mersu 300 d w 124 vm.88 JURISEE????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

mersu 300 d w 124 vm.88 JURISEE????

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

Kertokaa foorumilaiset mikä vikana?? käytin katsastuksessa autoa ja sanoivat että kardaanin tukilaakeri rikki eli oli se kumimenny rikki...Vaihdatutin sen ammatti korjaamolla. Mutta sen jälkeen ilmeni outoa jurinaa 60km/h Jälkeen ja kun on nosturilla ilmassa niin jurina kuuluu tyhjäkäynnilläkin 5 vaihteella..Kannatin laakerin ja tuhansien vika arvailujen jälkeen on vaihdettu ___> kardaanin värinävaimennin, ristikko, takarenkaan laakeri... SAMA jurina vaan jatkuu...On kohillaan kardaanissa merkit, ellei ristikkoa vaihettaessa ole kääntynyt 180 astetta mut on kokeiltu kaikin päin....EN TIIJJÄ MISSÄ VIKA......AVITTAKKEE...
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja pete.a »

veikkaisin että kardaanin pituus säädetty väärin. liian pitkälle tai lyhyeksi. aukaise se iso mutteri kardaanista ja säädä ettei kanna.
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

pete.a kirjoitti:veikkaisin että kardaanin pituus säädetty väärin. liian pitkälle tai lyhyeksi. aukaise se iso mutteri kardaanista ja säädä ettei kanna.
mites se säädetään tarkalleen ettei kanna??
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos ymmärsin kirjoituksesi oikein, niin jurina tuli sen jälkeen, kun vaihdoitte keskilaakerin. Tämän johdosta vika täytyy olla kardaanissa, ei se kardaanin keskikumin vaihto voi millään tapaa vaikuttaa takapyörän laakeriin.
Sanoit, että kardaanin osat vaihdettiin ammattikorjaamolla. Onko kardaani myös tasapainoitettu asianmukaisesti, ristikon vaihto johtaa pääsääntöisesti epätasapainoon ja vaatii tasapainoituksen.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jos en ihan väärin muista niin joskus vehokaan ei suostunu vaihtaan ristikkoo vaan ainostaan koko kardaani, meni vissiin tarpeeks usein läskiks se ristikon vaihto
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ilmeisesti manuaali?? itsellä oli joskus (manuaaliaikan) sama mutta yllätys ylltäs rättikumi:D
w201 om605
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

Timo N kirjoitti:jos en ihan väärin muista niin joskus vehokaan ei suostunu vaihtaan ristikkoo vaan ainostaan koko kardaani, meni vissiin tarpeeks usein läskiks se ristikon vaihto
teki jurinan kardaanin kannatin laakerin jälkeen...sit ruettiin vaihtelee muita osia...
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

jekku90 kirjoitti:ilmeisesti manuaali?? itsellä oli joskus (manuaaliaikan) sama mutta yllätys ylltäs rättikumi:D
manuaali vaihteinen...mut oisko menny noin äkkiä kannatin laakerinvaihon jälk heti rupes jurisee,
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kun se kumi oli rikki, niin kardaanin epätasapaino ei välittynyt niin hyvin koriin. Tiukka kumi ei anna anteeksi nyt epätasapainolle. Ja sitten kun ristikko on vielä vaihdettu, niin siitä seuraa vielä enemmän epätasapainoa. Tiedätkö tasapainoitettiinko kardaani osien vaihdon jälkeen? Tuollaisissa tapauksissa, joissa osia on vaihdettu merkkaamatta kardaanin asentoja ja jätetty tasapainoitus väliin, niin tulee usein ongelmia. Jos teetit homman normikorjaamolla, niin tasapainoituskonetta siellä ei varmastikaan ollut.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

nyt emme puhu samasta osasta:)
tarkoitan rättikumilla sita mikä liittää ensin laatikon gardaaniin ja gardaanin perään! tod. näk. laatikon ja kard. välinen kumi.
w201 om605
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja pete.a »

kato onko se tukilaakeri lyöty perille asti kardaaniin ja siihen korin pohjaan tulevaan osaan. samalla kardaanin mutteri auki ja löysät/tiukat pois.
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

pete.a kirjoitti:kato onko se tukilaakeri lyöty perille asti kardaaniin ja siihen korin pohjaan tulevaan osaan. samalla kardaanin mutteri auki ja löysät/tiukat pois.
kyllä on... Käypiös muista mersun malleista 300 d kardaani niin vois sulkea sen vioista pois??
markus1980
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 15.09.2010 21:25
Paikkakunta: varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja markus1980 »

kardaani kirjoitti:Kun se kumi oli rikki, niin kardaanin epätasapaino ei välittynyt niin hyvin koriin. Tiukka kumi ei anna anteeksi nyt epätasapainolle. Ja sitten kun ristikko on vielä vaihdettu, niin siitä seuraa vielä enemmän epätasapainoa. Tiedätkö tasapainoitettiinko kardaani osien vaihdon jälkeen? Tuollaisissa tapauksissa, joissa osia on vaihdettu merkkaamatta kardaanin asentoja ja jätetty tasapainoitus väliin, niin tulee usein ongelmia. Jos teetit homman normikorjaamolla, niin tasapainoituskonetta siellä ei varmastikaan ollut.
ei oo tasapainotettu?? Paljoha semmonen maksaa??
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ko-Met 80 €, jos lähetät irtokardaanin. Ja Matkahuollon rahdit päälle.

http://www.ko-met.fi/

Varo Varpaisjärvellä Liikkuvan Poliisin partiota! Sain siellä Cityssä mojovat sakot. :oops:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja pete.a »

en osaa sanoa.. kolmisatasessa ainakin paksummat vetarit kuulemma. en tiedä kardaanista.. -89 w124/300d :)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joskus voi olla kannattavampaa ostaa kunnossa oleva käytetty. Jos osia irroiteltu tai laiteltu epäasianmukaisesti, niin kustannukset nousevat kardaanirempassa melko korkealle. Kunnossa oleva purettu kardaani voi tulla edullisemmaksi, mikäli ristikko laitettu miten sattuu yms. Ei kai W124 kardaanit enää montaa kymppiä käytettynä taida maksaa.
Jos kardaanista on tosiaan vaihdettu ristikko ilman tasapainotusta, niin ei ole ollut ammattikorjaamo kyseessä-siis kardaanialan.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

markus1980 kirjoitti:kyllä on... Käypiös muista mersun malleista 300 d kardaani niin vois sulkea sen vioista pois??
Tarkoitatkos nyt että "käykö muista 300D malleista kardaani?" vai "käykö muista malleista 300Dhen kardaani?".

Molempiin vastaan että ei käy. Kardaanin etupätkän pituus riippuu koneen ja vaihdelaatikon yhteispituudesta, ja esim. kolmesatasessa automaatissa, nelilovisessa ja viisivaihteisessa on jokaisessa oma etupätkänsä.

Voihan kardaanin etu- ja takapätkiä toki lyhennyttää, itse lyhentämistä ei kannata kokeilla, reisille menee. Minä mokoma isompaan koneeseen vaihtaessani laskin, että kone tulee 9 cm taaksepäin, niin nelipyttyisen kardaania pitää lyhentää 9 cm. Väärin, oli viispyttyisen lisäpituutta tai vajaasylinterisen lyhyyttä kompensoitu erilaisella kytinkopalla, joten vaihdelaatikko siirtyikin vain 5 cm taaksepäin. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Molempiin vastaan että ei käy. Kardaanin etupätkän pituus riippuu koneen ja vaihdelaatikon yhteispituudesta, ja esim. kolmesatasessa automaatissa, nelilovisessa ja viisivaihteisessa on jokaisessa oma etupätkänsä.
Kolmesatasessa ei ole 4-lovista manuaalivaihtoehtoa.
Mutta ilmeisesti topicin aloittajalla on pilattu vain takapätkä, eli takapätkän vaihdolla ja koko paketin tasapainoituksella voisi tulla hyvä ja taloudellisin vaihtoehto.
Vastaa Viestiin