w124 mittariston taustavalon vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

w124 mittariston taustavalon vaihto

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Hei!

W124:ssä ei pala mittariston taustavalo, eli esimerkiksi nopeusmittaria ei pimeällä näe. Osa muista taustavaloista taas toimii, niin luulisin että polttimo olisi palanut.

Olen juuri saanut mittariston vedettyä paikoiltaan, mutta en tiedä missä kohtaa mittaristoa taustavalo sijaitsee. liittimiä ja johtoja on vaan minulle liikaa.

Voisiko joku neuvoa? Tai jos olisi linkkiä johonkin sivulle missä mittariston liittimet olisi nimetty, että ne osaa laittaa takaisin, niin olisi vielä parempi.
w124 230te '89
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sen verran että mittariston pistokkeet ei mene väärinpäin paikoilleen.
Kaikki on eri sorttia.

Et kun mittarinvaijerin saat pois niin sen jälkeen se polttimon vaihto on jo helpompaa.
T10 kannalla muistaakseen ne valaistuksen polttimot ovat ja niitä on vain se kaksi.
Ja ne on siellä takatausta paneelissa kierrettäviä kantoja eli aika iisi homma.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Okei, alkaa hahmottua noitten johtojen paikat. Kiitos!
w124 230te '89
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Eikö ole sama merkitä mittariston liittimet tyyliin A-A / B-B sitä mukaa kun ne irrottaa? :wink:

Näin ei vahingossakaan saa laitettua liittimiä väärään kohtaan. :)
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

No niin olisi pitänyt. :oops:
Ei tarvitsisi jälkeenpäin miettiä, mikä merkkivalo meni mihinkin kohtaan. Mutta ehkä ensi kerralla suunnittelen ennen kuin teen.
w124 230te '89
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

merkkivalojohdoissa on numerointi
mittaristosta löytyy vastaavasti
1 :arrow: 1
2 :arrow: 2
jne :lol:
Jos ei ole moninapaliittimen tappia katkaistu, ei sitäkään saa väärään asentoon ilman voiman käyttöä
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kuva

yläreunassa 2 kpl:ta, ruskeat kannat ovat mittarivalaistukseen
Latausvalo + mittariston valaistus A 000 544 67 94
003 kpl, W3W 12V, W2,1x9,5d, T10 W3W

Mittariston merkkivaloille 072601012230, 5 kpl , W5/1,2-12V 1,2W, T5 kanta
autodidakti
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Sama homma edessä meikämannella. Saisiko sinulta tietoja tai mahdollisesti kuvia mittariston eri polttimoiden tehoista ja kannoista, jotta voi niitä etukäteen hommata.
Nessu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 06.06.2010 14:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Nessu »

kaarik kirjoitti:Sama homma edessä meikämannella. Saisiko sinulta tietoja tai mahdollisesti kuvia mittariston eri polttimoiden tehoista ja kannoista, jotta voi niitä etukäteen hommata.
Mulla ainakin luki kannoissa polttimoiden tehot. Ja ota kannat mukaan ja marssi motonettiin pälyilemään.
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Tänään hain motonetistä uudet taustavalon polttimot. Paketissa lukee Osram, W3W, 12V ja 3W. Muista polttimoista en tiedä, kun ne ovat mulla kunnossa. Mittaristo on tosin vielä irti, joten saisin niistä infoa, jos tarvitsee.

Jaa siis ne johdot on jo valmiiksi numeroitu... Helpottaa huomattavasti. Juuri noiden kellon/kierroslukumittarin alla olevien lamppujen järjestys se mietityttikin, kun muistaakseni otin neljä pois, mutta hetken päästä huomasin että sopivia paikkoja onkin viisi.
w124 230te '89
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Vielä samasta aiheesta kyselen.

Onko nopeusmittarin vaijerin kiinnittämiseen helppoa tapaa? Olen irrottanut vaijerin klipsistä ohjauspyörän alta ja toistaiseksi olen yrittänyt kojelaudan ja mittariston välistä sitä sormin pyöritellä kiinni. Samalla tapaa sain sen kyllä irti, mutta nyt holkki tuntuu olevan väistämättä n tuuman liian kaukana.

Tuolta löytyy aika tarkat ohjeet mittariston irroitukseen http://www.peachparts.com/Wikka/W124InstCluster .
Viimeksi muokannut Tetroxide, Ke 11.08.2010 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 230te '89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Tetroxide kirjoitti:Vielä samasta aiheesta kyselen.

Onko nopeusmittarin vaijerin kiinnittämiseen helppoa tapaa? Olen irrottanut vaijerin klipsistä ohjauspyörän alta ja toistaiseksi olen yrittänyt kojelaudan ja mittariston välistä sitä sormin pyöritellä kiinni. Samalla tapaa sain sen kyllä irti, mutta nyt holkki tuntuu olevan väistämättä n tuuman liian kaukana.
vaihteiston päästä irrottamalla ja poistamalla kaikki nippusiteet matkalta, saa lisää löysää :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Mulla ei ole oikeen mitään telinettä, mihin saisi auton ylös, niin on varmaan yritettävä vielä, mutta kiitos.
w124 230te '89
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ei pitäisi tarvita vaijeria ottaa toisesta päästä irti
riittää mainitsemasi klipsistä irrottaminen
Vaijeri pitää saada samaan kulmaan mittariston kanssa, pitäis onnistua
notkeat, pitkät ja hoikat sormet auttaa
Vaijeria voi yritää vähän vetää kuoresta ensin
autodidakti
Tetroxide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.04.2009 21:04
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tetroxide »

Nyt on mittaristo paikallaan, kaikki mittarit toimii ja ne taustavalotkin palavat.

Mittarin ja kojelaudan välistä kurottamalla ei vaijerin ja vastakappaleen kierteet osunu millään kohalleen, tilaa oli vaan liian vähän.
Onnistu silleen, että otti jalkatilasta potkupahvin pois ja kurotti polkimien luota kojelaudan läpi mittarille, ja mittari paikalleen, niin silloin yletti ja oli oikeassa kulmassa.
Auttaa tosi paljon, jos saa jonkun auttamaan tossa mittariston takaisin laittamisessa.

Hyvä muuten kun täältä sai neuvoja, kiitos. Meni kaikki johdot ja merkkivalot paikalleen kerralla.
w124 230te '89
Sedan124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 03.04.2005 10:51
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Sedan124 »

Tetroxide kirjoitti:Nyt on mittaristo paikallaan, kaikki mittarit toimii ja ne taustavalotkin palavat.

Mittarin ja kojelaudan välistä kurottamalla ei vaijerin ja vastakappaleen kierteet osunu millään kohalleen, tilaa oli vaan liian vähän.
Onnistu silleen, että otti jalkatilasta potkupahvin pois ja kurotti polkimien luota kojelaudan läpi mittarille, ja mittari paikalleen, niin silloin yletti ja oli oikeassa kulmassa.
Auttaa tosi paljon, jos saa jonkun auttamaan tossa mittariston takaisin laittamisessa.

Hyvä muuten kun täältä sai neuvoja, kiitos. Meni kaikki johdot ja merkkivalot paikalleen kerralla.
Tässä muutama vinkki W124 mittariremppoihin:
1. Älkää laittako liian tehokkaita mittarivalopolttimoita - valoa ohjaavat prismapinnat ovat lähellä polttimoita ja kun ne alkavat sulaa, hajoavat polttimot ja ja samoin ne prismapinnat tuhoutuvat - eivät sitten johda valoa mittareille - joutuu sitten vaihtamaan koko mittarin kehykset tai vaihtamaan ne prismamuovit.

2. Nopeusmittarin vaijeri kantsii aina irrottaa alapäästään. saa tarpeeksi löysiä ja mittariston irrotus ja takaisinlaitto sujuu ilman suurempia taisteluja eikä tarvita lasten sormia.

3. Sipaiskaa ohuesti silikonirasvaa (spray on liian ohutta) mittariston kumikiinnikkeisiin (2 ylä ja 2 alapuolella) niin mittaristo lähtee seuraavalla kerralla melken kynsillä vetämällä irti.
Sedan124
Avatar
tekopaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: Ma 28.11.2005 21:16
Paikkakunta: E-Pirkanmaan Orda

Viesti Kirjoittaja tekopaa »

Omassa lavetissa joku mätipää vaihtanu liian tehokkaat polttimot. Valojohtimet sulaneet vaihdoin uudet polttimot kirkastu hiukan, muttei siittä mitää valosirkusta saa enää.
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

dremelil ja/tai viilalla valojohtimista ruskeet pois ni joha o taas valkosta valoa ;) Kolot jne voi täyttää epoksilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja jos mittaristo tuntuu istuvan tiukassa niin tyrkkii "japaninlastat" mittariston ja kojelaudan väliseen rakoon. Alapuolelle kaksi, yhdistelmä- sekä kierroslukumittarin/kellon alapuolelle, yläpuolella yksi keskelle ja molemmin puolin mittaristoa vinoillesivuille ja kas mittaristo lähes pompsahtaa irti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

sompio kirjoitti:Ja jos mittaristo tuntuu istuvan tiukassa niin tyrkkii "japaninlastat" mittariston ja kojelaudan väliseen rakoon. Alapuolelle kaksi, yhdistelmä- sekä kierroslukumittarin/kellon alapuolelle, yläpuolella yksi keskelle ja molemmin puolin mittaristoa vinoillesivuille ja kas mittaristo lähes pompsahtaa irti.
Mikä tuo japaninlasta on ?
Mulla on mittaristo tosi kovassa. On joutunut vääntämään ruuvimeisseleillä ja milloin milläkin, että on saanu irti. Tahtoo jäädä jälkiä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

oletkos kokeillut tehdä polkupyörän pinnasta vetokoukut ja vetää niillä yläsivuista :?:
alapuolelle susoittelen minäkin jostain ohutta peltiä, jos on tiukassa
autodidakti
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Japaninlasta on ohut ja joustava metallinen pakkelointilasta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
ion`
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 19.06.2010 13:04
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ion` »

Sain mittariston irti ja kummatkin taustavalon lamput olivat palaneet.. Millä kannalla nuo polttimot on?

Kuva

Ja mikä tuo kuvassa oleva johto on? Toinen samanlainen johto toiselta puolelta mittaristoa menee takalasin lämmittimen liittimeen mutta tämä toinen oli irti enkä löytänyt paikkaa sille, joten tietääkö joku mihin tuo pitää kytkeä?
ion`
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 19.06.2010 13:04
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ion` »

Tietääkö kukaan mikä tuo johto on ja mihin kuuluu kytkeä? Auto on w201
Avatar
Jap-e
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 03.12.2009 18:32
Paikkakunta: Hattula

Johto ?

Viesti Kirjoittaja Jap-e »

Se ei ole johto vaan se on valokaapeli eli niinsanottu valokuitu :lol: se ottaa mittariston taustavalosta valon ko.kytkimelle... eli toinen pää mittaristoon ja toinen pää kiinni siihen kytkimeen :wink: ja se on hänessä ! :D
There's No Benz Like Oldschool Benz



| W201 190E | S124 230TE | W202 C180 | S124 E220 |
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Mitään järkeä EI ole ottaa mittarin vaijeria alapuolelta irti. Saatikka syytä.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Vastaa Viestiin