w115 ei puhalla lämmintä sisälle

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
karbo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 22.08.2010 20:57
Paikkakunta: kainuu

w115 ei puhalla lämmintä sisälle

Viesti Kirjoittaja karbo »

ennen niin lämmin pystäri lopetti lämpimän puhaltamisen. termostaatti on vaihdettu ja samalla laskettu nesteet ja huuhdeltu järjestelmä. syylärissä kierto näkyy selvästi mutta sisäkierron letkuissa ei oikein tunnu tapahtuvan mitään?! onko sisäkierrolle oma venttiili tms. vai oisko jossain ilmalukko vai mistä kannattaisi alkaa purkamaan?? vesipumppussa ei näy vuotoa,ääntä tai välystäkään. moottorin lämmöt nousee nyt nopeammin kuin tavallisesti ja pitkän tyhjäkäynnin jälkeen syylärin ylivuotoputkesta pukki höyryä pihalle (selvää kiehumista ei ollut ja lämmötkään ei ollu tapissa).

neuvoja siis kaivataan kun pakkaset lähestyy.....
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

vai oisko jossain ilmalukko vai mistä kannattaisi alkaa purkamaan??
Ois. Onhan nestettä tarpeeksi?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Konehuoneessa rintapellissä on se hana. Katso että kun punaista vipua liikuttaa kojelaudasta että hana liikkuu. Näistä yleensä katkeaa se toinen lämmönsäätimen vivuista sieltä sisältä, tai vaijeri irti. Jos hanat aukee pitäis kyllä lämpimän veden virrata kennolle.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Löytyy ehjä hana jos tarvetta
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
karbo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 22.08.2010 20:57
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja karbo »

testasin sen hanankin ja vaijerit pelaa. letkut vaan ei lämpene!!
lähteekö se vesi kiertämään sisäkiertookin kun tarpeeksi kierrättää syylärin ja "termarin" kautta vai pitääkö täyttää jotenkin muuten tai ilmata erikseen???
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Nesteiden täytössä on semmonen ohje joka löytyy käyttöohjekirjasta että lämppärin hanat pitää avata kun järjestelmä täytetään uudelleen. Ei pitäs kyllä tarvita mitään ilmausta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

hanasta voi olla vaikka se pieni akseli poikki. Tai se ruuvi, johon tulee ne vaijerit kiinni.

Eli vaikka vääntelet vipuja ja vaijerit liikkuu, ei hanassa välttämättä tapahdu mitään.

Sehän on hana auki/kiinni periaatteella. Jossakin on nyt jumi.

Tihkuuko hana ulospäin sieltä hanan päädyistä?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
karbo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 22.08.2010 20:57
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja karbo »

otin hanalta letkut irti ja hana eri asentoon jolloin ilma kiersi ja estyi!!
pitääkö se kokeilla seuraavaksi sylkeekö se pumppu vettä sisäkiertoon siitä pumpun juuresta?? tyhjensin sisäkierronkin ilm. kokonaan koska puhaltamalla tuntui ilma kiertävän avoimista putkista joten pitäis kai sen täyttyä sisäkierronkin normi täytöllä?!?!?!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sisäkierto täyttyy jos ennen täyttöä hanat on avattu.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
karbo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 22.08.2010 20:57
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja karbo »

päivitystä:
alkoi tuo jäähdytin nesteen kierto epäillyttään koska tänään käytin taas tyhjäkäynnillä ja seurasin syyläristä kiertoa joka onkin sielläkin lähes olematonta!!! termostaatti kyllä aukeaa ja ylävesiletku lämpiää mutta kun virtausta ei kuulunut yläletkussa eikä sisäkierronletkussa tempai
sin letkut irti ja tulos: ei mitään eloa!!!!!

kierroksia annettaessa syylärissä neste pinta hieman heijailee mutta tyhjäkäynnillä on siis hiljaista!!

eli ilkiääkö vesipumppu laueta totaalisesti ilman nuita ääni,välys tai vuoto oireita vai mitä mitä mitä ihmettä........?

( kyseessä siis w115 220d)

t:auttakkee
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

vesi ei kierrä.

pumppu rikki / järjestelmä tukossa jostakin.

Se värisee se nestepinta muutenkin kun antaa jengaa, ei se välttämä kierrä siellä.

Täältä löytyy uutta hanaa, syylaria ja vesipumppua jos ilmenee tarvetta.

Syylari irti, puhdistus.

Järjestelmään jää tällöin vähän nestettä.
Pyöritä käsin konetta. Jos kuuluu se kröhinä sieltä, pyörittää vesipumppu siis loppuja jäljellä olevia vesiä.

Eli näin.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Siinä vesipumpussa taitaa olla semmoset pienet kiinnitysruuvit jotka on kovin ruosteiset koska pumppu on näissä pitkäikäinen, joten irrottaessa saa olla varovainen ettei katkea :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Oletko katkaissut omastasi vai?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

jusa82 kirjoitti:Oletko katkaissut omastasi vai?
250:n irtomoottorista katkasin purettaessa, tuli vähän matkaa nätisti auki sitte nappas kii ja katkes, kierreosa oli ruosteinen eli vesi menny sinne pultteihi ajan mittaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Äijä siis taas kerran tunaroi
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Vastaa Viestiin