Asia ei kait siis liian tuttu: eli esim vähällä rasvalla rengas huolimattomasti vanteelle ... ei joissain tapauksessa asetu symmetrisesti.... selkäheittoa, ei auta kuin itku tai huolellinen uusi asennus... voi toki olla myös jonkin renkaan runko huono.... siitä väkisellä selkäheittoa.ES kirjoitti:Tsekattu, eikä sieltä mitään löytynyt. Kyllä renkaat vaan ravisti. Nyt tasapainotettu ja ihan tasaisesti kulkee. Kolmannet renkaat/vanteet, mutta siellä se oli.simos kirjoitti: Sanoisin että nivelet.
Eli nivelet... kandee ainakin tsekata.
Tästä näyttää olevan toinenkin ketju, jossa mahdollisesti lisää...
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
No eipä ole aiemmin tullut vastaan moista määrää rengasongelmia. Ekat renkaat nyt olivat, mitä olivat (ostaessa alla). Selkäheittoa reilusti. Seuraavat - kesärenkaat - aluksi hyvät, kunnes n. tuhannen kilsan jälkeen alkoivat ravistaa. Seuraavaksi talvirenkaat, joiden piti olla painotetut, mutta taas ravistusta ja siinä satasen tuntumassa jälleen. Ja puhtaat vanteet. Tulihan siinä väkisinkin mieleen, että olisikohan autossakin jotain vikaa? No, nivelet katsottu, ei mitään ja nyt painotettuina ainakin toistaiseksi menee ihan tasaisesti.Kylmänraudanseppä kirjoitti: Asia ei kait siis liian tuttu: eli esim vähällä rasvalla rengas huolimattomasti vanteelle ... ei joissain tapauksessa asetu symmetrisesti.... selkäheittoa, ei auta kuin itku tai huolellinen uusi asennus... voi toki olla myös jonkin renkaan runko huono.... siitä väkisellä selkäheittoa.
Eli eipä varmaan mitään vikaa asennuksessa ainakaan nyt, saa nähdä parin tuhannen jälkeen, alkaako taas vatkata. Jos alkaa, en ymmärrä mikä niitä niin epätasaisesti syö, kun ei ole mitään lukkojarrutuksia tehty, tms.
Vai onko niin, että huolimattoman asennuksen voi väliaikaisesti paikata tasapainotuksella, kunnes rengas vähän kuluu tai sopeutuu vanteelle ja sitten ravistaminen alkaa taas?
Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että alkaa mennä OT tässä vitjassa ja mieluiten siirryn kommentoimaan tätä tuonne.
tai sit väljää nivelis ja nyt ku o pakkaset, niin vesi o siel välis jäässä, ja väljyys pienenee juuri sen verran että loppuu.
heh teoriaaa vain.
mutta mun coupe ravisti vuosi sitten voimakaasti, ja talvel se vaa loppu. kevääl sit jatkui niiku ennenki. uuet iskarit autto asiaan... sen jälkee ei menny ku 1-2kk ni oli raidetangon päät sököt ja ravisti taas iha täsmällee samalla tavalla. ne uusiks ja toistaseks on ollu tasanen kyyti.
heh teoriaaa vain.
mutta mun coupe ravisti vuosi sitten voimakaasti, ja talvel se vaa loppu. kevääl sit jatkui niiku ennenki. uuet iskarit autto asiaan... sen jälkee ei menny ku 1-2kk ni oli raidetangon päät sököt ja ravisti taas iha täsmällee samalla tavalla. ne uusiks ja toistaseks on ollu tasanen kyyti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Juu hyvin mahtuu, kuha muistaa että monet tarvikevanteet ei mahdu isojarrujen kans. Mutta toi rengaskoko on typerä, eli liian levee tolle vanteelle (laki kyl viel sallii). Tehdas pitää 225/45/17 kumia 7.5 tuumasel vanteel... 205-215/45 o mun mielest parempi.
Mul oli toissatalvena tenavassa Pirellit ja Michelinit tota kokoa...simoks kirjoitti:Onkos olemassa 205/40R17 kitkarenkaita? Tarttis tämmöset nii mahtus pyöriin sopivasti spacerien kanssa..
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
paineista...
Talvirengas tarvitsee suuret paineet.
Kun 25 astetta lämpimässä hallissa laitetaan auton suosituspaineet esim "2.1"bar ja ajetaan ulos 30 asteen pakkaseen
on painetta renkaassa enää 1.5bar. Vaarallisen vähän. On se kumma kun kuluu keskeltä..
Kesärenkaidenkin paineet ovat käytännössä huomattavasti korkeammat, kuin mitä sinne "kylmänä" laitetaan.
Kun renkaaseen laitetaan kylmänä normaali 2.5 barin paine ja lähdetään ajamaan helteellä,
on paine oikeasti lähes 4 baria. Toisinsanoen renkaaseen kylmänä laitettu paine, ei kerro yhtikäs mitään.
Vaikka talvirenkaaseen laitettaisiin kylmänä isompi paine kuin kesärenkaaseen, on ajossa kesärenkaan paine silti paljon korkeampi. Vähentämällä paineita, saat renkaat vain kulumaan epätasaisesti.
Kuluneista talvirenkaista selvä enemmistö on kulunut keskeltä kuopalle. Liian pienet paineet siis.
Mikä siis syynä liian pieniin rengaspaineisiin? Liian pieniä rengaspaineita ei voi perustella mitenkään.
Rengaspaineilla ei ole MITÄÄN VAIKUTUSTA renkaan pitoon. Renkaan sisäisellä paineella ei ole mitään
tekemistä sen kanssa ,miten renkaan pinta (josta pito on kiinni) käyttäytyy. Tämänhän sanoo järkikin.
Rungon alustaa mukaileva käytös pienillä paineilla saa aikaan yleisen harhaluulon, että rengas pitäisi paremmin.
Esimerkiksi normaalissa 195/65R15 koossa pidossa ei ole mitään eroa, ajatpa paineilla 2.5 tai 3bar.
Ainoa ero on renkaan kulumisessa. 3 barissa rengas kestää kauemmin ja kuluu tasaisemmin.
Nykyrengas kestää liian kovaa painetta niin hyvin, että liian kovaa paine olisi utopistisen iso ,yli 10 baria.
Runkoon on ilmoitettu maksimipaine, jonka rengas kestää ILMAN että rungossa tapahtuu muutoksia
tai ,että se pullottaisi keskeltä. Usein kyseinen paine on niin suuri ettei kukaan sellaisilla kehtaa edes ajaa.
Sellaisiakin renkaita toki löytyy, jotka eivät kestä suuria paineita, mutta kyseisiä renkaita ei kuuluisi edes käyttää.
Liian pienellä paineella ajaessa raskaassa ajossa, (moottoritie / vaunun veto) , rengas kuluu raskaasti keskeltä.
Kyseinen ilmiö johtuu siitä, että löysän renkaan pinta luistaa tienpintaa vasten, kun sen kautta siirretään tehoa.
Koko rengas ei siis luista, vaan keskipakovoiman ansioista renkaan keskikohta on niin veltto,
että se käyttäytyy kyseisellä tavalla. Painetta suurentamalla saadaan siis renkaan keskikohtakin hallintaan.
Renkaan kylki on siis jäykkä, ja kantaa auton painon, ilman että se pääsee elämään.
Löysän renkaan keskikohta sen sijaan elää ja pääsee luistamaan.
Raskaassa ajossa näin tapahtuminen ei silti poista sitä, etteikö sama tapahtuisi vähän kevyemmissäkin autoissa.
Raskaassa ajossa kyseinen efekti vain korostuu huomattavasti.
Vanhoilla rättirenkailla rungot olivatkin niin löysiä, että ne muuttivat painetta laittaessa muotoaan ihan silmissä.
Liian suuri paine sai koko renkaan ihan palloksi ja koko auton paino oli vain keskikohdan päällä. Nykyaikainen vyörengas ei käyttäydy niin.
Talvirengas tarvitsee suuret paineet.
Kun 25 astetta lämpimässä hallissa laitetaan auton suosituspaineet esim "2.1"bar ja ajetaan ulos 30 asteen pakkaseen
on painetta renkaassa enää 1.5bar. Vaarallisen vähän. On se kumma kun kuluu keskeltä..
Kesärenkaidenkin paineet ovat käytännössä huomattavasti korkeammat, kuin mitä sinne "kylmänä" laitetaan.
Kun renkaaseen laitetaan kylmänä normaali 2.5 barin paine ja lähdetään ajamaan helteellä,
on paine oikeasti lähes 4 baria. Toisinsanoen renkaaseen kylmänä laitettu paine, ei kerro yhtikäs mitään.
Vaikka talvirenkaaseen laitettaisiin kylmänä isompi paine kuin kesärenkaaseen, on ajossa kesärenkaan paine silti paljon korkeampi. Vähentämällä paineita, saat renkaat vain kulumaan epätasaisesti.
Kuluneista talvirenkaista selvä enemmistö on kulunut keskeltä kuopalle. Liian pienet paineet siis.
Mikä siis syynä liian pieniin rengaspaineisiin? Liian pieniä rengaspaineita ei voi perustella mitenkään.
Rengaspaineilla ei ole MITÄÄN VAIKUTUSTA renkaan pitoon. Renkaan sisäisellä paineella ei ole mitään
tekemistä sen kanssa ,miten renkaan pinta (josta pito on kiinni) käyttäytyy. Tämänhän sanoo järkikin.
Rungon alustaa mukaileva käytös pienillä paineilla saa aikaan yleisen harhaluulon, että rengas pitäisi paremmin.
Esimerkiksi normaalissa 195/65R15 koossa pidossa ei ole mitään eroa, ajatpa paineilla 2.5 tai 3bar.
Ainoa ero on renkaan kulumisessa. 3 barissa rengas kestää kauemmin ja kuluu tasaisemmin.
Nykyrengas kestää liian kovaa painetta niin hyvin, että liian kovaa paine olisi utopistisen iso ,yli 10 baria.
Runkoon on ilmoitettu maksimipaine, jonka rengas kestää ILMAN että rungossa tapahtuu muutoksia
tai ,että se pullottaisi keskeltä. Usein kyseinen paine on niin suuri ettei kukaan sellaisilla kehtaa edes ajaa.
Sellaisiakin renkaita toki löytyy, jotka eivät kestä suuria paineita, mutta kyseisiä renkaita ei kuuluisi edes käyttää.
Liian pienellä paineella ajaessa raskaassa ajossa, (moottoritie / vaunun veto) , rengas kuluu raskaasti keskeltä.
Kyseinen ilmiö johtuu siitä, että löysän renkaan pinta luistaa tienpintaa vasten, kun sen kautta siirretään tehoa.
Koko rengas ei siis luista, vaan keskipakovoiman ansioista renkaan keskikohta on niin veltto,
että se käyttäytyy kyseisellä tavalla. Painetta suurentamalla saadaan siis renkaan keskikohtakin hallintaan.
Renkaan kylki on siis jäykkä, ja kantaa auton painon, ilman että se pääsee elämään.
Löysän renkaan keskikohta sen sijaan elää ja pääsee luistamaan.
Raskaassa ajossa näin tapahtuminen ei silti poista sitä, etteikö sama tapahtuisi vähän kevyemmissäkin autoissa.
Raskaassa ajossa kyseinen efekti vain korostuu huomattavasti.
Vanhoilla rättirenkailla rungot olivatkin niin löysiä, että ne muuttivat painetta laittaessa muotoaan ihan silmissä.
Liian suuri paine sai koko renkaan ihan palloksi ja koko auton paino oli vain keskikohdan päällä. Nykyaikainen vyörengas ei käyttäydy niin.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Et kertonut koosta mitään , mutta ainakin edessä painetta on todella vähän.simoks kirjoitti:Itellä nyt talven ajan michelin x-ice northit alla ja rengaspaine edessä 2.3bar ja takana 2.5bar laitettuna pakkasessa.. Pitäiskö panna vähän lisää vai onko ok nyt renkaiden kulumisen kannalta?
2.5 siis eteenkin.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minulla on autona R171 SLK 280, ja edelliseltä omistajalta siihen perintönä nätit aluvanteet 225/40R18 renkailla (neljä identtistä vannetta, ei sekakokoja kuten tehdasvalmisteissa). Paha vain, että vanteet ovat valitulle rengaskoolle liian leveät, jonka vuoksi vanteen ja renkaan väliin jää sentin rako. Rengasliikkeen mukaan leveämmät renkaat eivät olisi enää mahtuneet kääntymään alla.
Viime kesänä Kaivopuiston rannassa kävi sitten se vääjäämätön raapaisu jalkakäytävän reunaan, ja nyt on sitten kahden vanteen kehät lommoilla. (kuvia saa klikkaamalla isommiksi)
Sanokaahan, mitä mä näiden kanssa nyt teen? Voiko vanteita meikata jollain tahnalla? Pitäisikö sittenkin hankkia uudet leveämmät renkaat, vai luopua suosiolla vanteista kokonaan? Jonkun verran on ollut juttua siitä, miten SLK-mersut eivät välttämättä parannu tälläisillä vanteilla.
Viime kesänä Kaivopuiston rannassa kävi sitten se vääjäämätön raapaisu jalkakäytävän reunaan, ja nyt on sitten kahden vanteen kehät lommoilla. (kuvia saa klikkaamalla isommiksi)
Sanokaahan, mitä mä näiden kanssa nyt teen? Voiko vanteita meikata jollain tahnalla? Pitäisikö sittenkin hankkia uudet leveämmät renkaat, vai luopua suosiolla vanteista kokonaan? Jonkun verran on ollut juttua siitä, miten SLK-mersut eivät välttämättä parannu tälläisillä vanteilla.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lommot on kyllä aika syvät... Omani tein ns. sergeyn ohjeilla. Lueskelee sen kirjoittamia juttuja foorumilta noista vanteiden kiillotuksesta niin selviää aika hyvin. Itselläni ei tosin ollut noin pahan jäljet kuin sulla, mutta ensiksi hioin jälkiä, sitten vesihiomapaperilla loput. Sitten kävelin motonettiin. Ostin sellasen 20€ kiillotus setin ja saman hintasen sähköporakoneen. Niillä sai melko hyvän lopputuloksen.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
minkä merkkiset ne on? omituisia painaumia, ihan kuin kehä olisi ontto, tai muutenvain ohut (bbs sellaisia on tehny ainaki, niiden ei kyl pitäs mennä tolleen, just rakenteen takia)? L-weld Oy kyllä korjaa noistakin ihan täysin uuden veroiset, eikä remppa maksa kauheasti veikkaisin n. 30-50eur/kpl. paljon vähemmän kuin yksi uusi vanne, tai saatika vannesarja. Tuossa kunnossa noista ei edes saa mitään myydessä, jokusen satasen, jos sillä on merkitystä...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 01.11.2010 22:52
- Paikkakunta: kerava
Re:
epk kirjoitti:minkä ihmeen takia tuo koko ? hieman korkeat ovat, voi jopa vakioalustalla raapia. Osta sellaiset mitkä siihen kuuluukin eli 195-65-15. Ja kyllä rengasliikkeessä osaavat neuvoa myös...enduroman87 kirjoitti:no niin rengas gurut kertokaapa kummoset renkaat olis hyvät 7*15 tuuman vanteille, meniskö 195/70/15 kesärenkaat? tiedän että toi 70 on lähes korkein.... mutta mahtuuko se sinne, autoa ei ole madallettu....
ja muitakin ehdotuksia hyvistä renkaista, mutta etenkin rengaiden koosta
no mutta mulla on toi 195-65-15 ja on jouset vaihettu just ja kiinni raapii kuitenkin eestä ja kuiten on oikeat vanteet ja sit kuitenkin sais olla pienempi toi 65 luku varmaan jokin 50 tai sen suuntainen niin ja kyseessä on w201
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
kuvien perusteella näytäis olevan samalaiset inter actionit kuin mullakin... tuo rosteri kehä on siis "ontto" ja lommoontuu/naarmuuntuu tosi helposti, kun se on jotain 0.3 mm paksua "rosteria"...Sergey kirjoitti:minkä merkkiset ne on? omituisia painaumia, ihan kuin kehä olisi ontto, tai muutenvain ohut (bbs sellaisia on tehny ainaki, niiden ei kyl pitäs mennä tolleen, just rakenteen takia)? L-weld Oy kyllä korjaa noistakin ihan täysin uuden veroiset, eikä remppa maksa kauheasti veikkaisin n. 30-50eur/kpl. paljon vähemmän kuin yksi uusi vanne, tai saatika vannesarja. Tuossa kunnossa noista ei edes saa mitään myydessä, jokusen satasen, jos sillä on merkitystä...
tarkoitus olis omista vanteista nypätä koko hemmetin "bling bling" kehä huitsin vitt... tulevaisuudessa ja tutkia saako vanteista järkevän näköiset ilman niitä
eikä noita ole mitään järkeä korjata tuolla 30-50 €/kpl hintaa, kun uudet vanteet maksaa alle 100 €/kpl kaveri osti tuollaiset valmiiksi naarmuuntunet (kuljetusvaurio ja pari sellaista naarmua mitkä juuri ja juuri huomas) vanteet muistaakseni 100 €:lla koko sarjan (8x18" koossa)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Re:
napa, joo jos ne tosiaa on ne interactionin peltilirpakkeella olevat, niin sillonhan se tosiaan on vähä heikompi korjata. Jos ovat vähääkään laatumerkkiä ni korjaus on mahdollinen. Toki noi saa siistittyä lähes huomaamattomaksi, kuha hioo ja kiillottaa terävät kantit pois.
sehä johtuu siitä että siinä kuuluu olla 185/65/15 vakiona eikä toi 195/65 joka on melkee kaks senttiä isompi halkasijaltaan.lemmenpeitsi kirjoitti:no mutta mulla on toi 195-65-15 ja on jouset vaihettu just ja kiinni raapii kuitenkin eestä ja kuiten on oikeat vanteet ja sit kuitenkin sais olla pienempi toi 65 luku varmaan jokin 50 tai sen suuntainen niin ja kyseessä on w201epk kirjoitti:Osta sellaiset mitkä siihen kuuluukin eli 195-65-15. Ja kyllä rengasliikkeessä osaavat neuvoa myös...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
hyvä että muut tarkkana ettei ihan läpiä päähän suolleta
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
hourit epähuomiossa w124 stannu koosta
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Heh, hyvin bongattu! Ei muuten löydy valmistajan nimeä itse vanteesta (mikä kertoo jo jotain), mutta 18x8JJ ET30 kokoa ovat ja melkein löisin vaikka vetoa että täsmälleen nämä:napa kirjoitti:kuvien perusteella näytäis olevan samalaiset inter actionit kuin mullakin... tuo rosteri kehä on siis "ontto" ja lommoontuu/naarmuuntuu tosi helposti, kun se on jotain 0.3 mm paksua "rosteria"...
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... x112-et30/
Höh, nätithän ne oli...tarkoitus olis omista vanteista nypätä koko hemmetin "bling bling" kehä huitsin vitt... tulevaisuudessa ja tutkia saako vanteista järkevän näköiset ilman niitä
Kerros vielä vinkki mistä noin halvalla saisi ostettua kaksi kappaletta? ... toisaalta, täytyy nyt funtsia, kannattaako väärän kokoisia vanteita hommata yhtään lisää. Kuka tietää oikeasti, mahtuuko R171-mersuun 245/35R18 renkaat eteen?eikä noita ole mitään järkeä korjata tuolla 30-50 €/kpl hintaa, kun uudet vanteet maksaa alle 100 €/kpl kaveri osti tuollaiset valmiiksi naarmuuntunet (kuljetusvaurio ja pari sellaista naarmua mitkä juuri ja juuri huomas) vanteet muistaakseni 100 €:lla koko sarjan (8x18" koossa)
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
olispa kiva päästä näpelöimään tollasia vanteita. Mul ku ei oo ikinä ollu kotona halpaa pas... markettivannetta, ni ei tosiaan mitään hajua miten noi on rakennettu nuokaan linkin vanteiden hinta ei kyllä korreloi lainkaan laatunsa kanssa. Ebays noita saa tarjouksessa joskus alle 300 eurolla, ruottissaki myyvät noita 600 eurolla sarjaa jossa mukana renkaat, yleensä Nexxenit. Mut eipä se ole outoa että suomessa on 2-3x hinnat muutenkaan.
BBS:n ontto kehä on just sen takia ontto, ettei siihen tulisi tollaisia painaumia niin herkästi.
BBS:n ontto kehä on just sen takia ontto, ettei siihen tulisi tollaisia painaumia niin herkästi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
kyllä nuo inter actionin itse vanteet tuntuu olevan ihan pätevät... tuo koriste "bling bling" reuna vain on aika aneeminen moni muu tarvike vanne olis varmasti ollut kiero/jopa rikki kesän ajelujen jälkeen, mutta en omissa ainakaan mitään vikaa havainnut, vaikka EK kilometrejä on takana ihan riittävästi metsäautoteillä, paitsi tietysti tuo rosteri reunuksen hakkaantuminen aivan pilalle... edessä 235/40 18 ja takana 265/35 18 ei tietysti aivan paras rengastus soralle ole, mutta niillä menään mitkä autossa on allaSergey kirjoitti:olispa kiva päästä näpelöimään tollasia vanteita. Mul ku ei oo ikinä ollu kotona halpaa pas... markettivannetta, ni ei tosiaan mitään hajua miten noi on rakennettu nuokaan linkin vanteiden hinta ei kyllä korreloi lainkaan laatunsa kanssa. Ebays noita saa tarjouksessa joskus alle 300 eurolla, ruottissaki myyvät noita 600 eurolla sarjaa jossa mukana renkaat, yleensä Nexxenit. Mut eipä se ole outoa että suomessa on 2-3x hinnat muutenkaan.
BBS:n ontto kehä on just sen takia ontto, ettei siihen tulisi tollaisia painaumia niin herkästi.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
joo motoraalista rs:vanteet 17" tuumaset niin hain kärkkäiseltä kun sai halavalla ja nokian kitkat 225/45/17yhteensä eimaksanu edes 900sataa niin ne renkaat tuli eripaikasta kun noi vanteet joo joulua totta puhutaan vaikka topinkia on veressä tv mp.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Et on mitta jos vanne on siun jalkojen välissä ilman rengasta pystyssä junou aattelet sillee noei välii minkä levynen vanne vaan siitä keski linjasta jos esim mersun normi vanha peli et 35 eli jos on vaikka se normi vanne oliko se 6tuumaa niin keskilinja on ulospäin 35mm ja jos vantenne levenee esim tuumalla niin jos et pysyy samana niin vanne tulee puolet siitä tuumasta ulospäin.
Re: ET vannekoon kasvaessa
joo kyllä jos vanne levenee tarpeeksi niin eiköhän sekummi rupia ulospäin tulemaanSaul kirjoitti:Mikähän meikäläisen ajatuksen juoksussa (taas) on ollut vikana ja mikähän tuon ET:n kasvamisajatuksen taustalla oikein on ollut? Tuon nimittäin tiesin, että keskilinjalla ET on 0 ja levittävä (eli kiinnityskohdan keskilinjalta sisäänpäin meno) on negatiivista. (Ja senkin tajuan, että voi positiivinenkin ET olla levittävä jos se on alkuperäistä pienempi.) Pitää miettiä vähän aikaa hiljaa itsekseen.Mr_Benz kirjoitti:Eip. ET on vanteen kiinnityskohdan etäisyys vanteen keskilinjalta ulospäin. Sisäänpäinmentäessä luku muuttuu negatiiviseksi. ts. keskilinjalla ET=0.Saul kirjoitti: Eli ET-lukua tarkastellaan vanteen ulkoreunasta, ei pyörännavasta.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Osaisikohan joku kertoa Meneekö W202 C200 Eleganceen 9x17 ET 35 joka kulmaan ? Ja kummat renkaat olisi järkevämmät 225/45/17 Tai 235/40/17 ? Kaaret alkuperäiset ja alusta vielä alkuperäinen ajatus madaltaa joku -40mm tai sen mitä vaati että tulee järkevän näköinen..
Suuntavakaa rengas
Mulla on slk:ssa vakiokoon renkaat 16 tuuman vanteilla (muistaakseni 215-55 edessä ja 225-50 takana, talvirenkaat kaikki tuota kapeampaa). Talvirenkaat on Suomesta ostetut nastalliset Goodyearit ja auto kulkee kuin juna. Kesäkumit on Saksan-peruja isoihin nopeuksiin kelpaavat Pirellit, ja eturenkaat haukkavat jokaiseen uraan ja kallistukseen, eikä auto tunnu suuntavakaalta. En millään usko, että takarenkaiden koolla on osaa eikä arpaa kiemurteluun, kyllä ne urat rattia vääntää. Eturenkaat alkaa olla kypsät ja ne pitää uusia keväällä. Onko kellään tiedossa VARMASTI suuntavakaata rengasmerkkiä/mallia tähän?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mitä maksaa keskimäärin pelkkä renkaiden otto pois vanteilta ja sitten erikseen laitto vanteelle? Paljonkohan laskuttavat 10min hommasta
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lappeenrannan Ohjauskulmassa saattaa onnistua parilla kympillä. Tasapainotus sitten 20 - 30 euroa päälle riippuen painojen mallista.Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Mitä maksaa keskimäärin pelkkä renkaiden otto pois vanteilta ja sitten erikseen laitto vanteelle? Paljonkohan laskuttavat 10min hommasta
Jos merkkaisit ne renkaiden paikat niin teoriassa pitäs onnistua mutta se mitä vanteille siinä välissä teet saattaa taas vaikuttaa...ehkä... .
Tuolla minä käytän nykyään aina renkaat ja vanteet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Suuntavakaa rengas
Ööh?? Eikös ne takarenkaatkin kulje siellä urissa kuten muukin auto?eselkoo97 kirjoitti:Mulla on slk:ssa vakiokoon renkaat 16 tuuman vanteilla (muistaakseni 215-55 edessä ja 225-50 takana, talvirenkaat kaikki tuota kapeampaa). Talvirenkaat on Suomesta ostetut nastalliset Goodyearit ja auto kulkee kuin juna. Kesäkumit on Saksan-peruja isoihin nopeuksiin kelpaavat Pirellit, ja eturenkaat haukkavat jokaiseen uraan ja kallistukseen, eikä auto tunnu suuntavakaalta. En millään usko, että takarenkaiden koolla on osaa eikä arpaa kiemurteluun, kyllä ne urat rattia vääntää. Eturenkaat alkaa olla kypsät ja ne pitää uusia keväällä. Onko kellään tiedossa VARMASTI suuntavakaata rengasmerkkiä/mallia tähän?
Todellakin vaikuttaa takarenkaiden leveys siihen, miten auto käyttäytyy uraisella tiellä. W123:ssa oli 175/80R14 kumit alla ja luonnollisesti ei huomannut uria olevankaan, mutta sitten kun heitin 124:stä 17" kumit alle tuohon ja taakse tuli täten 255 leveät kumit, niin hyvä kun tiellä kesti. Auto veivasi eestaas uraisella tiellä. Hyväkuntoisella tiellä jossa ei uria vielä ollut, auto kulki kuin juna.
Tämän saman huomasi luonnollisesti myös w124:ssä 195/65R15 vs 255/40R17 kumeilla.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kertokaapas hyvin venyvistä/kapeista renkaista!
Nankang ja Falken ovat ilmeisesti näitä melko kapeita, ja venyvät nätisti 8,5 vanteelle 215/35/18 koossa. Nankangia ei vain tunnu mistään rengasliikkeestä saavan turun seudulla enää. ( Olisin tyytyväinen jos olisin väärässä ja joku korjaisi minulle että mistä saa!! )Hakusessa olisi kaksi kappaletta. Ja Falkenia on haukuttu aika ahkerasti, vaikka on jo noin 350e setti ( 2kpl ) Tiedä sitten mitä uskoa.
Kiinnostaisi mitä halppisrenkaita suomesta tuohon kokoon saa ns. kapeina renkaina. Olin jo ostamassa meteorit mutta tutkin tyrestrechiä ja totesin niiden näyttävän lähes leveämmiltä kuin tämänhetkiset 225 renkaat
Vinkit olisivat tervetulleita
Nankang ja Falken ovat ilmeisesti näitä melko kapeita, ja venyvät nätisti 8,5 vanteelle 215/35/18 koossa. Nankangia ei vain tunnu mistään rengasliikkeestä saavan turun seudulla enää. ( Olisin tyytyväinen jos olisin väärässä ja joku korjaisi minulle että mistä saa!! )Hakusessa olisi kaksi kappaletta. Ja Falkenia on haukuttu aika ahkerasti, vaikka on jo noin 350e setti ( 2kpl ) Tiedä sitten mitä uskoa.
Kiinnostaisi mitä halppisrenkaita suomesta tuohon kokoon saa ns. kapeina renkaina. Olin jo ostamassa meteorit mutta tutkin tyrestrechiä ja totesin niiden näyttävän lähes leveämmiltä kuin tämänhetkiset 225 renkaat
Vinkit olisivat tervetulleita
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta