320cdi by karala

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
veeär
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 23.10.2009 19:38
Paikkakunta: kymenlaakso

320cdi by karala

Viesti Kirjoittaja veeär »

Moi Foorumin porukka! Harvoin tulee tänne kirjoiteltua ja silloinkin on yleensä jokin ongelma mihin tarvii apuja, mut kerrankin haluan vain jakaa sen hyvän fiiliksen teidän kans mitä tuo Karalan ohjelma tuossa 320cdi:ssä saa aikaiseksi!!!!!!!!!! Että voi dieselvoima tuntua lopuuuuttoman hyvältä!!!!
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyllä Mika hommansa osaa. Sieltä kotiopäin ajellessa hymyilyttää aina. :twisted:

Minkä ikäinen 320cdi oli muuten kyseessä?
veeär
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 23.10.2009 19:38
Paikkakunta: kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja veeär »

En päässyt valitettavasti "pääkallopaikalle" asti, mun ohjelma asennettiin Kotkassa,hoitelee täälläpäin noi Karalan jälleenmyynnit.Asiansa osaava paikka. Niin, vuosimallihan on 2001.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Just just. Noista uudemmista V6 Cdi koneista tuleekin sitten melko mukavasti uudella ohjelmmalla + dpf poistolla.

Mikko T:n vitostakin otettiin +300hp & +600Nm "talvi säädöillä". :wink:

Keväällä varmaan uudemman kerran karalan tykö.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13726
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Petehri kirjoitti:Just just. Noista uudemmista V6 Cdi koneista tuleekin sitten melko mukavasti uudella ohjelmmalla + dpf poistolla.

Mikko T:n vitostakin otettiin +300hp & +600Nm "talvi säädöillä". :wink:

Keväällä varmaan uudemman kerran karalan tykö.
Asiantuntija kun olet niin kerrotko miksi 2.987 litran koneesta on helpompi saada tehoja kuin 3.222 litran koneesta johon filtteriä ei useimmiten ole tehtaallakaan laitettu? Onhan molemmissa VNT-turbot, oleellisesti erilaisetko? Vai eikö pitkä kampiakseli kestä isompia vääntöjä? Kuinka paljon tuollaisilla +300 tehoilla on kerätty kilometrejä?

Tehdaskin ottaa noista nykyään 252PS/580Nm tai R:ssä 265PS/620Nm, onko joku selvittänyt paljonko moottoreita on tuossa välissä muutettu?

Noissa V6:ssa oli jossain vaiheessa virheellisiä kampiakselin laakeriliuskoja, paukahtaako nuo varmasti jo vakiotehoilla vai voiko tulla vastaan vasta viritettynä?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

DBFI kirjoitti:Asiantuntija kun olet niin kerrotko miksi 2.987 litran koneesta on helpompi saada tehoja kuin 3.222 litran koneesta johon filtteriä ei useimmiten ole tehtaallakaan laitettu? Onhan molemmissa VNT-turbot, oleellisesti erilaisetko? Vai eikö pitkä kampiakseli kestä isompia vääntöjä? Kuinka paljon tuollaisilla +300 tehoilla on kerätty kilometrejä?

Tehdaskin ottaa noista nykyään 252PS/580Nm tai R:ssä 265PS/620Nm, onko joku selvittänyt paljonko moottoreita on tuossa välissä muutettu?

Noissa V6:ssa oli jossain vaiheessa virheellisiä kampiakselin laakeriliuskoja, paukahtaako nuo varmasti jo vakiotehoilla vai voiko tulla vastaan vasta viritettynä?
Vaikken asianajaja olekkaan, niin eiköhän erot johdu enimmäkseen suuttimista ja kehittyneemmästä ahtimesta. 315hv tuosta tulee vakipalikoilla äärimmilleen rutistettuna.

Muita eroja en ole variaatioiden välillä huomannut, kuin että vähätehoisimmassa mallissa on suurin ahdin (gtb2259vk vs. normi gtb2056vk) ja tuollainen löytyy hyllystä.

Noita 300hv tapauksia on melkoisesti Suomessa, joten kilometrejäkin on jo kertynyt. Itse en ole kuullut ongelmista noiden suhteen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa V6:ssa on piezosähköiset suuttimet, jotka on vielä kamalan suuret.
Siinä se "juttu".
Tehoa tulee helposti, kun vaan lisää suutinkarttaan ruiskutusaikaa.
Kaikissa 600nm ja yli ohjelmaversioissa on suutikarttaan pitänyt koskea.
Vakiolla 90millillä tulee suunnilleen 570nm.

Ahdinhan tuossa Vitossa on sitten tosi pieni.
Eemelissä ja Ässässä on pikkuisen suurempi, mutta niissäkin oikeastaan liian pieni niille kolmensadan tehoille.
Aivan uusimpien ahdinta en sitten ole nähnytkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

DBFI kirjoitti:
Petehri kirjoitti:Just just. Noista uudemmista V6 Cdi koneista tuleekin sitten melko mukavasti uudella ohjelmmalla + dpf poistolla.

Mikko T:n vitostakin otettiin +300hp & +600Nm "talvi säädöillä". :wink:

Keväällä varmaan uudemman kerran karalan tykö.
Asiantuntija kun olet niin kerrotko miksi 2.987 litran koneesta on helpompi saada tehoja kuin 3.222 litran koneesta johon filtteriä ei useimmiten ole tehtaallakaan laitettu? Onhan molemmissa VNT-turbot, oleellisesti erilaisetko? Vai eikö pitkä kampiakseli kestä isompia vääntöjä? Kuinka paljon tuollaisilla +300 tehoilla on kerätty kilometrejä?

Tehdaskin ottaa noista nykyään 252PS/580Nm tai R:ssä 265PS/620Nm, onko joku selvittänyt paljonko moottoreita on tuossa välissä muutettu?

Noissa V6:ssa oli jossain vaiheessa virheellisiä kampiakselin laakeriliuskoja, paukahtaako nuo varmasti jo vakiotehoilla vai voiko tulla vastaan vasta viritettynä?
Tuskin täällä Suomessa ole ainuttakaan " asiantuntijaa " kyseisten moottoritekniikan saloihin perehtyneenä. Kyllä se tietotaito löytyy Mersun moottori-insinöörin piiristä.
Yleistieteellisen-/ teknisen tiedon perusteella voidaan määrittää, että V6 on rivi-6 :sta paremmin hallittavissa moottoriteknisessä mielessä. Massiiviset rakenteet ovat mm. vääntövärähtelyille alttiimpia. Myöskin vaihtuvakuormaiset voimat kohdistuu enemmän pitkille " moottoriputkille ".
Jo hyvin pienetkin ohjelmamuutokset moottorin toiminnalle ovat vaarallisia, ja voidaan todenäköisyydellä määrittää kestokyvyn aleneminen.
veeär
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 23.10.2009 19:38
Paikkakunta: kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja veeär »

No nythän rupes vaikuttaan heti siltä että tää ei riitä alkuunkaan!!!
.....................Mut ei auta,täytyy tyytyä tällä hetkellä tähän.Toisaalta, jos ei paremmasta tiedä, ni on sillä aika mukava ajaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veeär kirjoitti:No nythän rupes vaikuttaan heti siltä että tää ei riitä alkuunkaan!!!
.....................Mut ei auta,täytyy tyytyä tällä hetkellä tähän.Toisaalta, jos ei paremmasta tiedä, ni on sillä aika mukava ajaa.

Missä aiot käyttää niitä hevosia, kun alkuperäiset tekelekään ei riitä ?
Vai onko turhamaisuudella tai näyttämisen halulla osuutta asiaan ?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

rumilus kirjoitti:
veeär kirjoitti:No nythän rupes vaikuttaan heti siltä että tää ei riitä alkuunkaan!!!
.....................Mut ei auta,täytyy tyytyä tällä hetkellä tähän.Toisaalta, jos ei paremmasta tiedä, ni on sillä aika mukava ajaa.

Missä aiot käyttää niitä hevosia, kun alkuperäiset tekelekään ei riitä ?
Vai onko turhamaisuudella tai näyttämisen halulla osuutta asiaan ?
Sitähän se on :D
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

rumilus kirjoitti:
veeär kirjoitti:No nythän rupes vaikuttaan heti siltä että tää ei riitä alkuunkaan!!!
.....................Mut ei auta,täytyy tyytyä tällä hetkellä tähän.Toisaalta, jos ei paremmasta tiedä, ni on sillä aika mukava ajaa.

Missä aiot käyttää niitä hevosia, kun alkuperäiset tekelekään ei riitä ?
Vai onko turhamaisuudella tai näyttämisen halulla osuutta asiaan ?
Eihän vaan herra rumiluksella ole näyttämisen halu, koska pitää useisiin topikkeihin tulla pätemään ja kertomaan kuinka viisas itse on? :roll:

:D
S212 & W639
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

-jorkki- kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
veeär kirjoitti:No nythän rupes vaikuttaan heti siltä että tää ei riitä alkuunkaan!!!
.....................Mut ei auta,täytyy tyytyä tällä hetkellä tähän.Toisaalta, jos ei paremmasta tiedä, ni on sillä aika mukava ajaa.

Missä aiot käyttää niitä hevosia, kun alkuperäiset tekelekään ei riitä ?
Vai onko turhamaisuudella tai näyttämisen halulla osuutta asiaan ?
Eihän vaan herra rumiluksella ole näyttämisen halu, koska pitää useisiin topikkeihin tulla pätemään ja kertomaan kuinka viisas itse on? :roll:

:D

Ai että sellaiseltako tuntuu. :shock:
En ole itse kyllä huomannut itsessäni sellaista ominaisuutta. :wink:
Olen luullakseni kirjoitellut suhteellisen maltillisesti asioista joista ihan oikeasti tiedän....ilman näyttämistä tai pätemistä.
Se vaan monella näyttää ottavan aivokoppaan, kun en niitä huipputietoja kerro julkisuuteen.
Olen ainakin yrittänyt antaa virikkeitä....toiset ymmärtää...toiset eivät.
Ei tätäkään topicia viitsi yhden rumiluksen kirjoittelulla pilata, joten pojat leikkiköön hiekkalaatikolla.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 05.09.2010 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jannew
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 29.05.2010 13:43
Paikkakunta: e-suomi

Viesti Kirjoittaja jannew »

karalahan taitaa suutinkarttojen naplailun :D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:.Ahdinhan tuossa Vitossa on sitten tosi pieni.
Eemelissä ja Ässässä on pikkuisen suurempi, mutta niissäkin oikeastaan liian pieni niille kolmensadan tehoille.
Ookkona tuikku varma noiden ahtimien kokoeroista? Mielestäni kaikissa yllämainituissa on sama gtb2056vk.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.Ahdinhan tuossa Vitossa on sitten tosi pieni.
Eemelissä ja Ässässä on pikkuisen suurempi, mutta niissäkin oikeastaan liian pieni niille kolmensadan tehoille.
Ookkona tuikku varma noiden ahtimien kokoeroista? Mielestäni kaikissa yllämainituissa on sama gtb2056vk.
No, tämä ahdinasia on mielestäni sellainen.
Että "alussa", alkupään autoissa, joihin tuo moottori ensin ilmestyi, oli tuo suurempi ahdin, eli eemeli ja ässä.
Nythän tilanne on sellainen, että varaosana myydään vaan sitten kaikkiin tuota uudempaa, pienempää ahdinta, joka on siis tätänykyä kaikissa, kuten uumoilitkin, varaosanumeroita on siis vaan kaytössä enää yksi.
Sitten taas aivan uusimmissa malleissa, kuten DBFI kirjoitti, on teho/vääntö noussut, sitä en tiedä, millainen ahdin taas niissä on, mutta luulisin, että pikkuisen suurempi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joskus noita mitaailut/vertailut niin vaikutti että 2 ekaa numeroa
painepuolen koko ja vikat pako puolen (22 2mm isompi kun 20)
muisti kuva pyöritelyst
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

CDI203 kirjoitti:Joskus noita mitaailut/vertailut niin vaikutti että 2 ekaa numeroa
painepuolen koko ja vikat pako puolen (22 2mm isompi kun 20)
muisti kuva pyöritelyst
Joo, siis toi kaks ekaa numeroa kertoo pakosen virtauksista jotain, mutta esim. gtb22 virtaa enempi kuin gt23, joten ei tuo numerointikaan aina paikkaansa pidä. Jälkimmäiset kaks numeroo kertoo kompuran jättöpään koon milleinä. Siksipä pidänkin ihmeenä, että kaikkein pienitehoisimpaan V6-mottiin on laitettu reilusti suurempi ahdin kuin muihin.

Ton pienemmän trim on tietojeni mukaan 60. Tosta omasta (gtb2259vk) mittasin trimmiksi 56 ja A/r näyttää olevan 0,51. Tosta pienemmästä en tiedä A/r:ää.

Isompi trimmi tarkoittaa isompaa tuottoa ja pienempää paineenkestoa muuten samoilla spekseillä olevasta siivestä. Mikäli A/r on lähelläkään samaa (ja kompuran A/r ei edes ole mitenkään suuresti vaikuttava juttu), niin tuolla isommalla ahtimella voisi päästä mukaviin tuloksiin ton V6:sen kyljessä (reilusti enempi paineenkestoa tuoton kärsimättä ja virtaavampi pakopuoli). Luulis sopivan suoraan/melkein suoraan paikkaansa, kun kerran on samanmoisesta motista peräisin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:... gtb22 virtaa enempi kuin gt23...
Mihinkä perustaisit tämän.
Kakskakkosessa on noista pienin pakosiiven jättö, eli käytännössä se reikä, josta pakokaasut poistuu.
23,sessa yli millin suurempi ja amg,ssä edelleen millin suurempi.
Pakopesän koollakin on oma merkityksensä tehonkestoon.

Minun mielestäni noita uudempia ahtimia on hypetetty vähän liikaakin.
Omassani tuo audin versio on aivan äärirajoillaan 290 tehoilla.
Siivet ohjelmasta aivan auki, samoin pulssisuhteella katsottuna.
Silti pakopaineet nousee.
Missään kohden ei pääse oikein hyvään ahto/pako suhteeseen.

Mersun 320cdi,n ahtimella pääsee kuitenkin oikeasti ja helposti tilanteeseen, jossa pakopaine on ahtoja pienempi.
Kyllä mulla on nyt kokemusta näistä mersun moottoreista ja ahtimista niin monessa autossa, että toimivuutensa, kestävyytensä ja hintansa puolesta tuo 320cdi,n ahdin on ihan huippua pikkuvirityksiin, eli alle 300hv.
Amg olisi ilmeisesti parempi, mutta kun niitä on niin vaikea saada.

Tässä ihan lähipiirissä, itseni lisäksi on monenlaisissa kombinaatioissa kokeiltu noita ahtimia.
Erot tulee ainoastaan heräävyydessä, pienin herää parhaiten.
Mutta mersussa kansi virtaa jo vakionakin niin hyvin, että heräävyydestä ei tule minkäänlaista ongelmaa, varsinkin jos hyväksyy sellaisen alle sekunnin herätyspölläyksen, jonka juuri ja juuri peilistä erottaa.

Paineohjattuun järjestelmään pikkumoottoreissa kuuluu olennaisena osana se, että ahdin on ehdottomasti saatava toimimaan hyvin.
Moottori toimii viritettynä juuri niin hyvin, tai huonosti, kun ahdinkin.
Paine on pakko saada nousemaan, jos meinaat vetojakin saada.
Ilmamassaohjatussa se heräämisvaihe on huomattavasti helpompi, mutta siinä on sitten muita haasteita, niinkuin tiedätkin.
Suuremmissa moottoreissa on sitten pelivaraa enemmän.

Ei ne V6,sen tehot tule siitä "erinomaisesta" ahtimesta.
Siinä on ylivoimaiset suuttimet, muihin versioihin, myös amg,hen verrattuna.
...Siksi siitä saa kaikki hurjasti tehoja, jotka uskaltaa vaan suutikarttaan riittävästi lisäaikaa laittaa.
Vakio suutikartta loppuu 90milliin, joka ei riitä kolmeensataan...
Tuon moottorin ohjelmassa ahtimen siipien ohjaus on kohtuullisen mielenkiintoisesti järjestetty.
Enpäs olekkaan nähnyt siihen sitten kenenkään koskeneen.
Mutta kunhan ensimmäinen oikeasti suuremman ahtimen vaihtaa, niin sittenpä niihinkin pitää ruveta tilannetta korjaamaan...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 23.01.2006 00:10
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Topicin aihetta sivuten, olisiko tietoa millaisia tehoja 270cdi:stä saisi vakiopalikoilla lisää?
Nykyinen : MB W638 112 CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Spritterissä, siis X16 versiossa, se jäi tuonne 220 Hv:n kohdalle ja eikös se ihan saman saa sitten HA:n koneistakin.

Mitä tulee tuohon V6 virittämiseen, on siinä mielestäni kaikkein otollisin tuo Sprintteri, sillä sen lähtötehothan on kaikkein pienimmät. Tuosta koneen luonteesta vielä, minulla on siinä vielä hiukkassuodatinkin paikalla ja tehot näin ollen jäävät kohtuullisesti 300 hv:stä, mutta vastavuoroisesti savua tuosta ei saa vieläkään aikaiseksi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Kris kirjoitti:Topicin aihetta sivuten, olisiko tietoa millaisia tehoja 270cdi:stä saisi vakiopalikoilla lisää?
äärimmilleen vietynä 240-250 hv mutta silloin on hyväksyttävä pienoinen savutus
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

xr kirjoitti:
Kris kirjoitti:Topicin aihetta sivuten, olisiko tietoa millaisia tehoja 270cdi:stä saisi vakiopalikoilla lisää?
äärimmilleen vietynä 240-250 hv mutta silloin on hyväksyttävä pienoinen savutus
Tais tuon verran tulla puoltoista vuotta sitten vakio suuttimilla, taitaa nyky tiedolla tulla jonkin verran lissää, kylläkin 320 ahdin vaihdettuna.
Eikä savuttanu.

Kuva
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minunkin kokemukseni aiheesta on, että kokoluokkaa 220 suosiolla vakioahtimella.
Niinkuin Anttikin kirjoitti.
Ja se on kyllä käsittääkseni aivan "tarpeeksi" sille ahtimelle.

Suuremmalla ahtimella sitten "joskamit" ja tehoa ehken pikkuisen päällekkin.
CLK,ssa on vakiona sieltä ihan suurimmasta päästä suuttimet.

Viisipyttyisen ohjelma on noista edc-15,sta "vaikein" saada oikealla tavalla syöttöjä näkyviin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tuolla näytää olevan tehokas väyrynen
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3409617
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

xr kirjoitti:tuolla näytää olevan tehokas väyrynen
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3409617
tehokas- kaikki on suhteellista, vain lastu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti: Mihinkä perustaisit tämän.
Pakopesä rajaa tehon paljon tarkemmin kuin kompura (esim. omasta se 310hv @1,3bar ilman savua, eli kompura ei ole näissä rajoittavana) ja volsupuolella paremmat tehot ovat tulleet gtb:llä. Veikkaisin siis pakopuolen myös virtaavan paremmin. Voi olla toki, että myös muut moottorin ominaisuudet ovat parantuneet, eikä autojen omistajat ole muutoksista maininneet.

Vaikka ahtimen "reikien" koko on toisaalta määräävä, niin nykyään samankokoisesta lävestä saadaan virtaamaan enemmän tavaraa, kuin kymmenen - kaksikymmentä vuotta sitten. Virtausnopeudet ovat kasvaneet.

Itse olen koettanut omassani kahdeksaa eri ahdinta vuosien varrella, myös gt2359v:tä, mutta olisin heti valmis pistämään ton edellisen AMG:n tilalle nykykuuskymppisen, tosin gt2260v:n bemarista (vaan empä pistä, koska harjoittelen vallan muita juttuja tällä kertaa). Tolla vanhalla 59:llä herääminen on todella paljon hitaampaa, eikä sillä paljoa kahen yli ahdeta, koska sen kompura ei korkeampaan pysty hyvällä hyötysuhteella. Uudet kuuskympät on paljon laaja-alaisempia ja kestävät painetta puoli kiloa enemmän, toki rajansa niilläkin, pikkuahtimia kun ovat. Se, että omassa autossasi 290hv on maksimirajana, johtuu suuttimiesi loppumisesta ja siitä seuraavasta pakolämmön (=pakopaineen) nousemisesta, ei ahtimen "loppumisesta". Isommallakaan ahtimella sieltä ei ole kuin marginaalista tehonlisäystä saatavissa. Vaan sen fiksuna tiesitkin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, kyllä ne uudemmat ahtimet on virtausteknisesti parempia, tietysti.
Ja paremmista materiaaleista tehty.

Volkkariin on vähän huono verrata, kun niiden kannet virtaa niin kamalan huonosti mersun kansiin verrattuna.
Mersuissa ei tarvi yli kahden kilon paineita.
Eikä nuo uudetkaan ahtimet niihin näissä pysty, ei pikkumoottoreissakaan.
Ilman määrät kasvaa liian suuriksi.

Sellaisellakin asialla kuvittelisin olevan merkitystä.
Että kuusipyttyisessähän on kolme työtahtia per kierros.
Nelipyttyisessä kaksi.
Jotta saavutettaisiin sama teho (ja sama ilmamäärä), niin nelipyttyisen moottorin pakopuolelle tulee se pakokaasuannos kahdessa suuremmassa paketissa/moottorin kierros.
Kuusipyttyinen virtaa siis "tasaisemmin" - ahtimen kannalta ajatellen.
Olisko siinä yksi syy siihen, miksi em. ahtimet kuusipyttyisissä, isosuuttimisissa moottoreissa riittää tavattoman pitkälle.

Minun autossani tehonpuutteen aiheuttaa nimenomaan pienet suuttimet.
Mutta ahto/pakosuhdetta ei niin hyväksi, kun 320cdi,n ahtimella, saa millään syöttömäärällä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Petehri kirjoitti:Just just. Noista uudemmista V6 Cdi koneista tuleekin sitten melko mukavasti uudella ohjelmmalla + dpf poistolla.

Mikko T:n vitostakin otettiin +300hp & +600Nm "talvi säädöillä". :wink:

Keväällä varmaan uudemman kerran karalan tykö.

Jep, V6 CDI on kelpo moottori.

Oletteko muuten vain tyhjentäneet dpf: n vai laittaneet lisäksi sisäputket dpf pöntön sisään? Hieman työlästä, kun joutuu laittamaan y-haaran, koska putkisto jatkuu kahdella putkella pöntöltä ulos... huhu kertoo, että +25 hp olisi saatu lisää pelkällä pöntön tyhjennyksellä, kun on hyvät ohjelmistoasetukset valmiiksi käytössä.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Tomp kirjoitti:
xr kirjoitti:tuolla näytää olevan tehokas väyrynen
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3409617
tehokas- kaikki on suhteellista, vain lastu.
Joo ja vähän suhteetontakin. 600 tkm ajetusta autosta pyydetään vajaa 10 k€. Voe pojat mikä hinta! No näky sentään se must have manuaali-ilmastointi ja kasettimankka olevan sentään, että eiköhän tosta joku saa vielä upean suomipelin itselleen...
Vastaa Viestiin