24 venttiilinen diesel, hyvä vaiko ei?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

24 venttiilinen diesel, hyvä vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta 24-venttiilisestä 3-litran dieselistä. Kyseinen auto, 300D -94 (vapaasti hengittävä) "harkinnassa", mutta mietityttää tuo moottori. Onko se paljon heikompi ja kalliimpi pitää kuin vanhemmat mallit? Polttoainetta vie ilmeisesti vähän 12-venttiilistä enempi, ainakin Mercedes-Benz Service taulukkokirjan mukaan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuo on nimenomaan se kuningasmoottori :wink:
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jotkut sanoneet, että vielä enempi kierroskone kun harvatappinen. Mutta mikäpäs siinä, vanha tiisseli tykkää kierroksista. :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

S202 kirjoitti:Tuo on nimenomaan se kuningasmoottori :wink:
Niin...mutta miten on sen kestävyyden laita?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...vahvempi ja halvempi :wink: ...siis kysymykseesi :twisted:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ja oman auton polttoaineen kulutus vuoden ajalta 7 / 100 km
pääasiassa kehä I tapaista liikennettä
autodidakti
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Paras imudiisseli mitä rahalla saa :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kansi ei kestä niin paljoa kilometrejä kuin vanha kapeakantinen.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Mika.T kirjoitti:Kansi ei kestä niin paljoa kilometrejä kuin vanha kapeakantinen.
äkkiseltään tähänkin täytyy ihmetellä et onko kannen aluseos pehmeempää vai mikä tekee kannesta löyhemmän?

veivinlaakerointi ja kampi on osapuilleen samaa kuin kapeakantisessa joten mielestäni vähintään yhtäkestävä kuin kapeakantinen,janoisempi? ei periaatteessa koska samaa alakertaa..pumppu on taitaa olla tosin 6mm elementeillä eli kuormapäällä vois pikkusen enempi saada soppaa menemään mutta kylläpä tuon pitäis edetäkkin paremmin :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Terho P kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Kansi ei kestä niin paljoa kilometrejä kuin vanha kapeakantinen.
äkkiseltään tähänkin täytyy ihmetellä et onko kannen aluseos pehmeempää vai mikä tekee kannesta löyhemmän?

veivinlaakerointi ja kampi on osapuilleen samaa kuin kapeakantisessa joten mielestäni vähintään yhtäkestävä kuin kapeakantinen,janoisempi? ei periaatteessa koska samaa alakertaa..pumppu on taitaa olla tosin 6mm elementeillä eli kuormapäällä vois pikkusen enempi saada soppaa menemään mutta kylläpä tuon pitäis edetäkkin paremmin :wink:
Oisko se kansi vaan aika "reikäinen" noin pitkäksi valukapineeksi, kun on vielä tuplamäärä venttiilinpaikkojakin.

Noo, jokkut päästelee komeasti yli puoli miljoonaa 12-venttiilisellä kanteen kajoamattakaan, eipä kai tuota 24-venttiilistä sovi heikoksi sanoa jos yleisesti ottaen puhutaan ?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

½ miljoonaa takana, eikä hattu ole ainakaan vielä ole ollut auki 8)
huomennako :roll:
autodidakti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Imuventtiilien seetit kuluu ja venttiilit painuu kanteen. Ja lisäksi hyrd nostajissa melko olematon säätövara niin alkavat sitten imuventtiilit kantamaan.

ja senhän sitten tietää...

Kuva

Ja lisäksi muutamista koneista on esikammio mennyt "poikki" Eli kammion nokka tippuu männän päälle.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

samaa oirettahan esiintyy myös kapeakantisissa :wink: ...olihan itelläkin melkosesti painuneet nuo venttiilit kilometrien ollessa jotain 750tkm..siis monivenassa :wink: myös esikammion katkeemista esiintyy kapeakantisissa

nomutta vastaus kysymykseesi että hyvä kone se on!
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Terho P kirjoitti:samaa oirettahan esiintyy myös kapeakantisissa :wink:
Toki.

Aikalailla vähemmässä määrin vaan.

Noh.. ihan sama. En harrasta kumpiakaan.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...onhan noi kestännyt 7 numeroisia km lukuja :twisted: ...kai ne pitäis sitten kestää 8 numeroisia että olis parempi kuin vanha 12 tappinen :lol: :lol:
attesiren
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 14.10.2010 16:09
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja attesiren »

valurautaa sen pitää olla ja 12v, 340000 laskin niin ei mitään pakokaasuarvot vaan parani leimalla joka vuosi nyt taulussa 580000!
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Vanhassa 800tkm lasissa, josta ite lusittu 500tkm :roll: Taitaa olla niin, että väistämättä tulee takkiin kestävyydessä vaihtoi sitten mihin tahansa... Uskokaa tai älkää, mutta kun on 500tkm ajanut samalla keksinnöllä jäämättä taipaleelle, ja ajattelee vaihtaa autoa, niin herkästi tulee katteltua seuraajaksikin tähtikeulasta.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Nuffield56 kirjoitti:Vanhassa 800tkm lasissa, josta ite lusittu 500tkm :roll: Taitaa olla niin, että väistämättä tulee takkiin kestävyydessä vaihtoi sitten mihin tahansa... Uskokaa tai älkää, mutta kun on 500tkm ajanut samalla keksinnöllä jäämättä taipaleelle, ja ajattelee vaihtaa autoa, niin herkästi tulee katteltua seuraajaksikin tähtikeulasta.
ei tuo oltermanni mun mielestä sen heikompi ole :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Kilometrejä n. 600 tkm. Kiertää ja vetää hyvin. Huonoksi ei voi sanoa. Eli tosi hyvä kone tuo on.
W 124 E 300 D -93
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

300d

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itsellä tuollainen e300td satalankku-95

Kone tykkää,kun sillä ajetaan.Pi..ukin tykkää,kun sitä pan..aan.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Osta pois vaan jos hyvä sattuu kohdalle.
Mä oon nyt ajanu tuollaisella moniventtiili vaparilla 60000km ja hyvin on toiminut.Kulutus on vaihdellu 6,8-8,5 litraa satasella.Pumppu säädätetty ja se vielä paransi kulkua ja vääntöäkin tuli lisää.Moottoria ei ole tarvinnut vielä korjailla.Tarkasta johtosarjan kunto mistä menee piuhat hehkuille.
Näissä tahtoo hapertua kuoret johdoista ja aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmaa
kierroslukumittari lakkaa pelaamasta ja ilmastointi pukkas kylmää kun oli melkein -10 pakkasta.Otat vielä saastesysteemistä läpän pois ja tukit letkun,niin ei mee paskaa imusarjaan.Tuli pestyä imusarja puhtaaksi.Sai sitä jonkin aikaa rassata ennen ku oli karstasta puhdas.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Eikös Cuunolla ole ihan omakohtaisia kokemuksia näistä "pitsikansista" todella paljon ajettuina, eli 7 numeroisia lukuja mittaristossa. No meillä on tommonen OM605 turbolla, eikä siinä ole polttoaineputkien tiivisteiden ja hehkutulppien lisäksi mitään muuta koneelle tarvinut tehdäkkään, mutta siinä on vasta 280 tkm mittarissa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

DB605A kirjoitti:Osta pois vaan jos hyvä sattuu kohdalle.
Mä oon nyt ajanu tuollaisella moniventtiili vaparilla 60000km ja hyvin on toiminut.Kulutus on vaihdellu 6,8-8,5 litraa satasella.Pumppu säädätetty ja se vielä paransi kulkua ja vääntöäkin tuli lisää.Moottoria ei ole tarvinnut vielä korjailla.Tarkasta johtosarjan kunto mistä menee piuhat hehkuille.
Näissä tahtoo hapertua kuoret johdoista ja aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmaa
kierroslukumittari lakkaa pelaamasta ja ilmastointi pukkas kylmää kun oli melkein -10 pakkasta.Otat vielä saastesysteemistä läpän pois ja tukit letkun,niin ei mee paskaa imusarjaan.Tuli pestyä imusarja puhtaaksi.Sai sitä jonkin aikaa rassata ennen ku oli karstasta puhdas.
Kyllä sitä "hyvää" on muuten etsitty oikein urakalla :wink: Katsotaan nyt sitten, yksi on nyt "kiikarissa". Ei ole paljoa ajettu, mutta kun itsellä on tapana ajaa autolla noin puolimiljoonaa ja sitten siirtyä seuraavaan, niin kiinnostaa odotettavissa oleva tulevaisuus. Auton käyttömenoissa kun vaikuttaa kaikkein eniten huoltojen/remonttien kustannukset, paljon enemmän kuin pienet kulutuserot eri mallien kesken.

Miten johtosarjan kuluminen muuten vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Oliko tuossakin moottorimallissa (606.910) sähköinen tyhjäkäyntinopeuden säätö?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

et ole käynyt hyvää katsomassa :wink:
Johdoista, jotka on kuumassa kuoriutuu kuori pois ja sydämmet alkaa hakkaa yhteen.
Joskus foorumille korjauksen yhdeydessä kirjoitellutkin...
autodidakti
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

felmit kirjoitti:et ole käynyt hyvää katsomassa :wink:
Johdoista, jotka on kuumassa kuoriutuu kuori pois ja sydämmet alkaa hakkaa yhteen.
Joskus foorumille korjauksen yhdeydessä kirjoitellutkin...
Eikös sun autolla ollut jo ajettu 500tkm, vai ymmärsinkö väärin? Toiveena olisi alle 300tkm...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kyllä ja uskottavat kilometrit
ei viimeisimmän omistajan 8)

Ja etsintään annan vinkin: kunto ratkaisee enemmän kuin mittarin näyttämä, vähän ajettujakin löytyy kovalla työllä, mutta harvassa on
autodidakti
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:wink:
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Johtosarja minulla oli totaalisesti huono.Ei tarvinnut kuoria paljon hipaista,kun oli pieninä hiluina.Pelkät kuparit jäi jäljelle.
Vaikutti selvästi tyhjäkäyntiin.Se jäi alle 500 kierroksen tyhjäkäynnillä kun pitäis olla semmoiset 650 kiekkaa.ELR rele ei toiminut kun tuo johtosarja oli entinen.Aiheutti myös jatkuvaa sulakkeen polttelua YJ releen päästä.
Luulinkin ensin et rele entinen ja vaihdoikin uuden tilalle.Samat sulakkeen polttelut jatkuivat.Katso tarkkaan sen johtosarjan kunto jos vaan voit.Hinta sille johtosarjalla pyörii siinä 600-700€ pari vuotta sitten.Voihan sen itsekkin korjata jos aika antaa myöten eikä tarvitse autolla liikuskella jokapäivä.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

DB605A kirjoitti:Johtosarja minulla oli totaalisesti huono.Ei tarvinnut kuoria paljon hipaista,kun oli pieninä hiluina.Pelkät kuparit jäi jäljelle.
Vaikutti selvästi tyhjäkäyntiin.Se jäi alle 500 kierroksen tyhjäkäynnillä kun pitäis olla semmoiset 650 kiekkaa.ELR rele ei toiminut kun tuo johtosarja oli entinen.Aiheutti myös jatkuvaa sulakkeen polttelua YJ releen päästä.
Luulinkin ensin et rele entinen ja vaihdoikin uuden tilalle.Samat sulakkeen polttelut jatkuivat.Katso tarkkaan sen johtosarjan kunto jos vaan voit.Hinta sille johtosarjalla pyörii siinä 600-700€ pari vuotta sitten.Voihan sen itsekkin korjata jos aika antaa myöten eikä tarvitse autolla liikuskella jokapäivä.
Missä kohtaa konehuoneessa tämä ongelmakohta on? Olisi hyvä tietää, kun noita potentiaalisia vaihtoehtoja on muutama kiikarissa ja tarkoitus käydä katsomassa. Voiko sitä katastrohvia kenties mitenkään välttää/ennalta ehkäistä esimerkiksi laittamalla jonkin suojan nipun ympäri tms?
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Johtonippu tulee näkyviin keskeltä äänieristettä konehuoneen takapäässä ja menee sieltä imusarjan alle.Ei sitä katastrohvia voi välttää kun ne johtojen päälliset murenee niin ne murenee.Ainoo konsti on vaihdella ne johdot tai ostaa uusi johtosarja.
Vastaa Viestiin