Huikko kirjoitti:Miksi täällä ei kukaan tiedä mitään?
MB 190 et saa suomen lain mukaan laittaa xenoneita kuin vaihtamalla umpiot sellaisiin jotka ovat hyväksytty xenon-valoille. Lisäksi pitää olla käsisäätö korkeudelle sekä pesurit.
Joka väittää muuta laittakoon viittauksen johonkin lakipykälään joka muuta sallii.
Tyyppihyväksyttyjä umpioita DC/DR/DCR -merkinnöillä ei tuohon autoon saa.
Voi kokeilla onneaan ostamalla esim hellan xenon-moduuleja ja rakentamalla niille sopivat telineet nokalle. SIlloin valaisinyksikössä on tarvittavat merkinnät ja korkeudensäätö ja pesurit ovat helppo juttu.
Siltikään tiukan inssin ei tarvitse noita hyväksyä, koska patenttia ei ole tyyppihyväksytty ko. automalliin.
mutta tarvitseeko noin vanhaan autoon niiden valojen olla tyyppihyväksytyt juuri siihen malliin

ainakin mitä itse kyselin konttorilta, niin sain vastukseksi, että ihan vapaasti, ei noin vanhoja autoja koske mitkään tyyppihyväksyntä asiat... kyselin siis, että kuinka laki suhtatuu siihen asiaan, jos väännän w124 keulalle 2 koppaisen golffin umpiot... eli sama juttu pitäis olla vaikka laittais w220 koppaisen xenonit, w124 tai w201 keulalle...
alustasarjoissa on myös samaa tyyppihyväksyntä vääntöä, uusiin autoihin ei saa asentaa kuin kyseiseen automalliin tyyppihyväksyttyä alustasarjaa, kun vanhoihin ne saa tehdä vaikka itse

muutoskatsastaa ne toki pitää, että on lailliset, mutta se nyt on sitä normaalia rahastusta... 60 € maksoi eilen sierran muutoskatsastus alustasarjalle... ja nyt oli päästötkin ihan läpihuuto juttu, kun ei pakoputki vuotanut (tyhjäkäynnillä: CO 0.012 %, HC 24, kierroksilla:CO 0,012 % HC 21 ja lambda 1.021) kuten vimevuonna samaa autoa muutoskatsastaessa uudelle tekniikalle (vähäpäästöinen sierra, johon vaihdettu 3 litrainen 24 v cossu scorpion tekniikka)
toki asia pitää/kannattaa ensin varmistaa konttorilta, ennen kuin mitään xenoneita alkaa ostamaan/asentamaan, mutta kysyminen ei maksa mitään...