Xenon valot 190 meseen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Inssi viittasi johonkin pykälään jonka mukaan ennen 1.10.1999 käyttöönotetussa autossa xenonvalot ei vaadi automaattista korkeudensäätöä, mutta lampunpesimet kylläkin.
Mielenkiitoinen yhteys, mitähän merkitystä xenoneilla ja lampunpesureilla on keskenään?? :shock:
Milloinkas lampunpesuripakko loppui??

Onko autossasi lyhyet xenonit vai bi-xenonit.
Itselläni on lyhyet xenoneina ja pitkät periteiset.
Xenonit jää tosin palamaan kun laittaa pitkät päälle.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Yleisesti ei pakolliset

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

mikkop kirjoitti:Noniin. Nyt on leima haettu TDT:n, ja jälkitarkastukseen meni meikäläisen kaasupurkausvalot. Mutta eipä suinkaan automaattisen korkeudensäädön puutteessa, vaan lampunpesimien. Nämä kun ovat myös xenoneissa pakolliset.

Inssi viittasi johonkin pykälään jonka mukaan ennen 1.10.1999 käyttöönotetussa autossa xenonvalot ei vaadi automaattista korkeudensäätöä, mutta lampunpesimet kylläkin. Eli periaatteessa ei kai ole mitään estettä laittaa niitä 190:n, jos autosta lampunpesimet löytyy..
Eihän nuo pesimet ole olleet pakolliset enää moneen vuoteen. Onko xenoneissa muka eri säännöt :shock: Vai elääkö ko. katsastusinssi jotain mennyttä aikaa... :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: Yleisesti ei pakolliset

Viesti Kirjoittaja mikkop »

flosse kirjoitti: Eihän nuo pesimet ole olleet pakolliset enää moneen vuoteen.Onko xenoneissa muka eri säännöt :shock: Vai elääkö ko. katsastusinssi jotain mennyttä aikaa... :wink:
Eipä olekaan pakolliset, paitsi xenoneissa!! Tää onkin ihan järkyttävä pykälä ja inssi ihmetteli itsekin logiikkaa, mutta näin vain on: arvuutteli että oliskohan pykälän taustalla se että likaiset xenonit muka häikäisisi enemmän... ei voi muuta kuin nauraa tuolle byrokratialle.

Ote www.ake.fi -> Katsastus ja ajoneuvotekniikka -> Usein kysyttyä -> Valot:

"Lisäksi kaasupurkausvalojen kanssa vaaditaan E- säännön 45 mukaan hyväksyttyjä ajovalojen pesulaitteita."
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

"Lisäksi kaasupurkausvalojen kanssa vaaditaan E- säännön 45 mukaan hyväksyttyjä ajovalojen pesulaitteita."
Ei voi kuin ihmetellä :roll:

Osaiskohan joku perustella tuonkin säännön :twisted:
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Sitä häikäisyähän ja valojen sirontaa paskasesta kuvun lasista siitä ajetaan takaa...
Tiedät paikan, kokeile
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Mikset osta Hellan tekemiä umpioita, joita saa ainaki w124. Niissä o sumareitte tilalla lisäpitkät ja muutenki kirkkaammat valot vakioihi verrattuna. Siis iha tavalliset halogenit, toisessa meses on nimittäin semmoset
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
hazzu-poika
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 12.03.2009 01:17
Paikkakunta: outokumpu

ei tarvii...

Viesti Kirjoittaja hazzu-poika »

joo elikkäs ittelläni on nuo xenonit 190 mesessä.... jos vuos malli on alle -90 ei tarvii olla minkään näköisiä säätö systeemejä... vm -90 pitää olla manuaalinen säätö ja 2000 luvun autoista ja siitä ylöspäin täytyy löytyä automaattinen korkeuden säätö.... ainoat mitkä joutuu laittamaan on umpiot mersun oma umpio on hcr ... täytyy ostaa dcr umpiot jos mieli laittaa... sitten valot ovat lailliset menee katsastuksesta läpi....
teemu räsänen
Avatar
henavaanjuujep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 08.09.2009 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja henavaanjuujep »

Meikäläisellä on vm. 1988 W124 jossa lamppujen pesurit, sisällä manuaalinen säätö.
Millaset umpiot ne sitten on, maksaako ne perkeleesti. ja mistä xenonit ballasteineen siihen halvalla?
-03 CLK200K
-99 SLK230K
-89 300CE

Ex. -88 300E
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Miksi täällä ei kukaan tiedä mitään?

MB 190 et saa suomen lain mukaan laittaa xenoneita kuin vaihtamalla umpiot sellaisiin jotka ovat hyväksytty xenon-valoille. Lisäksi pitää olla käsisäätö korkeudelle sekä pesurit.

Joka väittää muuta laittakoon viittauksen johonkin lakipykälään joka muuta sallii.

Tyyppihyväksyttyjä umpioita DC/DR/DCR -merkinnöillä ei tuohon autoon saa.

Voi kokeilla onneaan ostamalla esim hellan xenon-moduuleja ja rakentamalla niille sopivat telineet nokalle. SIlloin valaisinyksikössä on tarvittavat merkinnät ja korkeudensäätö ja pesurit ovat helppo juttu.

Siltikään tiukan inssin ei tarvitse noita hyväksyä, koska patenttia ei ole tyyppihyväksytty ko. automalliin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Ihan rehellisesti sanottuna niin mua niin vi****** nämä jälkiasennus xenonit mitä ruuvataan umpioihin ilman, että olis ne korkaussäädöt saatika umpion olis hyväksytty xenoneille.

Yksin kertanen syy tähän on se, että ite sairastan migreeniä ja silmät on aika herkät kirkkaalle valolle. Myönnän, että ittelläni on autossa jälkiasennus xenonit lisäpitkissä mutta ne umpiot mitkä minulla on tuossa w211:sen keulalla niin ne on HYVÄKSYTTY xenoneille.

Minä lupaan ajaa pitkät päällä jokaista vastaan tulijaa jolla on xenonit normaaleissa umpioissa. Voi v**** sitä hajavalua mitä niistä halogeeni umpioista tulee.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Täysin samaa mieltä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tuolta kohtuu edukkaasti xenon sarjat:

http://shop.ebay.de/i.html?rt=nc&LH_Auc ... 86.c0.m301

Just huusin sarjan ja 35€ kotia toimitettuna H1 sarja.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä lupaan ajaa pitkät päällä jokaista vastaan tulijaa jolla on xenonit normaaleissa umpioissa.
Siinä savottaa piisaa. Ei ihme että on migreeni.
( Minullakin on työmatka-auton lisäpitkissä xenonit )
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

dealer kirjoitti:
Minä lupaan ajaa pitkät päällä jokaista vastaan tulijaa jolla on xenonit normaaleissa umpioissa.
Siinä savottaa piisaa. Ei ihme että on migreeni.
( Minullakin on työmatka-auton lisäpitkissä xenonit )
Aattelinpa oottaa harrastuksen pohojalta ja kyllä lupaukseni pitää. Monelta se hymy valahtaa kun lätkäsen pitkät päälle ja neljä tuikkua syttyy keulalle. :D

Ite kahtelin kanssa siiheen meitin edelliseen (w201) xenoneita mutta jätin ne laitttamatta juurikin kun eihän siiheen saanu umpioita.

Ite olen sitä mieltä, että poliisit sais antaa jokaiselle 200€:n sakot joilla on xenonit mutta ne umpiot on mitä on.

EDIT: Siis kahet valot syttyy lisää ja normaaliumpioissa valokuvio vaihtuu.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kyllä ainakin tampereella poliisi nykyään puuttuu noihin ja hyvä niin.

Periaatteessa vakuutusyhtiökin voi luistaa vastuustaan onnettomuustilanteessa jos auton valot eivät ole tieliikennekäyttöön hyväksytyt.

Ei noilla jälkiasennussarjoilla oikeasti kannattaisi leikkiä tuolla liikenteessä. Lisäpitkissä ehkä, mutta toisaalta hämäräajossa pitkien ja lyhyiden suhde on se mikä ratkaisee ja se menee entistä huonommaksi jos pitkät ovat ylihyvät lyhyisiin verrattuna.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aattelinpa oottaa harrastuksen pohojalta ja kyllä lupaukseni pitää. Monelta se hymy valahtaa kun lätkäsen pitkät päälle ja neljä tuikkua syttyy keulalle.
Minulla on ajokissa lähivaloissa H4 ihan tavalliset polttimot.
Apukaukovaloina on 3x iso Hella ref. 37,5 joissa kahdessa xenonit ja keskimmäisessä pistekaukovalo halogeenipolttimolla.
Kaukovalot on hyvät. Yhtään parempia ei tarvitse.

Niillä voi kyllä halutessaan häikäistä vastaantulijaa pahasti mutta eipä ole tullut mieleenkään tehdä niin vaikka monenlaista tuikkua tulee vastaan.

Vähän asian sivusta, ei tarkoitus ketään moittia henkilökohtaisesti:

Keskustelupalstoillahan tyrmätään kaikenlaiset valomuutokset ja lisävalot huonoina, jos laitat kunnon kaukovalot ja kerrot siitä niin vastauksista päätellen ne häikäisevät täältä pääkaupunkiseudulle saakka, samaten jossain Lapin kairassa murehditaan sitä että minä en näe lähivaloilla mitään ... ja jos laitan lähivaloihin xenonit niin siitä se vasta poru nousee.

Olen ajanut 10 vuotta nykyistä 110 km / päivä työmatkaa, siitä noin 35 km suuntaansa on pimeää tietä jolla vastaantulijoita vain muutama.
Joitain vuosia sitten hirviä riitti matkan varrella ja vaikka ne ovat vähentyneet on jäänyt alitajuntaan tarve nähdä tien penkat ja metsän laita hyvin ja kauas.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Miksi täällä ei kukaan tiedä mitään?

MB 190 et saa suomen lain mukaan laittaa xenoneita kuin vaihtamalla umpiot sellaisiin jotka ovat hyväksytty xenon-valoille. Lisäksi pitää olla käsisäätö korkeudelle sekä pesurit.

Joka väittää muuta laittakoon viittauksen johonkin lakipykälään joka muuta sallii.

Tyyppihyväksyttyjä umpioita DC/DR/DCR -merkinnöillä ei tuohon autoon saa.

Voi kokeilla onneaan ostamalla esim hellan xenon-moduuleja ja rakentamalla niille sopivat telineet nokalle. SIlloin valaisinyksikössä on tarvittavat merkinnät ja korkeudensäätö ja pesurit ovat helppo juttu.

Siltikään tiukan inssin ei tarvitse noita hyväksyä, koska patenttia ei ole tyyppihyväksytty ko. automalliin.
mutta tarvitseeko noin vanhaan autoon niiden valojen olla tyyppihyväksytyt juuri siihen malliin :wink: ainakin mitä itse kyselin konttorilta, niin sain vastukseksi, että ihan vapaasti, ei noin vanhoja autoja koske mitkään tyyppihyväksyntä asiat... kyselin siis, että kuinka laki suhtatuu siihen asiaan, jos väännän w124 keulalle 2 koppaisen golffin umpiot... eli sama juttu pitäis olla vaikka laittais w220 koppaisen xenonit, w124 tai w201 keulalle...

alustasarjoissa on myös samaa tyyppihyväksyntä vääntöä, uusiin autoihin ei saa asentaa kuin kyseiseen automalliin tyyppihyväksyttyä alustasarjaa, kun vanhoihin ne saa tehdä vaikka itse :D muutoskatsastaa ne toki pitää, että on lailliset, mutta se nyt on sitä normaalia rahastusta... 60 € maksoi eilen sierran muutoskatsastus alustasarjalle... ja nyt oli päästötkin ihan läpihuuto juttu, kun ei pakoputki vuotanut (tyhjäkäynnillä: CO 0.012 %, HC 24, kierroksilla:CO 0,012 % HC 21 ja lambda 1.021) kuten vimevuonna samaa autoa muutoskatsastaessa uudelle tekniikalle (vähäpäästöinen sierra, johon vaihdettu 3 litrainen 24 v cossu scorpion tekniikka)

toki asia pitää/kannattaa ensin varmistaa konttorilta, ennen kuin mitään xenoneita alkaa ostamaan/asentamaan, mutta kysyminen ei maksa mitään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Itse kyselin sekä hellan moduliumpioista että W202 xenon-umpioista.

Nuo W202 umpiot saisi nätisti, kun vaihtaisi etulokasuojat ja konepellinkin.
Silti tuomio oli tyly, että ei kelpaa - ole hyvä ja aja hirvikolari huonoilla valoillasi.

Eikä näitä kannata konttorilta kysyä, vaan suoraan trafilta. Sieltä saa sen vastauksen jonka mukaan konttorillakin pitäisi toimia.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Itse kyselin sekä hellan moduliumpioista että W202 xenon-umpioista.

Nuo W202 umpiot saisi nätisti, kun vaihtaisi etulokasuojat ja konepellinkin.
Silti tuomio oli tyly, että ei kelpaa - ole hyvä ja aja hirvikolari huonoilla valoillasi.

Eikä näitä kannata konttorilta kysyä, vaan suoraan trafilta. Sieltä saa sen vastauksen jonka mukaan konttorillakin pitäisi toimia.
kai se on sitten niiden xenonien kanssa noin :roll: H4 umpiot kuitenkin saa vaihtaa H4 umpioihin ihan vapaasti... siinä kai ratkaisee se, että polttimon tyyppi pysyy samana...

ennen kyllä sai vapaasti päivittää ne vanhat hehkulanka polttimoilla olevat umpiot H4 umpioihin ilman kummempaa säätämistä, mutta xenonit kai katsotaan niin "vaativiksi" asentaa, että lyövät kapulaa rattaisiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin