235/40 18" on 10,7 mm suurempi halkaisijaltaan, kuin 195/65 15"


jokatapauksessa noilla ei ole edessä mitään ongelmia



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jooh, en kiellä, jos haluaa ajella maasturilla erittäin rauhallisesti niin nuo mahtuvat varmasti pyörimään.napa kirjoitti:itseasiassa tuo 235/40 18" taitaa olla himpun verran pienempi halkaisijaltaan, kuin 300E:n vakiorengas eli 195/65 15"Sami T kirjoitti:
Totuushan on että halkaisiaa ei voi isontaa vakiosta. Tuo 235/40/18 on liian suuri.
edit: muistin väärin, 235/40 18" on 10,7 mm suurempi halkaisijaltaan, kuin 195/65 15"sehän tekee jo melkein 5,5 mm säteeseen
jokatapauksessa noilla ei ole edessä mitään ongelmiakun taas 245/45 18" esti ajamisen täysin, kun jo pienikin "hiekanmuru" tiellä aiheutti hervottoman raapimisen... silti aion vielä jossain vaiheessa tehdä sellaiset muutokset myös etupään pyöräkoteloihin, että ne 245/45 18" siellä saadaan pyörimään ongelmitta
on mulla niin monta sarjaa niitä renkaita varastossa... ja lisää löytyy rengasliikkeiden romulavoilta jatkuvasti (siis sellaisia missä on + 5 mm pintaa jäljellä
)
kummatkoSami T kirjoitti:
Jooh, en kiellä, jos haluaa ajella maasturilla erittäin rauhallisesti niin nuo mahtuvat varmasti pyörimään.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
TOTTA! Sellaiset mullaki noi 18 tuumaset on, nokian jotku en muista mallia pintaa sisään rakennetun numeroskaalan mukaan 5-7mm ja napattu rengasliikkeen läjästä.napa kirjoitti:ja lisää löytyy rengasliikkeiden romulavoilta jatkuvasti (siis sellaisia missä on + 5 mm pintaa jäljellä)
Napa, mää puhunki madalletusta sportlinestä


Niiin ja sillo renkaan halkasija muuttuu 2 senttii isommaks

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
juu, kyllähän tuo w124 etupää antaa riittävästi haasteita välillä jo ihan vakiokokoisellakin renkaalla
madallettu sportline on sitten varmaan juuri sellainen, mihin en halua sekaantua edes teoriassa
omaan olis nyt talven aikana tarkoitus rakentaa jotain 500E tyyppistä ratkaisua kaariin ja lokasuojan takareunaan/helman etuosaan, siinä se ahtain paikka kuitenkin on... lähinnä tähän ajaa se, että haluan kuitenkin talvirenkaatkin joskus tuohon autoon alle ja ne ei mun mieltymysten mukaan saa olla mitään alle 65 sarjaa (ja 16" vanne)

madallettu sportline on sitten varmaan juuri sellainen, mihin en halua sekaantua edes teoriassa

omaan olis nyt talven aikana tarkoitus rakentaa jotain 500E tyyppistä ratkaisua kaariin ja lokasuojan takareunaan/helman etuosaan, siinä se ahtain paikka kuitenkin on... lähinnä tähän ajaa se, että haluan kuitenkin talvirenkaatkin joskus tuohon autoon alle ja ne ei mun mieltymysten mukaan saa olla mitään alle 65 sarjaa (ja 16" vanne)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."