Sitä voi mennä vaikka kirjastoon tai kirjakauppaan ja ottaa nipun fysiikan oppikirjoja, samoin lääketieteellisiä opuksia, lukea optiikkaan ja valofysiikkaan liittyväät kohdat ja sen jälkeen katsoa lääketieteen oppikirjasta miten ihmisen näkö toimii...
Tämän jälkeen vielä kun muistaa että ihmisten näkövaihtelee yksilöstä toiseen suurestikin, niin sitte alkaa ymmärtää kuinka hullua touhua ja kaupallisin perustein tehtyä toimintaa on valaistuslaitteiden massatuotanto.
Otetaan esimerkiksi nykyinen muoti-ilmiö, jota jalankulkijaturvallisuuden nimissä myydään; Ajovalojen lasi (muovi) on ulotettu konepellin tai oikeastaan lokasuojan yläreunaan asti. Sateella niin vesipisaroista kuin lumihiutaleistakin tulee häikäisevää hajavaloa jo omistakin valoista, kun osa valosta suuntautuu siitä muovista suoraan ylös. Tämä ihme tuli koettua viimeksi kun eukolla oli oma auto (kulkine) huollossa, ja vuokra-autoksi löytyi vain joku nissani, jossa juurikin tuommoset häikäisyvalot.. eihän sillä voinu ajaa pimeessä ollenkaan...

no, ei kyllä muutenkaan... (sillä oli ajettu alle 3000 km, ja kytkin paskana...)
Jo valaisinsuunittelun perusteisiin kuuluu, että valaisimen uloimman pinnan (eli sen lasin) pitäis olla 90 asteen kulmassa alustaan nähden, tai korkeemmalle sijoitettuna jopa terävemmässä kulmassa, kuten esim kuorma-auton katolla. Valaisimesta lähtevän valonsäteen kulkureitti oletetun keskimääräisen matkan päässä olevasta valaistuskohteen pinnasta kuljettajan silmään pitäisi muodostaa muistaakseni yli 2 asteen kulma, jotta nähdyn kohteen etäisyys voidaan luotettavasti arvioida. Katolle asennetut lisävalot parantaa tilannetta myös siksi, että valoa tulee useammasta eri lähteestä, jolloin kolmiulotteisen kuvan muodostuminen on huomattavasti parempi. Asiaa voi koeilla ihan itte parilla taskulampulla kotioloissakin... ja vielä kun välillä vaihtaa toisen valolähteen eriväriseksi, niin kokee valaistumisen...
Valitettava tosiasia on myös se, että xenon-valoja ei uusiin autoihin laiteta sen vuoksi että me täällä pimeessä pohjolassa nähtäisiin ajaa paremmin, vaan sikksi, että ne myy hyvin...
Päivänvalossahan me nähdään mahdollismman hyvin, koska valo on hajavaloa, joka saapuu katsottavaan kohteeseen periaatteessa äärettömän monesta suunnasta.