w124 täristää jarruttaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Finntroll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 02.10.2010 00:00

w124 täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Finntroll »

Missä vika? Palat vaihdettu ja levytkin hyvät...
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Eiköhän ne oo levyt kierot jos ravistaa.
Tuskin on paljon muita vaihtoehtoja...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos toinen mäntä on satulassa jumissa niin tekee tuota ilmiötä.
Ota palat pois ja kokeile kumpi mäntä liikkuu sit lukitse se paikoilleen ja pumppaa toinen mäntä ulos.Hiekkapaperilla ruosteet pois,uusii kyllä vikansa puolessa vuodessa eli uutta/kunnostettua satulaa tilalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

etusatuloissa ei taida olla kuin 1 mäntä ja takasatulat näissä ikinä mitään jarruta...niistä kyllä löytyy 2 mäntää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sori ,väärää tietoa jakelin mutta entäs jos mekanismi jumittaa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:entäs jos mekanismi jumittaa?
sekin on kyllä mahdollista, kun liukutappi malliahan ne mersun satulat tais olla... mulla oli siinä L300 mitsussa jo niin väljät liukutapit, että satula meni niin kieroon jarrutuksissa ja hirtti kiinni, että välillä piti ottaa pakilla satula irti levystä :P

mutta kieroja levyjä epäilen kuitenkin eniten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itselläkin omassa menopelissä täristää mutta vasta kun reippaammin jarrutan.Normi kevyessä jarrutuksessa ei ole tärinöitä.
Takasatulan yhden männän olen kyllä ruosteista kaapinut.
Se muuten näkyy jos levy ruostuu eikä ole kirkas jumittavan männän kohdalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

jos vain täristää eikä ravista rattiin, niin silloin takalevyt kierot jos ratiinkin hakkaa niin etulevyt. Myös rikkinäinen ohjausiskari pahentaa rattiin tulevaa tärinää, oma lopetti täinän sen vaihdolla (jarruista se tietysti kuitenkin alkunsa saa aivan hitaassa vauhdissa kevyellä jarrutuksella tuntee polkimessa).
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:etusatuloissa ei taida olla kuin 1 mäntä ja takasatulat näissä ikinä mitään jarruta...niistä kyllä löytyy 2 mäntää...
edessäkin voi olla useempia mäntiä satuloissa,ainaka ite en saanu selvää jotta oliko 200d vai 500e mallia?

myös takajarrut jumputtaa yleisesti kun jarrutellaan heikosti jolloin ne ruostuuu ja sitten jumputtelee.
Finntroll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 02.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Finntroll »

Jani R-K kirjoitti:jos vain täristää eikä ravista rattiin, niin silloin takalevyt kierot jos ratiinkin hakkaa niin etulevyt. Myös rikkinäinen ohjausiskari pahentaa rattiin tulevaa tärinää, oma lopetti täinän sen vaihdolla (jarruista se tietysti kuitenkin alkunsa saa aivan hitaassa vauhdissa kevyellä jarrutuksella tuntee polkimessa).
Rattiin ei ota...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laineracing kirjoitti:
edessäkin voi olla useempia mäntiä satuloissa,ainaka ite en saanu selvää jotta oliko 200d vai 500e mallia?
juu, niin voi, mutta kyllä silloin jo yleensä tiedetään, että onko 4 mäntäsatulat vai ei... harvemmin muuten 400E/420E/500E mallista puhutaan pelkkänä "W124" näissä vikajutuissa ilman eri tarkennusta ;) kun ne omistajat ei kai tahdo, että rahvaat sekaantuis neuvomiseen :P mutta mulla esim. on 4 mäntää/satula edessä, vaikka onkin "kansanmalli"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
edessäkin voi olla useempia mäntiä satuloissa,ainaka ite en saanu selvää jotta oliko 200d vai 500e mallia?
juu, niin voi, mutta kyllä silloin jo yleensä tiedetään, että onko 4 mäntäsatulat vai ei... harvemmin muuten 400E/420E/500E mallista puhutaan pelkkänä "W124" näissä vikajutuissa ilman eri tarkennusta ;) kun ne omistajat ei kai tahdo, että rahvaat sekaantuis neuvomiseen :P mutta mulla esim. on 4 mäntää/satula edessä, vaikka onkin "kansanmalli"...
320 :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laineracing kirjoitti:
320 :roll:
okei, se vielä unohtui, mutta myös siitä muistetaan mainita pääsääntöisesti... joskus jopa pelkästä 300 mallista... yleisistä 200E, 230E ja 200D, 250D sekä 300D malleista ei paljoa huudella, että mikä malli juuri nyt on kysessä :D

oikeasti tuo pitäis aina muistaa tarkentaa, kun autoissa on eroja, joskushan täällä annetaan ihan dieselin vinkkejä bensa autoihin, kunnes selviää mikä malli oikein on kyseessä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
320 :roll:
okei, se vielä unohtui, mutta myös siitä muistetaan mainita pääsääntöisesti... joskus jopa pelkästä 300 mallista... yleisistä 200E, 230E ja 200D, 250D sekä 300D malleista ei paljoa huudella, että mikä malli juuri nyt on kysessä :D

oikeasti tuo pitäis aina muistaa tarkentaa, kun autoissa on eroja, joskushan täällä annetaan ihan dieselin vinkkejä bensa autoihin, kunnes selviää mikä malli oikein on kyseessä...
näinhän se menee. noi on viel helppoja arvuutella kun tietää korimallinkin :lol: töissä joskus tentannu asiakkaalta puhelimessa notta mikä mersu hänellä on niiin vastauksia "no se onse musta sportti" tai " no se,,,onse teillä ennenki käyny" aijooojuu onvai :lol:
Finntroll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 02.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Finntroll »

Niin siis mulla on 200D. Aika jyskytystä pitää jarruttaessa perästä...
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Mitä pitää uusia, jos 100km/h vauhdista jarruttaa, niin jarrupoljin tärisyttää vastaan (ei ABS)? Mulla on jo motonetista uudet liukutapit + kumit. Riittääköhän? Auto seissyt pari kuukautta, ennenkuin ostin sen eli paikat varmaan jumissa. Tosin kova jarrutus ei poista tuota, eli viittais liukutappeihin?
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Väljät alatukivarren helat lisää tärinää, jarruistahan se kuitenkin alkaa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Finntroll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 02.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Finntroll »

rokka65 kirjoitti:Väljät alatukivarren helat lisää tärinää, jarruistahan se kuitenkin alkaa.
Nuo tais olla kunnossa kun tarkastettiin eilen samalla toisen rempan yhteydessä.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

sitten ku se jumittunu mäntä ei tuu polkimen voimin pihalla niin ite keksitty ja todella toimiva konsti on laittaa letkun paikalle rasva nippa ja painaa satula rasvaa täyteen ja sen jälkeen vielä painelee prässillä kunnolla painetta sinne niin aina on lähteny.

ainakin toyotan,mersun ja ladan satulaan on löytyny lajitelmasta samalla kierteellä oleva nippa.

ainut miinus puoli tossa on että joutuu ottaa sen liikkuvan männänki irti että saa rasvat pois satulasta. ja menee siinä tietysti puol tuubia rasvaaki ns. hukkaan :)
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Mulla oli kanssa tärinää.
Loppu kun muitten jarruosien (levyt, palat) kanssa uusi kieron etujarrusartulan liukutapin ja jumittuneen takasatulan.

Tekeeköhän Motonetin jarruosilla mitään, yleensä myyneet mulle ainakin todella huonoja osia. Liukutapin ostin Veholta, n. 20 Eur/kpl muistaakseni, muut osat KL:tä ja satula Tarviketorilta.
W124 250D -89
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Yleensä tuo takajarrujen jyskytys johtuu ruostuneista jarrulevyistä. Ja nimenomaan sisäpinnalta, joita ei oikein tahdo nähdä muuten kuin ihan vasiten katsomalla. Kurkkaapa ne.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

motonetistä ostin kerran hj61 etu satulat. molemmista samanlainen vika. hieman liian isot et otti levyyn kiinni. vingulla pari milliä joutu molempia hiomaan.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Vastaa Viestiin