W124 200D, syöttöpumpun muutoksista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jerkus puatsio
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W124 200D, syöttöpumpun muutoksista

Viesti Kirjoittaja jerkus puatsio »

Tuleeko paljon eroa jos käyttää pumpun säädättämässä esim. PP-Dieselillä, verrattuna siihen kun on foorumin ohjeiden mukaan säädetty pumppua?
Mielenkiinto heräsi asian tiimoilta kun säädin tuossa jokin aika sitten pumppua. Eihän autosta tyykiä saa tuolla moottorilla millään, mutta selkeä ero säätöjen jälkeen tuli.
Onko kellään omakohtaista kokemusta asian tiimoilta?
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Re: W124 200D, syöttöpumpun muutoksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmaankaan muutos 200d:ssä ei ole niin suuri, että kannattaa alkaa edes irroittamaan, mikäli nykyinen pumppu on ehjä ja kone käy hienosti. Tämä oli siis mutua. :lol: ja sitä mutua on myös forumille kirjoitettu paljonkin juuri tuosta aiheesta, eli kannattaako käyttää pumppua dieselpajalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti:Varmaankaan muutos 200d:ssä ei ole niin suuri, että kannattaa alkaa edes irroittamaan,
Jatkan valitsemallani linjalla, kinailua veskolan kanssa :lol:

Kannattaa se. 190D:stä on omakohtaiset kokemukset.
Terveisin
Tero
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa käyttää PP:llä, tulee hyvä ja eron huomaa.
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

JP74 kirjoitti:Kannattaa käyttää PP:llä, tulee hyvä ja eron huomaa.
Sinäpä sen sanoit... :wink:
Terveisin
Tero
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

...mutta tekö ensin sääditte itse ja pajalla tuli vielä paljon parempi vai ?
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

jerkus puatsio kirjoitti:Tuleeko paljon eroa jos käyttää pumpun säädättämässä esim. PP-Dieselillä, verrattuna siihen kun on foorumin ohjeiden mukaan säädetty pumppua?
Mielenkiinto heräsi asian tiimoilta kun säädin tuossa jokin aika sitten pumppua. Eihän autosta tyykiä saa tuolla moottorilla millään, mutta selkeä ero säätöjen jälkeen tuli.

Onko kellään omakohtaista kokemusta asian tiimoilta?
Itse säädätin City-Dieselisssä Lahdessa oman 124 ajettu 420tkm ero on
kuin yöllä ja päivällä.Päästöt tippui 0.75 ja kulutus maantiellä 5,2l kulkee
pintakaasulla ja kiihtyy entiseen verrattuna suosittelen
wallu
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sellaiselle, joka ei osaa itse säätää pumppua, on parempi lähettää pumppu pajalle säädätettäväksi... foorumin ohjeilla ei aina tule hyvää, jos ei ole perstuntumaa asiasta...

sellainen taas joka itse osaa säätää pumppua ja on kokemusta dieseleistä muutenkin, on joku 200D vaparin pumpun säädättäminen pajalla ns. huuhaa hommaa :D

itse tekisin luultavasti niin, että ottaisin pumpun irti koneesta ja kävisin lähimmässä ammattikoulussa sen itse penkissä säätämässä :wink: muiden autojen pumput on yleensä mennyt ihan autossa kiinni oleessa, mutta mersun pumput on niin huonossa paikassa, että mielummin säätää penkissä kerralla kuntoon...

itse sain "moitteita" jo omana ammattikoulu aikana siitä, kun aina tahtoi olla syötöt mitä sattui (kokonaismäärät siis, sylinterikohtaiset taas oli kohdallaan ;)), jos mun oli pitänyt pumppu säätää :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Saa*ana, saako ammattikouluihin mennä vapaasti puuhastelemaan, ostinko turhaan tallin ja vehkeet sinne :evil:
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tietysti täytyy vetää lökäpöksyt jalkaan ja pipo syvälle päähän.
niin sulautuu massaan ja opettajathan on tyytyväisiä, jos ne luulevat
oppilaiden tekevän jotain hyödyllistä.

Kai sen säädön voisi teettää oppilastyönä ja "seurata" itse vieressä,
jos haluaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

napa kirjoitti: foorumin ohjeilla ei aina tule hyvää, jos ei ole perstuntumaa asiasta...
HEP :!:

Noissa pumpuissa tuntuu tosiaan olevan aikalailla erilaisia yksilöitä. Joistain saa paljon vetoa lisää niin että tyhjäkäynnit sun muut pysyy hyvin kohdallaan.
Osaan taas ei saa juuri muutosta ilman että tyhjäkäynti sun muut alkaa vaeltelemaan jnejne.

Eli suomeksi. Kaikkiin ohjkeisiin ei ihan suinpäin kannata luottaa. Kokeilemalla selviää parhaiten.

Kyllä minäkin sitä pumppupajaa suosittelen. Koneen käynti tasoittuu ja siistiytyy kummasti kun sylinterikohtaiset syöttömäärät saadaan penkissä tasattua.

PS. Ei taida nykypäivänä olla Suomessa montaakaan koulua josta löytyy ihan oikea pumppupenkki.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Saa*ana, saako ammattikouluihin mennä vapaasti puuhastelemaan, ostinko turhaan tallin ja vehkeet sinne :evil:
niin joo, kaikki ei tietysti ole käynyt ammattikoulua ja siellä vielä autopuolta, että pääsee sitten vanhana oppilaana "suhteilla" vähän käyttämään laitteita :roll:

mutta tuo oppilastyönä teettäminen ja itse siinä neuvomassa vierestä on yksi tapa...

itse ainakin teetän ammattikoululla osia/työtä niin paljon, kuin vain mahdollista, tykkäävät vain, kun saavat välillä jotain oikeaa tekemistä ja minä saan osat halvemmalla, mitä pelkkiin raaka-aineisiin menis kaupasta otettuna :D täällä ainakin ammattikoulut on hyvin suopeita tälläiseen yhteistyöhön, jossa molemmat osapuolet "hyötyvät" :roll:

ducaton kynnykset (pellit siis, itse kyllä hitsasin ne paikalleen) teetin viimeksi amiksessa... 0.8 mm paksusta pellistä 6 m kynnysprofiilia + 6 m 10 cm korkeaa pellin lirvua yhteensä 20 € :shock: 0.4 mm pellistä tehty 50 cm pala kynnysprofiilia olis maksanut motonetissä 55 € :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Mä kävin ammattikoulun 83-85 mutta ilmeisen väärän linjan. Pääsisköhän vielä uusimaan oikealle linjalle. Kivoja tyttöjä oli siellä jo silloin...ai stna, nehän on nykyään mulle sakkolihaa :oops:

Tuskin sulaudun tähän nykyajan nuorisoon kovin helpolla, luojan kiitos :lol:
0.4 mm pellistä
Onko tommosta olemassa :shock: Mä käytän 0,9mm peltiä :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=G-FHUDAAUV0
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja iso E »

mul on itel mynätekemä pumppu 200d manuaali 4 vaihteinen

muijal on 200d automaatti säädin itse siitä pumpun kaks kierrosta syöttöä ja tyhjäkäyntiä saman verran ja vetäviä mooooonta kierrosta oli pakko pienentää kun pakko 3 auto otti yli 130 km/h ja veto olis vaan jatkunu 6000 r/min uskalsin vain kierrättää pienensin myöhemmin kierroksia ettei vanha ainaki puol miljoonaa ajettu mese vain kierroksiin leikkaa.

mut kun kierrokset oli tosi korkeel niin ei mynäpumpul parjänny nyt kun kierrokset on sillai et se ottaa vaan 5400 niin aika samoihin mennää.
oma kiertää hiukan reilu 5700

ja siihen nähden ettei maksa mitään muuta kuin hiukan omaa aikaa saatikka et pajalle ja maksaa siitä sen ainaki 200€.

mut jos pumppu ei vuoda tai mitään muutakaan ongelmaa ole niin ilman muuta itse. (jos nyt yleensäkään ymmärtää tekemisestä mitään)

300d saa kans aika kivan vehkeen kulkemaan niitäkin olen mutaman säätäny
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja andyx »

Minkäslaisia hintoja noi dieselpajat on ottanu pumpun säädätyksestä? Ootteko repiny pumpun irti vai vieny koko auton pajalle (+purkutyötunnit päälle)?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja niska- »

iso E kirjoitti: mut jos pumppu ei vuoda tai mitään muutakaan ongelmaa ole niin ilman muuta itse. (jos nyt yleensäkään ymmärtää tekemisestä mitään)
Kiertääkö moottoriöljy muuten tuolla pumpussa? Omassa yksilössäni jokin kastelee lohkon kyljen ilmeisesti sillä, ja näyttäisi pumpun pohja olevan vähän kostea myöskin.

Jospa sen PP:lle veisi tuumattavaksi.. :P
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Siellä on öljykanava pumppuun, en sen tarkemmin osaa sanoa voiko sitä sanoa oikein kiertämiseksi. Pumpussa on joka tapauksessa sitä samaa öljyä mitä moottorissakin, lohkon ja pumpun välissä on iso o-rengas joka voi vuotaa. Tai sitten pumppu voi vuotaa jostain. jne.
teem085
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja teem085 »

andyx kirjoitti:Minkäslaisia hintoja noi dieselpajat on ottanu pumpun säädätyksestä? Ootteko repiny pumpun irti vai vieny koko auton pajalle (+purkutyötunnit päälle)?
PP-D:ssä 400€ kun vein koko auton sinne...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Moro! Tietääkö kukaan montako kierrosta syöttöruuvia pitää ruuvata kiinni päin että se on vakio asetuksissa. Siis siinä kohtaa kun ruuvi on ruuvattu täysin auki asentoon... Muihin säätöihin ei oo koskettu ja pumppu on kädessä...
Vastaa Viestiin