Projektina 2.5-16v cosworth

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Projektina 2.5-16v cosworth

Viesti Kirjoittaja jusap »

Tekniikka pitäisi päivittää 80-luvulta 2000- luvulle. Tällä hetkellä moottorin vanhat osat purettuna uuden tieltä ja haluaisin kuulla muiden näkökulmia ja vinkkejä ennen varsinaisten viritysosien tilaamista.
- mm. männistä, kangista, laakereista, kansipahvista, ahtimesta jne.
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

Mitä kaikkea meinaat koneeseen uusia ja millaiset ovat tehotavoitteet?
Onko vakio kone vielä tikissä vai kaipaako mahdollisesti porautusta tai vastaavaa?
bolt-on osaa näihin koneisiin on huonosti tarjolla ainakaan ahtamista ajatellen joten itse saa monesti soveltaa muiden autojen osista.
Teettämällä saa kyllä sitten aivan mitä haluaa mutta hinta ja toimitus ajat tahtovat nousta siinä samalla.

Kiertokangissa on näissä koneissa männäntapin voitelulle poraus ja niistä olen hajoamis kertomuksia netistä löytänyt. (halkeavat voitelu porauksen suuntaisesti ja saattava tuhota samalla tuon harvinaisen 2.5 kampiakselin)
Suosittelen vaihtamaan
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tais 2.3:sessa olla kestävämmät kanget, mutta eikös näissä iskukin ollut lyhempi?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

nj^ kirjoitti:Tais 2.3:sessa olla kestävämmät kanget, mutta eikös näissä iskukin ollut lyhempi?
Samanlaiset ontot linnun luut :lol:
Mut isku on tosiaan lyhyempi tossa 2.3 .
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laiska kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Tais 2.3:sessa olla kestävämmät kanget, mutta eikös näissä iskukin ollut lyhempi?
Samanlaiset ontot linnun luut :lol:
Mut isku on tosiaan lyhyempi tossa 2.3 .
isku lyhempi ja sitäkautta veivisuhde hieman parempi, niin voi myös kestää hieman paremmin...

pirun hankala näihin mersun koneisiin on edullisia aftermarket veivejä löytää, pikkulohko chevyn kanki hondan kampiakselin laakerille sovitettuna olis yksi vaihtoehto, jos se vain enää onnistuu sen pituuden puolesta (tais olla 5.7" lyhin malli)

http://www.cnc-motorsports.com/product. ... CtgID=8085 8 kpl h-profiili kankia alle 500$... 4 mukiseen 2 sarjaa :wink: mutta ei taida tosiaan enää sopia 2.5 koneeseen, 2.3 vois mennä matalalla männällä :roll:

itse aion noita kokeilla m103 koneeseen :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Näin muistelinkin / ajattelin
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

Tuossa 2.5 on muuten paljon matalampi puristus korkeus tuossa männissä mitä 2.3 .

Veivin pituudet

2.3 = 145
2.5 = 149

Männän tappi 22
Kiertokangen alasilmä 51.6
Kampiakseli 48
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laiska kirjoitti:Tuossa 2.5 on muuten paljon matalampi puristus korkeus tuossa männissä mitä 2.3 .

Veivin pituudet

2.3 = 145
2.5 = 149

Männän tappi 22
Kiertokangen alasilmä 51.6
Kampiakseli 48
ahaa. sitten siihen vois saada nuo 6" (152 mm) chevyn veivit sopimaan... tai sitten eri männät ja 5.7 veivi, 6" veivillä vain sais vielä kasvatettua veivisuhdetta, joka ei ikinä ole pahasta viritettäessä...

m103 koneessa tais olla 34 mm puristuskorkeus männässä ja tuo sama 145 mm kiertari, mikä 2.3...

muistatko mikä on tuon 2.5 koneen männän puristuskorkeus?

oletin vain taas, että 2.5 olis tehty samalla reseptillä, kuin 2.9 esikammiokone, eli lisätään vain iskua ja lyhennetään veiviä, mutta pidetään kaikki muu ennallaan :D

kyllä mä nuo 2.3 ja 2.5 koneen erot olen joskus oikein tutkinutkin, mutta ei vain enää jaksa ulkoa muistaa kaikkea :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

kone poraus/isku
2.3 95,5/ 80,25
2.5 95,5/ 87,20

Puristus korkeudesta en löytänyt tietoja ja enkä lohkon korkeudesta

mutta 2.3 puristus korkeus on omien mittauksien mukaan on 43mm joten oisko tuossa 2.5 sitten 35.5mm

Oma 2.3 koneeni on rakennettu volvon b230ft männillä ja 149 pitkillä veiveillä.
Puristus suhteeksi noilla tuli noin 9.0 ja paljealue jäi non 0.7mm.
Toistaseksi kone on pysynyt kasassa :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laiska kirjoitti:kone poraus/isku
2.3 95,5/ 80,25
2.5 95,5/ 87,20

Puristus korkeudesta en löytänyt tietoja ja enkä lohkon korkeudesta

mutta 2.3 puristus korkeus on omien mittauksien mukaan on 43mm joten oisko tuossa 2.5 sitten 35.5mm

Oma 2.3 koneeni on rakennettu volvon b230ft männillä ja 149 pitkillä veiveillä.
Puristus suhteeksi noilla tuli noin 9.0 ja paljealue jäi non 0.7mm.
Toistaseksi kone on pysynyt kasassa :roll:
tätä 2.5 lohkoa on sitten 2 eri mallia :roll: kun mulla olis tuolaiset tiedot... vai onko nämä jostain "evo" koneesta...

bore 97.3 mm / 3.83 in
stroke 82.8 mm / 3.26 in
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

napa kirjoitti:
tätä 2.5 lohkoa on sitten 2 eri mallia :roll: kun mulla olis tuolaiset tiedot... vai onko nämä jostain "evo" koneesta...

bore 97.3 mm / 3.83 in
stroke 82.8 mm / 3.26 in
Joo tuo on evoluutio mallin poraus ja isku.
Lohko on mun käsityksen mukaan kumminkin sama.
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Viesti Kirjoittaja jusap »

Lähtisin n. 300-400hp:sta liikkeelle, mutta sillä varauksella, että joskus otan enemmänkin. Elikkä kankien ja mäntien yms. pitää kestää +500.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin ja sulla oli tuo 2.5 kone jossa on 95,5 mm mäntä ja 87,20 mm isku :roll: (varmistetaan nyt vielä...)

saako tähän mersun koneeseen edes turbon puristuksilla olevia takomäntiä hyllytavarana :? vai meneekö nekin sovellettavaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kenelläs täällä oli se 2.3-16v 500++hp? Tietoa kehiin :twisted:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

nj^ kirjoitti:Kenelläs täällä oli se 2.3-16v 500++hp? Tietoa kehiin :twisted:
Jos tarkoitat nivalan kampetta niin siinä on wisecon raaka-aihio männät ja ojennuksen mittatilaus veivit.
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Omassa on menossa Wiceco:n KE230M965 mäntäsarja, valmiit venttiilinkolot +14mm nostolle ja 9:n puristuksilla. +/- 0,5g heitolla
MB kiertokanget K1 Technologies, +/- 1,0g heitolla
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

EVO3 Clone kirjoitti:Omassa on menossa Wiceco:n KE230M965 mäntäsarja, valmiit venttiilinkolot +14mm nostolle ja 9:n puristuksilla. +/- 0,5g heitolla
MB kiertokanget K1 Technologies, +/- 1,0g heitolla
Tuolle paketille taitaa tulla hintaa jotain 1200-1300e?
Mitoista päätellen nuo tulevat dekki tasosta samanverran yli mitä vakio männät.
Oisimpa ite tiennyt moisia osia olevan saatavilla silloin kun konetta tein
:roll:
Miks muuten päädyit tuohon 96.5 vai oliko pakon sanelema juttu?
Kuva
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Wisecolla oli 96,5 valmiina eikä noiden pienempien kokojen leipomisesta ollut aikataulu tietoa joten päädyttiin noihin 96,5 mukeihin.
a-hinta noille 1500 € ...
Nyt on kytkin ja asetelma hakusessa, Virtala huutelee 240mm. asetelmasta massalevyllä ( 600 hv. / 600Nm. ) 600 €. Mahtaako vastaavaa löytyä halvemmalla ?
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

EVO3 Clone kirjoitti:Wisecolla oli 96,5 valmiina eikä noiden pienempien kokojen leipomisesta ollut aikataulu tietoa joten päädyttiin noihin 96,5 mukeihin.
a-hinta noille 1500 € ...
Nyt on kytkin ja asetelma hakusessa, Virtala huutelee 240mm. asetelmasta massalevyllä ( 600 hv. / 600Nm. ) 600 €. Mahtaako vastaavaa löytyä halvemmalla ?
Eli toden näkösesti sachs race 883082999765?
Kuuluiko tuohon hintaan vayhtipyörän koneistus?

Jeemu kauppaa myös noita.
http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewt ... ?f=27&t=50

Itseltäni rikoin tuon 618 loppuisen paineasetelman omaa tyhmyyttäni. :oops:
Piti kuitenkin omassa käytössä oikeinkin lostavasti.
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Hei, siinähän oli hyvää tietoa !
Vauhtipyörä billettinä noin 250 € ja massalevyyn koitetaan päätyä, sintterin kanssa tulee joka tapauksessa murheita katukäytössä.
Täytyy tsekata noi vaihtoehdot.
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Viesti Kirjoittaja jusap »

Paljon K1 veivit maksaa sarjalta?
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Tuli annettua hieman harhauttavasti noi hinnat,
- mukit 850 €
- veivit 650 €
Olihan Jeemun c250dt 240mm kytkinlevyssä samat Boori määrät kuin
2,3-16V ?
( Bmw M5 E34 Sachs Race asetelma (883082999765) ja sen seuraks c250dt 240mm kytkinlevy )
Vaikuttaisi melkoisen hyvältä paketilta !
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

EVO3 Clone kirjoitti: Olihan Jeemun c250dt 240mm kytkinlevyssä samat Boori määrät kuin
2,3-16V ?
on siinä.

mulla on nyt omassa c250tdt:ssä sama levy kuin oli edellisessä autossa jossa oli 2.3 16v loota. ei oo tainnu mersu 123sen jälkeen kytkimen pooria vaihtaa?
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Ok, noilla mennään !
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Viesti Kirjoittaja jusap »

Nuohan on ihan kohtuu hintaset kaikkinensa, onko kokemusta kestävyydestä?
Sitte se kytkin puoli, kannattaskohan tuo ostaa 200:sen vauhtipyörä ja siitä sorvauttaa vai kuinka?
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Vai Faktaa kehiin :)
Tätä nykyä +600hv
Männät 95.5mm Wisecot.
Kanget Po-Metals:n 155mm Pitkät.
Puristus suhde 8.6:1
Paineasetelma on Sach:n race 765 loppuinen. (M5)
240mm massalevy. 4-Matic:sta
Holsetin Super40 14:llä pakopesällä.
Autronic SM4
Boschin 1600cc suuttimet.
-044 ja 951 Pa-pumput.
Mitäs muuta? Ahtoja 1,7bar ja ennakkoa 27ast.
Ja viinalla mennään ;)
http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... I_0442.AVI
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laiska »

jusap kirjoitti:Nuohan on ihan kohtuu hintaset kaikkinensa, onko kokemusta kestävyydestä?
Sitte se kytkin puoli, kannattaskohan tuo ostaa 200:sen vauhtipyörä ja siitä sorvauttaa vai kuinka?
Sorvaa vaan tuosta cossun vakio pyörästä.

Ootko muuten ajatellut millaista moottorin ohjausta?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

onko NFS varttia kokeillut? :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Viesti Kirjoittaja jusap »

Aattelin siks sitä toista vauhtipyörää, kun en oo vähään aikaan sorvannu :lol: No toivotaan että tulee kerrasta hyvä.
Ajattelin ihan megalla mennä, mutta jos on parempia ideoita moottoriohjauksen suhteen, niin saapi sanua.
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

nj^ kirjoitti:onko NFS varttia kokeillut? :lol:
Ei oo vielä päässy sinne. Aina on ollut jotain.. Joko työ esteitä tai sitten on ollut hajalla mersu. Kaikenlaista pientä on ollut. Talven aikana menee perä vaihtoon, ja samalla pitää taka-akseliston tuentaa parantaa.
Vastaa Viestiin