w114 jarrupalojen vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

w114 jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Kysymys jarrupalojen vaihdosta:
Pitääkö ne kaksi tappia vetää pois?
Lähteekö palat sitten?
Tapit on jumissa, millä tavalla ne sais pois?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: w114 jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

hessuh kirjoitti:Kysymys jarrupalojen vaihdosta:
Pitääkö ne kaksi tappia vetää pois?
Lähteekö palat sitten?
Kyllä.
Tapit on jumissa, millä tavalla ne sais pois?
Niissä on semmoinen metallirinkula jousena, joka ruostuu kiinni. Irrotusöljyä peliin ja Biltemasta ohut tuurna ja kop kop - siis siltä puolelta, missä on ohuempi reikä! Uudessa jarrupalasarjassa pitäisi olla uudet tapit.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

tapit saat koputtelemalla.

Jos ei lähde, leikkaamalla.

Tapit voi olla kiinni kovaa, jos ovat semmoiset sokka lukitteiset. Sokkia ei välttämättä näe, ovat ruostunee poikki. Jäljelle jäänyt osa pitää noita tappeja KOVAA paikallaan.

Kuullostaa sille että jarrusatulat ovat muutenkin puhdistuksen tarpeessa. Eli; satula irti, tappien irroitus, yleispuhdistus, jarrupalojen vaihto ja ilmaus.

Mitään "oikotietä" ei välttämättä ole, jos noita paloja ei ole vaihdettu viimeiseen 10 vuoteen.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

miten ilmaus tapahtuu?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jarrut voi ilmata joko apumiehen kanssa tai itekseen. Mulla ei apumiestä ole, joten olen käyttänyt tollasta vararenkaasta paineen ottavaa paineistuslaitetta:

Kuva

Toi siis paineistaa jarru(&kytkin-)järjestelmän ja ilmat poistuu ilmausruuvin avaamalla pihauksessa. Laite tottelee nimeä Eezibleed.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jarrusatulassa on ilmausta varten nippa mikä pitää Löysätä, liota sitä öljyssä ennenku koitat avata ettei katkea satulaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Mitä jarrupalojen asennus-sarja sisältää? Onko tapit mukana?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Aapo.T kirjoitti:Jarrusatulassa on ilmausta varten nippa mikä pitää Löysätä, liota sitä öljyssä ennenku koitat avata ettei katkea satulaan.
Ja siltikin pitää ostaa varalla ne ilmaruuvit, katkeavat kumminkin.

Ainakin w123:n korjaussarjassa oli mukana tapit ja se levitysjousi. JOllain naulalla hakkaamalla sai vanhat tapit pois, naula reikään ja sitten vasaraa. Vanhaa ei tarvihe sääliä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Jos on tarpeeksi haperot satulat siitä läpiviennistä mistä tappi menee läpi, voi olla satula paskana, eli murtuu siitä ohuimmasta kohdasta.

Eli järki pitää kuitenkin olla mukana.

Ilmausruuvit saa lämmittämällä irti, ei välttämättä pelkät öljyt riitä. Mutta aika lailla kaikki on tosiaankin kiinni siitä, milloin viimeksi on jarrut vaihdettu.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

No tapit nyt irti. Onneks!
Uudet jarrupalat on niin paksut että ei niitä saa mahtumaan ja jarrulevyn pitäis vielä mahtuu väliin. Onko jotain neuvoa tähän että ei tarvii väkisin survoa. Kiitos.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Saat postimaksut maksamalla lainaksi. Tolla siis tökätään jarrumännät pois tieltä, että mahtuu palat oleen..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Tämmöinen pieni puuvinka eli siis puristin ajaa täysin saman asian. Hylsy sinne männän sisälle niin saa painettua tappiin asti.

Tosin ne menee kyllä ihan pihdeilläkin painamalla....
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jusa82 kirjoitti:Tämmöinen pieni puuvinka eli siis puristin ajaa täysin saman asian. Hylsy sinne männän sisälle niin saa painettua tappiin asti.

Tosin ne menee kyllä ihan pihdeilläkin painamalla....
Vinka toiselle puolelle ehkäisemään männän ulospulpahtamista, ja sitten putkipihdeillä toisen puolen systeemi sisään. Molempi parempi siis :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Tuohon mitään erikoisvehkeitä tarvi männät/mäntä sisään niillä vehkeillä mitä käsillä sattuu olemaan.
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Nyt on mäntätyökalu mutta männät ei liiku. Missä vika?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ruosteessa ja jumissa. Kuten tuo, jonka toista mäntää edellinen omistaja oli väkivalloin koittanut avittaa:

Kuva

Nyt on kuules sellanen juttu, että otat satulat kiltisti kainaloon ja pankkikortin toiseen ja marssit Motonetiin tilaamaan uudet jarrusatulat. Esim. täyskunnostettu W115 etusatula maksaa 79,90 €, jos annat vanhat vaihdossa.

Minun mielestäni ei tuolla hinnalla kannata alkaa ähräämään vanhojen jumiutuneitten satuloitten kanssa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Sain männän liikkuu. Ja palat paikoilleen. Ja toimii.
Kiitti kaikille avusta.
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Osaako joku sanoa kumpi jarrusatula w114 280ce -73 on? Aten vai Bendixin?
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Jos valmistaja ei selviä satulan merkinnöistä, niin jarrunestesäiliön korkissa se tod.näk. lukee.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

siellä voi olla ristiin ihan mitä jarruja tahansa
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Missähä malleissa ollu bendixejä kun on tullu vastaan vain ate:ja.
Etusatula taitaa maksaa satasen motonetissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ikinä en ole Bendixiä nähnyt minäkään. Aten jarrusatuloissa on usein firman tyylikäs logo valettuna runkoon;

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin