öljynvaihto om603
öljynvaihto om603
mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Tämä on kait puhutuin aihe...
Mobil1 10W-40
Lisäaineita käytetään vasta autoa myydessä!
Suurin osa on jonkun asteisia polymeerikuituja, joilla saadaan öljy "paksummaksi".

Mobil1 10W-40
Lisäaineita käytetään vasta autoa myydessä!
Suurin osa on jonkun asteisia polymeerikuituja, joilla saadaan öljy "paksummaksi".
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
mää oon yhden koneen saanu vähän huonoon kuntoon, kun painelin meneen vaan jollain öljyillä. sen verran kattelin, että aina oli synteettistä. mutta ei sekään näköjään ole mikään tae. no, moottori oli halvimmasta päästä. siis 200d. nykysin vilkuilen noita luokituksia ja sen mukaan sitten ostan öljyt.
merkkiusollisuutta en ole paljoa harrastanu. lähinnä kiinnostaa hinta, luokitukset ja viskositeetti. eli jotakin nykyaikasta öljyä, synteettistä, ja vikositeetti vaikka 5w-40 tai, luokoitukset samaa luokkaa kun vaikka teboil diamond dieselissä, mobil rallyformulassa tai jotain vastaavaa. tota rallyformulaa on haukuttu aika paljo, tiedä sitten miks? meneeköhän silläkin koneet rikki.. no, tollain kuiteskin kattelisin ne öljyt.
merkkiusollisuutta en ole paljoa harrastanu. lähinnä kiinnostaa hinta, luokitukset ja viskositeetti. eli jotakin nykyaikasta öljyä, synteettistä, ja vikositeetti vaikka 5w-40 tai, luokoitukset samaa luokkaa kun vaikka teboil diamond dieselissä, mobil rallyformulassa tai jotain vastaavaa. tota rallyformulaa on haukuttu aika paljo, tiedä sitten miks? meneeköhän silläkin koneet rikki.. no, tollain kuiteskin kattelisin ne öljyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
ja mielummin tietysti dieselille tarkoitettua... bensakoneisiin tarkoitetuissa uusissa öljyissä ei lisäainestus oikein enää ole 20 vuotta vanhan dieselin vaatimusten tasolla... dieselöljyissä saadaan käyttää parempia aineita ja niiden määrät on myös suurempia, (fosfori ja sinkki nyt tärkeimpinä...)dealer kirjoitti:Jotain synteettistä 5w40. Merkillä ei ole väliä.
ja unohda ne stp:t + muut vastaavat "jäykisteet"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Omissa mersunromuissa olen kokeillut kaikkea mahdollista varaosaliikkeitten ja markettien hyllyltä löytyneitä öljyjä eikä ole tullut ongelmia kymppitonnin vaihtovälillä, Goldilla taisin ajaa useammankin öljynvaihdon OM602:lla kun tuli ostettua pari 10 litran pönttöä tarjouskorista.Teboilin 5w40 Goldia ei kannata ainakaan laittaa
Öljynpaineessa saattaa olla kuumana pikku eroja joittenkin öljyjen välillä, sillä ei kylläkään ole mitään merkitystä onko viisarissa 1,2 vai 1,4.
anna raksuttaa... arvaa raksuttaako nostajat mulla tuossa M103 koneessa, kun siellä on nyt 20W-50 mineraalitjk25 kirjoitti:Ennen öljynvaihtoa kone kävi kuin kello. Nyt raksuttaa välillä ikävästi, kylmänä varsinkin. Sama homma oli edellisessä mb:ssä, samoilla öljyillä..

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Olen käyttänyt Mobilin 0W-öljyjä, mutta nyt päätin siirtyä
Teboilin öljyihin. Turbossa on Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja
hyvin tuntuu toimivan.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408
Teboilin öljyihin. Turbossa on Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja
hyvin tuntuu toimivan.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: öljynvaihto om603
Erittäin hyvä dieselmoottoriöljy on Mobil Delvac MX 15W-40.pete.a kirjoitti:mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Varsinaisiin koviin pakkasiin se ei sovi koska viskositeetin alaraja 15W rajoittaa kylmäkäynnistysominaisuuksia. Jähmepiste on tosin vasta -30C°.
Kaksikymmentä litraa maksoi viimeksi ostaessani 72€ joten litrahinta on 3,60€.
Öljynvaihto pitää kuitenkin tehdä ajallaan joten minkään huippukalliin ja komeilla mainoksilla myydyn öljyn käyttöikä ei ole yhtään pidempi.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: öljynvaihto om603
Tuossa tarkempaa tietoa:E200kompressor kirjoitti:Erittäin hyvä dieselmoottoriöljy on Mobil Delvac MX 15W-40.pete.a kirjoitti:mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Varsinaisiin koviin pakkasiin se ei sovi koska viskositeetin alaraja 15W rajoittaa kylmäkäynnistysominaisuuksia. Jähmepiste on tosin vasta -30C°.
.
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/LC ... _SS_FI.pdf
Lisä aineet toimii koska onhan kaikki öljyt muutenkin lisäaineistettuja.
kolinaa ja kalkutusta niin stp paksuntaa öljyn ja motor -upitkin toimii niinkuin polttoaineisiin laitettavat lisä-ja puhdistus aineet.
Se on sitten eri juttu käyttää niitä koska ne on kalliita ja mitä ongelmaa ajetaan takaa.
kolinaa ja kalkutusta niin stp paksuntaa öljyn ja motor -upitkin toimii niinkuin polttoaineisiin laitettavat lisä-ja puhdistus aineet.
Se on sitten eri juttu käyttää niitä koska ne on kalliita ja mitä ongelmaa ajetaan takaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Käytän Teboilin Diamond Diesel 5W40. Hyvin on pelannut. Vaihtovälinä olen pitänyt 15 tkm.
Käytän tuota öljyä myös 900 Saabissa. Hyvin pelaa.
Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
Käytän tuota öljyä myös 900 Saabissa. Hyvin pelaa.
Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
W 124 E 300 D -93
on siinä jotain perää, koska esim. pintapaineen kestoa lisääviä lisäaineita saa käyttää diesel moottoriin tarkoitetussa öljyissä aivan eri määriä, kuin bensakoneisiin tarkoitetuissa... katalysaattorit ei niistä kuitenkaan pidä ja voi uudessa bensautossa aiheuttaa kivoja yllätyksiä, kun katti ei kestä kuin katsastuksen välinTährellinen kirjoitti: Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.

öljyistä kyllä löytyy luokituksia niin bensa kuin diesel koneelle, mutta diesel öljyt on raskasta käyttöä ajatellen aina parempia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
napa kirjoitti:on siinä jotain perää, koska esim. pintapaineen kestoa lisääviä lisäaineita saa käyttää diesel moottoriin tarkoitetussa öljyissä aivan eri määriä, kuin bensakoneisiin tarkoitetuissa...Tährellinen kirjoitti: Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
Nimenomaan vanhempien bensakoneiden kohdalla saattaa nykyisillä "bensiinimoottori"-öljyillä tulla ongelmia nokka-akselin ja nostajakoneiston kanssa koska nykyisten öljyjen pintapaineiden kesto on heikompi.
Dieselmoottoriöljyissä tuo ei ole ongelma koska dieselöljyt suunnitellaan kestämään suuria pintapaineita (venttiilinostajat+männäntapit) ja hehkuvan kuumia turboja.
Monet käyttävät tuota Delvaccia moottoripyörissä koska se soveltuu ilmeisen hyvin vaihteistolle sekä märkäkytkimille.
Täällä on kahdessa bensakatalysaattoriautossa Mobil Delvac MX:t sisällä eikä nyt ensimmäisenä vuonna ole ongelmia ollut.
Moottorit käyvät erittäin siististi Delvacilla.
tuo katalysaattori juttu onkin vähän sellainen "voi tulla" ongelmia... ja siksihän niistä bensakoneiden öljyistä niitä aineita on juuri vähennettykin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."