w201 2.0i bensa automaatin kierrokset
w201 2.0i bensa automaatin kierrokset
Mietityttänyt sellainen asia että voiko todellakin kierroksia olla noin 3500rpm nelos vaihteella kun vauhtia on 100km/h? Vai olisko kenties perää tai jotain muuta roplattu?
Tuntuu myös että automaatti vaihtaa suhteellisen aikaisin isompaa kaasupohjassa (n.5000-6000rpm välissä). Mikäs näissä kuuluis niinku normaalit kierrokset olla moisissa tapahtumissa?
Autohan oli 190 2.0i bensa automaatti vm. -93
Tuntuu myös että automaatti vaihtaa suhteellisen aikaisin isompaa kaasupohjassa (n.5000-6000rpm välissä). Mikäs näissä kuuluis niinku normaalit kierrokset olla moisissa tapahtumissa?
Autohan oli 190 2.0i bensa automaatti vm. -93
-s204 200cdi avantgarde vm.-11-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
On normaalia. Itellä on 4v manuaali ja 3200rpm 100km/h vauhdissa. Maksimiteho on 5500rpm kohdilla ja siinä vaihdetaan ja pudotaan maksimiväännön alueelle noin 3500rpm. Ei hyödyttäisi mitään kierrättää ylemmäs.
Ihan oikein se toimii.
Ihan oikein se toimii.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Oolsprite! Mietin vaa että syökö tuo nyt jotenkin kohtuuttomasti bensaa kun kierrokset noin korkialla, mutta tuskin jos kerran kuuluu noin. Ei vaan ole missään muussa pirssissä ollut noin korkeat kierrokset vaikka koneiden koko on välillä muistuttanu kahvinkeitintä niin ihmettelin vaan. 

-s204 200cdi avantgarde vm.-11-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
mulla w124 3.07 perällä kiertää n. 3000 rpm 100 km/h nopeudessa, 2.0 bensassa voi olla hieman tiheämpi perä, joten ihan normaalilta kuulostaa... vielä jos laatikossa on atf 320 öljyt ja turbiinin luisto siksi hieman suurempaa, niin tuohan on jopa optimi 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei se syö säädöissään olleessaan bensaa juurikaan enempää 3000 tai 3500rpm. Tuota on aikanaan jopa tuulitunnelissa näkerretty ja testattu aika lailla.Pinorotta kirjoitti:Oolsprite! Mietin vaa että syökö tuo nyt jotenkin kohtuuttomasti bensaa kun kierrokset noin korkialla, mutta tuskin jos kerran kuuluu noin. Ei vaan ole missään muussa pirssissä ollut noin korkeat kierrokset vaikka koneiden koko on välillä muistuttanu kahvinkeitintä niin ihmettelin vaan.
Itse vaihdan 3.23 perän talveksi kokeeksi 3.07 ja katson mitä se vaikuttaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
meidän 1.6 farkku laguna kiertää muuten vitosella tuon 3000 rpm, kun ajaa 100 km/h... parempi se on kuin, että kone vedättäis jatkuvasti... kulutus on ajotietokoneen mukaan n. 6 ltr/100 km, kun sillä ajelee tasaista 100 km/h nopeutta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mobil atf 220 ja muut dextron II luokituksen öljyt...Pinorotta kirjoitti:Mikäs näihin on muuten hyvä laatikkoöljy?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
voisin laittaa vastalausetta.... itellä ainakin kulutus tippuu 0.5-1l kun ajan todellista 88kmh , ja kone kiertää sen 2800-2900 (sen sijaan että olis tuo yli 3000kierrosta).Huikko kirjoitti:Ei se syö säädöissään olleessaan bensaa juurikaan enempää 3000 tai 3500rpm. Tuota on aikanaan jopa tuulitunnelissa näkerretty ja testattu aika lailla.Pinorotta kirjoitti:Oolsprite! Mietin vaa että syökö tuo nyt jotenkin kohtuuttomasti bensaa kun kierrokset noin korkialla, mutta tuskin jos kerran kuuluu noin. Ei vaan ole missään muussa pirssissä ollut noin korkeat kierrokset vaikka koneiden koko on välillä muistuttanu kahvinkeitintä niin ihmettelin vaan.
Itse vaihdan 3.23 perän talveksi kokeeksi 3.07 ja katson mitä se vaikuttaa.
juu, mutta jos ajaa samaa nopeutta, niin silloin kulutus ei paljoa heitä... esim. 3 tai 4 vaihde ja sama nopeus... tottakai jos nopeutta tiputetaan, niin kulutuskin pienenee tiettyyn rajaan asti...epk kirjoitti:
voisin laittaa vastalausetta.... itellä ainakin kulutus tippuu 0.5-1l kun ajan todellista 88kmh , ja kone kiertää sen 2800-2900 (sen sijaan että olis tuo yli 3000kierrosta).
kyllä tuo omakin 300E menee 80 km/h ajaessa n. 1.5-2 litraa vähemmällä, kuin 100 km/h ajettaessa, tosin en ole vielä kunnolla hieronut sitä 100 km/h aluetta kulutuksen kannalta, mulla on säädöt nyt niin, että vähän alta 3000 rpm alkaa voima olla pääasiassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aikoinaan huomasin viritetyllä v6 caprilla että alle vääntöalueen kun ajoi kierrokset noin 2500 100km/h niin kulutus oli kova mutta kun nosti 3000rpm niin kulutus tipahti ja kaasuakin sai nostaa ylöspäin kun päästiin kunnon väännön alueelle ja auto kulki kevyemmin.
Eli 5-vaihteisesta laatikostakaan ei välttämättä ole etua jos perä välitys ei stemmaa moottorin kierroksien ja väännön optimi alueella.
Ja vaikuttaahan tähän tietysti moottorin kokokin.
Siitä en tiedä sitten jos ajelee economi alueella ettei ikinä mene punaiselle että miten paljon saadaan polttoaine säästöä tallaisella ajolla.
Kaasupoljinta muutenkin ja konetta pitäis kai rauhallisesti kuminauhamaisesti polkea ettei kierrokset nopiaan pomppaa vaan rauhallisesti kelaa kuin dieseleissä.
Eli 5-vaihteisesta laatikostakaan ei välttämättä ole etua jos perä välitys ei stemmaa moottorin kierroksien ja väännön optimi alueella.
Ja vaikuttaahan tähän tietysti moottorin kokokin.
Siitä en tiedä sitten jos ajelee economi alueella ettei ikinä mene punaiselle että miten paljon saadaan polttoaine säästöä tallaisella ajolla.
Kaasupoljinta muutenkin ja konetta pitäis kai rauhallisesti kuminauhamaisesti polkea ettei kierrokset nopiaan pomppaa vaan rauhallisesti kelaa kuin dieseleissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Omassa autossa olen huomannut että mittarin mukaan 120km/h vauhti syö enemmän polttoainetta kuin mittarin mukaan n. 125-130km/h ajaminen moottoritiellä. Kierrokset pyörii siinä 3500 tienoilla. Siinä 120km/h kohdalla tuntuu olevan sellainen "tehoton" alue. Tai sitten se pienempi kulutus on vaan meikäläisen korvien välissä.atlas kirjoitti:Aikoinaan huomasin viritetyllä v6 caprilla että alle vääntöalueen kun ajoi kierrokset noin 2500 100km/h niin kulutus oli kova mutta kun nosti 3000rpm niin kulutus tipahti ja kaasuakin sai nostaa ylöspäin kun päästiin kunnon väännön alueelle ja auto kulki kevyemmin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla