Mitä öljyä viritettyyn cdi koneeseen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Mitä öljyä viritettyyn cdi koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Syprus »

Tyhmä mies, tyhmät kysymykset :lol:

En ole oikein nuita öljyguruja joten kysynkin että mitä öljyä tuonne melkein 300hv 320cdi koneeseen kannattaa työntää, ei tarvi olla mitään longlife öljyjä koska ei ole niin kova homma niitä 15tkm välein vaihtaa. autoa tulee käskytettyä aika paljon joten sen mukaiset saisivat olla.

olen miettinyt että olisko Mobil Rally formula 5w50 mistään kotoisin? vai mieluummin esimerkiksi teboilin Diamond diesel 5w40, vai jotain muuta?

Kiitos jo etukäteen!

Terv: Janne
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

No mitä siellä on tähän asti käytetty?
S204
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mitä öljyä viritettyyn cdi koneeseen?

Viesti Kirjoittaja tempera »

Syprus kirjoitti:Tyhmä mies, tyhmät kysymykset :lol:

En ole oikein nuita öljyguruja joten kysynkin että mitä öljyä tuonne melkein 300hv 320cdi koneeseen kannattaa työntää, ei tarvi olla mitään longlife öljyjä koska ei ole niin kova homma niitä 15tkm välein vaihtaa. autoa tulee käskytettyä aika paljon joten sen mukaiset saisivat olla.

olen miettinyt että olisko Mobil Rally formula 5w50 mistään kotoisin? vai mieluummin esimerkiksi teboilin Diamond diesel 5w40, vai jotain muuta?

Kiitos jo etukäteen!

Terv: Janne
Käytän itse MOBIL SUPER 3000 SW40 SYNTEETTISTÄ. On kuulemma parasta.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Luulis pärjäävän ihan perus täyssynteettisellä oli se sitte Rally formulaa tai Teboilia, kuhan on Mersunkin vaatimusten mukaan speksattu.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Teboilin Diamond Dieselissä on MB.229.51 luokitus, lienee MB:n korkein tällä hetkellä. Sillä ainakin itse ajelen. Kahdenkympin pätkällä ei ole kulunut yhtään 320cdi:ssä Om648 koneessa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minä ajelin ensimmäiset ~200tuhatta mobilin 5w-50,llä.
Sitten, kun ei öljynvaihtopaikassa sattunut em öljyä olemaan, laitatin saman valmistajan 0w-40,stä.
Tämän öljyn kanssa moottori sitten laukesi.
Siihen en ota kantaa, vaikuttiko öljy, tai joku muu syy tapahtuneeseen...
Näin vaan kuitenkin kävi. Fakta, piste.

Nyt ajan Gastrolin 10w-60llä/10tuhatta, vähän kalliimpaa - niin onkin, mutta minulla on polttoaine ja öljykulut olleet vielä marginaaliset muihin autoilukuluihin verrattuna.

Tehokkaammassa moottorissa tärkeintä on nimenomaan se kuuman pään viskositeetti ja öljykalvon ominaisuudet siellä.
Pakkaskäynnistyksiä on nykyaikana enemmän kuin helppo välttää.
Eli kylmästä päästä ei niin kannata murehtia, siellä ominaisuudet varmasti riittää, varsinkin kun vielä käyttäjä tunnistaa tilanteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itseasiassa tuo mobilin 0w-40 on yhtä hyvää tai parempaa kuumasta päästä, vaikka "paperilla" ei siltä nopeasti katsottuna näytä, kuin se 5w-50 kura... tainnut se moottoririkkoon johtanut vika tulla kuitenkin jo niillä 5w-50 rally formuloilla :wink: se öljy kun tunnetusti tappaa moottoreita :x

40 kuumapää riittää suomessa ihan hyvin, jopa pieneen rata-ajeluunkin, kunhan koneen ei vain anna "keittää" öljyjään... siinä tilanteessa ei sitten auta enää, vaikka olis 70 viskoa...

öljynjäähdyttimet on keksitty jo ennen ensimmäistä maailmansotaa, joten ei pitäis olla uutta asiaa enää kenellekään...

edit: tuossa olis jotain listaa oikeasta "kuumasta päästä", eli siitä viskosta mitä öljyssä on +150 C lämmössä...

Mobil 1 0W40 HTHS 3.6 mPas
Castrol RS 10W-60 HTHS 3.7 mPas
Castrol RS 0w-40 HTHS 3.7 mPas
Silkolene PRO S 5w-40 HTHS 4.07 mPas
Motul 300V 10w-40 HTHS 4.19 mPas
Motul 300V 5w-40 HTHS 4.51 mPas
Redline 5w40 HTHS 4.6 mPas
Redline 10W40 HTHS 4.7 mPas
Mobil 1 15w-50 HTHS 5.11 mPas
Silkolene PRO S 10w-50 HTHS 5.11 mPas
Silkolene PRO R 15w-50 HTHS 5.23 mPas
Motul 300V 15w-50 HTHS 5.33 mPas
Redline 15W50 HTHS 5.8 mPas

mobil 1 5w-50 ei ole listalla, vaan se on siis 15w-50...

tuo oli vähän yllätys itsellekin, että castrol 10w-60 on noinkin huonoa
:shock: 6 kpl 5w/10w-40 öljyä on parempia "kuumankestoltaan", kuin 10w-60 castrol :roll:

mutta yhteenvetona voidaan todeta, että mobil 1 0w-40 on yhtä hyvää/huonoa, kuin castrol 10w-60 :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

tuikku kirjoitti: Siihen en ota kantaa, vaikuttiko öljy, tai joku muu syy tapahtuneeseen...
Näin vaan kuitenkin kävi. Fakta, piste.
Ja paljonkos sitä sun 200cdi:tä oli viritetty tuolloin ja mitäs siinä kuuluu olla vakiona tehoja? 116hp/200Nm vai 122hp/270Nm? Ja sulla oli tehoja ainakin tuplasti... :roll:
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Napa:

Tuota castrolin RS 10w60 ei edes myydä. Se on vedetty pois markkinoilta pian kolme vuotta sitten...
Sen tilalle tuli silloin Edge Sport.


Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Itse laittaisin Castrol TWS 10w60 =)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

maku kirjoitti:Napa:

Tuota castrolin RS 10w60 ei edes myydä. Se on vedetty pois markkinoilta pian kolme vuotta sitten...
Sen tilalle tuli silloin Edge Sport.


Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Itse laittaisin Castrol TWS 10w60 =)
rupesin itsekin muistelemaan samaa ja TWS versiota on tullut itse käytettyä tähän asti, mutta nyt pitäis kokeilla jotain muuta :roll: tuo asia kuitenkin, että joskus 10w-60 öljy on lirumpaa kuumana (siis tosi kuumana, eikä siinä 100 C lämpötilassa, missä ne öljyt yleensä mitataan...), kuin 10w-40 tai jopa 5w-40 kannattaa huomioida :wink:

eli 100 C lämmössä 10w-60 on vielä paksumpaa, mutta siitä ylöspäin mentäessä visko romahtaa jossain vaiheessa jopa joidenkin 5w-40 öljyn alle :shock: vaikka juuri tuon takia useat käyttää sitä "ylipaksua" 10w-60 öljyä, että jos öljyt pääsee lämpenemään, niin on jotain turvaa voitelussa, mutta tämäkin on näköjään turhaa, kun 5w-40 öljy ajaa edelle tuossakin kohtaa :D koskee siis näitä esteripohjaisia öljyjä, mikään marketin 5w-40 ei sitä tee :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

napa kirjoitti:itseasiassa tuo mobilin 0w-40 on yhtä hyvää tai parempaa kuumasta päästä, vaikka "paperilla" ei siltä nopeasti katsottuna näytä, kuin se 5w-50 kura... tainnut se moottoririkkoon johtanut vika tulla kuitenkin jo niillä 5w-50 rally formuloilla :wink: se öljy kun tunnetusti tappaa moottoreita :x

40 kuumapää riittää suomessa ihan hyvin, jopa pieneen rata-ajeluunkin, kunhan koneen ei vain anna "keittää" öljyjään... siinä tilanteessa ei sitten auta enää, vaikka olis 70 viskoa...

öljynjäähdyttimet on keksitty jo ennen ensimmäistä maailmansotaa, joten ei pitäis olla uutta asiaa enää kenellekään...

edit: tuossa olis jotain listaa oikeasta "kuumasta päästä", eli siitä viskosta mitä öljyssä on +150 C lämmössä...

Mobil 1 0W40 HTHS 3.6 mPas
Castrol RS 10W-60 HTHS 3.7 mPas
Castrol RS 0w-40 HTHS 3.7 mPas
Silkolene PRO S 5w-40 HTHS 4.07 mPas
Motul 300V 10w-40 HTHS 4.19 mPas
Motul 300V 5w-40 HTHS 4.51 mPas
Redline 5w40 HTHS 4.6 mPas
Redline 10W40 HTHS 4.7 mPas
Mobil 1 15w-50 HTHS 5.11 mPas
Silkolene PRO S 10w-50 HTHS 5.11 mPas
Silkolene PRO R 15w-50 HTHS 5.23 mPas
Motul 300V 15w-50 HTHS 5.33 mPas
Redline 15W50 HTHS 5.8 mPas

mobil 1 5w-50 ei ole listalla, vaan se on siis 15w-50...

tuo oli vähän yllätys itsellekin, että castrol 10w-60 on noinkin huonoa
:shock: 6 kpl 5w/10w-40 öljyä on parempia "kuumankestoltaan", kuin 10w-60 castrol :roll:

mutta yhteenvetona voidaan todeta, että mobil 1 0w-40 on yhtä hyvää/huonoa, kuin castrol 10w-60 :wink:
Mistä tämä "tunnetusti" tappaa moottoreita tulee Mobilin 5W-50 RF:n osalta?

Castrolin TWS 10W-60 edustaa 80-luvun lopun öljyteknologiaa ja moderni 0W-30 Castrol Sport Edgekin on parempi kuuman pään kestossa kuin tuo TWS.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

"Jos kaikki laakerit meni kerralla niin vian aiheuttajat on aika vähissä eli öljynpaineet katosivat tai öljyn viskositeetti tippui liian alas jonka taas aiheuttaa ylikuumenneet öljyt tai jokin ylimääräinen neste öljyn seassa. Virikoneessa kannattaa muuten välttää mobil 1 RF:ää ja varmaankin muita vastaavia öljyjä joiden voiteluominaisuudet loppuvat todella nopeasti öljyn kuumentuessa, RallyFormula täystuhossa on yleensä ainakin kaikki veivinlaakerit totaalisen palaneet, nimi on mitä on niin useimmat virikoneen näplääjät on sitä jossain vaiheessa koneeseen kaatanut huonoin seurauksin."

"No tää menee jo vähäsen offtopikin puolelle mut vastaan kuitenki. Kyllä ne muutkin öljyntoimittajat lisäilee vähän jos vaikka mitä shittiä tuotteisiinsa, mutta Mobilin Rally Formulassa sitä on huomattavasti enemmän kuin muilla valmistajilla, prosenttiosuuksia en kykene muistamaa. Asian olen varmistanut muutamilta eri ammattilaistahoilta (mitään firmojen nimiä en halua mainita mainostuksena, mutta kyseiset firmat ovat "erikoistuneet" voiteluaineisiin), ja olen itse koulutukseltani ja ammatiltani autoasentaja.

Lisäksi tota Rally Formulaa ei saa edes mihinkään uusimpiin autoihin, siis 2000-luvun vehkeisiin laittaa koska siinä ei yksinkertaisesti riitä lisäaineluokitukset juuri millekään uudemmalle moottorille muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Samanlaisia tapauksia löytyy myös 90-luvun loppupuolelta. Muutama vuosi sitten muutama autonvalmistaja suorastaan kielsi tuon litkun käyttämisen heidän uusimpien autojen koneissa koska olivat aiheuttaneet moottorivaurioita juuri noiden lisäaineluokitusten pyytteellisuuden takia. Läheskään kaikki merkkiliikkeet eivät valitettavasti ole tästä ollenkaan edes tietoisia, tai sitten eivät välitä sillä litkusta jää firmoille hyvät katteet.

Eli kaikenkaikkiaan tuo on jo ikivanhaa öljyä jolle ei periaatteessa enää mitään käyttötarkoitusta ole, mutta yhtiön johto halusi sen vielä väkisin markkinoille tunkea koska se on niin tunnettu ja suosittu merkki. Tuossa vähän aikaa sitten "näytti vielä hyvältä" kun sitä ei enää toimitettu ja huoltamot ym. oli varastolitkujen varassa, kunnes sitten tuo otettii uudestaa tuotantoon."

nuo tuli äkkiä vastaan, kun keräsin vähän muidenkin kokemuksia... kun ei jaksa aina itse kirjoitella samoja juttuja uusiksi...

diesel moottoriöljyhän tuo 5W-50 RF ei sitten missään nimessä ole, eikä ainakaan viritetyn sellaisen...

huomaa, että RF:n aiheuttamalle moottorivauriolle on olemassa oikein nimikin -> RallyFormula täystuho :D eli tyyppilinen vaurio on, että kiertokangen laakerit leipoo ensin ja lopuksi kampikin, jos ei kilahda totaalisesti sitä ennen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Mitä öljyä viritettyyn cdi koneeseen?

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Syprus kirjoitti:Tyhmä mies, tyhmät kysymykset :lol:

En ole oikein nuita öljyguruja joten kysynkin että mitä öljyä tuonne melkein 300hv 320cdi koneeseen kannattaa työntää, ei tarvi olla mitään longlife öljyjä koska ei ole niin kova homma niitä 15tkm välein vaihtaa. autoa tulee käskytettyä aika paljon joten sen mukaiset saisivat olla.

olen miettinyt että olisko Mobil Rally formula 5w50 mistään kotoisin? vai mieluummin esimerkiksi teboilin Diamond diesel 5w40, vai jotain muuta?

Kiitos jo etukäteen!

Terv: Janne
http://www.mobil1.fi/tuotteet/mobil-1-n ... 0w-40.aspx
En tiedä öljyistä mutta aika monet merkit on näyttäny hyväksyvän.
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

meinasin tuossa edellisessä jo kirjoitella näistä luokituksista ja hyväksynnöistä, mutta se jäi...

perusperiaate viritetyn koneen öljy valintaan menee kuitenkin jotakuinkin näin... mitä uudemman ja hienomalta kuulostavan autonvalmistajien luokituksen öljy täyttää, sitä enemmän siitä on jouduttu karsimaan hyviä ja voitelevia ominaisuuksia pois, eli sinkki, fosfori ja muut "myrkyt" on jouduttu vetämään minimiin, että öljy täyttää uusien autojen vaatimukset (tai paremminkin niiden katalysaattorien ja muiden saastelaitteiden aiheuttamat vaatimukset)

niin ja nämä uudet LL öljyt on sitten vielä asia erikseen, toki niissä on se hyvä puoli, että niitä ei edes yritetä tehdä laajalle viskolle, mutta niissä on menty jo niin lähelle "ei pesevää öljyä", että konerikkoja alkaa tulemaan sitäkautta, kun jotku tosiaan ajaa sen +30 000 km samoilla öljyilla kerta toisensa jälkeen... toki eihän autotehtaatkaan enää rakenna autoa, kuin n. 100 000 km ajoa kestäväksi, että kai se on linjassa sitten muutenkin... itse en LL öljyihin koske pitkällä tikullakaan...

joskus se vanha 10W-30 mineraali dieselöljykin vain on turvallisempaa moottorin voitelun kannalta, jos sitä vertaa näihin aivan uusien autojen luokitukset täyttäviin synteettisiin, vaikka nyt tuo 0W-40 mikä tuossa edellisessä^ jutussa mainittiin... ainut heikko lenkki tuossa mineraalissa on se turbon aiheuttama vaatimus öljyn kuumakestolle, mutta kun ei konetta sammuta heti täysvedon jälkeen, niin ei se öljy siellä karstaksi pala... eikä se synteettinen sitä punaisena hehkuvaa turboa sen paremmin kestä ensimmäisten kunnon korvennusten jälkeen ;)

normaali öljyjen huippuominaisuudet voitelevuuden osalta taidettiin saavuttaa jo -80 luvun lopulla tai viimeistään -90 luvun alussa, silloin oli jo riittävä tietotaito rakentaa hyvä öljy ja lisäaineistaa se oikein (pois lukien tietysti nämä ylilyönnit PAO lisäaineistettujen laajaviskositeettisten öljyjen osalta... johon kuuluu niin RF 5W-50, kuin castrol TWS 10W-60, TWS castrolin tosin taitaa pelastaa tuo 10W alapää, niin se ei mene ihan niin liruksi romahtaessaan ja on siksi pitänyt edes hieman mainettaan...) sitten siinä 90 luvun puolivälissä alkoi tuo saatelaitteiden aiheuttama ristiriita öljyn ominaisuuksien ja luokitusten kesken, siihen asti parempi luokitus tarkoitti parempaa öljyäkin, mutta nykyään se on kääntynyt käytännössä päälaelleen, eli parempi luokitus -> "huonompi öljy" tiettyjen ominaisuuksien osalta...

näin siis "market öljyissä", kunnon kilpaöljyt sentään vielä toimii oletetusti, mutta harva autoilija niistä on edes kuullutkaan, saati olisi valmis maksamaan öljystä 20-30 euroa litralta, jos sen vaihtovälikin on vielä max. 1000-2000 km :D (karrikoidusti sanottuna)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jenkkuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Pe 01.01.2010 07:41
Paikkakunta: rangsby

Viesti Kirjoittaja jenkkuli »

mulla w 203 200 cdi ajettu 460t laitto viime huollossa tommosta valvoline max life viskosta en tiedä kuulemma hyvää paljon ajettuun onko mistään kotosi tommonen öljy
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

Mitä sanotte Mobil delvac XHP extra:sta cdi koneessa?
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

Eikö kenelläkään ole minkäänlaista kokemusta mobilin delvacista?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2593
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

urpitom kirjoitti:Eikö kenelläkään ole minkäänlaista kokemusta mobilin delvacista?
Ensivaikutelma on hyvä mutta käyttökokemus vielä vähäinen.

Ostin 20L Mobil Delvac MX 15W-40 öljyä koska tarvitsen sellaista öljykylvyssä olevalla kytkimellä varustettuun laitteeseen (atv) mutta katselin luokitusta (API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ ) ja nyt sitä sitten on myös kahdessa bensiinmoottorilla varustetussa autossa, ruohonleikkurissa ja puutarhajyrsimessä.
Suuren suosion öljy on saavuttanut joidenkin moottoripyörän omistajien keskuudessa.

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 15W-40.asp

Varsinainen ensisijainen käyttökohde eli dieselmoottorin voitelu on kokeilematta koska sitä tiisseliä ei ole.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Mitäs tähän sanotte kun meikän E200cdi, alkuperäinen kone ja 700tkm mittarissa, ja suurin osa ajasta on ajettu juurikin rally formulalla? Ainakin huoltokirjan mukaan. Tälläkin hetkellä kyseiset litkut sisässä. :shock: Ja kone hyrsköttää vielä ku uus.
W210 E320cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eihän se sitä tarkoita, että tuo mobil 5w-50 RF olis hyvää, jos vakiomoottori on sitä käyttäessä kestänyt... ihan yhtä hyvin se kone olis kestänyt varmaan ajaa ruokaöljylläkin... tai millä tahansa marketin tarjous mineraalilla...

mutta kokeileppa ottaa siitä 200CDI koneesta nyt ensin vaikka jotain 500 heppaa ja ajele sitten hetki rallyformulla ja kerro sitten lisää kokemuksia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

napa kirjoitti:eihän se sitä tarkoita, että tuo mobil 5w-50 RF olis hyvää, jos vakiomoottori on sitä käyttäessä kestänyt... ihan yhtä hyvin se kone olis kestänyt varmaan ajaa ruokaöljylläkin... tai millä tahansa marketin tarjous mineraalilla...

mutta kokeileppa ottaa siitä 200CDI koneesta nyt ensin vaikka jotain 500 heppaa ja ajele sitten hetki rallyformulla ja kerro sitten lisää kokemuksia...

Tämän perusteella voimme päätellä että ei ole mitään väliä mitä öljyä laittaa vakiokoneseen :shock: Onko nyt kuitenkaan ihan noinkaan? :shock:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jjk270cdi kirjoitti:

Tämän perusteella voimme päätellä että ei ole mitään väliä mitä öljyä laittaa vakiokoneseen :shock: Onko nyt kuitenkaan ihan noinkaan? :shock:
ei sillä käytännössä kauheasti olekkaan väliä, kunhan on edes sinne päin se öljy... viskositeetti ja lisäaineet siis on edes suuripiirtein ne mitä moottorin valmistaja on ajatellut...

eli käyttämällä vakiokoneessa jotain öljyä, ei vielä voi sanoa öljyn hyvyydestä mitään, kun ei ne koneet öljyltä oikein mitään edes vaadi, öljyn pintapaineenkestot ja muut asiat korostuu sitten näissä "ei vakiomoottoreissa"... eli se öljy merkki ja laatu mikä tuntui hyvältä siinä ½ miljoonaa ajetussa käyttöautossa, voi aiheuttaa moottorivaurion kireämäässä koneessa muutaman 100 km ajolla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

No sanokaapa että kannattaako meikäläisen esim nyt talveksi vaihtaa joku 0w-40 super 3000 esim koneeseen talveksi? Suojaako toi kylmäkäynnistyksissä enemmän kuin tämä 5w-50? Vai jatkaa tuttua vanhaa kaavaa?
W210 E320cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä hyvälaatuinen 5w-40 menee suomessa ihan hyvin ympäri vuoden... tuo 0W-XX öljyn käyttö on myös hieman liioiteltua, vai kuinka moni oikeasti starttaa autoaan raakana -54 C pakkasilla :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Taidanpa minäkin siirtyä Delvaciin.
Litrahinta kohdillaan kahdenkympin kannuissa. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti: mutta kokeileppa ottaa siitä 200CDI koneesta nyt ensin vaikka jotain 500 heppaa
lol
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

On tuo delvac näköjään ihan mersun hyväksymä myös tuohon minun auton cdi koneeseen. En nyt kuitenkaan diamond dieselistä pois vaihda.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja viheik »

Jos autossa on hiukkassuodatin niin Mobil 1 ESP Formula 5W-30.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

viheik kirjoitti:Jos autossa on hiukkassuodatin niin Mobil 1 ESP Formula 5W-30.
Onko kellään kokemusta noista teboilin öljyistä?

Itelläni on autossa tuo hiukkassuodatin (vielä paikallaan) ja olen ajatellu jos laittas seuraavassa öljyn vaihdossa jonku näistä öljyistä
- Teboil Diamond Plus 0W-40
- Teboil Diamond 5w-40
- Teboil Diamond Diesel 5W-40

Jokainen edellä mainittu öljy täyttävät luokitukset MB 229.31 tai MB 229.31 jotka on valmistajan vaatimukset täyttävä.

En hirviä ajaa autolla 25000 kilometriä yksillä öljyillä niin aattelin, että jos vaihtas öljyt joka huollossa ja sitten huoltojen puolessa välissä. Näin öljyillä tulisi ajettua se noin 12000 - 13000 kilsaa.

EDIT. Niin tämä keskusteluhan koski noita virimoottoreita mutta miten vakiokoneiden kanssa?
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minulla on 646 moottorissa ollut diamond diesel nyt muutaman vaihto välin enkä osaa moittia. Siis ei ole kone hajonnut eikä öljyä kulu mainittavasti.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin