Automaattiöljyistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

Automaattiöljyistä

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Minkähän värisiä öljyjä kannattaisi pitää automaattilaatikossa? Otin vihdoin ja viimein sen vähäisen liikaöljyn pois pohjapropun kautta. Isoon limukkapulloon laskettuna ei pullosta nähnyt läpi, edes kaulan kohdalta. Onko normaalia 20tkm ajetuilla öljyillä, vai onko minua taas huijattu?

Laitoin laatikkoon semmoisen lisäaineen joka lupasi palauttaa kitkapinnoille niitten ominaisuudet ja korjata pienet tiivistevuodot. Pitäis aja tkm ja vaihtaa sitten uudet öljyt... onko tuosta mihinkään? Kun purkin kylki kertoi että myös ehjille laatikoille 50 tkm välein.

Ja sitten vielä yksi kysymys, mitä öljyä pistän koneeseen tkm:n jälkeen? Sikahintaiset synteettiset vaiko inhimillisen hintaiset mineraalit? Onko niissä eroja ominaisuuksissa vai kestossa vai..? Onko merkillä väliä, siis oikeasti? :wink:

Niin ja automobiili oli W124 300d -85, josko se johonkin vaikuttaa..
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jos ei tuo automaatti-lisäaine nyt öljyä värjää, niin todella oudolta kuulostaa.
Normaalisti ehjän laatikon öljy on vanhanakin punaista, sävyltään siinä hiukan mansikkahilloa valjumpaa. Tämä väriasia on yksi niistä, joista käytetyn automaatinkin ostaja voi alustavasti tsekata laatikon kunnon. Tummaa ja/tai palaneen hajuista öljyä sisältävää lootaa kehotetaan karttamaan.

Jos laatikko muuten toimii, niin eipä tässä pidä maalata pirua seinille. Uutta lientä lootaan ja hetken päästä uusi väritsekkaus. Muista vaihtaa (vaihdattaa?) suodatin samalla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Niin, siis tuo väri on siellä limupullossa läpinäkymätöntä, mutta kun tikusta katsoo niin semmoinen vaalean ruskea raita jää valkoiseen rättiin. Jottei se nyt ihan moottoriöljstä käy. Ollut samanmoista alusta lähtien.

Laatikko vaihtaa pitkään, siis luistaa vaihtaessaan jos käyttää kaasua. Pikkuisen kaasua hölläilemällä olen viime ajat ajanut, ja silloin jopa kolahtaa vaihtehet päälle. Paineita vääntelin useampaankin otteeseen ilman vaikutusta. Laatkossa oli noin puoli litraa liikaa öljyä pitkään, kunnes nyt sain aikaiseksi otella sitä ulos. Ei vaikuttanut luistoon.

Öljynvaihdossa ei liene mitään erikoista? Proppu pois, öljyt pois, momentimuuntimen ruuvi pois, suodatin pois. Kasaus päinvastoin. Onko ensikertalaiselle mitään "hyvä muistaa"-juttuja?
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, kyllähän tuo ajamisen luistaminen viittaisi siihen että kitkapinnat alkavat olla elämänsä ehtoopuolella. Tämä selittäisi myös öljyn tummuneen värin.

Ymmärtääkseni (!) jossain tulee vastaan myös raja, jolloin paineiden nosto ei auta vaan loota on rempattava. Toisaalta, jos paineensäätönamiskuukkelia vääntää kierrostolkulla kiinnipäin eikä missään tunnu eroa, niin viittaisikohan tämä sen alipainemodulaattorin vuotoon/muuhun vikaan?!
Automaattituntija Jarkko S osannee vastata tähän ihan satavarmasti.

Tuosta öljynvaihdosta vielä. Helpoilla pääsee, jos omistaa öljyimurin jolla imaisee täyttöauokosta laatikosta enimmät öljyt pois. Öljypohjassa ei ole proppua, vaan koko pohja otetaan kerralla auki. Jos ei öljyä ole imaistu yläkautta pois, tulevat liemet helposti pihalle aika hallitsemattoamsti.

Eli viksuimmillaan vaihto menee niin, että ensin yläkautta öljyt pois. Sitten auto ylös ja öljypohja auki. Suodatin irti ja tässä vaiheessa valuu vielä joitain määriä ölkkiä. Sitten turbiinin proppu auki ja purkki alle. Turbiinia saa pyöriteltyä "proppu maata kohti asentoon" esim. meisselillä kampeamalla.
Öljypohjan irrottamiseen tarvitaan hylsyjä, suotimen irrottamiseen ruuvimeisseli ja turpaanin roppuun muistaakseni kuusiokolo.
Ehdottoman tärkeää on vaihtaa myös öljypohjan tiiviste!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Pooto kirjoitti: Öljynvaihdossa ei liene mitään erikoista? Proppu pois, öljyt pois, momentimuuntimen ruuvi pois, suodatin pois. Kasaus päinvastoin. Onko ensikertalaiselle mitään "hyvä muistaa"-juttuja?
Suodattimen tiiviste jää joskus kiinni sinne lootan pohjaan kiinni, kannattaa ainakin tsekata se ja sitten sitä peltistä öljypohjaa ei kannata kiristää liian tiukkaan, ettei tiiviste leikkaannu rikki tai jopa pelti väänny. Öljypohjaan on tod.näk. kerääntynyt jotain sakkaa, joka on syytä poistaa. Älä pyyhi sitä kuitenkaan millään nukkaavilla materiaaleilla (itse olen pessyt tinnerillä) ja muutenkin asennushiekat on syytä pitää pois.
W124 E220T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tuosta öljypohjahommasta... viimeksi oman auton lootan pohja pestiin korjaamolla raakasti fairyvedellä ja tiskiharjalla ja kuivattiin ensin kankailla ja sitten vielä paineilmalla. Paikka on automaattilootien korjaukseen erikoistunut liike, joten eipä keinosta osaa juuri huolestua.

Pääasiahan on irrottaa sakka ja reunoilta muu scheisse ja sitten huolella kuivattaa osa ennen asennusta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aku P kirjoitti:No, kyllähän tuo ajamisen luistaminen viittaisi siihen että kitkapinnat alkavat olla elämänsä ehtoopuolella. Tämä selittäisi myös öljyn tummuneen värin.

Ymmärtääkseni (!) jossain tulee vastaan myös raja, jolloin paineiden nosto ei auta vaan loota on rempattava. Toisaalta, jos paineensäätönamiskuukkelia vääntää kierrostolkulla kiinnipäin eikä missään tunnu eroa, niin viittaisikohan tämä sen alipainemodulaattorin vuotoon/muuhun vikaan?!
Juu, yleensä öljyssä olevä mönjä on peräisin kitkalevyistä, mutta vähäinen mössö on normaalia. Jos muhjua on reilusti ja etenkin jos eteneminen alkaa olla heikkoa niin kitkapintaa on enemmän öljyn seassa kuin levyn pinnassa.

Alipainesäätimen kalvo voi joskus rikkoutua ja näkyy kyllä kun ottaa alipaineletkun pois, tai kumihatun ja löytää automaattiöljyä niin silloin vika on säätimessä jos ei säätäminen vaikuta.
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Tuosta öljynvaihdosta vielä. Helpoilla pääsee, jos omistaa öljyimurin jolla imaisee täyttöauokosta laatikosta enimmät öljyt pois. Öljypohjassa ei ole proppua, vaan koko pohja otetaan kerralla auki. Jos ei öljyä ole imaistu yläkautta pois, tulevat liemet helposti pihalle aika hallitsemattoamsti.
Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. :oops: Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.

Ja sitten vielä tuon alipainemokkulan vika-analyysi. Olen varmasti jo ainakin kerran kysynyt, mutten vielä ymmärtänyt: Kun T-säätimen alla ei ole öljyä, eikä alipaineletkusta saa imettyä mitään suuhunsa, onko se säädin silloin varmasti kunnossa?
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Pooto kirjoitti:Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. :oops: Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.

Ja sitten vielä tuon alipainemokkulan vika-analyysi. Olen varmasti jo ainakin kerran kysynyt, mutten vielä ymmärtänyt: Kun T-säätimen alla ei ole öljyä, eikä alipaineletkusta saa imettyä mitään suuhunsa, onko se säädin silloin varmasti kunnossa?
Jos et laskenut moottoria tyhjäksi niin kyllä osuit oikeaan proppuun :D

Alipainesäädin on siis ehjä, joten sen pitäisi toimia ja säädön vaikuttaa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pooto kirjoitti: Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. :oops: Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.
Hatarasti muistelisin, että tuollainen proppu löytyy myös meikäläisen tomaatista :roll: Ei ole vaan koskaan sitä taidettu avata. Suurimmat öljyt on päästelty vapauteen pohjaa hivenen ensiksi kulmasta raottaen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja mulla ei sitten ole proppua, olisiko nelivedon erikoisuus kun pohja on muutenkin vähän erinäköinen. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aku P kirjoitti:Ja mulla ei sitten ole proppua, olisiko nelivedon erikoisuus kun pohja on muutenkin vähän erinäköinen. :?
Pitäisihän 722.3:n pohjassa olla proppu :?:

Eikös sulla ole kuitenkin normaali 4-Matic? Kun siinä on vaan napattu jakolaatikko automaatin perään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan satavarmaksi en sano, mutta mielestäni viimeksi juuri siksi imaistiin yläkautta pois enin öljy, että phjassa ei ollut roppua.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Voipi olla lian peitossa, koska se proppu ei ole mikään iso. Mutta sen pitäisi sijaita ö-pohjassa takana, olikossenyt kuskin puolella...
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Mulla on proppu öljypohjan takaosassa, mutta en edes ole yrittänyt aukaista sitä, kun se on ylimaalattu ja avaamiseen tarvitaan pienehköä kuusikoloavainta. Voipi olla aika tiukasti kiinni.
W124 E220T
Vastaa Viestiin