
Lukkoperä 124 200E automaticiin?
eikö ole helpompi asentaa se tandem pumppu, kuin alkaa keksimään pyörää uudelleen
eikös näitä tandem pumppuja kaupitella harva se päivä tälläkin foorumilla, siis niitä joissa on ohjaustehostimen ja tasonsäädön/ASD:n pumppu samassa rungossa...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mulla oli ASD perä. se toimi ihan moitteetta ja löi lukkoa päälle tarpeen vaatiessa.
perä ilmaan nostettuna ja auto ei-käynnissä lukko oli tasan 0%. sitten, kun laittoi käyntiin, niin lukkoa oli omiin tarpeisiini riittämiin. oikeastaan koskaan ei sutinu yhdellä renkalla. eli lukko toimi. ja erikoisuutena vielä se, että lukko tuntu toimivan vielä yli 40km/h nopeuksissa. aina, kun sutas, niin sutas sitten molemmilla kummeilla.
perä ilmaan nostettuna ja auto ei-käynnissä lukko oli tasan 0%. sitten, kun laittoi käyntiin, niin lukkoa oli omiin tarpeisiini riittämiin. oikeastaan koskaan ei sutinu yhdellä renkalla. eli lukko toimi. ja erikoisuutena vielä se, että lukko tuntu toimivan vielä yli 40km/h nopeuksissa. aina, kun sutas, niin sutas sitten molemmilla kummeilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
jep, näin se mullakin pelaa, tänään viimeksi oikein kokeilin, kun tultiin lasten kanssa uimahallista... kuivalla asfaltilla sain ulkokaarteen renkaan lyömään tyhjää liikennevaloista lähtiessä ja samalla oikealle 90 asteen käännös (sisäkaarre oli kai jo ilmassa sillä ratin vispaamisellapera8x kirjoitti:mulla oli ASD perä. se toimi ihan moitteetta ja löi lukkoa päälle tarpeen vaatiessa.
perä ilmaan nostettuna ja auto ei-käynnissä lukko oli tasan 0%. sitten, kun laittoi käyntiin, niin lukkoa oli omiin tarpeisiini riittämiin. oikeastaan koskaan ei sutinu yhdellä renkalla. eli lukko toimi. ja erikoisuutena vielä se, että lukko tuntu toimivan vielä yli 40km/h nopeuksissa. aina, kun sutas, niin sutas sitten molemmilla kummeilla.


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
No ei oo, sitäpaisti maksaavat yleensä kuukiviä. Keksiminen pitää mielen viekkaana.napa kirjoitti:eikö ole helpompi asentaa se tandem pumppu, kuin alkaa keksimään pyörää uudelleeneikös näitä tandem pumppuja kaupitella harva se päivä tälläkin foorumilla, siis niitä joissa on ohjaustehostimen ja tasonsäädön/ASD:n pumppu samassa rungossa...

totta tuokinEasy Rider kirjoitti:No ei oo, sitäpaisti maksaavat yleensä kuukiviä. Keksiminen pitää mielen viekkaana.


mutta ei nuo tandemit kovin kalliita ole... ja tuollaisessa asiassa itsekkin mielellään "oikaisen"
bosch:n bensapumppu tekee parhaimillaan n. 8 bar. painetta, se vois juuri ja juuri saada pidettyä siellä jotain pientä lukkoa päällä, jos vain löytää sopivan lievän öljyn, jota se jaksaa pumpata talvella

tietysti jos soveltais vain ohjaustehostimen letkuista ja magneettiventiilistä jotain...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Bensapumppu myös pumppaa bensaa, jolloin paine laskee. Jos painetta
tuotetaan "pulloon" kuten ASD-perään, niin paine on varmasti hiukan korkeampi.
Se 8 baaria ei taida riittää 100% lukitukseen, mutta jotain
silläkin saisi aikaan. Tässä lähestymistavassa ei tarvittaisi paluuletkua
erikseen, jos pumpussa ei ole takaiskuventtiiliä.
Itse kyllä luultavasti tekisin homman oikeilla hydrauliikkaosilla ja auton
omaa hydrauliikka hyödyntäen. Mutta onhan se aina hiukan ikävä kajota
auton alkuperäisiin osiin, niistä tulee vikaherkempiä.
Itsellä on ollut kai 4 ASD-perää ja jokaisessa on ollut 0% lukko ilman painetta.
tuotetaan "pulloon" kuten ASD-perään, niin paine on varmasti hiukan korkeampi.
Se 8 baaria ei taida riittää 100% lukitukseen, mutta jotain
silläkin saisi aikaan. Tässä lähestymistavassa ei tarvittaisi paluuletkua
erikseen, jos pumpussa ei ole takaiskuventtiiliä.
Itse kyllä luultavasti tekisin homman oikeilla hydrauliikkaosilla ja auton
omaa hydrauliikka hyödyntäen. Mutta onhan se aina hiukan ikävä kajota
auton alkuperäisiin osiin, niistä tulee vikaherkempiä.
Itsellä on ollut kai 4 ASD-perää ja jokaisessa on ollut 0% lukko ilman painetta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Haarukkanostimista (eli pumppukärryssä) on sopiva käsipumppu.
Saksan Ebayssa on myös käsipumppuja (65 e):
http://cgi.ebay.de/Hydraulik-Handpumpe- ... 1006wt_861
Vaikka kyllä se sähköinen olisi parempi:
Sopiva 12 voltin pumppu olisi veneen trimmissä. Joissain perävaunun
kipeissä tai perälautanostimissa voisi ehkä myös olla sopiva?
Saksan Ebayssa on myös käsipumppuja (65 e):
http://cgi.ebay.de/Hydraulik-Handpumpe- ... 1006wt_861
Vaikka kyllä se sähköinen olisi parempi:
Sopiva 12 voltin pumppu olisi veneen trimmissä. Joissain perävaunun
kipeissä tai perälautanostimissa voisi ehkä myös olla sopiva?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tandem pumppu ,läpivirtaava 1-karainenventtiili lohko johon laitetaan toimilaitekohtainen maksimi paine kohdilleen ja käsikäytöllä ohjaamosta nostaa paineea tarpeen mukaan ja tämän voi tehdä myös sähköohjattuna ja eikä olisi edes kalliskaan.
Söhköisenä tosiaan keinukatkaisin toisen suuntaan paine nousee ja keinu tois päin paine laskee.
Söhköisenä tosiaan keinukatkaisin toisen suuntaan paine nousee ja keinu tois päin paine laskee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Kuulostaa oikein hyvältä, vaikka en hydrauliikasta mitään tiedäkään.atlas kirjoitti:tandem pumppu ,läpivirtaava 1-karainenventtiili lohko johon laitetaan toimilaitekohtainen maksimi paine kohdilleen ja käsikäytöllä ohjaamosta nostaa paineea tarpeen mukaan ja tämän voi tehdä myös sähköohjattuna ja eikä olisi edes kalliskaan.
Söhköisenä tosiaan keinukatkaisin toisen suuntaan paine nousee ja keinu tois päin paine laskee.
Ruotsista saa tandempumppuja kohtuuhintaan (60 e + rahti).
http://www.bildelsbasen.se/?link=search ... &vcx2=2179
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
olisko pullotunkista mihinkään? siinähän on työsylinteri, millä sitten lutkuttais, taikka oikeestaan painais kerran, niin olis lukko päällä. ja venttiilistä paineet pois, niin taas olis lukoton.
kuvittelisin, että onnistuis helposti. sen tunkin työsylinterin vois hitsata kiinni, taikka tehdä vaikka jousikuormitteiseks, niin olis sitten aina tasanen paine.
ainakin noi on halpoja, kympin maksaa.
kuvittelisin, että onnistuis helposti. sen tunkin työsylinterin vois hitsata kiinni, taikka tehdä vaikka jousikuormitteiseks, niin olis sitten aina tasanen paine.
ainakin noi on halpoja, kympin maksaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Kahessa välilevyssä (uloimmat) on niissä pyöreissä väkäsissä, joilla se pysyy pyörimättä, sellaiset parin kolomen millin reiät. Onko rei'illä joku funktio, vai onko ne merkkinä siitä että kyseessä on jousilevy? joka tapauksessa nuo on kaikki ollu suoria. Ja oliko niin että ASD:ssä ei ole nuita reikiä nuissa levyissä?napa kirjoitti:sitten mulla on ollut väärä käsitys siitä cossun lukosta, kun en ole sellaista ikinä livenä nähnyt... ei siellä siis mitään jousia ole, mutta yksi välilevy pitäis olla hieman "aallolla", kun sitä tarkemmin tutkii, niin ainakin joidenkin kuvien perusteella...Easy Rider kirjoitti:Kaks oon purkanu enkä oo mittää jousia nähäny. Suoria on ollu kaikki välilevyt. Jokku on kyllä nuita välilevyjä prässänny rupelille ja kasannu lukon prässissä, mutta ei lie tehtaalta tullu ku suoria. Näytäpä jostain ärjäytyskuvasta net jouset.napa kirjoitti:cossun perässä on siellä kitkalevyjen välissä pari "jousilevyä", jotka tekee sen esijännityksen...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Joo.pera8x kirjoitti:olisko pullotunkista mihinkään? siinähän on työsylinteri, millä sitten lutkuttais, taikka oikeestaan painais kerran, niin olis lukko päällä. ja venttiilistä paineet pois, niin taas olis lukoton.
kuvittelisin, että onnistuis helposti. sen tunkin työsylinterin vois hitsata kiinni, taikka tehdä vaikka jousikuormitteiseks, niin olis sitten aina tasanen paine.
ainakin noi on halpoja, kympin maksaa.


Paine pitää olla säädettävä ja kytkettävä ohjaamosta käsin, muuten ei tule mittään. Pullotunkilla voi toteutus ja sijoittelu olla haasteellinen.

mutta olishan se halpa...Easy Rider kirjoitti:Joo.Reikänauhalla ja pop-niiteillä keskikonsolin päälle. Siitä sitte rytkyttää painetta ja käsinojalla painaa työmäntää vastaan.
Ei luoja näitä ideoita.
Paine pitää olla säädettävä ja kytkettävä ohjaamosta käsin, muuten ei tule mittään. Pullotunkilla voi toteutus ja sijoittelu olla haasteellinen.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin, no. pakkoko sitä sylinteriä on auton kojelaudalle laittaa. voihan sen jemmata vaikka käsijarrun paikalle. siis sinne, missä se perinteisesti sijaitsee. ja pelkkä kahva vaan näkyviin, mistä sitten painaa.napa kirjoitti:mutta olishan se halpa...Easy Rider kirjoitti:Joo.Reikänauhalla ja pop-niiteillä keskikonsolin päälle. Siitä sitte rytkyttää painetta ja käsinojalla painaa työmäntää vastaan.
Ei luoja näitä ideoita.
Paine pitää olla säädettävä ja kytkettävä ohjaamosta käsin, muuten ei tule mittään. Pullotunkilla voi toteutus ja sijoittelu olla haasteellinen.
no luulis sopivan ainakin noihin budjetti projekteihin. ei maksa paljoa ja toimii. mutta onhan noita parempiakin olemassa, mutta ne maksaa rahaa. ja sitä rahaa ei ole kaikilla laittaa autoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Saa. Venttiilin ohjausvirta menee palttiarallaa näin:Easy Rider kirjoitti:Minkäsorttinen äköstys se ASD:n oma venttiili on? Saako sitä tehtyä nappikäyttöseks?
-plussalta jarrupolokimelle (katkaisee, kun jarruttaa, että ABS:t toimisi oikein)
-jarrupolokimelta venttiilille
-venttiililtä boksille, joka maadoittaa venttiilin, kun pitää saada painetta perään
Eli käytännössä tuon boksin voisi korvata esim. releellä. Ite jos tekisin, niin melkein laittaisin sen jarrupolkimen katkaisijan. Jos tulee tiukka paikka, niin jarrutukseen saattaa tulla vähemmän balettikuvioita, jos perän saa vapaaksi.
t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Tottapa tuo, näin oon aatellunnaki. Vaan onkopa jarruvalokatkasija omanlaisesa, eli enämpi nastoja? Ja kun sannoit jotta virta kulukoo nuin venttiilille ja sitte jäkittää, niin eiköpä siinä oo liukumaa? Mikä sitä paineen määärää säätelee? No ABS poksipa tietennii ASD poksin kautta (?), mutta miten se pellaa? Se jos tuo venttiili pelovaa napista ja laittaa sitte erittäin sen paineensäätimen, niin hyväpä se tulee, mutta silti kiinnostaa.Roisto kirjoitti:Saa. Venttiilin ohjausvirta menee palttiarallaa näin:Easy Rider kirjoitti:Minkäsorttinen äköstys se ASD:n oma venttiili on? Saako sitä tehtyä nappikäyttöseks?
-plussalta jarrupolokimelle (katkaisee, kun jarruttaa, että ABS:t toimisi oikein)
-jarrupolokimelta venttiilille
-venttiililtä boksille, joka maadoittaa venttiilin, kun pitää saada painetta perään
Eli käytännössä tuon boksin voisi korvata esim. releellä. Ite jos tekisin, niin melkein laittaisin sen jarrupolkimen katkaisijan. Jos tulee tiukka paikka, niin jarrutukseen saattaa tulla vähemmän balettikuvioita, jos perän saa vapaaksi.
t.
Risto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Simppelipä hyvinnii, niinoon minäki. Siis onko nuissa eri jarruvalokatkasija, eli jarruvalokatkasija eri nuissa onko? Meinaan ASD -varustetuissa tai normaali stroitelnik/kolhosnik-malleissa?Sergey kirjoitti:jarruvalokatkasija on hyvinkin simppeli!

peräöljyt vaihdetaan ihan normaalisti... ei sitä hydrauliikka öljyä ole tapana vaihtaa, lisäilee vain tarvittaessa...pete.a kirjoitti:miten siihen asd järjestelmään vaihdetaan öljyt? lasketaanko ensin murikasta pois ja edessä olevasta säiliöstä.. vai miten? -89 w124/300d
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla ASD-peräsissä on jarruvalokatkasijassa kahet käret (tai ainakin sinne menee 4 piuhaa) Ilmeisesti toinen on jarruvalolle ym. ja toinen ASD-lle.Easy Rider kirjoitti:Simppelipä hyvinnii, niinoon minäki. Siis onko nuissa eri jarruvalokatkasija, eli jarruvalokatkasija eri nuissa onko? Meinaan ASD -varustetuissa tai normaali stroitelnik/kolhosnik-malleissa?Sergey kirjoitti:jarruvalokatkasija on hyvinkin simppeli!
Ainakin kerran kun oli lukkoperävikaa ja ASD-vikavalo palo niin ASD antoi vikakoodiksi jarruvalokytkimen. Silti jarruvalot toimi normaalisti.
Vika korjaantu vaihtamalla uusi kytkin.
Meinaatkö liukumalla sitä, että kun lukko lyödään päälle, niin ei heti pasahda 100%:ksi vaan muutaman sekunnisosan sisällä? En tiedä, onko tuolla ASD-boksilla mitään virransäätöä mutta siellä ASD-venttiilistössä on kyllä kaikenlaisia kuristimia. Voipihan se olla, että paine kasvaa lukolla "pikkuhiljaa", kunnes ässittyy siihen pariin-kolmeenkymmentä baariin. ASD-lohkon sisällä on paineenalennus- / -säätöventtiili, joka rajaa käyttöpainetta. Lisäksi siellä on se painevaraaja, josta saapi nopsasti tarvittavan määrän öölinkiä lukolle. Painevaraajassakin piti olla se alennettu käyttöpaine.Easy Rider kirjoitti:Ja kun sannoit jotta virta kulukoo nuin venttiilille ja sitte jäkittää, niin eiköpä siinä oo liukumaa? Mikä sitä paineen määärää säätelee? No ABS poksipa tietennii ASD poksin kautta (?), mutta miten se pellaa? Se jos tuo venttiili pelovaa napista ja laittaa sitte erittäin sen paineensäätimen, niin hyväpä se tulee, mutta silti kiinnostaa.
Katkaisija-asia jo selvisikin. Siellä on tosiaan kahdet kielet ja liittimet. Toinen pari aukeaa, kun polkaistaan, toinen menee kiinni.
t.
Risto
E500 – 211.070