Minkähän värisiä öljyjä kannattaisi pitää automaattilaatikossa? Otin vihdoin ja viimein sen vähäisen liikaöljyn pois pohjapropun kautta. Isoon limukkapulloon laskettuna ei pullosta nähnyt läpi, edes kaulan kohdalta. Onko normaalia 20tkm ajetuilla öljyillä, vai onko minua taas huijattu?
Laitoin laatikkoon semmoisen lisäaineen joka lupasi palauttaa kitkapinnoille niitten ominaisuudet ja korjata pienet tiivistevuodot. Pitäis aja tkm ja vaihtaa sitten uudet öljyt... onko tuosta mihinkään? Kun purkin kylki kertoi että myös ehjille laatikoille 50 tkm välein.
Ja sitten vielä yksi kysymys, mitä öljyä pistän koneeseen tkm:n jälkeen? Sikahintaiset synteettiset vaiko inhimillisen hintaiset mineraalit? Onko niissä eroja ominaisuuksissa vai kestossa vai..? Onko merkillä väliä, siis oikeasti?
Niin ja automobiili oli W124 300d -85, josko se johonkin vaikuttaa..
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Jos ei tuo automaatti-lisäaine nyt öljyä värjää, niin todella oudolta kuulostaa.
Normaalisti ehjän laatikon öljy on vanhanakin punaista, sävyltään siinä hiukan mansikkahilloa valjumpaa. Tämä väriasia on yksi niistä, joista käytetyn automaatinkin ostaja voi alustavasti tsekata laatikon kunnon. Tummaa ja/tai palaneen hajuista öljyä sisältävää lootaa kehotetaan karttamaan.
Jos laatikko muuten toimii, niin eipä tässä pidä maalata pirua seinille. Uutta lientä lootaan ja hetken päästä uusi väritsekkaus. Muista vaihtaa (vaihdattaa?) suodatin samalla.
Niin, siis tuo väri on siellä limupullossa läpinäkymätöntä, mutta kun tikusta katsoo niin semmoinen vaalean ruskea raita jää valkoiseen rättiin. Jottei se nyt ihan moottoriöljstä käy. Ollut samanmoista alusta lähtien.
Laatikko vaihtaa pitkään, siis luistaa vaihtaessaan jos käyttää kaasua. Pikkuisen kaasua hölläilemällä olen viime ajat ajanut, ja silloin jopa kolahtaa vaihtehet päälle. Paineita vääntelin useampaankin otteeseen ilman vaikutusta. Laatkossa oli noin puoli litraa liikaa öljyä pitkään, kunnes nyt sain aikaiseksi otella sitä ulos. Ei vaikuttanut luistoon.
Öljynvaihdossa ei liene mitään erikoista? Proppu pois, öljyt pois, momentimuuntimen ruuvi pois, suodatin pois. Kasaus päinvastoin. Onko ensikertalaiselle mitään "hyvä muistaa"-juttuja?
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
No, kyllähän tuo ajamisen luistaminen viittaisi siihen että kitkapinnat alkavat olla elämänsä ehtoopuolella. Tämä selittäisi myös öljyn tummuneen värin.
Ymmärtääkseni (!) jossain tulee vastaan myös raja, jolloin paineiden nosto ei auta vaan loota on rempattava. Toisaalta, jos paineensäätönamiskuukkelia vääntää kierrostolkulla kiinnipäin eikä missään tunnu eroa, niin viittaisikohan tämä sen alipainemodulaattorin vuotoon/muuhun vikaan?!
Automaattituntija Jarkko S osannee vastata tähän ihan satavarmasti.
Tuosta öljynvaihdosta vielä. Helpoilla pääsee, jos omistaa öljyimurin jolla imaisee täyttöauokosta laatikosta enimmät öljyt pois. Öljypohjassa ei ole proppua, vaan koko pohja otetaan kerralla auki. Jos ei öljyä ole imaistu yläkautta pois, tulevat liemet helposti pihalle aika hallitsemattoamsti.
Eli viksuimmillaan vaihto menee niin, että ensin yläkautta öljyt pois. Sitten auto ylös ja öljypohja auki. Suodatin irti ja tässä vaiheessa valuu vielä joitain määriä ölkkiä. Sitten turbiinin proppu auki ja purkki alle. Turbiinia saa pyöriteltyä "proppu maata kohti asentoon" esim. meisselillä kampeamalla.
Öljypohjan irrottamiseen tarvitaan hylsyjä, suotimen irrottamiseen ruuvimeisseli ja turpaanin roppuun muistaakseni kuusiokolo.
Ehdottoman tärkeää on vaihtaa myös öljypohjan tiiviste!
Pooto kirjoitti:
Öljynvaihdossa ei liene mitään erikoista? Proppu pois, öljyt pois, momentimuuntimen ruuvi pois, suodatin pois. Kasaus päinvastoin. Onko ensikertalaiselle mitään "hyvä muistaa"-juttuja?
Suodattimen tiiviste jää joskus kiinni sinne lootan pohjaan kiinni, kannattaa ainakin tsekata se ja sitten sitä peltistä öljypohjaa ei kannata kiristää liian tiukkaan, ettei tiiviste leikkaannu rikki tai jopa pelti väänny. Öljypohjaan on tod.näk. kerääntynyt jotain sakkaa, joka on syytä poistaa. Älä pyyhi sitä kuitenkaan millään nukkaavilla materiaaleilla (itse olen pessyt tinnerillä) ja muutenkin asennushiekat on syytä pitää pois.
Tuosta öljypohjahommasta... viimeksi oman auton lootan pohja pestiin korjaamolla raakasti fairyvedellä ja tiskiharjalla ja kuivattiin ensin kankailla ja sitten vielä paineilmalla. Paikka on automaattilootien korjaukseen erikoistunut liike, joten eipä keinosta osaa juuri huolestua.
Pääasiahan on irrottaa sakka ja reunoilta muu scheisse ja sitten huolella kuivattaa osa ennen asennusta.
Aku P kirjoitti:No, kyllähän tuo ajamisen luistaminen viittaisi siihen että kitkapinnat alkavat olla elämänsä ehtoopuolella. Tämä selittäisi myös öljyn tummuneen värin.
Ymmärtääkseni (!) jossain tulee vastaan myös raja, jolloin paineiden nosto ei auta vaan loota on rempattava. Toisaalta, jos paineensäätönamiskuukkelia vääntää kierrostolkulla kiinnipäin eikä missään tunnu eroa, niin viittaisikohan tämä sen alipainemodulaattorin vuotoon/muuhun vikaan?!
Juu, yleensä öljyssä olevä mönjä on peräisin kitkalevyistä, mutta vähäinen mössö on normaalia. Jos muhjua on reilusti ja etenkin jos eteneminen alkaa olla heikkoa niin kitkapintaa on enemmän öljyn seassa kuin levyn pinnassa.
Alipainesäätimen kalvo voi joskus rikkoutua ja näkyy kyllä kun ottaa alipaineletkun pois, tai kumihatun ja löytää automaattiöljyä niin silloin vika on säätimessä jos ei säätäminen vaikuta.
Tuosta öljynvaihdosta vielä. Helpoilla pääsee, jos omistaa öljyimurin jolla imaisee täyttöauokosta laatikosta enimmät öljyt pois. Öljypohjassa ei ole proppua, vaan koko pohja otetaan kerralla auki. Jos ei öljyä ole imaistu yläkautta pois, tulevat liemet helposti pihalle aika hallitsemattoamsti.
Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.
Ja sitten vielä tuon alipainemokkulan vika-analyysi. Olen varmasti jo ainakin kerran kysynyt, mutten vielä ymmärtänyt: Kun T-säätimen alla ei ole öljyä, eikä alipaineletkusta saa imettyä mitään suuhunsa, onko se säädin silloin varmasti kunnossa?
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Pooto kirjoitti:Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.
Ja sitten vielä tuon alipainemokkulan vika-analyysi. Olen varmasti jo ainakin kerran kysynyt, mutten vielä ymmärtänyt: Kun T-säätimen alla ei ole öljyä, eikä alipaineletkusta saa imettyä mitään suuhunsa, onko se säädin silloin varmasti kunnossa?
Jos et laskenut moottoria tyhjäksi niin kyllä osuit oikeaan proppuun
Alipainesäädin on siis ehjä, joten sen pitäisi toimia ja säädön vaikuttaa.
Pooto kirjoitti:
Mulla kyllä löytyi proppu jonka avaamalla alko öljy tuleen pois. Mitähän öljyä oon ottanu.. Löytyy sen osan pohjasta jota kuvittelen laatikon öljypohjaksi.
Hatarasti muistelisin, että tuollainen proppu löytyy myös meikäläisen tomaatista Ei ole vaan koskaan sitä taidettu avata. Suurimmat öljyt on päästelty vapauteen pohjaa hivenen ensiksi kulmasta raottaen.
Mulla on proppu öljypohjan takaosassa, mutta en edes ole yrittänyt aukaista sitä, kun se on ylimaalattu ja avaamiseen tarvitaan pienehköä kuusikoloavainta. Voipi olla aika tiukasti kiinni.