24 venttiilinen diesel, hyvä vaiko ei?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
24 venttiilinen diesel, hyvä vaiko ei?
Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta 24-venttiilisestä 3-litran dieselistä. Kyseinen auto, 300D -94 (vapaasti hengittävä) "harkinnassa", mutta mietityttää tuo moottori. Onko se paljon heikompi ja kalliimpi pitää kuin vanhemmat mallit? Polttoainetta vie ilmeisesti vähän 12-venttiilistä enempi, ainakin Mercedes-Benz Service taulukkokirjan mukaan.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Paras imudiisseli mitä rahalla saa 

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
äkkiseltään tähänkin täytyy ihmetellä et onko kannen aluseos pehmeempää vai mikä tekee kannesta löyhemmän?Mika.T kirjoitti:Kansi ei kestä niin paljoa kilometrejä kuin vanha kapeakantinen.
veivinlaakerointi ja kampi on osapuilleen samaa kuin kapeakantisessa joten mielestäni vähintään yhtäkestävä kuin kapeakantinen,janoisempi? ei periaatteessa koska samaa alakertaa..pumppu on taitaa olla tosin 6mm elementeillä eli kuormapäällä vois pikkusen enempi saada soppaa menemään mutta kylläpä tuon pitäis edetäkkin paremmin

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Oisko se kansi vaan aika "reikäinen" noin pitkäksi valukapineeksi, kun on vielä tuplamäärä venttiilinpaikkojakin.Terho P kirjoitti:äkkiseltään tähänkin täytyy ihmetellä et onko kannen aluseos pehmeempää vai mikä tekee kannesta löyhemmän?Mika.T kirjoitti:Kansi ei kestä niin paljoa kilometrejä kuin vanha kapeakantinen.
veivinlaakerointi ja kampi on osapuilleen samaa kuin kapeakantisessa joten mielestäni vähintään yhtäkestävä kuin kapeakantinen,janoisempi? ei periaatteessa koska samaa alakertaa..pumppu on taitaa olla tosin 6mm elementeillä eli kuormapäällä vois pikkusen enempi saada soppaa menemään mutta kylläpä tuon pitäis edetäkkin paremmin
Noo, jokkut päästelee komeasti yli puoli miljoonaa 12-venttiilisellä kanteen kajoamattakaan, eipä kai tuota 24-venttiilistä sovi heikoksi sanoa jos yleisesti ottaen puhutaan ?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
samaa oirettahan esiintyy myös kapeakantisissa
...olihan itelläkin melkosesti painuneet nuo venttiilit kilometrien ollessa jotain 750tkm..siis monivenassa
myös esikammion katkeemista esiintyy kapeakantisissa
nomutta vastaus kysymykseesi että hyvä kone se on!


nomutta vastaus kysymykseesi että hyvä kone se on!
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Vanhassa 800tkm lasissa, josta ite lusittu 500tkm
Taitaa olla niin, että väistämättä tulee takkiin kestävyydessä vaihtoi sitten mihin tahansa... Uskokaa tai älkää, mutta kun on 500tkm ajanut samalla keksinnöllä jäämättä taipaleelle, ja ajattelee vaihtaa autoa, niin herkästi tulee katteltua seuraajaksikin tähtikeulasta.

ei tuo oltermanni mun mielestä sen heikompi oleNuffield56 kirjoitti:Vanhassa 800tkm lasissa, josta ite lusittu 500tkmTaitaa olla niin, että väistämättä tulee takkiin kestävyydessä vaihtoi sitten mihin tahansa... Uskokaa tai älkää, mutta kun on 500tkm ajanut samalla keksinnöllä jäämättä taipaleelle, ja ajattelee vaihtaa autoa, niin herkästi tulee katteltua seuraajaksikin tähtikeulasta.

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
300d
Itsellä tuollainen e300td satalankku-95
Kone tykkää,kun sillä ajetaan.Pi..ukin tykkää,kun sitä pan..aan.
Kone tykkää,kun sillä ajetaan.Pi..ukin tykkää,kun sitä pan..aan.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Osta pois vaan jos hyvä sattuu kohdalle.
Mä oon nyt ajanu tuollaisella moniventtiili vaparilla 60000km ja hyvin on toiminut.Kulutus on vaihdellu 6,8-8,5 litraa satasella.Pumppu säädätetty ja se vielä paransi kulkua ja vääntöäkin tuli lisää.Moottoria ei ole tarvinnut vielä korjailla.Tarkasta johtosarjan kunto mistä menee piuhat hehkuille.
Näissä tahtoo hapertua kuoret johdoista ja aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmaa
kierroslukumittari lakkaa pelaamasta ja ilmastointi pukkas kylmää kun oli melkein -10 pakkasta.Otat vielä saastesysteemistä läpän pois ja tukit letkun,niin ei mee paskaa imusarjaan.Tuli pestyä imusarja puhtaaksi.Sai sitä jonkin aikaa rassata ennen ku oli karstasta puhdas.
Mä oon nyt ajanu tuollaisella moniventtiili vaparilla 60000km ja hyvin on toiminut.Kulutus on vaihdellu 6,8-8,5 litraa satasella.Pumppu säädätetty ja se vielä paransi kulkua ja vääntöäkin tuli lisää.Moottoria ei ole tarvinnut vielä korjailla.Tarkasta johtosarjan kunto mistä menee piuhat hehkuille.
Näissä tahtoo hapertua kuoret johdoista ja aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmaa
kierroslukumittari lakkaa pelaamasta ja ilmastointi pukkas kylmää kun oli melkein -10 pakkasta.Otat vielä saastesysteemistä läpän pois ja tukit letkun,niin ei mee paskaa imusarjaan.Tuli pestyä imusarja puhtaaksi.Sai sitä jonkin aikaa rassata ennen ku oli karstasta puhdas.
Eikös Cuunolla ole ihan omakohtaisia kokemuksia näistä "pitsikansista" todella paljon ajettuina, eli 7 numeroisia lukuja mittaristossa. No meillä on tommonen OM605 turbolla, eikä siinä ole polttoaineputkien tiivisteiden ja hehkutulppien lisäksi mitään muuta koneelle tarvinut tehdäkkään, mutta siinä on vasta 280 tkm mittarissa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Kyllä sitä "hyvää" on muuten etsitty oikein urakallaDB605A kirjoitti:Osta pois vaan jos hyvä sattuu kohdalle.
Mä oon nyt ajanu tuollaisella moniventtiili vaparilla 60000km ja hyvin on toiminut.Kulutus on vaihdellu 6,8-8,5 litraa satasella.Pumppu säädätetty ja se vielä paransi kulkua ja vääntöäkin tuli lisää.Moottoria ei ole tarvinnut vielä korjailla.Tarkasta johtosarjan kunto mistä menee piuhat hehkuille.
Näissä tahtoo hapertua kuoret johdoista ja aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmaa
kierroslukumittari lakkaa pelaamasta ja ilmastointi pukkas kylmää kun oli melkein -10 pakkasta.Otat vielä saastesysteemistä läpän pois ja tukit letkun,niin ei mee paskaa imusarjaan.Tuli pestyä imusarja puhtaaksi.Sai sitä jonkin aikaa rassata ennen ku oli karstasta puhdas.

Miten johtosarjan kuluminen muuten vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Oliko tuossakin moottorimallissa (606.910) sähköinen tyhjäkäyntinopeuden säätö?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Johtosarja minulla oli totaalisesti huono.Ei tarvinnut kuoria paljon hipaista,kun oli pieninä hiluina.Pelkät kuparit jäi jäljelle.
Vaikutti selvästi tyhjäkäyntiin.Se jäi alle 500 kierroksen tyhjäkäynnillä kun pitäis olla semmoiset 650 kiekkaa.ELR rele ei toiminut kun tuo johtosarja oli entinen.Aiheutti myös jatkuvaa sulakkeen polttelua YJ releen päästä.
Luulinkin ensin et rele entinen ja vaihdoikin uuden tilalle.Samat sulakkeen polttelut jatkuivat.Katso tarkkaan sen johtosarjan kunto jos vaan voit.Hinta sille johtosarjalla pyörii siinä 600-700€ pari vuotta sitten.Voihan sen itsekkin korjata jos aika antaa myöten eikä tarvitse autolla liikuskella jokapäivä.
Vaikutti selvästi tyhjäkäyntiin.Se jäi alle 500 kierroksen tyhjäkäynnillä kun pitäis olla semmoiset 650 kiekkaa.ELR rele ei toiminut kun tuo johtosarja oli entinen.Aiheutti myös jatkuvaa sulakkeen polttelua YJ releen päästä.
Luulinkin ensin et rele entinen ja vaihdoikin uuden tilalle.Samat sulakkeen polttelut jatkuivat.Katso tarkkaan sen johtosarjan kunto jos vaan voit.Hinta sille johtosarjalla pyörii siinä 600-700€ pari vuotta sitten.Voihan sen itsekkin korjata jos aika antaa myöten eikä tarvitse autolla liikuskella jokapäivä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Missä kohtaa konehuoneessa tämä ongelmakohta on? Olisi hyvä tietää, kun noita potentiaalisia vaihtoehtoja on muutama kiikarissa ja tarkoitus käydä katsomassa. Voiko sitä katastrohvia kenties mitenkään välttää/ennalta ehkäistä esimerkiksi laittamalla jonkin suojan nipun ympäri tms?DB605A kirjoitti:Johtosarja minulla oli totaalisesti huono.Ei tarvinnut kuoria paljon hipaista,kun oli pieninä hiluina.Pelkät kuparit jäi jäljelle.
Vaikutti selvästi tyhjäkäyntiin.Se jäi alle 500 kierroksen tyhjäkäynnillä kun pitäis olla semmoiset 650 kiekkaa.ELR rele ei toiminut kun tuo johtosarja oli entinen.Aiheutti myös jatkuvaa sulakkeen polttelua YJ releen päästä.
Luulinkin ensin et rele entinen ja vaihdoikin uuden tilalle.Samat sulakkeen polttelut jatkuivat.Katso tarkkaan sen johtosarjan kunto jos vaan voit.Hinta sille johtosarjalla pyörii siinä 600-700€ pari vuotta sitten.Voihan sen itsekkin korjata jos aika antaa myöten eikä tarvitse autolla liikuskella jokapäivä.