öljynvaihto om603

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

öljynvaihto om603

Viesti Kirjoittaja pete.a »

mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tämä on kait puhutuin aihe... :wink:

Mobil1 10W-40

Lisäaineita käytetään vasta autoa myydessä!
Suurin osa on jonkun asteisia polymeerikuituja, joilla saadaan öljy "paksummaksi".
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain synteettistä 5w40. Merkillä ei ole väliä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää oon yhden koneen saanu vähän huonoon kuntoon, kun painelin meneen vaan jollain öljyillä. sen verran kattelin, että aina oli synteettistä. mutta ei sekään näköjään ole mikään tae. no, moottori oli halvimmasta päästä. siis 200d. nykysin vilkuilen noita luokituksia ja sen mukaan sitten ostan öljyt.

merkkiusollisuutta en ole paljoa harrastanu. lähinnä kiinnostaa hinta, luokitukset ja viskositeetti. eli jotakin nykyaikasta öljyä, synteettistä, ja vikositeetti vaikka 5w-40 tai, luokoitukset samaa luokkaa kun vaikka teboil diamond dieselissä, mobil rallyformulassa tai jotain vastaavaa. tota rallyformulaa on haukuttu aika paljo, tiedä sitten miks? meneeköhän silläkin koneet rikki.. no, tollain kuiteskin kattelisin ne öljyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

dealer kirjoitti:Jotain synteettistä 5w40. Merkillä ei ole väliä.
ja mielummin tietysti dieselille tarkoitettua... bensakoneisiin tarkoitetuissa uusissa öljyissä ei lisäainestus oikein enää ole 20 vuotta vanhan dieselin vaatimusten tasolla... dieselöljyissä saadaan käyttää parempia aineita ja niiden määrät on myös suurempia, (fosfori ja sinkki nyt tärkeimpinä...)

ja unohda ne stp:t + muut vastaavat "jäykisteet"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Teboilin 5w40 Goldia ei kannata ainakaan laittaa. Alkaa nostajat pitämämään meteliä..
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Teboilin 5w40 Goldia ei kannata ainakaan laittaa
Omissa mersunromuissa olen kokeillut kaikkea mahdollista varaosaliikkeitten ja markettien hyllyltä löytyneitä öljyjä eikä ole tullut ongelmia kymppitonnin vaihtovälillä, Goldilla taisin ajaa useammankin öljynvaihdon OM602:lla kun tuli ostettua pari 10 litran pönttöä tarjouskorista.
Öljynpaineessa saattaa olla kuumana pikku eroja joittenkin öljyjen välillä, sillä ei kylläkään ole mitään merkitystä onko viisarissa 1,2 vai 1,4.
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Ennen öljynvaihtoa kone kävi kuin kello. Nyt raksuttaa välillä ikävästi, kylmänä varsinkin. Sama homma oli edellisessä mb:ssä, samoilla öljyillä..
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jk25 kirjoitti:Ennen öljynvaihtoa kone kävi kuin kello. Nyt raksuttaa välillä ikävästi, kylmänä varsinkin. Sama homma oli edellisessä mb:ssä, samoilla öljyillä..
anna raksuttaa... arvaa raksuttaako nostajat mulla tuossa M103 koneessa, kun siellä on nyt 20W-50 mineraalit :P toki ei se raksuta kuin 1-2 sek. maksimissaan ja vain ihan kylmällä koneella... tosin raksutti ne nostajat myös shell helix 5w-40 öljyilläkin, niillä vain ei ollut enää ö-paineita kuumana (tyhjäkäynnillä 0. jotain...) ja kone kulutti sitä 2-3 ltr/1000 km... tuo valvolinen mineraali pysyy koneessa (se on se suurin syy öljy tyypin vaihtamiseen...) ja paineet on 1.5-2 kuumanakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Olen käyttänyt Mobilin 0W-öljyjä, mutta nyt päätin siirtyä
Teboilin öljyihin. Turbossa on Teboil Diamond Diesel 5W-40 ja
hyvin tuntuu toimivan.

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: öljynvaihto om603

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pete.a kirjoitti:mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Erittäin hyvä dieselmoottoriöljy on Mobil Delvac MX 15W-40.
Varsinaisiin koviin pakkasiin se ei sovi koska viskositeetin alaraja 15W rajoittaa kylmäkäynnistysominaisuuksia. Jähmepiste on tosin vasta -30C°.

Kaksikymmentä litraa maksoi viimeksi ostaessani 72€ joten litrahinta on 3,60€.

Öljynvaihto pitää kuitenkin tehdä ajallaan joten minkään huippukalliin ja komeilla mainoksilla myydyn öljyn käyttöikä ei ole yhtään pidempi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: öljynvaihto om603

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

E200kompressor kirjoitti:
pete.a kirjoitti:mikä öljy olis hyvä puolimiljoonaa ajettuun kuusnollakolmoseen.. toimiiko ne öljyn lisäaineet esim stp
Erittäin hyvä dieselmoottoriöljy on Mobil Delvac MX 15W-40.
Varsinaisiin koviin pakkasiin se ei sovi koska viskositeetin alaraja 15W rajoittaa kylmäkäynnistysominaisuuksia. Jähmepiste on tosin vasta -30C°.

.
Tuossa tarkempaa tietoa:

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/LC ... _SS_FI.pdf
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lisä aineet toimii koska onhan kaikki öljyt muutenkin lisäaineistettuja.
kolinaa ja kalkutusta niin stp paksuntaa öljyn ja motor -upitkin toimii niinkuin polttoaineisiin laitettavat lisä-ja puhdistus aineet.
Se on sitten eri juttu käyttää niitä koska ne on kalliita ja mitä ongelmaa ajetaan takaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Käytän Teboilin Diamond Diesel 5W40. Hyvin on pelannut. Vaihtovälinä olen pitänyt 15 tkm.
Käytän tuota öljyä myös 900 Saabissa. Hyvin pelaa.
Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
W 124 E 300 D -93
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Tährellinen kirjoitti: Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
on siinä jotain perää, koska esim. pintapaineen kestoa lisääviä lisäaineita saa käyttää diesel moottoriin tarkoitetussa öljyissä aivan eri määriä, kuin bensakoneisiin tarkoitetuissa... katalysaattorit ei niistä kuitenkaan pidä ja voi uudessa bensautossa aiheuttaa kivoja yllätyksiä, kun katti ei kestä kuin katsastuksen välin :wink:

öljyistä kyllä löytyy luokituksia niin bensa kuin diesel koneelle, mutta diesel öljyt on raskasta käyttöä ajatellen aina parempia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:
Tährellinen kirjoitti: Yksi rallikuski kertoi käyttävänsä dieselmoottoriöljyä ralliautossaan eikä ole voitelusta johtuvia koneongelmia ollut koskaan. Kertoi, että halvimmankin dieselmoottoriöljyn arvot ovat paremmat, kuin kalleimman bensakoneen öljyt. En tiedä onko näin, mutta selviäisihän nuo arvot öljynvalmistajien datalehdiltä, jos viitsisi katsoa.
on siinä jotain perää, koska esim. pintapaineen kestoa lisääviä lisäaineita saa käyttää diesel moottoriin tarkoitetussa öljyissä aivan eri määriä, kuin bensakoneisiin tarkoitetuissa...

Nimenomaan vanhempien bensakoneiden kohdalla saattaa nykyisillä "bensiinimoottori"-öljyillä tulla ongelmia nokka-akselin ja nostajakoneiston kanssa koska nykyisten öljyjen pintapaineiden kesto on heikompi.
Dieselmoottoriöljyissä tuo ei ole ongelma koska dieselöljyt suunnitellaan kestämään suuria pintapaineita (venttiilinostajat+männäntapit) ja hehkuvan kuumia turboja.
Monet käyttävät tuota Delvaccia moottoripyörissä koska se soveltuu ilmeisen hyvin vaihteistolle sekä märkäkytkimille.

Täällä on kahdessa bensakatalysaattoriautossa Mobil Delvac MX:t sisällä eikä nyt ensimmäisenä vuonna ole ongelmia ollut.
Moottorit käyvät erittäin siististi Delvacilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo katalysaattori juttu onkin vähän sellainen "voi tulla" ongelmia... ja siksihän niistä bensakoneiden öljyistä niitä aineita on juuri vähennettykin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin