w126 420 se jakopää onkelma
w126 420 se jakopää onkelma
Otsikon mukaiseen autoon tein jakopää remontin, joka sisälsi keinujen vaihdot, nokan hionta, nostimet. Osat purin huolellisesti irti ja kaikki merkkasin ja tukin reiät normaalisti että ei pääse likaa alakertaan. No ongelmaksi tuli nytten, kun laitoin auton takasin nippuun niin kone ei pyöri, jakopäämerkattiin nokkapyörään, loppujen lopuksi en edes ottanut nokkapyörää ketjusta irti vaan vedin nippusiteillä siihen kiinni, kiristin tyhjät pois ja oli sivussa siististi.
Eli perjaatteessa jaon ei olisi pitänyt päästä muuttumaan mihinkään suuntaan. Sen verran purin autoa takasin päin että otin koneiston kopan irti ja katoin että nokka ei kanita vastaan, nätisti liikku.
Kysymys sitten kuuluukin kuinka tarkistaa jako? Ottaako näissä het yhestä pykälästä venttiilit kiinni männille?
Eli perjaatteessa jaon ei olisi pitänyt päästä muuttumaan mihinkään suuntaan. Sen verran purin autoa takasin päin että otin koneiston kopan irti ja katoin että nokka ei kanita vastaan, nätisti liikku.
Kysymys sitten kuuluukin kuinka tarkistaa jako? Ottaako näissä het yhestä pykälästä venttiilit kiinni männille?
Ei tullu tätä tehtyä, mutta onkos tässä koneessa hydraulinen ketjunkiristin että öljyn paineen mukaan kiristää, vai ihan mitä näin on ns. "panos" hydrauli vehkeitä jossa oma kamansa sisällä, täytyy tarkistaa tuo ketjun kireys myös ja verrata mitä oli ennenkuin irroitin.ari y kirjoitti:Tota konemallia pahemmin tuntematta,niin tuliko ketjunkiristin purettua ennen takaisin asennusta?Kiristin pitää useimmissa Mersun koneissa purkaa ja kasata ennen asennusta.Menee muutoin niin kireälle,että kone ei pyöri.
Tässä oli samantapainen ongelma.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... unkiristin
Niin m103 koneessa kiristin sijaitsi koneen oikeassa sivussa laturin vieressä.Tais olla kuusiokoloavaimella avattavissa.Sellanen pötkö jossa oli jousi.Vedetään vaan ulos ja puretaan palasiksi ja kootaan.Sitten vaan takas ja pitäs toimia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... unkiristin
Niin m103 koneessa kiristin sijaitsi koneen oikeassa sivussa laturin vieressä.Tais olla kuusiokoloavaimella avattavissa.Sellanen pötkö jossa oli jousi.Vedetään vaan ulos ja puretaan palasiksi ja kootaan.Sitten vaan takas ja pitäs toimia.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 00:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Uusia asioita, tuon koneen kanssa saati mersujen kanssa pehmmin oo tekmisissä ollu, mites erosko oma remonttis jossain määrin tästä millä perjaatteella ite tehnyt? osaisko heittää jotain helpottavaa kommenttia.Harri126 kirjoitti:Itse tein saman remontin toissakesänä.
Ei tarvinnut koskea kiristimeen, eikä siinä mitään koskemista olekaan, säätyy öljynpaineella.
Kasin sytytysjärjestys on 18436572.Jenkkikaseja on tullu aikoinaan ropattua.Siitä on vaan niin kauan,mutta oliskohan se näin?Ykkös sylinterin mäntä yläkuolokohtaan.Kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit 0 asteeseen.Virranjakajassa pyörijä osoittaa ykkösen nastaan.Jakomerkit pitäis olla silloin kohillaan.Nokissakin pitäis olla merkit silloin kohdilla.Korjatkaa jos olen väärässä.
100% varma en tosiaan 25 vuoden jälkeen ole.
100% varma en tosiaan 25 vuoden jälkeen ole.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 21:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
sullahan on auki molemmat venttiilikopat, niin katto ventiileistä koska ykkönen on työ asennossa ja hihnapyörällä ajotus merkki kohillaanJobpe kirjoitti:Kiitokset noista selvensi asiaa todella paljon^^. Vielä jos joltain sattuis löytyy tieto että saako alakerran katottua jostain siimapyötän kyljestä kohalleen vai pitääkö ihan tulppa irti ja kattoo millon ykkönen ylhäällä(Ykkönen lähtee pelkääjän puolelta ja keulalta??).


olisko vaikka noin


mullon pelkkiä romuja vaan
Kävin tutkailemassa asiaa ja nokat on kummatkin samassa asennossa, kummastakin sen 1.4mm mitattuna merkista loveen.
Pelkääjän puoli
kuskin puoli
Sitten tohon alakerran tilanteeseen liittyen pyörin ja möngin tuolla alla, löysin ton tapin joka myös tossa kuvassa, sitten merkinna 4|0 ja 27|0, mutta ei sitten millään osunu silmään toi kohdistus juttu.
Tollanen tappi löyty, ei sitä tässä 420 siihen kohdistettais vai liittyykö se noihin numero juttuhin.
Pelkääjän puoli
kuskin puoli
Sitten tohon alakerran tilanteeseen liittyen pyörin ja möngin tuolla alla, löysin ton tapin joka myös tossa kuvassa, sitten merkinna 4|0 ja 27|0, mutta ei sitten millään osunu silmään toi kohdistus juttu.
Tollanen tappi löyty, ei sitä tässä 420 siihen kohdistettais vai liittyykö se noihin numero juttuhin.
Piti käydä vielä tarkistaa että puhuko ne silmät totta, elikkä siellä ei ole ollenkaan tuollaista kohtaa mihin tossa kuvassa tuo tappi on kohdistettu.
Tollanen juttu löyty ylempää kun tutkaili, ei se olis sitten tässä mihin toi tappi pitäisi kohdistaa?
kuva vielä suht samasta kohtaan mistä touhottaja kuvankin laitto
Tollanen juttu löyty ylempää kun tutkaili, ei se olis sitten tässä mihin toi tappi pitäisi kohdistaa?
kuva vielä suht samasta kohtaan mistä touhottaja kuvankin laitto
Yläkuolokohta löytyy näinkin.1 sylinterin sytytystulppa irti.Siisti puhdas puutikku sisään.Pyöritetään kampiakselin päästä kunnes mäntä on ylhäällä.Sellasessa asennossa ettei tikku nouse eikä laske.Ykk on siinä.Kampiakselin 0 merkki pitäis silloin olla sen terävän piikin kohdalla.Merkki voi olla leveä viiva tai pitempi kuin muut.Myös T kirjainta on ollu joissakin malleissa.Sillon nokkien merkit pitäis olla kohillaan.
Oikealla eka.Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna?Harri126 kirjoitti:Oikealla eka.Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.

Okei, siis apparin puolella.Jobpe kirjoitti:Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna?Harri126 kirjoitti:Oikealla eka.Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
väännetään rautalangasta niin ei tuu suttaa ja sekundaa.Harri126 kirjoitti:Okei, siis apparin puolella.Jobpe kirjoitti:Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna?Harri126 kirjoitti:Oikealla eka.Jobpe kirjoitti:Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo. Olisipa Vag konsernin kone niin tuntisi kuin omat taskut, tekemällä oppii. Ja paljon on opittu taas mersu saralta.Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Huomenna katellaan nuo kohille ja toivottavasti vielä savut pihalle.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41631
Tässä v8 sytytysjärjestys.
Mersulla tosiaan eri sytytysjärjestys,kuin jenkeillä ja sylintereidenkin numerointi erilainen.Aina oppii uutta.Kiitos oikaisusta.
Tässä v8 sytytysjärjestys.
Mersulla tosiaan eri sytytysjärjestys,kuin jenkeillä ja sylintereidenkin numerointi erilainen.Aina oppii uutta.Kiitos oikaisusta.
Viimeksi muokannut ari y, Ke 13.10.2010 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
eikös tossa ole noi sylinterit just väärin?ari y kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41631
Tässä v8 sytytysjärjestys.
Mersulla tosiaan eri sytytysjärjestys,kuin jenkeillä.Mutt kai noi sylinterit on numeroitu samoin.
Vielä kun joku näppärä osais kertoo että mikä noista on ykkös pannu? Itellä arvaus että olis pelkääjän puolella ja keulalla, mutta ei mitään varmaa tietoo.
Harri126 kirjoitti:Oikealla eka.
Pahan heitti, keulasta vai perseestä katottuna? Eli ilmeisesti kuskinpuolella eka/keulilla?
Okei, siis apparin puolella.