V220 CDI matkailuautoksi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Vasta 2008 vuodesta alkaen pakettiautojen ja matkailuautojen päästölukema ratkaisee. Vanhemmista menee käyttömaksut kokonaispainon mukaan.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

Mitä eroa retkeily- ja matkailuautolla?

Der Checker osti perjantain jaksossa Viton heavybandin keikka autoksi.
Musta -98 ilmeisesti 108 jopa 98hv, muisti mainita :)
Oli rakennettu V-malliksi, penkit ruuveillla kiinni ei "kiskossa".
Penkin päälliset ommeltu tädin verhoista :D
Ihan siistiksi tuunasivat.
MB 220 CDI W202
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä eroa retkeily- ja matkailuautolla?
Matkailuautoa josta on joskus maksettu täysi autovero sanotaan myös retkeilyautoksi, sen ei tarvitse täyttää näitä vaatimuksia:
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
Vanhasta pikkubussista tehdään siis matkailuauto näin:
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Tällaiset vaatimukset
Salossa K1:llä oli vaatimus että toinen vuode on kiinteä, ei kelpaa penkkien päälle laitetut vanerit. Valtionkonttorilla vanerit olisi ollut OK mutta siellä vaadittiin kaappi johon mahtuu takki hengarissa.
eivät perustu mihinkään.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

Kiitos dealerille, eiköhän tämä tästä kirkastu.
MB 220 CDI W202
jaantox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 24.05.2011 10:47

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja jaantox »

Omistan vito 115cdi vuosimalli 2005 on matkailuauton rekisteröity.
Käyttövoimavero + käyttömaksu on yhteensä 308,53 euroa vuodessa ja vakuutus liikenne- sekä peruskasko yhteensä 644 euroa vuodessa. Aika edullinen kulut kokonaisuus vuodessa.
115cdi
Jake-71
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 13.06.2011 14:01
Paikkakunta: H:ki

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jake-71 »

Tervehdys,
Trafin lähettämää ajoneuvoverolippua katsellessa alkoi (taas) houkuttamaan tuo matkailuautoksi katsastaminen.
Laite on siis W639 1+8 (2+3+3) 115 CDI Prostyle Trend, ja matkustamon ensimmäinen rivi selkä menosuuntaan. Vaadittavat säilytystilat, keittolevy ja pöytäasia on selvää, mutta olisko jollakulla antaa vinkkejä tai jopa kuvia toteutetuista ratkaisuista nukkumapaikkojen suhteen?
Auton kokonaismassa kun on 2940 kg (eli 30 kpl niitä alkavia satoja kiloja), niin henkilöautona käyttövoimaveroa saa maksaa reilun 600 euroa vuodessa, matkailuautona vajaan satasen. Köyhä keksisi helposti muutakin käyttöä tuolle 500 eurolle...
ML 270 CDI A -02
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja joikke »

Tässäpä yksi sänkyidea. 60x180 2kpl. Etummaisten penkkien selkänojiin ruuvasin molempiin kolme 60x60 levyä, jotka on saranoitu toisiinsa ja saranalla ne on myös kiinni, että penkin saa taitettua alas, ne lukot kun aukiaa selkänojissa olevista vivuista tässä 638/2 mallissa.

Kuva

Kuva
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
kole75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 25.10.2011 17:54
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja kole75 »

Minulla samallainen ratkaisu. Vaneri on saranoitu vain keskeltä, mahtuu hyvin takakonttiin maton alle. vaatimushan on yksi makuupaikka 60*180 cm. Keittolevy k-raudasta 19,90€ ja virransyöttö sisätilalämmittímen pistokkeesta. Tein pienen vanerilaatikon etupenkkien väliin josssa käännettävä kansi, mihin saa keittolevyn tukevasti tarvittaessa siipimutterilla, muuten keittolevy kulkee itse laatikossa. sammutinta ei ole, kun katsastus mies sanoi että ei tarvitse koska ei ole kaasu laitteita.
Eli kertaan vielä vaatimukset mitä minulle sanottin konttorilta ennen muutoksia: Yksi makuupaikka kokoa 180*60 cm (saranoitu vanerilevy), pöytä (v:ssä vakiona), kiinteä säilytystila (pieni vaneri boxi etupenkkienvälissä riitti), irroitettavat istuimet matkustamossa (v:ssä vakiona), tukevasti kiinnitettävä keittomahdollisuus (kaasu tai sähkölevy), (joissain konttoreissa vaatiivat sammuttimen). kustannukset muutoskatsastuksineen 200€, eli maksaa vajaassa puolessa vuodessa itsensä takaisin.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!

W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja joikke »

kole75 kirjoitti:Yksi makuupaikka kokoa 180*60 cm (saranoitu vanerilevy)
Kun tuon omani katsastin vuosi sitten Raahessa vaatimuksena oli kaksi 60x180 sänkyä (tai vaihtoehtoisesti yksi 120x180). Niin ja kiinteästi kiinni, eli ei irrallaan lattiamaton alla, siksi ne mulla on penkkien selkänojassa kiinni.
kole75 kirjoitti:irroitettavat istuimet matkustamossa
Tuommosesta ei puhuttu minulle mitän Raahessa.

Muuten suunnilleen yhteneväiset näyttäis olevan vaatimukset Ruokolahden suunnalla ja Raahessa. :)
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja dealer »

irroitettavat istuimet matkustamossa
Ei löydy tällaista vaatimusta Trafin listasta.
wiimax.fi
Avatar
kole75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 25.10.2011 17:54
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: V220 CDI matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja kole75 »

dealer kirjoitti:
irroitettavat istuimet matkustamossa
Ei löydy tällaista vaatimusta Trafin listasta.
Joo! kattelin tuota Imatran A-katsastuksen johtajan antamaa paperia vaatimuksista tarkemmin.
Siinä lukeekin näin: matkustamossa oltava istuimia, SAA olla irroitettavat.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!

W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Vastaa Viestiin