W116 280se kattelemaan harrasteautoksi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

W116 280se kattelemaan harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Huomenna olis tarkotus lähteä kahtelemaan kyseistä autoa ukolle
harrastepeliks,kuvista näyttäs ihan ookoo kuntoselta,mitkä paikat tuosta
kannattas tsekata erityisesti ja mitä muuta huomioitavaa kun itellä ei kokemusta ihan noin vanhoista meseistä juuri ole...

Entinen diplomaatti auto kuulemma,eli tuo kyseessä...
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/3417112
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kuuntele moottoria että kuuluuko rallatusta yms. Ainakin on kovin likainen konetila :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Joo nokka-akseli vikojahan näissä 280twincameissa on tainnut esiintyä,mittarissa on 410tkm niin luulishan tuohon jo jotain remppaa olevan tehty,millaset öljynpaineet kuulus olla tyhjäkaynnillä?
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sisustus ei ole alkuperäinen, kuuluisi olla yksivärinen. Ilmeisesti ruskea nahka on maalattu valkeaksi. Valkean maalin pysyvyys?

Vanteissa ei ole mitään harvinaista.

Takapuskuri näyttäisi hieman kukkivan, ehjä on kallis, kuten muutkin kromiosat. Pientä lommoa myös takahiekkapellissä. Ruostetta löytynee varmasti tuohon hintaan. Piilevä paikka on tulipelti ratin takaa, tsekkaa myös kattoluukun kaukalo - onko vedenpoistoreiät selvät? Takavalojen ympäristö sisäpuolelta? Ovien pohjat?

Moottori ei järin saisi rallattaa. Tsekkaa lämpimäksi ajettuasi laatikkoöljyn taso ja haista sitä. Ei saisi haista palaneelle. Paineet miel. 1-2 välissä.

Harrasteautoksi kuitenkin varsin mainio, tekemistä on jossain määrin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vanha kikka on lämmittää autoa ennenkuin ostaja tulee katsomaan :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Moottori ei saa rallattaa, mutta nätisti käyvää siitä ei tulekaan :lol:

Ja kyllä siinä ihan varmasti on ruostetta, tuolla hinnalla.
Takakonttia kannattaa katsella sillä silmällä joka puolelta, taka-akseliston ympärystää myös. Akun ja sulakerasian alta voi löytyä ylläreitä.

Äkkiä katsoen näyttää kuitenkin hintaisekseen ihan asialliselta.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5714
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun mielestä juuri tuo kone ei kuulu alunperin tohon ollenkaan :roll:
vin-koodilla sekin seleviäis
iliman putsarin kotelo muistaakseni eri mallinen :wink:
mutta uusia nokka-akseleita kyllä löytyy :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

touhottaja kirjoitti:mun mielestä juuri tuo kone ei kuulu alunperin tohon ollenkaan :roll:
vin-koodilla sekin seleviäis
iliman putsarin kotelo muistaakseni eri mallinen :wink:
mutta uusia nokka-akseleita kyllä löytyy :D
Todennäköisesti kone on vaihdettu. Tossa on K-jet ruisku, joka tuli mersuihin -76. D-jetissä, joka tossa kuuluu olla, on se 10 litran ämpäri ilmanputsarina..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

K-jet tuli 7/75. eli teoreettinen mahis että se on alkuperäinen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Sergey kirjoitti:K-jet tuli 7/75. eli teoreettinen mahis että se on alkuperäinen.
Ok. Onkohan se sitten niin, että ensimmäinen -76 vuosimallinen on tehty 7/75? Silloin tuo on oikeesti -76 vuosimalliltaan, vaikka käyttöönotto on -75 niin moottori voisi silloin olla alkuperäinen.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

arto79 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:K-jet tuli 7/75. eli teoreettinen mahis että se on alkuperäinen.
Ok. Onkohan se sitten niin, että ensimmäinen -76 vuosimallinen on tehty 7/75? Silloin tuo on oikeesti -76 vuosimalliltaan, vaikka käyttöönotto on -75 niin moottori voisi silloin olla alkuperäinen.
Perinteisesti mallivuosi on vaihtunut syksyllä. Tähän ajanjaksoon ajoittuvat myös monet Mersun uudistuksista, esim. W123 9/82, W201 9/88, W124 9/89 ja 7/93...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jokseenkin noinhan se menee. En muista onko suomessa rekisteriotteessa, mutta tääl oolannis ja ruotsissa on auton varsinainen vuosimalli ja käyttöönottovuosimalli erikseen merkattu jos se on ollut tiedossa. Jos ei ole tiedossa valmistusaikaa, niin silloin käyttöönottopäivä ratkaisee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

No niin nyt on mersu koeajettu ja kaupatkin tehtiin eilen:)

Kaikinpuolin hyväkuntoinen yksilö on,toki pientä kuprua löytyy ovien alareunoista ja apukuskin puoleisesta tuulilasin alanurkasta,lattiamatot oli kuivat edestä niin ei kait tuo pahemmin vesiä fuskaa sisälle,pohja oli hyväkuntoinen ja kone käy todella nätisti ja tehoja tuntuu olevan,nahkasisustakin ehjä ja kaikki sähkölasit+luukku pelaa hyvin:)

Onkos tuolla tarkotus ajaa 98:lla vai 95:lla?

Lämppärin puhallin pätkii,eli välillä ei lähe pyörimään muuten kun pamauttamalla,mikä vois olla vikana?

Mitäs tuo vaihdekaavion S ja L meinaavat?sen aikaset pakkovaihteet,onko tässä kickdownia?

Keskuslukitusta ei varmaan ole ollut uutenakaan?käyttöönotto vuosi on 1975 otteessa,eli ei tietoa onko alkuperäinen motti,mistäs se vin-koodi löytyy tuosta?

Kaikinpuolin tuollainen laivamainen ajeltava kun on pehmeä jousitus,ainut mikä häirihtee on tuulen suhina kovemmassa vauhdissa +100km/h
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

JP83 kirjoitti: Keskuslukitusta ei varmaan ole ollut uutenakaan?käyttöönotto vuosi on 1975 otteessa,eli ei tietoa onko alkuperäinen motti,mistäs se vin-koodi löytyy tuosta?
On sitä varmasti ainakin varusteena saanut.

Eikös VIN-koodi ole jo ihan otteessakin valmistenumero-kohdassa? Ainakin valmistekyltistä löytyy ja sen vois kuvitella olevan konehuoneessa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5714
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JP83 kirjoitti:No niin nyt on mersu koeajettu ja kaupatkin tehtiin eilen:)

Kaikinpuolin hyväkuntoinen yksilö on,toki pientä kuprua löytyy ovien alareunoista ja apukuskin puoleisesta tuulilasin alanurkasta,lattiamatot oli kuivat edestä niin ei kait tuo pahemmin vesiä fuskaa sisälle,pohja oli hyväkuntoinen ja kone käy todella nätisti ja tehoja tuntuu olevan,nahkasisustakin ehjä ja kaikki sähkölasit+luukku pelaa hyvin:)

Onkos tuolla tarkotus ajaa 98:lla vai 95:lla?

Lämppärin puhallin pätkii,eli välillä ei lähe pyörimään muuten kun pamauttamalla,mikä vois olla vikana?

Mitäs tuo vaihdekaavion S ja L meinaavat?sen aikaset pakkovaihteet,onko tässä kickdownia?

Keskuslukitusta ei varmaan ole ollut uutenakaan?käyttöönotto vuosi on 1975 otteessa,eli ei tietoa onko alkuperäinen motti,mistäs se vin-koodi löytyy tuosta?

Kaikinpuolin tuollainen laivamainen ajeltava kun on pehmeä jousitus,ainut mikä häirihtee on tuulen suhina kovemmassa vauhdissa +100km/h
ehottomasti 98 oktaanista pentsiiniä :wink:
koita sillai että ajelet sellasta kaheksaakymppiä ja polokase kaasu poljin lattiaan niin pitäs vaihtaa pienempää :wink:
vin koodihan on sama kun alustan numero :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

JP83 kirjoitti:...plaaplaa...

Onkos tuolla tarkotus ajaa 98:lla vai 95:lla?

Lämppärin puhallin pätkii,eli välillä ei lähe pyörimään muuten kun pamauttamalla,mikä vois olla vikana?

Mitäs tuo vaihdekaavion S ja L meinaavat?
Sen aikaset pakkovaihteet,onko tässä kickdownia?

Keskuslukitusta ei varmaan ole ollut uutenakaan?käyttöönotto vuosi on 1975 otteessa,eli ei tietoa onko alkuperäinen motti,mistäs se vin-koodi löytyy tuosta?

Kaikinpuolin tuollainen laivamainen ajeltava kun on pehmeä jousitus,ainut mikä häirihtee on tuulen suhina kovemmassa vauhdissa +100km/h
Lämppäristä voi olla hiilet menossa, tahi sitten keskikonsolin kytkimessä kytkinpinnat väsyneet.

Kyllä niihin on keskuslukituksia ollut, mutta ne on olleet lisävarusteita.

Vin-koodi alkaa sanoilla WDB116(Sitten kolme numeroa) 12 (ja taas 5-6 numeroa)

Uusia tiivisteitä oviin löytyy sekä Veholta, että mm. RTO-tuonnista.
Viitisen vuotta sitten ne maksoivat noin 80e / ovi.

Uusi takapuskuri (alkuperäisosa) etsittynä muualta kun Vehosta tuli minulle maksamaan noin 1200 euroa. Liki kaikista W116:sista on alkuperäinen takapuskuri mennyt haperoksi pakoputken yläpuolelta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Jees kickdown löytyi ja pelaa hyvin:)

Valmistenumero on 116024-12-047804,mistäs sen vois tarkastaa kun tuo russian sivu ei pelannut ainakaan mulla:/

Ja toinen mikä kaipaa opettelua on lämppärin käyttö,miten tulee kylmee kautta kuumee,kun on nuoli ylös,nuoli alas ja kaks noita lämpövipuja niitten vieressä:D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lämpötilan säätö on kuten muissakin Mersuissa, molemmille puolille erikseen. Symbolien perusteella, eikös se ollut että alhaalla kylmää, ylhäällä kuumaa. Lunttilappuna toimii paneelissa huurteenpoiston symbolirivistö: DEF = IIII (tarkoittaa siis kaikki vipstaakit ylhäällä :-) )

Netistä ei löydy kantakortin selvitystä noin vanhoihin, Veholle mars.

Vaihteistossa S = Steigung eli nousu, systeemi ei kytke kolmosta suurempaa. Kätevä kaupungissa.

L = en muista mitä saksaksi, mutta ei kytke kakkosta suurempaa. Jos lähdet liikkeelle vaihdevipu L:ssä, se lähtee liikkeelle ykkösellä eikä kytke suurempaa ennen kuin täyskaasulla tai S:llä käytöllä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Vielä pitää tuosta vanhuksesta kysellä et moni vaihteinen loota tuossa pitäs olla,tuntuu vaan et satasen vauhdissa kierrokset on melko korkeella,korvakuulolta noin 3000-3500kierrosta ja vaihteita kait kolme jos ei suoraan lähe kakkosella?

Ja nyt rupes palamaan koko ajan tuo käsijarrun merkkivalo,mistäs sitä vikaa vois ehtiä,käppä kuiteskin pelaa ihan hyvin?

Ja sellasenkin huomasin et apukuskin puolelta tulee vaan joko lämmintä tai kuumaa ilmaa,eli ei saa ollenkaan haaleata/viileätä:/
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

4 Vaihteinen laatikko kaiketi on. Lähtee 2 vaihteella liikkeelle normaalisti, rasituksella tai kickdaunilla lähtee 1 vaihteella. Käsijarrun merkkivalovika lienee katkaisijassa, tai pikemminkin siinä että polkimen vaste ei paina sitä katkasiaa pohjaan.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: W116 280se kattelemaan harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tänään tuli heräteltyä vanhus unilta ja nätistihän se tärähti tulille :)

Nyt pitäs rueta selvittämään noita "vikoja" ennen varsinaisen ajokauden alkua...

Elikkäs lämmityslaitteen lämmön säätimet ei pelitä,kuskin puolelle saa vain tulikuumaa tai kuumaa,apukuskin puolella pelaa normaalista,mistä pitäs rueta vikaa etsimään?

Sit on et ei meinaa kuumalla koneella lähteä kovin herkkään käyntiin saa sahata pitemmän aikaa ja pitää painaa kaasua ennenkun ees yrittää käynnistyä,kylmänä lähtee kuin palmun alta,mistäs vois vikaa rueta kahtelemaan? :)
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Vastaa Viestiin