kumia vanteelle O.o

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
tapani86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 19.01.2009 22:50
Paikkakunta: suomussalmi

kumia vanteelle O.o

Viesti Kirjoittaja tapani86 »

tere. minkä laisen kumin uskaltas laittaa w202 c-mersuun kun vanne on 9"x18" et30 itsellä on pyörinyt mielessä 225 tai 235? meniskö 235? pokkaukset on käännetty ylös että niistä ei ole harmia. alustaa on madallettu -40mm.

kiitän ja kumarran vastanneille. :)

ja taka vanne kyseessä.
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Molemmat mahtuu hyvin. Ihan vaan että kumpi mielyttää silmää enemmän. 8)
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Taakse mahtuu hyvin 255/35, eteen ei oikein 225/40 suurempi
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Antti V kirjoitti:Taakse mahtuu hyvin 255/35, eteen ei oikein 225/40 suurempi
Mulla pyöri edellisellä setupilla 245 edessä tuossa CLK:ssa eli pitäis kyllä mennä C-koppaankin? Takana pyöri 255 ihan miten päin vaan :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Muuten en osaa sanoo mut noin leveel vanteel näyttää tyhmält ainaki toi 225 ja kaatuu sisääpäin aikapaljo toi 235 kans
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

SamuliR kirjoitti:Muuten en osaa sanoo mut noin leveel vanteel näyttää tyhmält ainaki toi 225 ja kaatuu sisääpäin aikapaljo toi 235 kans
Mulla on 225 8,5" vanteella ja ei voi kyllä sanoa että on kovin venytetyn näköset mut kuitenki sillai sopivasti että voi tontittaa reilummin :) Yli tursuavat kumit ne vasta kamalaa katsottavaa on...
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Mielipide kysymyshän tää on, omaa silmää ei kyl satu.
Itel 8,5 vanne ja 245 kumi nii se näyttää silt et kuuluu yhtee mun mielest.
Sit eessä 7,5 ja 225 ja ne olis kans pari.
Näin meillä
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

SamuliR kirjoitti:Mielipide kysymyshän tää on, omaa silmää ei kyl satu.
Itel 8,5 vanne ja 245 kumi nii se näyttää silt et kuuluu yhtee mun mielest.
Sit eessä 7,5 ja 225 ja ne olis kans pari.
Näin meillä
mulla on vastaavat silmät kuin sulla, eli 8" vanteella 235 ja 9" vanteella 265... kapeat renkaat leveällä vanteella taas näyttää "vammaisilta"... eli 225 tai 235 9" vanteella antaa auton omistajasta sellaisen mielikuvan, että kaikki ei ole kotona...
Viimeksi muokannut napa, Su 10.10.2010 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no jossei ulkonäköä katsota niin miksi laittaa johki sadan hepan vehkeeseen mahd. leveetä rengasta ? uratutka, polttoaine kulut... joten 225, on vielä laillinenkin 9":llä.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no miks sadan hepan vehkeeseen laittaa mitään 9" leveetä vannetta,saati sitten 225 leveetä rengasta? eise niitä muuten tarvi kun ulkonäkö syistä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:no jossei ulkonäköä katsota niin miksi laittaa johki sadan hepan vehkeeseen mahd. leveetä rengasta ? uratutka, polttoaine kulut... joten 225, on vielä laillinenkin 9":llä.
miksi sitten laittaa siihen 100 heppaiseen ne 9" leveät vanteet, jos ei auto niitä kerran jaksa kunnon renkailla pyörittää :?

mulla olis kyllä itsellä haaveena saada 335 kumit taakse :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nonii nonii , älkää nyt taas :D topikin aloittaja kysyy neuvoa ja parempi rengas toi 225 on ku 235. Kuka sanoi että pitäis olla uratutka jos leveetä vannetta pitäis olla.
320coupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 27.10.2010 16:05
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja 320coupe »

itselläni on 8.5" vanteella 215/40 kumi ja 10" vanteella 235/40
ja on mun silmään juuri oikeat koot 8)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sitäpaitti vähenee uraherkkkyys entisestään ku laittaa kapeimman sallitun renkaan vanteelle. konkreettisia kokemuksia mulla on 225/45/17 koossa, kun laitto samat kumit tuumaa leveämmälle vanteelle (7,5 -> 8,5), loppu vetely heti. Ja kyseessä siis sama auto, samat kumit, mutta eri vanteet. raideleveys kasvoi 10mm
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

En voi kyllä missään määrin suositella tuota "venytystä". Renkaalle ei voi uutenakaan tuon pelleilyn jälkeen antaa mitään takuuta koska runkoa ei ole venytykseen tarkoitettu (runkojen kestoiät olleet venytetyissä renkaissa ihan satunnaisia. 3 kuukaudesta 3 vuoteen.). Myös kun renkaan kylki, joka on siis kumin heikoin osa, jää osoittamaan ns. alaspäin, on puhkeamisen ja vanteen paskomisen riski äärimmäisen suuri.

Ottamatta tietysti vielä huomioon kuinka vammaiselta se näyttää.
Kovin venytys joka on itse tullut tehtyä oli 195/45R16 9" vanteelle. Karun näköistä kun vanteen sisäpuolelle näkee silloin kun rengas on vanteella.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Venyttäminen on eri asia ja tässä topicissa ei ole siitä puhuttu. Sitten kun laitetaan 185 8,5 vanteelle niin on jo kyse venytyksestä, 205 seiskalle, tai kasille ei ole sitä edes lain puitteissa. nyt ei ole kyse venytetyistä koosta vaan ihan lain sallimista ja renkaan valmistajan hyväksymistä specseistä ja kesto on täysin normaaleissa rajoissa.

venytyksille on oma topic ;) sitäpaitti kestävyys ei ole ollut ikinä ongelma, se o myytti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Jaa, itsehän olen tuota "myyttiä" ja sen paikkaansapitävyyttä saanut todistaa turhankin monta kertaa. Ei ole sattumaa ,että venytetyistä michelineistä yms paukkuu runkoja muutaman kuukauden ajon jälkeen, kun normaalisti asennetulle michelinille se on lähes mahdotonta. Noita venytyksiä kun tulee tehtyä kesäisin kymmeniä ja muutama jopa talvisin, niin käytännön kokemusta asiasta on.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin, mullaki o käytännönkokemusta just michelinistä 195/45/16 8-tuumaa leveellä vanteella. Pintaa 2mm ;) Hyvin kesti melkosen rupeaman usean eri auton alla. rengas petti kuten pinnoitetut renkaat, eli päälinen irtosi, kylkien ollessa ehjät. Ikinä en enää osta noin huonoja renkaita, mielummin vaikka linglongit ;)

Kuva

Se on ajotavasta kiinni miten ne kestää. Tällee kuten minä ja esim. eeki ajetaan, kestää normaalisti, eli lunkisti kruisaillen.

Muutama rengas ei asiasta tee totuutta, itellä ollu vuosia venytettyjä renkaita ja ikinä ei ole ongelmia ollut.

Mutt aloppukoot OT tähän, kun sille tosiaan on oma topic. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=67627
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti:
miksi sitten laittaa siihen 100 heppaiseen ne 9" leveät vanteet, jos ei auto niitä kerran jaksa kunnon renkailla pyörittää :?

mulla olis kyllä itsellä haaveena saada 335 kumit taakse :twisted:
Minkäs verran siinä samassa haaveessa on autossa tehoa?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Ostin tossa c36 amg vanteet ja niille pitäis hommata renkaat kesäksi.

Vanteiden leveydethän on 7,5 JA 8,5 ja mukaan tuli 2 kpl 225/45/17 renkaita.

alkuperäisenään toi 225 kuuluis eteen ja sitten 245 taakse mutta mietin että mahtaisko tulla parempi ajaa jos laittas 225 taakse ja sitten 205/50/17 kokoset renkaat eteen?

W202 koriseen farkku mersuun nää olis tulossa ja mahtumisen kanssa ei oo ongelmia, tommosta aloin miettimään että kannattaako ostaa 205 renkaat vai 245 renkaat :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:
napa kirjoitti:
miksi sitten laittaa siihen 100 heppaiseen ne 9" leveät vanteet, jos ei auto niitä kerran jaksa kunnon renkailla pyörittää :?

mulla olis kyllä itsellä haaveena saada 335 kumit taakse :twisted:
Minkäs verran siinä samassa haaveessa on autossa tehoa?
laki ei anna myöden kuin 260 heppaa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Jolle kirjoitti:Ostin tossa c36 amg vanteet ja niille pitäis hommata renkaat kesäksi.

Vanteiden leveydethän on 7,5 JA 8,5 ja mukaan tuli 2 kpl 225/45/17 renkaita.

alkuperäisenään toi 225 kuuluis eteen ja sitten 245 taakse mutta mietin että mahtaisko tulla parempi ajaa jos laittas 225 taakse ja sitten 205/50/17 kokoset renkaat eteen?

W202 koriseen farkku mersuun nää olis tulossa ja mahtumisen kanssa ei oo ongelmia, tommosta aloin miettimään että kannattaako ostaa 205 renkaat vai 245 renkaat :D
Tuskinpa muuttuu ajettavuus millään tavalla tuolla erotuksella. Kantavuuskin on 2055017 koossa 89 tai 93XL. Itse laittaisin joka nurkkaan 2254517 tai 2354517 kumit.

Kun otetaan huomioon että se ilmoitettu leveys on "ns. mitta" joka vaihtelee eri valmistajien välillä paljonkin. On tullut vastaan 225/45R17 renkaita jotka ovat yhtä kapeat kuin 195/45R17, ja sitten taas 205 leveitä renkaita jotka ovat olleet leveämpiä kuin 235 leveät.

Marginaaleilla ei eroja vielä tehdä. Hauska kun porukka kaventaa talvella muna pystyssä rengaskokoa 205 ---> 195 ja jauhaa miten paljon paremmin tuo kapea rengas pitää talvella. Niimpä niin. Kyllä sen kaventamisen täytyisi mennä luokkaa 205---> 155 että sitä huomattavaa eroa olisi. Tai että 0,1-0.2 heitot rengaspaineissa vaikuttaisivat ajettavuuteen millään tavalla.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Taitaa se noin olla ettö on turhaa touhua rueta renkaita venyttämään .

Itsellä aina ollu vähintään niin leveä rengas kun vanteelle kuuluu että suojaa vähän vannettakin kiveniskemältä ja muilta iskuilta mutta meinasin vaan että onko selkeästi parempi ajaa kun rengas on kapeampi :D
Toi 225 on marangoni merkiltään ja taitaapi olla liika kapea tolle 8,5 vanteelle kun sitä mittailin... Onkos porukalla joitan suosituksia noista 245 renkaista 17 koossa mikä kestäis ajaa yhden kesän :D
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Jolle kirjoitti:Taitaa se noin olla ettö on turhaa touhua rueta renkaita venyttämään .

Itsellä aina ollu vähintään niin leveä rengas kun vanteelle kuuluu että suojaa vähän vannettakin kiveniskemältä ja muilta iskuilta mutta meinasin vaan että onko selkeästi parempi ajaa kun rengas on kapeampi :D
Toi 225 on marangoni merkiltään ja taitaapi olla liika kapea tolle 8,5 vanteelle kun sitä mittailin... Onkos porukalla joitan suosituksia noista 245 renkaista 17 koossa mikä kestäis ajaa yhden kesän :D
"Kesä" ei ole mittapuu millekään. Mummot ajavat kesässä 2000 kilometriä ja renkaat kestävät näillä 15 vuotta, taksikuskit ajaa 2 rengassarjaa kesässä. Eli paljonko tulee kilometrejä?
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

viime kesänä tuli 10 tkm rullattua , contin sportcontact ei sitä kestäny :D
Onkos nexenin 3000 jollain kokemuksia? ja miten levee nexeni pitää olla että peittää nätisti ton 8,5 vanteen?
Toisessa autossa on pilot primacy mut ei taida raaskia ostaa niin kalliita renkaita tähän autoon :?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jolle kirjoitti:viime kesänä tuli 10 tkm rullattua , contin sportcontact ei sitä kestäny :D
Onkos nexenin 3000 jollain kokemuksia? ja miten levee nexeni pitää olla että peittää nätisti ton 8,5 vanteen?
Toisessa autossa on pilot primacy mut ei taida raaskia ostaa niin kalliita renkaita tähän autoon :?
miten vit... saa 10 000 km ajolla renkaat sileäksi, jos ei polta niitä jatkuvasti :shock:

mulla on takana nexen 3000 (roadstone 3000) renkaat (treadwear luku tais olla 300), reilussa 20 000 km ei merkittävää kulumista vielä ainakaan huomannut :roll: tosin mulla renkaat ei kenota, vaan on sellaisessa asennossa, missä niiden kuuluukin, autoa ei siis ole madallettu vituiksi... niin ja mulla oli 265/35 18" 9" leveällä vanteella... 8.5" vanteelle istuu varmaan 245 ihan nätisti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: kumia vanteelle O.o

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tapani86 kirjoitti:tere. minkä laisen kumin uskaltas laittaa w202 c-mersuun kun vanne on 9"x18" et30 itsellä on pyörinyt mielessä 225 tai 235? meniskö 235? pokkaukset on käännetty ylös että niistä ei ole harmia. alustaa on madallettu -40mm.

kiitän ja kumarran vastanneille. :)

ja taka vanne kyseessä.
Sopiva leveys takarenkaassa on se ettei enää sudi kuivalla ja puhtaalla asvaltilla kun lämäsee hanan auki. Ja sitten eteen saman kokoinen tai pikkuisen kapeampi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
aimocamper
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 08.12.2010 18:43

Re:

Viesti Kirjoittaja aimocamper »

320coupe kirjoitti:itselläni on 8.5" vanteella 215/40 kumi ja 10" vanteella 235/40
ja on mun silmään juuri oikeat koot 8)
muuten samat tulee itelle mutta laitan 225:set kumit kumpaanki päähän :mrgreen:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: kumia vanteelle O.o

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tulee tollon näkönen ku takana on yyber saksalook ja edessä vakiomakkara.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: kumia vanteelle O.o

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Mistä löytys sellanen taulukko missä ois listattu kuinka kapean tai leveän kumin voi millekkin vanneleveydelle laittaa lain puitteissa?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Vastaa Viestiin