Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?
-
- Vakiokalustoa
Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?
E-sarjan tullessa markkinoille 1993 oli varmasti 124-sarja kokenut paljon uudistuksia, joita äkkiseltään edes huomaakkaan. Uudet moniventtiili bensiini ja dieselmoottorit, sekä erilainen konepelti ovat tunnetuimmat muutokset, mutta mitä muuta mallimuutos piti sisällään?
takaluukku erilainen sedanissa ja coupessa, takapuskuri erilainen sedanissa ja coupessa. Puskurit korin värissä. Peilit sähkösäädöllä. Tuulilasin alamuovisuojat uudet (aivan paskat). Sisäilman suodattimet ilmastoiduissa. Uudet sisustan värit ja muodot (ei nahoissa). Kauko-ohjattava keskuslukitus tuli saataville. Maalit vaihtui vesipohjaisiin. Mitäs vielä ?
Tämä on muuten sellainen kysymys, jota on puitu aika usein ja tällaisissa tapauksissa olisi hyvä olla joku wiki-tyyppinen ratkaisu, niin saataisiin kattava paketti, jota voi aina kehittää. (tämähän taisi olla JarkkoN:n ehdotus). Itsekin olen saman kysymyksen joskus esittänyt. Esim. Peugeot-foorumilla tällaiset kysymykset poistetaan, koska vastaus löytyy arkistosta, tämä on sellainen kysymys johon kuitenkin aina palataan-itsekin asia kiinnostaa minua. Mutta käyhän tämä näinkin, että palataan aina uudestaan samoihin aiheisiin-sopii ainakin mulle.
Asiaan:
Edellämainittujen lisäksi ainakin 5-vaihteisto 200 D:hen vakioksi, olikohan vielä tuulilasissa eroa E:n ja vanhan välillä siellä alaosassa(?), ja tulikohan airbag myös vakioksi ainakin kuljettajalle. Sivulaisen paksuuden muutos taisi tapahtua jo ensimmäisen faceliftin kohdalla. Muitakin muutoksia on tosiaan varmaan paljon, mutta melko merkityksettömiä kuitenkin. Itselleni tärkeimmät tiedot on olleet jo edellä mainitut:
-vesiväri on mulle miinusta
-kuosit on mielestäni komeammat E:ssä
-E:n airbag kuljettajalle plussaa
-ulkonäkö plussaa E:ssä
-moniventtiiliset jotenkin voimattomampia alakierroksilla (diesel) kuin vanhat.
Johtopäätös-molemmat on hienoja autoja, kuten W124:set aina
Asiaan:
Edellämainittujen lisäksi ainakin 5-vaihteisto 200 D:hen vakioksi, olikohan vielä tuulilasissa eroa E:n ja vanhan välillä siellä alaosassa(?), ja tulikohan airbag myös vakioksi ainakin kuljettajalle. Sivulaisen paksuuden muutos taisi tapahtua jo ensimmäisen faceliftin kohdalla. Muitakin muutoksia on tosiaan varmaan paljon, mutta melko merkityksettömiä kuitenkin. Itselleni tärkeimmät tiedot on olleet jo edellä mainitut:
-vesiväri on mulle miinusta
-kuosit on mielestäni komeammat E:ssä
-E:n airbag kuljettajalle plussaa
-ulkonäkö plussaa E:ssä
-moniventtiiliset jotenkin voimattomampia alakierroksilla (diesel) kuin vanhat.
Johtopäätös-molemmat on hienoja autoja, kuten W124:set aina

-
- Sisäänajossa
Hanttarinpuolen etulokariin ilmanottoaukot E300D.Tuliko myös muihin W124 dieselihin ??Airbag rattiin ratin malli muuttui jos myös airbag hanttarin puolelle,niin säilytyslokero ns keskikonsoli hanskalokeron tilalle.Ei niin hyvä toi keskikonsoli.Vähemmän tilaa mitä hanskalokerossa.Tais muuttua pölykapselien malli myös.
Ei muihin, vain monivenat ja turbotDB605A kirjoitti:Hanttarinpuolen etulokariin ilmanottoaukot E300D.Tuliko myös muihin W124 dieselihin ??

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?
Omassa mullistavinta on moottorinohjaus elektroniikka.Siemens kehitti PMS ECU:n.hienoa,kaikki samassa paketissa,puolatkin varmaan olisi pakattu samaan nippuun ,jos siellä ei olis joku pitkäpartanen vanha insinööri heristäny sormeensa,ja sanonu:nyt loppu se jonninjoutava typerehtiminen.Mut ei ne ukkoo pojat kuunnellu. Sen verran kuitenkin,että puolia ei laitettu samaan askiin. Tähän samaan soppaan keitettiin VDO kaasuläppäkoteloineen ja tyhjäkäyntimoottoreineen ym.antureineen. Tästä alkoivatkin ne monilla foorumeilla,baareissa ja korjaamoilla puhutut bensamersun tyhjäkäyntiongelmat. sen pituinen se. PS.Tämä satu on suurimmilta osiltaan totta!
Re: Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?
Moi.
Tää nyt on pilkunviilausta, mutta eikö kuljettajan airbag tullut vakioksi vähän ennen E-sarjan julkaisemista? Mulla on jossakin vuoden -92 loppupuolen Tekniikan Maailma, jossa Vehon mainoksessa kerrottaan, että nyt kuljettajan airbag on vakiona kaikissa Mercedes-Benzeissä, mutta mun mielestä silloin ei vielä ollut julkaistu W124:n E-faceliftiä. Tai voi tietty olla, että juuri silloin se oli tullut myyntiin, en ole ensinkään varma. No, samapa tuo sinänsä...
Toinen juttu, viitaten tuohon Sergeyn kommenttiin, faijan -93 E300 Turbodieselissä on alkuperäinen hälytin (poiskytketty), mutta ajonestolaite oli joku jälkiasenteinen, joka tosin sekin on joskus poistettu käytöstä. Eikös se ollut 1994, kun sellainen piti jo jokaisesta uudesta autosta löytyä vakiona? Siis lainsäädäntöön perustuen.
T:TTT
Tää nyt on pilkunviilausta, mutta eikö kuljettajan airbag tullut vakioksi vähän ennen E-sarjan julkaisemista? Mulla on jossakin vuoden -92 loppupuolen Tekniikan Maailma, jossa Vehon mainoksessa kerrottaan, että nyt kuljettajan airbag on vakiona kaikissa Mercedes-Benzeissä, mutta mun mielestä silloin ei vielä ollut julkaistu W124:n E-faceliftiä. Tai voi tietty olla, että juuri silloin se oli tullut myyntiin, en ole ensinkään varma. No, samapa tuo sinänsä...
Toinen juttu, viitaten tuohon Sergeyn kommenttiin, faijan -93 E300 Turbodieselissä on alkuperäinen hälytin (poiskytketty), mutta ajonestolaite oli joku jälkiasenteinen, joka tosin sekin on joskus poistettu käytöstä. Eikös se ollut 1994, kun sellainen piti jo jokaisesta uudesta autosta löytyä vakiona? Siis lainsäädäntöön perustuen.
T:TTT
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09