w126 420 se jakopää onkelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

w126 420 se jakopää onkelma

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Otsikon mukaiseen autoon tein jakopää remontin, joka sisälsi keinujen vaihdot, nokan hionta, nostimet. Osat purin huolellisesti irti ja kaikki merkkasin ja tukin reiät normaalisti että ei pääse likaa alakertaan. No ongelmaksi tuli nytten, kun laitoin auton takasin nippuun niin kone ei pyöri, jakopäämerkattiin nokkapyörään, loppujen lopuksi en edes ottanut nokkapyörää ketjusta irti vaan vedin nippusiteillä siihen kiinni, kiristin tyhjät pois ja oli sivussa siististi.
Eli perjaatteessa jaon ei olisi pitänyt päästä muuttumaan mihinkään suuntaan. Sen verran purin autoa takasin päin että otin koneiston kopan irti ja katoin että nokka ei kanita vastaan, nätisti liikku.

Kysymys sitten kuuluukin kuinka tarkistaa jako? Ottaako näissä het yhestä pykälästä venttiilit kiinni männille?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tota konemallia pahemmin tuntematta,niin tuliko ketjunkiristin purettua ennen takaisin asennusta?Kiristin pitää useimmissa Mersun koneissa purkaa ja kasata ennen asennusta.Menee muutoin niin kireälle,että kone ei pyöri.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

ari y kirjoitti:Tota konemallia pahemmin tuntematta,niin tuliko ketjunkiristin purettua ennen takaisin asennusta?Kiristin pitää useimmissa Mersun koneissa purkaa ja kasata ennen asennusta.Menee muutoin niin kireälle,että kone ei pyöri.
Ei tullu tätä tehtyä, mutta onkos tässä koneessa hydraulinen ketjunkiristin että öljyn paineen mukaan kiristää, vai ihan mitä näin on ns. "panos" hydrauli vehkeitä jossa oma kamansa sisällä, täytyy tarkistaa tuo ketjun kireys myös ja verrata mitä oli ennenkuin irroitin.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tässä oli samantapainen ongelma.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... unkiristin

Niin m103 koneessa kiristin sijaitsi koneen oikeassa sivussa laturin vieressä.Tais olla kuusiokoloavaimella avattavissa.Sellanen pötkö jossa oli jousi.Vedetään vaan ulos ja puretaan palasiksi ja kootaan.Sitten vaan takas ja pitäs toimia.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 00:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Kiitokset näistä pitää huomenna katsella tuota asiaa josko se olis sillä siisti.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Itse tein saman remontin toissakesänä.
Ei tarvinnut koskea kiristimeen, eikä siinä mitään koskemista olekaan, säätyy öljynpaineella. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Harri126 kirjoitti:Itse tein saman remontin toissakesänä.
Ei tarvinnut koskea kiristimeen, eikä siinä mitään koskemista olekaan, säätyy öljynpaineella. :wink:
Uusia asioita, tuon koneen kanssa saati mersujen kanssa pehmmin oo tekmisissä ollu, mites erosko oma remonttis jossain määrin tästä millä perjaatteella ite tehnyt? osaisko heittää jotain helpottavaa kommenttia.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Apuja kaivataaan!! Kuinka tarkistaa onko jako mennyt pieleen? Ottaako venttiilit männille jos jako yhden hampaan pielessä? Mitkä sylinterit samanaikasesti sytyttää?? 1,4,5,8?? 2,3,6,7?? vai kuinka menee?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Kasin sytytysjärjestys on 18436572.Jenkkikaseja on tullu aikoinaan ropattua.Siitä on vaan niin kauan,mutta oliskohan se näin?Ykkös sylinterin mäntä yläkuolokohtaan.Kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit 0 asteeseen.Virranjakajassa pyörijä osoittaa ykkösen nastaan.Jakomerkit pitäis olla silloin kohillaan.Nokissakin pitäis olla merkit silloin kohdilla.Korjatkaa jos olen väärässä.
100% varma en tosiaan 25 vuoden jälkeen ole.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 21:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

ari y kirjoitti:Jakomerkit pitäis olla silloin kohillaan.Nokissakin pitäis olla merkit silloin kohdilla.
mikä pitäisi olla nokan merkki? Siis mihin nokan asentoa verrataan? onko joku pallo stanssattu, nokkapyörästä lohkoon vai mitkä on merkit.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Ketjupyörässä pitäis olla pieni piste tai viiva.Vaikee sanoa miten ne kuuluu kohdistua ilman korjausopasta.Jenkkikoneissa ketjupyörien kohdistusmerkit tuli toisiaan kohden.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan ne jotenkin noin :wink: kuva 350:stä
Kuva
ja toinen puoli :shock:
Kuva
kuskin puoli tais olla kakkospuoli :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Kiitokset noista selvensi asiaa todella paljon^^. Vielä jos joltain sattuis löytyy tieto että saako alakerran katottua jostain siimapyötän kyljestä kohalleen vai pitääkö ihan tulppa irti ja kattoo millon ykkönen ylhäällä(Ykkönen lähtee pelkääjän puolelta ja keulalta??).
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jobpe kirjoitti:Kiitokset noista selvensi asiaa todella paljon^^. Vielä jos joltain sattuis löytyy tieto että saako alakerran katottua jostain siimapyötän kyljestä kohalleen vai pitääkö ihan tulppa irti ja kattoo millon ykkönen ylhäällä(Ykkönen lähtee pelkääjän puolelta ja keulalta??).
sullahan on auki molemmat venttiilikopat, niin katto ventiileistä koska ykkönen on työ asennossa ja hihnapyörällä ajotus merkki kohillaan :wink: niin sillon pitäs olla nokka-akseleiden merkit myös kohillaan :wink:
olisko vaikka noin :roll:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Kävin tutkailemassa asiaa ja nokat on kummatkin samassa asennossa, kummastakin sen 1.4mm mitattuna merkista loveen.

Pelkääjän puoli

kuskin puoli

Sitten tohon alakerran tilanteeseen liittyen pyörin ja möngin tuolla alla, löysin ton tapin joka myös tossa kuvassa, sitten merkinna 4|0 ja 27|0, mutta ei sitten millään osunu silmään toi kohdistus juttu.

Tollanen tappi löyty, ei sitä tässä 420 siihen kohdistettais vai liittyykö se noihin numero juttuhin.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Piti käydä vielä tarkistaa että puhuko ne silmät totta, elikkä siellä ei ole ollenkaan tuollaista kohtaa mihin tossa kuvassa tuo tappi on kohdistettu.

Tollanen juttu löyty ylempää kun tutkaili, ei se olis sitten tässä mihin toi tappi pitäisi kohdistaa?

kuva vielä suht samasta kohtaan mistä touhottaja kuvankin laitto
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tapin pitäisi osoittaa ykk:ta.
Olikohan siinä 0 tai jokin leveämpi viiva. :roll:
Kumma, jos touhottajalta ei löydy kuvaa siitä(kin). :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Yläkuolokohta löytyy näinkin.1 sylinterin sytytystulppa irti.Siisti puhdas puutikku sisään.Pyöritetään kampiakselin päästä kunnes mäntä on ylhäällä.Sellasessa asennossa ettei tikku nouse eikä laske.Ykk on siinä.Kampiakselin 0 merkki pitäis silloin olla sen terävän piikin kohdalla.Merkki voi olla leveä viiva tai pitempi kuin muut.Myös T kirjainta on ollu joissakin malleissa.Sillon nokkien merkit pitäis olla kohillaan.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 03.09.2010 22:05

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Eiks kasin syty järjestys ole 1548 6372?

Hihnapyörältä pitäis olla nolla tai leveempi "viiva lohkossa olevan "terävän" tapin kohdalla :arrow: virranjakaja ykköspytyllä :arrow: nokka-akselin merkit nuissa touhottajan laittamissa kuvissa.
Oliskooos näin :roll:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
Oikealla eka.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Harri126 kirjoitti:
Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
Oikealla eka.
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna? :D Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jobpe kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
Oikealla eka.
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna? :D Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Okei, siis apparin puolella. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Harri126 kirjoitti:
Jobpe kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
Oikealla eka.
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna? :D Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Okei, siis apparin puolella. :D
väännetään rautalangasta niin ei tuu suttaa ja sekundaa.

Huomenna katellaan nuo kohille ja toivottavasti vielä savut pihalle.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41631

Tässä v8 sytytysjärjestys.
Mersulla tosiaan eri sytytysjärjestys,kuin jenkeillä ja sylintereidenkin numerointi erilainen.Aina oppii uutta.Kiitos oikaisusta.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

ari y kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41631

Tässä v8 sytytysjärjestys.
Joo, jonkun amerikkalaisen. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kampiakselissa on O|T merkki joka osottaa ykk:n Siellä on jakopään kopassa jossain "osoitinpiikki" johon se O|T merkki osuu kun ykkönen on ykk:ssa.

Tuo nasta on testerin asentotunnistimelle.

Kuva

Kuva

Kuvat on vähän erilaisesta koneesta mutta samaan tyyliin siellä ne merkit on.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

Mika.T kirjoitti: Siellä on jakopään kopassa jossain "osoitinpiikki" johon se O|T merkki osuu kun ykkönen on ykk:ssa.
Varmaan tuota meinaat kanssa tuolla piikillä josta oonkin heittäny yhen kuvan.
Jobpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.10.2010 21:06

Viesti Kirjoittaja Jobpe »

ari y kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41631

Tässä v8 sytytysjärjestys.
Mersulla tosiaan eri sytytysjärjestys,kuin jenkeillä.Mutt kai noi sylinterit on numeroitu samoin.
eikös tossa ole noi sylinterit just väärin?
Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo.
Harri126 kirjoitti:Oikealla eka.
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna? Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Okei, siis apparin puolella.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.

Juuri tuo on se "ajoitustappi"

Tuossa hihnapyörässä on eykk ja jykk asteet ja keskivaiheilla asteikkoa O|T merkki joka osoittaa ykkösen ykk:n
Viimeksi muokannut Mika.T, Ke 13.10.2010 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin