Eroa takajarruissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 28.02.2004 02:52
Paikkakunta: Savonlinna

Eroa takajarruissa

Viesti Kirjoittaja ola »

Terve

Kävin katsastamassa. Muuten OK mutta takajarruissa eroa yli sallitun 30 %. Ero oli 45 %. Lukemat oli jotain 2 ja toisella puolella 1,2. Katsastaja sanoi että ehkä jarrusylinteri jumissa. Mitä kannattaa tehdä? Miten sylinteri elvytetään? Mitä muita mahdollisuuksia on? Harmittaa, olis pitäny sanua katsastajalle että käyn heittämässä rivakan lenkin niin katotaan uudestaan. Olis jumitukset lähteny ehkä kun olis jarrutellu vähä aikaa reilummin. Eihän noita takajarruja rauhallisessa ajossa tule edes käytettyä. Auto W124 250 TD automaatti -88
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudet palat kannattaa laittaa jokatapauksessa.
Jos mäntä on jumissa, se täytyy irrottaa ja puhdistaa sekä samalla vaihtaa tiivisteet, mikäli tarkoitus on saada jarrut toimimaan jonkin aikaa oikein.

Ota rattaat pois ja kokeile mikä pala ei liiku, ja että johtuuko se männästä vai onko itse pala jumissa, jolloin pääset helpommalla.

Sitten kyseinen pala pois ja jarrua painelemalla mäntä niin ulos kuin sopii tulemaan; satula irti tuennasta ; kaveri pitää toista mäntää pihdeillä paikallaan ja painelet männän kokonaan ulos.
Jarruletku irti , puhdista erityisesti tiivisteen ura, ja kasaan uusilla tiivisteillä.

Ilmaruuvi kannattaa irrotella siinä vaiheessa kun satula on irti.
Jos mäntä on huono niin niitä saa uusia.
wiimax.fi
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Jarrumännän "ulosvetäjä"

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Kunnolla jumittuneen männän saa ulos rasvaprässillä: Nippa putkenreikään ja ei kun puristelemaan vaseliiniä sisään. Prässillä saa kovemmat paineet kuin polkimella.
Kun satula on käsissä kannattaa sylinteri ensin täyttää jarrunesteellä. Sylinteriin jäänyt ilma puristuu kokoon ja sylkäisee männän ulos kuin tykinputkesta.
Kaksimäntäisissä satuloissa toisen männän liikkuminen täytyy tietysti estää.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Takana olevat levyjarrut vaativat voimakkaita jarrutuksia, jotta ne pysyvät edes kohtuullisessa kunnossa ja ne onkin tehty baana käyttöön.

Jarruremonttia voi siirtää ryssäläisellä menetelmällä, eli ota jarrupalat pois ja ruiskuta tiivistekumin väliin CRC:tä, ja liikuttele mäntiä edestakaisin painamalla ne sisälle ja jarrupolkimella ulos. Jos männät eivät ole olleet pitkään ulkoasennossa voi niihin saada vielä eloa.

Itse olen ottanut uusista jarrupaloista taustalevyn reunoista metalliolkaa pois viilaamalla. Yleensä palat ovat uutena niin tiukat, että ne eivät liiku vapaasti satulassa.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrumännän "ulosvetäjä"

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jorma-k kirjoitti:Kunnolla jumittuneen männän saa ulos rasvaprässillä: Nippa putkenreikään ja ei kun puristelemaan vaseliiniä sisään. Prässillä saa kovemmat paineet kuin polkimella.
Kun satula on käsissä kannattaa sylinteri ensin täyttää jarrunesteellä. Sylinteriin jäänyt ilma puristuu kokoon ja sylkäisee männän ulos kuin tykinputkesta.
Kaksimäntäisissä satuloissa toisen männän liikkuminen täytyy tietysti estää.
Myös jos paineilmavehkeet on käytössä, silläkin saa avitettua.
Ja samat varoitukset täältäkin, se mäntä lähtee liikkeelle todella liukkaasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jarrumännän "ulosvetäjä"

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti: Myös jos paineilmavehkeet on käytössä, silläkin saa avitettua.
Ja samat varoitukset täältäkin, se mäntä lähtee liikkeelle todella liukkaasti.
Kyllä, itse verryttelin männä viikonloppuna paineilmalla W123:n etujarrusatulaa. Seurauksella, että toinen mäntä plopsahti puoliksi ulos kupistaan. Kiva oli asennella pölytiivistettä paikalleen... :evil:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kannattaa ensin varmistaa että se ilmausruuvi lähtee auki ennen kun se satula on purettu. Itse ilmaisin jarrut ensin ja sitten jos ei toimi purkaisin. Purkamisella ja tiivisteiden vaihdolla ja männän uusimisella saa toki pitkä ikäisemmän korjauksen aikaiseksi. Kannattaa kyllä jarrutella rajusti esim. viikon välein niin jarrut pysyy kunnossa.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja tehodia »

lai kirjoitti: Jarruremonttia voi siirtää ryssäläisellä menetelmällä, eli ota jarrupalat pois ja ruiskuta tiivistekumin väliin CRC:tä, ja liikuttele mäntiä edestakaisin painamalla ne sisälle ja jarrupolkimella ulos. Jos männät eivät ole olleet pitkään ulkoasennossa voi niihin saada vielä eloa.
Huolellisen autoilijan menetelmä on vaihtaa jarrunesteet vähintään parin vuoden välein. Lisäksi jarrupalat kannattaa puhdistaa ja voidella ainakin renkaittenvaihdon yhteydessä. Silloin ei tarvita prässejä, eikä muitakaan vippaskonsteja, eikä niitä erityisen kovia jarrutuksiakaan, pysyy kunnossa normaaliajoilla.

Ja tällä tavalla auto on jarruturvallisessa kunnossa muulloinkin kuin juuri katsastuksen jälkeen. Tämä menetelmä ei tosin ole yhtä vaativa eikä haasteellinen - vaan monille "liian helppo".
Vastaa Viestiin