Viton jarruonkelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PasinVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 17.10.2010 20:20
Paikkakunta: Ii

Viton jarruonkelma?

Viesti Kirjoittaja PasinVito »

Joo ostin tuossa joku aika sitten VITO L 112CDI -01 Linjabiilin, ja tuossa talvirenkaita vaihtaessani huomasin etulossien olevan loppu... ostinpa sitten palat ja asensin ne, mutta jarrupolkimen tuntuma muuttui todella huonoksi eli jarrupoljin painuu pohjaan saakka ja jarru teho tulee ihan lattian rajassa? kysymys kuuluukin, että missä vika jarrunestettä oli ihan riittävästi ja uusilla losseilla tuli jo vähän ylikin. Onko mahdollista, että näissä uudemmissa mersuissa on jokin jippo palojen vaihdossa, josta en ole tietoinen, kun olen nuitten vanhojen mersujen kans pyöriny koko ikäni? :roll:
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

Viesti Kirjoittaja authan »

itselläni kans 110 cdi-02 ja ihan sama ongelma. Olen katsastanutkin auton pari kertaa ja aina on huomautettu polkimesta mutta muuten jarrut toimii ok joten ei ole ollut leiman esteenä. Mutta olisi ihan kiva saada oikea tunto polkimeen, kun vaan tietäis miten? Olen ilmannut joka kulmasta mutta ilman tulosta.
PasinVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 17.10.2010 20:20
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja PasinVito »

authan kirjoitti:itselläni kans 110 cdi-02 ja ihan sama ongelma. Olen katsastanutkin auton pari kertaa ja aina on huomautettu polkimesta mutta muuten jarrut toimii ok joten ei ole ollut leiman esteenä. Mutta olisi ihan kiva saada oikea tunto polkimeen, kun vaan tietäis miten? Olen ilmannut joka kulmasta mutta ilman tulosta.
Niinpä, ja kun se poljin muuttui heti jarrujen laiton jälkeen, että olisinko voinut tehdä siinä jonkun asian kenties väärin? :?
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jakil »

Ja takana paloissa pintaa runsaasti?
Itsellä ainakin poljintuntuma oli (ja on hieman vieläkin) todella outo, kunnes vaihdoin takapäähän levyt/palat ja nyt satulankin. Huomenna vielä toiselle puolelle uusi satula, niin uskon poljintuntuman palautuvan kokonaan normaaliksi.
Syy satulanvaihtoihin on epämääräisesti jumittuvat männät.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
PasinVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 17.10.2010 20:20
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja PasinVito »

jakil kirjoitti:Ja takana paloissa pintaa runsaasti?
Itsellä ainakin poljintuntuma oli (ja on hieman vieläkin) todella outo, kunnes vaihdoin takapäähän levyt/palat ja nyt satulankin. Huomenna vielä toiselle puolelle uusi satula, niin uskon poljintuntuman palautuvan kokonaan normaaliksi.
Syy satulanvaihtoihin on epämääräisesti jumittuvat männät.
Juu takana on uudet palat ja levyt...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Miltä se poljin tuntuu kun jarrua polkee niin että auto ei ole käynnissä eikä virrat päällä? Ja tehostimesta on poljettu alipaineet pois...

Vanhoilla jarrunesteillä ilmenee ihmeellisiä ongelmia, varsinkin vitossa...

Entäs se takapään kuormaventtiili, liikkuuko...?

Jaa, mutta tuo onkin bussi... onko siinä ilmapussit takana?
PasinVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 17.10.2010 20:20
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja PasinVito »

Joo unohtui mainita, että kun auto ei ole käynnissä niin poljin menee kyllä pienen pumppaamisen jälkeen jäykäksi. eli ongelma tulee auton käynnissä ollessa. Ei ole ilmapusseja tässä mallissa, ALB venttiili kyllä löytyy en ole kyllä testannu liikkuuko. Ja auto on automaatti, jos sillä nyt on mitään merkitystä?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jaahas... toimiiko ASR kunnolla? Eikös tuossa ole semonen?

Mitenkäs kun pumppaa jarrupoljinta ajaessa, alkaako ottaa ylempänä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se kannattaa alkuun ilmata, siitä se on mullakin ollut kiinni joskus remppojen jäljiltä. Sitä en tiedä miksi silleen on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tuossa CDI-moottorisessa vitossa on ABS-yksikkö pikkusen erilainen kuin näissä vanhemmissa, joissa on suorastaan ominaisuus, että ilmaa pääsee järjestelmään kun jarruille tekee jotain... ilmenee juurikin tuollaisena polkimen lattiaan painumisena.

UUdempien W638CDI-mallien kanssa tätä ominaisuutta ei pitäis enää olla, mutta tiedä sitten hänestä... Kannattaa tosiaan ilmata ja samalla polkea uudet jarrunesteet vanhojen tilalle.
PasinVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 17.10.2010 20:20
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja PasinVito »

Kiitoksia näistä tiedoista :) otanpa tässä huomena viimeistään ja ilimaan järjestelmän. ASR toimii ihan niinku sen pittää. Ja käynnissä ollessa kyllä pumppaamalla hieman nousee poljintuntuma, mutta painaessa pitkään poljinta painuu pikkuhiljaa pohjaan asti?
Vastaa Viestiin