Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

E-sarjan tullessa markkinoille 1993 oli varmasti 124-sarja kokenut paljon uudistuksia, joita äkkiseltään edes huomaakkaan. Uudet moniventtiili bensiini ja dieselmoottorit, sekä erilainen konepelti ovat tunnetuimmat muutokset, mutta mitä muuta mallimuutos piti sisällään?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

takaluukku erilainen sedanissa ja coupessa, takapuskuri erilainen sedanissa ja coupessa. Puskurit korin värissä. Peilit sähkösäädöllä. Tuulilasin alamuovisuojat uudet (aivan paskat). Sisäilman suodattimet ilmastoiduissa. Uudet sisustan värit ja muodot (ei nahoissa). Kauko-ohjattava keskuslukitus tuli saataville. Maalit vaihtui vesipohjaisiin. Mitäs vielä ?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tämä on muuten sellainen kysymys, jota on puitu aika usein ja tällaisissa tapauksissa olisi hyvä olla joku wiki-tyyppinen ratkaisu, niin saataisiin kattava paketti, jota voi aina kehittää. (tämähän taisi olla JarkkoN:n ehdotus). Itsekin olen saman kysymyksen joskus esittänyt. Esim. Peugeot-foorumilla tällaiset kysymykset poistetaan, koska vastaus löytyy arkistosta, tämä on sellainen kysymys johon kuitenkin aina palataan-itsekin asia kiinnostaa minua. Mutta käyhän tämä näinkin, että palataan aina uudestaan samoihin aiheisiin-sopii ainakin mulle.
Asiaan:
Edellämainittujen lisäksi ainakin 5-vaihteisto 200 D:hen vakioksi, olikohan vielä tuulilasissa eroa E:n ja vanhan välillä siellä alaosassa(?), ja tulikohan airbag myös vakioksi ainakin kuljettajalle. Sivulaisen paksuuden muutos taisi tapahtua jo ensimmäisen faceliftin kohdalla. Muitakin muutoksia on tosiaan varmaan paljon, mutta melko merkityksettömiä kuitenkin. Itselleni tärkeimmät tiedot on olleet jo edellä mainitut:
-vesiväri on mulle miinusta
-kuosit on mielestäni komeammat E:ssä
-E:n airbag kuljettajalle plussaa
-ulkonäkö plussaa E:ssä
-moniventtiiliset jotenkin voimattomampia alakierroksilla (diesel) kuin vanhat.

Johtopäätös-molemmat on hienoja autoja, kuten W124:set aina :wink:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

Viesti Kirjoittaja jlzki »

EPK:lle Perusväri.Pintalakka on nykyäänkin sniff!!,liutin ohenteista,siinä viherpiipertäjille!PS. en mä sniffaile sitä,muuten kuin väkisin työn ohessa!
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

epk kirjoitti:Sisäilman suodattimet ilmastoiduissa.
Sisäilman suodatin on minun autossa, vaikka ei ole ilmastoitu.
W 124 E 300 D -93
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Hanttarinpuolen etulokariin ilmanottoaukot E300D.Tuliko myös muihin W124 dieselihin ??Airbag rattiin ratin malli muuttui jos myös airbag hanttarin puolelle,niin säilytyslokero ns keskikonsoli hanskalokeron tilalle.Ei niin hyvä toi keskikonsoli.Vähemmän tilaa mitä hanskalokerossa.Tais muuttua pölykapselien malli myös.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

DB605A kirjoitti:Hanttarinpuolen etulokariin ilmanottoaukot E300D.Tuliko myös muihin W124 dieselihin ??
Ei muihin, vain monivenat ja turbot :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

DB605A kirjoitti:Hanttarinpuolen etulokariin ilmanottoaukot E300D.Tuliko myös muihin W124 dieselihin
Tuo oli jo ennestään turboissa ja e-mallien myötä tuli uusiin moniventtiilidieseleihin, ei siis 200d.

Edit: Jeremy ehti ensin :lol:
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ajonestolaite...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

Re: Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?

Viesti Kirjoittaja jlzki »

Omassa mullistavinta on moottorinohjaus elektroniikka.Siemens kehitti PMS ECU:n.hienoa,kaikki samassa paketissa,puolatkin varmaan olisi pakattu samaan nippuun ,jos siellä ei olis joku pitkäpartanen vanha insinööri heristäny sormeensa,ja sanonu:nyt loppu se jonninjoutava typerehtiminen.Mut ei ne ukkoo pojat kuunnellu. Sen verran kuitenkin,että puolia ei laitettu samaan askiin. Tähän samaan soppaan keitettiin VDO kaasuläppäkoteloineen ja tyhjäkäyntimoottoreineen ym.antureineen. Tästä alkoivatkin ne monilla foorumeilla,baareissa ja korjaamoilla puhutut bensamersun tyhjäkäyntiongelmat. sen pituinen se. PS.Tämä satu on suurimmilta osiltaan totta!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten E-mallit eroavat vanhemmista 124:sta?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi.

Tää nyt on pilkunviilausta, mutta eikö kuljettajan airbag tullut vakioksi vähän ennen E-sarjan julkaisemista? Mulla on jossakin vuoden -92 loppupuolen Tekniikan Maailma, jossa Vehon mainoksessa kerrottaan, että nyt kuljettajan airbag on vakiona kaikissa Mercedes-Benzeissä, mutta mun mielestä silloin ei vielä ollut julkaistu W124:n E-faceliftiä. Tai voi tietty olla, että juuri silloin se oli tullut myyntiin, en ole ensinkään varma. No, samapa tuo sinänsä...

Toinen juttu, viitaten tuohon Sergeyn kommenttiin, faijan -93 E300 Turbodieselissä on alkuperäinen hälytin (poiskytketty), mutta ajonestolaite oli joku jälkiasenteinen, joka tosin sekin on joskus poistettu käytöstä. Eikös se ollut 1994, kun sellainen piti jo jokaisesta uudesta autosta löytyä vakiona? Siis lainsäädäntöön perustuen.

T:TTT
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin