Polttoaineen esilämmitin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leevi J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 08.07.2010 18:24
Paikkakunta: Järvenpää

Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Leevi J »

Mun 320cdi väykyssä on polttoaineen esilämmitin kuulemma , katkaisia on tuhkakupin vieressä , Eli mikä on tälläinen esilämmitin ja mihin tarkoitukseen se on ?

Kiitos jo etukäteen ehkä typeräänkin kysymykseen :oops:
E 320 cdi -01
Sprinter 308 2,2 cdi -04
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Leevi J kirjoitti:Mun 320cdi väykyssä on polttoaineen esilämmitin kuulemma , katkaisia on tuhkakupin vieressä , Eli mikä on tälläinen esilämmitin ja mihin tarkoitukseen se on ?

Kiitos jo etukäteen ehkä typeräänkin kysymykseen :oops:
Eiköhän tuossa autossa ole polttoaineen jäähdytin siellä auton alla. Se nappi kuulostaisi sähköisen lisälämmittimen kytkimeltä. Siis tuolla tehdään kabiiniin lisälämpöä aluksi kun CDI-moottori sitä ei oikein paljoa tuota.
Avatar
Leevi J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 08.07.2010 18:24
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Leevi J »

DBFI kirjoitti:
Leevi J kirjoitti:Mun 320cdi väykyssä on polttoaineen esilämmitin kuulemma , katkaisia on tuhkakupin vieressä , Eli mikä on tälläinen esilämmitin ja mihin tarkoitukseen se on ?

Kiitos jo etukäteen ehkä typeräänkin kysymykseen :oops:
Eiköhän tuossa autossa ole polttoaineen jäähdytin siellä auton alla. Se nappi kuulostaisi sähköisen lisälämmittimen kytkimeltä. Siis tuolla tehdään kabiiniin lisälämpöä aluksi kun CDI-moottori sitä ei oikein paljoa tuota.
OK ! Kuulostaa ihan järkevältä , tuo sähköinen lisälämmitin . Tässä joutuu varmaan Eberin tai Webaston hankkimaan ennen talvea, kun ei ole lohkolämppäriäkään.
E 320 cdi -01
Sprinter 308 2,2 cdi -04
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja tempera »

DBFI kirjoitti:
Leevi J kirjoitti:Mun 320cdi väykyssä on polttoaineen esilämmitin kuulemma , katkaisia on tuhkakupin vieressä , Eli mikä on tälläinen esilämmitin ja mihin tarkoitukseen se on ?

Kiitos jo etukäteen ehkä typeräänkin kysymykseen :oops:
Eiköhän tuossa autossa ole polttoaineen jäähdytin siellä auton alla. Se nappi kuulostaisi sähköisen lisälämmittimen kytkimeltä. Siis tuolla tehdään kabiiniin lisälämpöä aluksi kun CDI-moottori sitä ei oikein paljoa tuota.
Eikös tossa mallissa ole lämmitin jo tehdas asennuksena ellei ole tuonti. Se on vaan näkymäton koska on oikean lokarin alla jos on?
Minkähän laisia katkaisijoita siinä tuhkiksen vieressä on muita kun se liekin kuvalla varustettu katkaisin josta saa automaattikäynnistyksen pois. Sitten alempana pitäisi olla kolme mustaa nappulaa. Vasemmassa lukee P ja keskellä on kellon kuva. Oikeassa on pienempi liekin kuva. Silloin kun lämmitin on päällä siinä yläpuolella palaa vihreä valo.
P nappulan yläpuolella jos palaa keltainen valo niin ajastin on kytketty.
Kellonapista voi sitten vehkeen ajastaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: Eikös tossa mallissa ole lämmitin jo tehdas asennuksena ellei ole tuonti. Se on vaan näkymäton koska on oikean lokarin alla jos on?
Minkähän laisia katkaisijoita siinä tuhkiksen vieressä on muita kun se liekin kuvalla varustettu katkaisin josta saa automaattikäynnistyksen pois. Sitten alempana pitäisi olla kolme mustaa nappulaa. Vasemmassa lukee P ja keskellä on kellon kuva. Oikeassa on pienempi liekin kuva. Silloin kun lämmitin on päällä siinä yläpuolella palaa vihreä valo.
P nappulan yläpuolella jos palaa keltainen valo niin ajastin on kytketty.
Kellonapista voi sitten vehkeen ajastaa.
Lämmitin kyllä mutta faceliftissä on se sähkölämmitin vakiona, Suomi-autoissakin webasto on lisävaruste.
Avatar
Leevi J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 08.07.2010 18:24
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Leevi J »

DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: Eikös tossa mallissa ole lämmitin jo tehdas asennuksena ellei ole tuonti. Se on vaan näkymäton koska on oikean lokarin alla jos on?
Minkähän laisia katkaisijoita siinä tuhkiksen vieressä on muita kun se liekin kuvalla varustettu katkaisin josta saa automaattikäynnistyksen pois. Sitten alempana pitäisi olla kolme mustaa nappulaa. Vasemmassa lukee P ja keskellä on kellon kuva. Oikeassa on pienempi liekin kuva. Silloin kun lämmitin on päällä siinä yläpuolella palaa vihreä valo.
P nappulan yläpuolella jos palaa keltainen valo niin ajastin on kytketty.
Kellonapista voi sitten vehkeen ajastaa.
Lämmitin kyllä mutta faceliftissä on se sähkölämmitin vakiona, Suomi-autoissakin webasto on lisävaruste.
tää on tuonti auto Luxempurgista, kuitenkin penkinlämmittimet löytyy ja näköjään tuo sähkölämmitin. Webastoa ei ole eikä kytkimiä sille. Just tuossa soittelin huvikseen webastoa tai eberiä ja kyselin vähän hintoja, pakollinenhan tuo olis hankkia melkein talveksi , lohkolämppäri ei jostain syystä innosta 2 tunnin sähkötolpalla :roll:
E 320 cdi -01
Sprinter 308 2,2 cdi -04
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja tempera »

Leevi J kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: Eikös tossa mallissa ole lämmitin jo tehdas asennuksena ellei ole tuonti. Se on vaan näkymäton koska on oikean lokarin alla jos on?
Minkähän laisia katkaisijoita siinä tuhkiksen vieressä on muita kun se liekin kuvalla varustettu katkaisin josta saa automaattikäynnistyksen pois. Sitten alempana pitäisi olla kolme mustaa nappulaa. Vasemmassa lukee P ja keskellä on kellon kuva. Oikeassa on pienempi liekin kuva. Silloin kun lämmitin on päällä siinä yläpuolella palaa vihreä valo.
P nappulan yläpuolella jos palaa keltainen valo niin ajastin on kytketty.
Kellonapista voi sitten vehkeen ajastaa.
Lämmitin kyllä mutta faceliftissä on se sähkölämmitin vakiona, Suomi-autoissakin webasto on lisävaruste.
tää on tuonti auto Luxempurgista, kuitenkin penkinlämmittimet löytyy ja näköjään tuo sähkölämmitin. Webastoa ei ole eikä kytkimiä sille. Just tuossa soittelin huvikseen webastoa tai eberiä ja kyselin vähän hintoja, pakollinenhan tuo olis hankkia melkein talveksi , lohkolämppäri ei jostain syystä innosta 2 tunnin sähkötolpalla :roll:
Webasto kaukosäädöllä ja kellolla asennettuna maksaa n 2000e. Siinä on kaiikki automatiikka mukana. :shock: Varmaan saa halvemmallakin jos osaa itse asentaa. :shock:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Leevi J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 08.07.2010 18:24
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Polttoaineen esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Leevi J »

tempera kirjoitti:
Leevi J kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: Eikös tossa mallissa ole lämmitin jo tehdas asennuksena ellei ole tuonti. Se on vaan näkymäton koska on oikean lokarin alla jos on?
Minkähän laisia katkaisijoita siinä tuhkiksen vieressä on muita kun se liekin kuvalla varustettu katkaisin josta saa automaattikäynnistyksen pois. Sitten alempana pitäisi olla kolme mustaa nappulaa. Vasemmassa lukee P ja keskellä on kellon kuva. Oikeassa on pienempi liekin kuva. Silloin kun lämmitin on päällä siinä yläpuolella palaa vihreä valo.
P nappulan yläpuolella jos palaa keltainen valo niin ajastin on kytketty.
Kellonapista voi sitten vehkeen ajastaa.
Lämmitin kyllä mutta faceliftissä on se sähkölämmitin vakiona, Suomi-autoissakin webasto on lisävaruste.
tää on tuonti auto Luxempurgista, kuitenkin penkinlämmittimet löytyy ja näköjään tuo sähkölämmitin. Webastoa ei ole eikä kytkimiä sille. Just tuossa soittelin huvikseen webastoa tai eberiä ja kyselin vähän hintoja, pakollinenhan tuo olis hankkia melkein talveksi , lohkolämppäri ei jostain syystä innosta 2 tunnin sähkötolpalla :roll:
Webasto kaukosäädöllä ja kellolla asennettuna maksaa n 2000e. Siinä on kaiikki automatiikka mukana. :shock: Varmaan saa halvemmallakin jos osaa itse asentaa. :shock:
Eberi minikellolla ilman kaukosäätöä 920€ + asennus jossain joka sen edullisesti tekee, tuo 920 olisi ihan kohtuu hinta :roll: mutta nyt vaan jostain asentaja niin mersu alkais olemaan ihan suomikelpoinen... http://www.eeperi.com/eberspacher_hinnat.html
E 320 cdi -01
Sprinter 308 2,2 cdi -04
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

pistä nyt edes se 10 lisää ja ota easystart-t kellolla, niin näkee sitten tulevaisuudessa vikakooditkin ilman erillistä lukijaa. Omaan käyttikseen ostin r+ radio kaukosäätimen ja on kyllä mahtava laite, välillä kun näyttää että työpäivä venyy niin saa poistaa/muuttaa ajastusta.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Leevi J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 08.07.2010 18:24
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Leevi J »

Jani R-K kirjoitti:pistä nyt edes se 10 lisää ja ota easystart-t kellolla, niin näkee sitten tulevaisuudessa vikakooditkin ilman erillistä lukijaa. Omaan käyttikseen ostin r+ radio kaukosäätimen ja on kyllä mahtava laite, välillä kun näyttää että työpäivä venyy niin saa poistaa/muuttaa ajastusta.
kyllä sen 10 voi vielä satsata :lol: kaukosäädin olis kanssa ihan kiva... :roll:
E 320 cdi -01
Sprinter 308 2,2 cdi -04
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Ymmärtääkseni tuo on polttonestekäyttöinen esilämmitin, eli tehdasasenteinen webasto, joka on ollut tiettyyn aikaan (muutaman vuoden) vakiovaruste?

Ainakin minulle kerrottiin Mersun virallisesta liikkeestä, kun ostin ensimmäistä mersuani (W211 E320Cdi 2004) ja kysyin, että onko siinä ns. webastoa niin vastaus oli että ei ole. Kerrottiin, että se on muuttunut lisävarusteeksi joskus muutama vuosi aiemmin ja että se oli ollut vakiona jokusen vuoden ajan mersuissa (ainakin suomeen tuoduissa).

Sinänsä en pitäisi tätä ollenkaan outona, koska se oli tapana laittaa muutamassa automerkissä vakiona diesel-koneellisiin autoihin (ja on edelleen, esim. Volvossa), mutta kuitenkaan en ole esim. foorumilla päätynyt käsitykseen, että mersuissa olisi näin ollut missään vaiheessa.

Olenko saanut väärää informaatiota 20 vuotta mersuja myyneeltä kauppiaalta (ei Veho), vai onko tuo polttonestekäyttöinen esilämmitin ollut joskus muutaman vuoden ajan vakiovarusteena diesel-kulkineissa?

Ps. Se sähkökäyttöinen lisälämmitin, eli ne sähkövastuksethan tulivat vasta 2002 (W211) mersuun ja ei niissä mitään nappeja ole sen käyttöön vaan toiminto on automaattinen ja on muuten hiton pätevä sellainen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Division kirjoitti:Ymmärtääkseni tuo on polttonestekäyttöinen esilämmitin, eli tehdasasenteinen webasto, joka on ollut tiettyyn aikaan (muutaman vuoden) vakiovaruste?

Ainakin minulle kerrottiin Mersun virallisesta liikkeestä, kun ostin ensimmäistä mersuani (W211 E320Cdi 2004) ja kysyin, että onko siinä ns. webastoa niin vastaus oli että ei ole. Kerrottiin, että se on muuttunut lisävarusteeksi joskus muutama vuosi aiemmin ja että se oli ollut vakiona jokusen vuoden ajan mersuissa (ainakin suomeen tuoduissa).

Sinänsä en pitäisi tätä ollenkaan outona, koska se oli tapana laittaa muutamassa automerkissä vakiona diesel-koneellisiin autoihin (ja on edelleen, esim. Volvossa), mutta kuitenkaan en ole esim. foorumilla päätynyt käsitykseen, että mersuissa olisi näin ollut missään vaiheessa.

Olenko saanut väärää informaatiota 20 vuotta mersuja myyneeltä kauppiaalta (ei Veho), vai onko tuo polttonestekäyttöinen esilämmitin ollut joskus muutaman vuoden ajan vakiovarusteena diesel-kulkineissa?

Ps. Se sähkökäyttöinen lisälämmitin, eli ne sähkövastuksethan tulivat vasta 2002 (W211) mersuun ja ei niissä mitään nappeja ole sen käyttöön vaan toiminto on automaattinen ja on muuten hiton pätevä sellainen.
Siis jos ei kaikissa niin monissa alkupään CDI-autoissa ajonaikainen lisälämmitin (polttoainetoiminen webasto) oli vakiona. Face lift 210:ssä tuli jo sähkölämmitin mutta se on erilainen kuin 211-mallissa. Jälkimmäisessä vastukset lämmittimen kennon yhteydessä, 210:ssä siellä konehuoneessa vesikierrossa.
Vastaa Viestiin