w202 renkaanvaihto ja outo ääni takaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 12.10.2010 08:47
Paikkakunta: Kuopio

w202 renkaanvaihto ja outo ääni takaa

Viesti Kirjoittaja Jussipoika »

Kiitokset hienosta palstasta. Olen siis uusi jäsen palstalla ja ostin ensimmäisen MB:n. Nyt koetan opetella sen huoltoa ja ylläpitoa.

Yksi ensimmäisistä ongelmista: Vaihdoin w202 200CDI -99 vehkeeseen talvirenkaat. Alla oli alumiinivanteet, jotka olivat kiinni minusta ei niin hyvin peltivanteille sopivilla pulteilla. Talvikumit ovat siis peltivanteilla. Vaihdon jälkeen lähdin liikkeelle ja kauhistuin kummia ääniä - rutinaa ja rätinää, poijjgnn ja päng - renkaiden pyöriessä kierroksen tai kaksi. Kokeilin sitten uudestaan, äänet vaihtuivat hankaavaan ääneen joka riippui nopeudesta. Ajattelin, että jarrulevyn ja suojapellin välissä on hiekkaa ja kiviä tai vanteen sisäpuolella olisi ollut jotain joka ottaa kiinni jarrulevyn suojapeltiin. Eli ajelin muutaman kilometrin. Tänä aamuna olin lähdössä hommiin niin sama homma, ihmeääniä.

Voiko väärät pyöränpultit olla syy (käsijärrukengät), ottaako ne johonkin kiinni. Mikä muu tässä nyt sitten voisi olla.

Kiitokset vastuksista ja kommenteista.

p.s. vaihdoin etulaakerin ja otin välivaiheista kuvia. Voisin väsätä siitä jonkinlaisen kuvallisen ohjeen, kun en sellaista täältä löytänyt... vai löytyykö ne jostain muualta.. Onkos sellaisia teillä ollut tapana tehdä ja koota jonnekkin?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei vain voisi, vaan se ON syy miksi käsijarrusi osat on nyt palasina. peltivanteiden pultit on hyvin lyhyet. n 20mm kun alkuperäisessä alumiinivanteessa ne on tuplasti pidemmät.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jussipoika kirjoitti: Voiko väärät pyöränpultit olla syy (käsijärrukengät), ottaako ne johonkin kiinni.
Voi. Jos pultit ovat väärät ja liian pitkät suhteessa vanteisiin. Ylimenevä osa pulteista ulottuu tällöin seisontajarrujen sekaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Onkos eri mallisissa aluvanteissa (MB originaalivanteet, mutta kesä- ja talvirenkaissa erilaiset) kuitenkin aina samat pultit?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w202 renkaanvaihto ja outo ääni takaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jussipoika kirjoitti:Kiitokset hienosta palstasta. Olen siis uusi jäsen palstalla ja ostin ensimmäisen MB:n. Nyt koetan opetella sen huoltoa ja ylläpitoa.

Yksi ensimmäisistä ongelmista: Vaihdoin w202 200CDI -99 vehkeeseen talvirenkaat. Alla oli alumiinivanteet, jotka olivat kiinni minusta ei niin hyvin peltivanteille sopivilla pulteilla. Talvikumit ovat siis peltivanteilla. Vaihdon jälkeen lähdin liikkeelle ja kauhistuin kummia ääniä - rutinaa ja rätinää, poijjgnn ja päng - renkaiden pyöriessä kierroksen tai kaksi. Kokeilin sitten uudestaan, äänet vaihtuivat hankaavaan ääneen joka riippui nopeudesta. Ajattelin, että jarrulevyn ja suojapellin välissä on hiekkaa ja kiviä tai vanteen sisäpuolella olisi ollut jotain joka ottaa kiinni jarrulevyn suojapeltiin. Eli ajelin muutaman kilometrin. Tänä aamuna olin lähdössä hommiin niin sama homma, ihmeääniä.

Voiko väärät pyöränpultit olla syy (käsijärrukengät), ottaako ne johonkin kiinni. Mikä muu tässä nyt sitten voisi olla.

Kiitokset vastuksista ja kommenteista.

p.s. vaihdoin etulaakerin ja otin välivaiheista kuvia. Voisin väsätä siitä jonkinlaisen kuvallisen ohjeen, kun en sellaista täältä löytänyt... vai löytyykö ne jostain muualta.. Onkos sellaisia teillä ollut tapana tehdä ja koota jonnekkin?
Kuten sanottua. Seisontajarrun osat ainakin jouset meni uusiksi.

Älä ajele ennenkuin on korjattu.

Voi olla että joudut ostamaan jouset, kengät, linkut siihen. Laadukkaana tarvikkeena em osat n. 50-60e

Pahimmillaan jousien reijät jarrulevyn lämpökilvessä revenneet. Kilven vaihto oikein tehtynä hieman aikaa vievä.
Viimeksi muokannut AK47, To 14.10.2010 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Pultin pituus kannattaa tarkistaa laittamalla se irtovanteeseen ja
mittaamaalla, paljonko kierrettä pilkistää esiin. Sopiva määrä on noin
20 mm. 25 mm alkaa jo ottaa kiinni jousiin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jussipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 12.10.2010 08:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jussipoika »

Voi perk***. No pitääpä sitten vaihtaa samalla jarruosat taakse. Kiitos kaikille!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jussipoika kirjoitti:Voi perk***. No pitääpä sitten vaihtaa samalla jarruosat taakse. Kiitos kaikille!
Niin, voi ne jouset olla "ehjät". Riippuu kuinka paljon on pultit niitä yltäneet murjomaan. Mutta tarkistamaan joutuu kyllä jokatapauksessa miltä siellä näyttää.

Rengas pois. Satula irti. Levy pois. Tarkistus miltä seisontajarrun osat näyttää ja tarvittaessa osien vaihtoa. Samalla voisi tosiaan vaihtaa palat tai levyn jos näyttää kuluneelta. Levyt 220:seen lienee halvat 9mm levyt.

Parhaimmillaan ei tarvitse vaihtaa mitään ;)

Itsellä oli seisontajarrussa eroa 45% kun säädin käsituntumalta. Liekkö tuohon mitään parempaa ohjetta kuin pari naksua poljinta alas niin pitää alkaa ottaa kenkien kiinni??? No, arviolta 2-3 naksua kiristin huonommalta puolelta, katsotaan seuraavassa katsastuksessa mihin on asettunut.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä oon säätäny sen niin että täysin vapaalla niin tiukalle että ei jaksa käsin pyörittää ja sitten löysätä sitä sen verran että jaksaa just yhdellä kädellä pyörittää.

kohilleen se sit asettuu kun ajaa :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jussipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 12.10.2010 08:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jussipoika »

AK47 kirjoitti:
Jussipoika kirjoitti:Voi perk***. No pitääpä sitten vaihtaa samalla jarruosat taakse. Kiitos kaikille!
Niin, voi ne jouset olla "ehjät". Riippuu kuinka paljon on pultit niitä yltäneet murjomaan. Mutta tarkistamaan joutuu kyllä jokatapauksessa miltä siellä näyttää.

Rengas pois. Satula irti. Levy pois. Tarkistus miltä seisontajarrun osat näyttää ja tarvittaessa osien vaihtoa. Samalla voisi tosiaan vaihtaa palat tai levyn jos näyttää kuluneelta. Levyt 220:seen lienee halvat 9mm levyt.

Parhaimmillaan ei tarvitse vaihtaa mitään ;)

Itsellä oli seisontajarrussa eroa 45% kun säädin käsituntumalta. Liekkö tuohon mitään parempaa ohjetta kuin pari naksua poljinta alas niin pitää alkaa ottaa kenkien kiinni??? No, arviolta 2-3 naksua kiristin huonommalta puolelta, katsotaan seuraavassa katsastuksessa mihin on asettunut.
Kiitos neuvoista. Mistäs muuten kannattaa rengaspultteja ostaa Kuopion seudulta? :oops:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

alkuperäisille peltivanteille löytyy romiksilta melkee poisviennin hinnalla :) mä hain sellasia pussillisen ja halusivat 20c/kpl.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jussipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 12.10.2010 08:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jussipoika »

Jiihaa, homma hoidettu. Olihan siellä ne jouset, joilla kengät kiinnitetään siihen suojapeltiin, kappaleina. Ei onneksi muuta.

Heh, multa rosvottiin yhdestä pultista euro..

Sitten vaan seuraavien ongelmien kimppuun:
-voimansiirrossa minusta jossain väljää
-nokka ylämäkeen käynnistysongelmia
-jäähytysveden merkkivalo palaa aina välillä
-laatikon ja perän öljyt vaihtoon
-polttoainetoiminen lisälämmitin ei ehkä toimi oikein, koska sen pakarista ei tule ehkäpä mitään/ei edes lämpiä
-termari vaihtoon (mistä sen 92`c termarin oikein löytää, KL:stäkö)
-starttaa hieman laiskasti, koetan onneani uusimalla akun...
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Tässä vielä lisää vettä myllyyn. Mulla oli C180 -94 sedan ja taloon tuli C180 TA -99 ja vaihdoin renkaat tuosta vanhasta tohon uuteen, samoilla pulteilla, niin tossa uudessa ne pultit otti myös sinne jarrun osiin kiinni. Arvatkaa ihmettelinkö vähän perkeleesti tota juttua. Onneks en kerennyt ajaa autolla pitkästi tai kovaa. Ei onneks hajonnut mitään.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JarkkoN kirjoitti:Pultin pituus kannattaa tarkistaa laittamalla se irtovanteeseen ja
mittaamaalla, paljonko kierrettä pilkistää esiin. Sopiva määrä on noin
20 mm. 25 mm alkaa jo ottaa kiinni jousiin.
ei pidä paikkaansa, 20mm voi jo ottaa kiinni joissain. max 18mm turvallinen ratkaisu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep, niissä jousissa on jopa 5mm pituuseroja valmistajasta riippuen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä 25 mm otti juuri ja juuri kiinni, kun vaihdoin jarrukengät ja levyt.
Alkuperäisillä osilla ei ottanut kiinni. Myös vaihdetut osat olivat KL-varaosien
mukaan alkuperäislaatua.

Täytyy tarkistaa, paljonko alkuperäiset pultit ja vanteet tekevät ylitystä,
kun vaihdan talvirenkaat.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Jussipoika kirjoitti: -nokka ylämäkeen käynnistysongelmia
-jäähytysveden merkkivalo palaa aina välillä
-polttoainetoiminen lisälämmitin ei ehkä toimi oikein, koska sen pakarista ei tule ehkäpä mitään/ei edes lämpiä
Vakiokamaa noi sun viat. Ylämäen käynistysongelmat johtuu dsl-suodattimen ympärillä olevien muoviputkien liittimien ja/tai niitten o-renkaitten ilmavuodosta. Löytyy juttua kun etsit.

Jäähd merkkivalo: pesurin säiliön anturi on sen kanssa sarjassa tms yhteen kytketty. Kato molemmat anturit (halpoja) ja niiten liitimet kuntoon, voi olla juotosvikaakin. Haulla lisää.

Webastosta voi olla kortti rikki. Niitä korjaa ammattitaidolla SERCAP huoltopalvelu rovaniemellä. Searchillä lisää...siitäkin
:D
Vastaa Viestiin