Projektina 2.5-16v cosworth
Projektina 2.5-16v cosworth
Tekniikka pitäisi päivittää 80-luvulta 2000- luvulle. Tällä hetkellä moottorin vanhat osat purettuna uuden tieltä ja haluaisin kuulla muiden näkökulmia ja vinkkejä ennen varsinaisten viritysosien tilaamista.
- mm. männistä, kangista, laakereista, kansipahvista, ahtimesta jne.
- mm. männistä, kangista, laakereista, kansipahvista, ahtimesta jne.
Mitä kaikkea meinaat koneeseen uusia ja millaiset ovat tehotavoitteet?
Onko vakio kone vielä tikissä vai kaipaako mahdollisesti porautusta tai vastaavaa?
bolt-on osaa näihin koneisiin on huonosti tarjolla ainakaan ahtamista ajatellen joten itse saa monesti soveltaa muiden autojen osista.
Teettämällä saa kyllä sitten aivan mitä haluaa mutta hinta ja toimitus ajat tahtovat nousta siinä samalla.
Kiertokangissa on näissä koneissa männäntapin voitelulle poraus ja niistä olen hajoamis kertomuksia netistä löytänyt. (halkeavat voitelu porauksen suuntaisesti ja saattava tuhota samalla tuon harvinaisen 2.5 kampiakselin)
Suosittelen vaihtamaan
Onko vakio kone vielä tikissä vai kaipaako mahdollisesti porautusta tai vastaavaa?
bolt-on osaa näihin koneisiin on huonosti tarjolla ainakaan ahtamista ajatellen joten itse saa monesti soveltaa muiden autojen osista.
Teettämällä saa kyllä sitten aivan mitä haluaa mutta hinta ja toimitus ajat tahtovat nousta siinä samalla.
Kiertokangissa on näissä koneissa männäntapin voitelulle poraus ja niistä olen hajoamis kertomuksia netistä löytänyt. (halkeavat voitelu porauksen suuntaisesti ja saattava tuhota samalla tuon harvinaisen 2.5 kampiakselin)
Suosittelen vaihtamaan
isku lyhempi ja sitäkautta veivisuhde hieman parempi, niin voi myös kestää hieman paremmin...laiska kirjoitti:Samanlaiset ontot linnun luutnj^ kirjoitti:Tais 2.3:sessa olla kestävämmät kanget, mutta eikös näissä iskukin ollut lyhempi?
Mut isku on tosiaan lyhyempi tossa 2.3 .
pirun hankala näihin mersun koneisiin on edullisia aftermarket veivejä löytää, pikkulohko chevyn kanki hondan kampiakselin laakerille sovitettuna olis yksi vaihtoehto, jos se vain enää onnistuu sen pituuden puolesta (tais olla 5.7" lyhin malli)
http://www.cnc-motorsports.com/product. ... CtgID=8085 8 kpl h-profiili kankia alle 500$... 4 mukiseen 2 sarjaa mutta ei taida tosiaan enää sopia 2.5 koneeseen, 2.3 vois mennä matalalla männällä
itse aion noita kokeilla m103 koneeseen
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ahaa. sitten siihen vois saada nuo 6" (152 mm) chevyn veivit sopimaan... tai sitten eri männät ja 5.7 veivi, 6" veivillä vain sais vielä kasvatettua veivisuhdetta, joka ei ikinä ole pahasta viritettäessä...laiska kirjoitti:Tuossa 2.5 on muuten paljon matalampi puristus korkeus tuossa männissä mitä 2.3 .
Veivin pituudet
2.3 = 145
2.5 = 149
Männän tappi 22
Kiertokangen alasilmä 51.6
Kampiakseli 48
m103 koneessa tais olla 34 mm puristuskorkeus männässä ja tuo sama 145 mm kiertari, mikä 2.3...
muistatko mikä on tuon 2.5 koneen männän puristuskorkeus?
oletin vain taas, että 2.5 olis tehty samalla reseptillä, kuin 2.9 esikammiokone, eli lisätään vain iskua ja lyhennetään veiviä, mutta pidetään kaikki muu ennallaan
kyllä mä nuo 2.3 ja 2.5 koneen erot olen joskus oikein tutkinutkin, mutta ei vain enää jaksa ulkoa muistaa kaikkea
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kone poraus/isku
2.3 95,5/ 80,25
2.5 95,5/ 87,20
Puristus korkeudesta en löytänyt tietoja ja enkä lohkon korkeudesta
mutta 2.3 puristus korkeus on omien mittauksien mukaan on 43mm joten oisko tuossa 2.5 sitten 35.5mm
Oma 2.3 koneeni on rakennettu volvon b230ft männillä ja 149 pitkillä veiveillä.
Puristus suhteeksi noilla tuli noin 9.0 ja paljealue jäi non 0.7mm.
Toistaseksi kone on pysynyt kasassa
2.3 95,5/ 80,25
2.5 95,5/ 87,20
Puristus korkeudesta en löytänyt tietoja ja enkä lohkon korkeudesta
mutta 2.3 puristus korkeus on omien mittauksien mukaan on 43mm joten oisko tuossa 2.5 sitten 35.5mm
Oma 2.3 koneeni on rakennettu volvon b230ft männillä ja 149 pitkillä veiveillä.
Puristus suhteeksi noilla tuli noin 9.0 ja paljealue jäi non 0.7mm.
Toistaseksi kone on pysynyt kasassa
tätä 2.5 lohkoa on sitten 2 eri mallia kun mulla olis tuolaiset tiedot... vai onko nämä jostain "evo" koneesta...laiska kirjoitti:kone poraus/isku
2.3 95,5/ 80,25
2.5 95,5/ 87,20
Puristus korkeudesta en löytänyt tietoja ja enkä lohkon korkeudesta
mutta 2.3 puristus korkeus on omien mittauksien mukaan on 43mm joten oisko tuossa 2.5 sitten 35.5mm
Oma 2.3 koneeni on rakennettu volvon b230ft männillä ja 149 pitkillä veiveillä.
Puristus suhteeksi noilla tuli noin 9.0 ja paljealue jäi non 0.7mm.
Toistaseksi kone on pysynyt kasassa
bore 97.3 mm / 3.83 in
stroke 82.8 mm / 3.26 in
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin ja sulla oli tuo 2.5 kone jossa on 95,5 mm mäntä ja 87,20 mm isku (varmistetaan nyt vielä...)
saako tähän mersun koneeseen edes turbon puristuksilla olevia takomäntiä hyllytavarana vai meneekö nekin sovellettavaksi...
saako tähän mersun koneeseen edes turbon puristuksilla olevia takomäntiä hyllytavarana vai meneekö nekin sovellettavaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Tuolle paketille taitaa tulla hintaa jotain 1200-1300e?EVO3 Clone kirjoitti:Omassa on menossa Wiceco:n KE230M965 mäntäsarja, valmiit venttiilinkolot +14mm nostolle ja 9:n puristuksilla. +/- 0,5g heitolla
MB kiertokanget K1 Technologies, +/- 1,0g heitolla
Mitoista päätellen nuo tulevat dekki tasosta samanverran yli mitä vakio männät.
Oisimpa ite tiennyt moisia osia olevan saatavilla silloin kun konetta tein
Miks muuten päädyit tuohon 96.5 vai oliko pakon sanelema juttu?
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Wisecolla oli 96,5 valmiina eikä noiden pienempien kokojen leipomisesta ollut aikataulu tietoa joten päädyttiin noihin 96,5 mukeihin.
a-hinta noille 1500 € ...
Nyt on kytkin ja asetelma hakusessa, Virtala huutelee 240mm. asetelmasta massalevyllä ( 600 hv. / 600Nm. ) 600 €. Mahtaako vastaavaa löytyä halvemmalla ?
a-hinta noille 1500 € ...
Nyt on kytkin ja asetelma hakusessa, Virtala huutelee 240mm. asetelmasta massalevyllä ( 600 hv. / 600Nm. ) 600 €. Mahtaako vastaavaa löytyä halvemmalla ?
Eli toden näkösesti sachs race 883082999765?EVO3 Clone kirjoitti:Wisecolla oli 96,5 valmiina eikä noiden pienempien kokojen leipomisesta ollut aikataulu tietoa joten päädyttiin noihin 96,5 mukeihin.
a-hinta noille 1500 € ...
Nyt on kytkin ja asetelma hakusessa, Virtala huutelee 240mm. asetelmasta massalevyllä ( 600 hv. / 600Nm. ) 600 €. Mahtaako vastaavaa löytyä halvemmalla ?
Kuuluiko tuohon hintaan vayhtipyörän koneistus?
Jeemu kauppaa myös noita.
http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewt ... ?f=27&t=50
Itseltäni rikoin tuon 618 loppuisen paineasetelman omaa tyhmyyttäni.
Piti kuitenkin omassa käytössä oikeinkin lostavasti.
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Vai Faktaa kehiin
Tätä nykyä +600hv
Männät 95.5mm Wisecot.
Kanget Po-Metals:n 155mm Pitkät.
Puristus suhde 8.6:1
Paineasetelma on Sach:n race 765 loppuinen. (M5)
240mm massalevy. 4-Matic:sta
Holsetin Super40 14:llä pakopesällä.
Autronic SM4
Boschin 1600cc suuttimet.
-044 ja 951 Pa-pumput.
Mitäs muuta? Ahtoja 1,7bar ja ennakkoa 27ast.
Ja viinalla mennään
http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... I_0442.AVI
Tätä nykyä +600hv
Männät 95.5mm Wisecot.
Kanget Po-Metals:n 155mm Pitkät.
Puristus suhde 8.6:1
Paineasetelma on Sach:n race 765 loppuinen. (M5)
240mm massalevy. 4-Matic:sta
Holsetin Super40 14:llä pakopesällä.
Autronic SM4
Boschin 1600cc suuttimet.
-044 ja 951 Pa-pumput.
Mitäs muuta? Ahtoja 1,7bar ja ennakkoa 27ast.
Ja viinalla mennään
http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... I_0442.AVI