Terve
Kävin katsastamassa. Muuten OK mutta takajarruissa eroa yli sallitun 30 %. Ero oli 45 %. Lukemat oli jotain 2 ja toisella puolella 1,2. Katsastaja sanoi että ehkä jarrusylinteri jumissa. Mitä kannattaa tehdä? Miten sylinteri elvytetään? Mitä muita mahdollisuuksia on? Harmittaa, olis pitäny sanua katsastajalle että käyn heittämässä rivakan lenkin niin katotaan uudestaan. Olis jumitukset lähteny ehkä kun olis jarrutellu vähä aikaa reilummin. Eihän noita takajarruja rauhallisessa ajossa tule edes käytettyä. Auto W124 250 TD automaatti -88
Eroa takajarruissa
Eroa takajarruissa
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
MB W124 250 TD aut. -88
Uudet palat kannattaa laittaa jokatapauksessa.
Jos mäntä on jumissa, se täytyy irrottaa ja puhdistaa sekä samalla vaihtaa tiivisteet, mikäli tarkoitus on saada jarrut toimimaan jonkin aikaa oikein.
Ota rattaat pois ja kokeile mikä pala ei liiku, ja että johtuuko se männästä vai onko itse pala jumissa, jolloin pääset helpommalla.
Sitten kyseinen pala pois ja jarrua painelemalla mäntä niin ulos kuin sopii tulemaan; satula irti tuennasta ; kaveri pitää toista mäntää pihdeillä paikallaan ja painelet männän kokonaan ulos.
Jarruletku irti , puhdista erityisesti tiivisteen ura, ja kasaan uusilla tiivisteillä.
Ilmaruuvi kannattaa irrotella siinä vaiheessa kun satula on irti.
Jos mäntä on huono niin niitä saa uusia.
Jos mäntä on jumissa, se täytyy irrottaa ja puhdistaa sekä samalla vaihtaa tiivisteet, mikäli tarkoitus on saada jarrut toimimaan jonkin aikaa oikein.
Ota rattaat pois ja kokeile mikä pala ei liiku, ja että johtuuko se männästä vai onko itse pala jumissa, jolloin pääset helpommalla.
Sitten kyseinen pala pois ja jarrua painelemalla mäntä niin ulos kuin sopii tulemaan; satula irti tuennasta ; kaveri pitää toista mäntää pihdeillä paikallaan ja painelet männän kokonaan ulos.
Jarruletku irti , puhdista erityisesti tiivisteen ura, ja kasaan uusilla tiivisteillä.
Ilmaruuvi kannattaa irrotella siinä vaiheessa kun satula on irti.
Jos mäntä on huono niin niitä saa uusia.
wiimax.fi
Jarrumännän "ulosvetäjä"
Kunnolla jumittuneen männän saa ulos rasvaprässillä: Nippa putkenreikään ja ei kun puristelemaan vaseliiniä sisään. Prässillä saa kovemmat paineet kuin polkimella.
Kun satula on käsissä kannattaa sylinteri ensin täyttää jarrunesteellä. Sylinteriin jäänyt ilma puristuu kokoon ja sylkäisee männän ulos kuin tykinputkesta.
Kaksimäntäisissä satuloissa toisen männän liikkuminen täytyy tietysti estää.
Kun satula on käsissä kannattaa sylinteri ensin täyttää jarrunesteellä. Sylinteriin jäänyt ilma puristuu kokoon ja sylkäisee männän ulos kuin tykinputkesta.
Kaksimäntäisissä satuloissa toisen männän liikkuminen täytyy tietysti estää.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Takana olevat levyjarrut vaativat voimakkaita jarrutuksia, jotta ne pysyvät edes kohtuullisessa kunnossa ja ne onkin tehty baana käyttöön.
Jarruremonttia voi siirtää ryssäläisellä menetelmällä, eli ota jarrupalat pois ja ruiskuta tiivistekumin väliin CRC:tä, ja liikuttele mäntiä edestakaisin painamalla ne sisälle ja jarrupolkimella ulos. Jos männät eivät ole olleet pitkään ulkoasennossa voi niihin saada vielä eloa.
Itse olen ottanut uusista jarrupaloista taustalevyn reunoista metalliolkaa pois viilaamalla. Yleensä palat ovat uutena niin tiukat, että ne eivät liiku vapaasti satulassa.
Jarruremonttia voi siirtää ryssäläisellä menetelmällä, eli ota jarrupalat pois ja ruiskuta tiivistekumin väliin CRC:tä, ja liikuttele mäntiä edestakaisin painamalla ne sisälle ja jarrupolkimella ulos. Jos männät eivät ole olleet pitkään ulkoasennossa voi niihin saada vielä eloa.
Itse olen ottanut uusista jarrupaloista taustalevyn reunoista metalliolkaa pois viilaamalla. Yleensä palat ovat uutena niin tiukat, että ne eivät liiku vapaasti satulassa.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Re: Jarrumännän "ulosvetäjä"
Myös jos paineilmavehkeet on käytössä, silläkin saa avitettua.jorma-k kirjoitti:Kunnolla jumittuneen männän saa ulos rasvaprässillä: Nippa putkenreikään ja ei kun puristelemaan vaseliiniä sisään. Prässillä saa kovemmat paineet kuin polkimella.
Kun satula on käsissä kannattaa sylinteri ensin täyttää jarrunesteellä. Sylinteriin jäänyt ilma puristuu kokoon ja sylkäisee männän ulos kuin tykinputkesta.
Kaksimäntäisissä satuloissa toisen männän liikkuminen täytyy tietysti estää.
Ja samat varoitukset täältäkin, se mäntä lähtee liikkeelle todella liukkaasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Jarrumännän "ulosvetäjä"
Kyllä, itse verryttelin männä viikonloppuna paineilmalla W123:n etujarrusatulaa. Seurauksella, että toinen mäntä plopsahti puoliksi ulos kupistaan. Kiva oli asennella pölytiivistettä paikalleen...Aku P kirjoitti: Myös jos paineilmavehkeet on käytössä, silläkin saa avitettua.
Ja samat varoitukset täältäkin, se mäntä lähtee liikkeelle todella liukkaasti.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kannattaa ensin varmistaa että se ilmausruuvi lähtee auki ennen kun se satula on purettu. Itse ilmaisin jarrut ensin ja sitten jos ei toimi purkaisin. Purkamisella ja tiivisteiden vaihdolla ja männän uusimisella saa toki pitkä ikäisemmän korjauksen aikaiseksi. Kannattaa kyllä jarrutella rajusti esim. viikon välein niin jarrut pysyy kunnossa.
Huolellisen autoilijan menetelmä on vaihtaa jarrunesteet vähintään parin vuoden välein. Lisäksi jarrupalat kannattaa puhdistaa ja voidella ainakin renkaittenvaihdon yhteydessä. Silloin ei tarvita prässejä, eikä muitakaan vippaskonsteja, eikä niitä erityisen kovia jarrutuksiakaan, pysyy kunnossa normaaliajoilla.lai kirjoitti: Jarruremonttia voi siirtää ryssäläisellä menetelmällä, eli ota jarrupalat pois ja ruiskuta tiivistekumin väliin CRC:tä, ja liikuttele mäntiä edestakaisin painamalla ne sisälle ja jarrupolkimella ulos. Jos männät eivät ole olleet pitkään ulkoasennossa voi niihin saada vielä eloa.
Ja tällä tavalla auto on jarruturvallisessa kunnossa muulloinkin kuin juuri katsastuksen jälkeen. Tämä menetelmä ei tosin ole yhtä vaativa eikä haasteellinen - vaan monille "liian helppo".