Kannattaako ruostesuojauttaa mersua
Ymmärrän kyllä Sooppa ajatuksesi, mutta aika moni myös ostaa uuden auton pitääkseen sitä kauemmin kuin tuon 4 vuotta. Jos ruostesuojaus uuteen autoon maksaa esim. 600 euroa ja ajat autolla vähän esim. 10 tkm vuodessa, vaihtaessa autoa 4 vuoden päästä olet siis laskennallisesti köyhtynyt sen 600 euroa ja esimerkkitapauksessamme 0,015 euroa per ajettu kilometri. Mielestäni ruostesuojaus on ainakin uudessa autossa erittäin perusteltu toimenpide. Toki sekin on uusittava ajanmyötä.
Voidaan myös ajatella että jos voisimme ajaa vähemmän polttoainetta kuluttavilla (uudemmilla) autoilla, on sillä kansantaloudellisesti erittäin suuri merkitys kun ei tuota öljyä hirveästi meidän maaperältä löydy vaan se ostetaan suurella hinnalla maailmalta.
Voidaan myös ajatella että jos voisimme ajaa vähemmän polttoainetta kuluttavilla (uudemmilla) autoilla, on sillä kansantaloudellisesti erittäin suuri merkitys kun ei tuota öljyä hirveästi meidän maaperältä löydy vaan se ostetaan suurella hinnalla maailmalta.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Jep jep mutta ei täällä kyllä autojakaan valmisteta tavalliselle kansalle (jos unohtdetaan Porche Boxter ja Sisu k-a:t). Kyllä minun mielestä vanhojen autojen korjaamisella (lue: uudelleen rakentamisella) on aika vahva työllistävä vaikutus täällä pohjolassa. Autoalalla, joka käsittää pääsääntöisesti suomessa korjaus ja huoltotoimet (ml. ruostesuojaajat!) on aika paljon väkeä töissä.illinois kirjoitti:Voidaan myös ajatella että jos voisimme ajaa vähemmän polttoainetta kuluttavilla (uudemmilla) autoilla, on sillä kansantaloudellisesti erittäin suuri merkitys kun ei tuota öljyä hirveästi meidän maaperältä löydy vaan se ostetaan suurella hinnalla maailmalta.
Jep ja vaikka uudehkojen käytettyjen vaihtoautojen hinnat ovat selvästi tulleet alaspäin niin Suomessa auton ylläpito on kallista jos et itse tee/osaa mitään. Laskekaapa kuinka paljon maksaa auton pitäminen ilman että sillä on ajettu metriäkään.
Ennemmin sitä ajelee hieman vanhemmalla mutta luotettavalla menopelillä jota pystyy itse korjaamaan ja huoltamaan kun nykypäivänä ei pienikään nyrkkipaja tee mitään alle 20e.
Ei tarvitse kovin kummoinen remonttti olla kun lasku on 300e joka tuntuu pienipalkkaisen metallimiehen kukkarossa.
Tottahan auto kannattaa ruostesuojauttaa JOS sitä aikoo pitää pitkään.
Ennemmin sitä ajelee hieman vanhemmalla mutta luotettavalla menopelillä jota pystyy itse korjaamaan ja huoltamaan kun nykypäivänä ei pienikään nyrkkipaja tee mitään alle 20e.
Ei tarvitse kovin kummoinen remonttti olla kun lasku on 300e joka tuntuu pienipalkkaisen metallimiehen kukkarossa.

Tottahan auto kannattaa ruostesuojauttaa JOS sitä aikoo pitää pitkään.
vw golf variant -97,vw vento -96.
eikä muuten kannata niitä lokareita alkaa sinne sitte ruuvailemaan. ainakaan w124 ja uudempiin. Se lokarin kiinnittäminen aiheuttaa tavalla tai toisella lahoamis efektin siihen kaareen. ------->reikä (popniitti tai peltiruuvi
) tai muoviklipsu, molemmat yhtä huonoja.
Ainaki kaikki mitä mie olen purkanu / nähny on ollu huonoja vaihtoehtoja

Ainaki kaikki mitä mie olen purkanu / nähny on ollu huonoja vaihtoehtoja
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Karran auton pohja on kyllä loisto esimerkki sarjassamme "ruosteeton tuontiauto"
. Tuon jos ois vieny sellasenaan massaukseen, ni pommi ois ollu valmis. Nyt tehyillä putsauksilla ja maalauksilla luulis auton pohjan kestävän jonkun vuoden täkäläisiä olosuhteita.

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Olen nähnyt muutaman w123 tuontikopan joka korinvaihdon jälkeen on ollut muutaman vuoden sellaisenaan Suomessa ja kori oli valmis.
Meidän teinitähti (tuotu saksasta -00) ruostesuojattiin hitsauksien jälkeen eli tuttu ruostesuojausfirma pesi alustan,hitsailin kuntoon jonka jälkeen ruostesuojakäsittely mutta näyttää tuo kukkaa ovien alareunoista pukkaavaan vahaamisesta ja pesuista huolimatta.
Pahimmat ruostepaikat oli kuskin jalan lepuutustuen alla kun ei ollut sisälokareita ja molemmat puolet helmojen takapäästä.
Meidän teinitähti (tuotu saksasta -00) ruostesuojattiin hitsauksien jälkeen eli tuttu ruostesuojausfirma pesi alustan,hitsailin kuntoon jonka jälkeen ruostesuojakäsittely mutta näyttää tuo kukkaa ovien alareunoista pukkaavaan vahaamisesta ja pesuista huolimatta.
Pahimmat ruostepaikat oli kuskin jalan lepuutustuen alla kun ei ollut sisälokareita ja molemmat puolet helmojen takapäästä.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Laitan muutaman kuvan ruosteenkorjausprojektista, siis helmamuovien alta sekä takakontti - oikean puoleiset tunkin reiät oli jo puhki ruosteessa, etummainen tosin lievästi. Joka tapauksessa ruoste oli edennyt jo helmakotelon sisälle eikä vaan ollut pintapuolisesti edennyt. Tämä siis "ruosteeton saksantuonti" - Garagen Wagen...
"jackien" auki rälläköimä oikea taaimmainen tunkinreikä
sama hitsattuna Kiitokset "jackielle" hitsaushommasta
.
vasen etu tunkin reikä putsattuna ja maalattuna
vasen taka siistittynä
etu oikea maalattuna
taka oikea maalattuna
Taka hutlari:
takakontin vasen kaukalo käsiteltynä ruosteenmuuntoaineella
sama oikeassa kaukalossa eli akun alusta Tuo kumiletkun läpivienti sai vielä niskaansa ruosteenmuuntoainetta kuvan ottamisen jälkeen.
varapyöräkotelo samoin käsiteltynä
Nuo saivat pintaan vielä spray-rost-primerin sekä vannehopean. Lopuksi sumutin kotelonsuojaa kaikkiin rakoihin ja saumoihin.
kuva vasemmasta pyöränaukosta
yleiskuva
Otin helmamuovien lisäksi irti ne "ns. etulokarit"; aika puhdasta oli - oikealla oli yksi sauma ruosteessa mikä tuli putsattua ja suojattua. Etusiipien kylkimuovit oli irti alareunoistaan; sumuttelin sinne väliin kotelonsuojaa. Pikku takalipareet olivat luonnollisesti irti. Ovimuoveja en viitsinyt alkaa irroittelemaan - pitää ottaa alareunoistaan irti vielä ennen talven tuloa ja sumutella sinne rakoihin sitä kotelonsuoja-ainetta
.

"jackien" auki rälläköimä oikea taaimmainen tunkinreikä
sama hitsattuna Kiitokset "jackielle" hitsaushommasta

vasen etu tunkin reikä putsattuna ja maalattuna
vasen taka siistittynä
etu oikea maalattuna
taka oikea maalattuna
Taka hutlari:
takakontin vasen kaukalo käsiteltynä ruosteenmuuntoaineella
sama oikeassa kaukalossa eli akun alusta Tuo kumiletkun läpivienti sai vielä niskaansa ruosteenmuuntoainetta kuvan ottamisen jälkeen.
varapyöräkotelo samoin käsiteltynä
Nuo saivat pintaan vielä spray-rost-primerin sekä vannehopean. Lopuksi sumutin kotelonsuojaa kaikkiin rakoihin ja saumoihin.
kuva vasemmasta pyöränaukosta
yleiskuva
Otin helmamuovien lisäksi irti ne "ns. etulokarit"; aika puhdasta oli - oikealla oli yksi sauma ruosteessa mikä tuli putsattua ja suojattua. Etusiipien kylkimuovit oli irti alareunoistaan; sumuttelin sinne väliin kotelonsuojaa. Pikku takalipareet olivat luonnollisesti irti. Ovimuoveja en viitsinyt alkaa irroittelemaan - pitää ottaa alareunoistaan irti vielä ennen talven tuloa ja sumutella sinne rakoihin sitä kotelonsuoja-ainetta

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Noi ns. etulokarit kerää aika kätevästi kuraa sinne loksun taakse, renkaan jälkeen. Ainakin tuossa omassa oli molemmin puolin lapiollinen märkää mutaakarra kirjoitti:Otin helmamuovien lisäksi irti ne "ns. etulokarit"; aika puhdasta oli - oikealla oli yksi sauma ruosteessa mikä tuli putsattua ja suojattua.

Jätin mokomat lirpakkeet pois ja asensin muovilokarit eteen ja taakse, lisäksi ostin roiskeläpät. Alle ruiskutin reippaasti koteloöljyä





Sain tänään mersun pois kotelosuojauksesta; vein sen tiistaina illalla sinne jotta ehtisi vähän kuivahtaa. Hintaa hommalle 300 euroa, se mitä jätettiin suojaamatta oli takakontin "kaukalot" mukaanlukien varapyörän kaukalo. http://wwwold.sealco.fi/muut/lappeenranta.htm
Nykyäänhän ei reikiä enää porata (edellisessä W126:ssa oli porattu ja tulpattu), ja kysyessäni miten esim B-pilari suojataan niin vastaus oli se että sinne ulottuu nykyisillä pilleillä riittävän hyvin. Käsittelyyn kuului myös konepelli, takaluukun kannen sekä takapaneelin suojaus - itse en ollut moisia edes ajatellutkaan.
Helmakoteloihin pääsee takapyöräholveista tulppien kautta, siellä edessäkin on niiden pikku sisäloksujen tai oikeastaan sellaisen muovilipareen alla aukot mutta sovitiin että mitään muoveja ei pureta koska oli aiemmin jo niiden pois ollessa suojaillut. Oli kuulemma ottanut varmuuden vuoksi toisen helmamuovin auki jotta pääsee tarkastamaan että ainetta on mennyt varmasti perille asti.
Kuntoraporttissa mainittiin ja kerrottiinkin että takana pyöräholveissa oli molemmilla puolilla alempien peitetulppien ympärys pintaruosteessa. Pitää ensi kesänä katsoa ne, en ehtinyt nyt niitä käymään läpi vaikka muut paikat taisi tulla perusteellisesti nuohottua. Niin, muualta ei löytynyt ruostetta - on mustaa valkoisella
.
Jonkun verran on sisällä käryä mutta sehän kertoo että ainetta on laitettu
.
Nykyäänhän ei reikiä enää porata (edellisessä W126:ssa oli porattu ja tulpattu), ja kysyessäni miten esim B-pilari suojataan niin vastaus oli se että sinne ulottuu nykyisillä pilleillä riittävän hyvin. Käsittelyyn kuului myös konepelli, takaluukun kannen sekä takapaneelin suojaus - itse en ollut moisia edes ajatellutkaan.
Helmakoteloihin pääsee takapyöräholveista tulppien kautta, siellä edessäkin on niiden pikku sisäloksujen tai oikeastaan sellaisen muovilipareen alla aukot mutta sovitiin että mitään muoveja ei pureta koska oli aiemmin jo niiden pois ollessa suojaillut. Oli kuulemma ottanut varmuuden vuoksi toisen helmamuovin auki jotta pääsee tarkastamaan että ainetta on mennyt varmasti perille asti.
Kuntoraporttissa mainittiin ja kerrottiinkin että takana pyöräholveissa oli molemmilla puolilla alempien peitetulppien ympärys pintaruosteessa. Pitää ensi kesänä katsoa ne, en ehtinyt nyt niitä käymään läpi vaikka muut paikat taisi tulla perusteellisesti nuohottua. Niin, muualta ei löytynyt ruostetta - on mustaa valkoisella

Jonkun verran on sisällä käryä mutta sehän kertoo että ainetta on laitettu

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Olikohan kyse vain itse suojauksesta?Whaeva kirjoitti:Muistaakseni joissain Toyotoissa lähtee takuu, jos menee itse ruostesuojauttamaan auton. Ja sitten kun se takuu loppuu, on jo kotelot yltäpäältä pintaruosteessa, jolloin voidaan enää hidastaa ruostumista.
Entäs jos jokin firma tekee sen?
Eihän uusissa taida massaa ollakaan mutta jos aikomus olisi ajaa pitkään ja vaihtoarvoa ajatellen niin ei se pahaa tee.
Itse massattuna kun on monenlaisia massaajia.Pitäis antaa ensin kuumavesi pesu jonka jälkeen tosi hyvin kuivua ettei jää suola ja kosteutta uuden massan alle.
Muutenkin tehtaan takuut on vain puhkiruostumis takuita jotka vielä raukeaa jos huoltokirjassa puuttuu jokin öljyn vaihto vaikka se on teetetty muualla mutta ei esim.toyotalla.
Eli jokainen voi käyttää maalaisjärkeä ja tehdä omalleen mitä haluaa.
Pistänpä tähän kokemukset tuosta Grande-Ruoste-projektista.
n. 4v. ja 200 000 km myöhemmin (total 11v. ja 350 000).
Pintaruosteita ovien listojen / alareunan tiivisteitten alta ja lokareitten reunoista on joutunu maalaan muutamalla satasella. Niihin ei tietysti pohjan/koteloitten suojaus vaikuta. Muovihelmat on käytetty kerran irti. Täysin virheetön pelli alla ja suojaus paikallaan.
Mutta aina katsastuksessa vuosittain katon tarkkaan pohjan kunnon, kun nosturilla kerran on. Saa ees jotain hyötyä siitäkin rahasta. Inssit on parikin kertaa ihmetelly, että onpa siistiä työtä tuo pohjan suojaus.
Linkki myös ketjuun:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
n. 4v. ja 200 000 km myöhemmin (total 11v. ja 350 000).
Pintaruosteita ovien listojen / alareunan tiivisteitten alta ja lokareitten reunoista on joutunu maalaan muutamalla satasella. Niihin ei tietysti pohjan/koteloitten suojaus vaikuta. Muovihelmat on käytetty kerran irti. Täysin virheetön pelli alla ja suojaus paikallaan.
Mutta aina katsastuksessa vuosittain katon tarkkaan pohjan kunnon, kun nosturilla kerran on. Saa ees jotain hyötyä siitäkin rahasta. Inssit on parikin kertaa ihmetelly, että onpa siistiä työtä tuo pohjan suojaus.

Linkki myös ketjuun:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Nää jutut on yleensä jonkun myyjän henkilökohtaisia mielipiteitäWhaeva kirjoitti:Muistaakseni joissain Toyotoissa lähtee takuu, jos menee itse ruostesuojauttamaan auton. Ja sitten kun se takuu loppuu, on jo kotelot yltäpäältä pintaruosteessa, jolloin voidaan enää hidastaa ruostumista.

Paras juttu mun mielestä oli väyrysen ruostumisen kanssa. 6 vuotta vanha väyrynen oli menossa takuumaalaukseen ja omistajalle tuli soitto että ei olekaan takuuta koska oli asennettu lokarit eteen ja taakse (taas liikkeen äijien oma päätös) Omistaja sitten totesi että on se kumma kun ne on veholla siihen uutenaan asennettu


Auto tieteski maalattiin takuuseen mut pakko on aina jotain yrittää

Tottakai kannattaa suojauttaa auto ja mielellään uutena. Maalipinnan kestoa parantaa säännöllinen pesu ja *vahaus*.
Mistä lokareita saa ? Minulle kelpaisi semmoiset vaikka heti jos vaan tietäisi mistä tilaa. Hyvä keksintö kuin myös roiskeläpät.
Mistä lokareita saa ? Minulle kelpaisi semmoiset vaikka heti jos vaan tietäisi mistä tilaa. Hyvä keksintö kuin myös roiskeläpät.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
- Wäinämöinen
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
- Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti
Tarinaa ruostesuojauksesta sekä pieni projekti kertomus
Omaan Ceehen on tehty ruostesuojaus ammattiliikkeessä 2006, milloin auto on myös tuotu maahan. Fiksu temppu silloiselta omistajalta..
Tänäsyksynä sitten ryhdyin helmojen maalausurakkaan, jolloin huomasin ruostetta miltei kaikkien listojen/tiivisteiden alla. Myös helman tunkin reijän suojamuovin alta löytyi ylläri.

Ulkoisesti auto vaikutti miltei ruosteettomalta. Toki suojaus olisi ollut hyvä uusia aina parin vuoden välein..
Paikkasin reijän liimapaikalla, maalasin helmat sekä suojailin kotelot, listojen aluset ja lokasuojat.



Jospa sillä taas pari vuotta ajelee..


Mielestäni tämä kuitenkin osoittaa ettei ammattilaisen tekemä ruostesuojaus ole mikään suojakenttä ulkoisia pahoja voimia vastaan, vaan ruostesuojaus toimii vain viimeisenä puolustuslinjana taistelussa pohjoisia, karuja olosuhteitamme vastaan.
Auton käyttäjän tulisi pestä kaikki paikat huolella ja tarpeeksi usein (myös autostaan). Listojen, sisälokareiden, näiden em. roiskeläppien ja kaikkien muiden likaa keräävien irto osien irroittelu, ja ns. piilolian, suolan yms. skagin poistaminen herkiltä maalipinnoilta mahdollisimman usein olisi suotavaa. Vahauksen merkitystä maalipinnan suojelussa en myöskään vähättelisi. Varsinkin ammattilaisten "oikeat" kestovahat suojaavat maalipintaa kaikilta epäpuhtauksilta ja jopa pieniltä naarmuilta.
Näillä opeilla korroosiovaurioiden syntyminen saataisiin minimoitua ja autojen elinkaarta kasvatettua. Siitähän ruostesuojauksessa on kyse.
Mitäpä sitä ei köyhä suomalainen automies kotteronsa eteen tekisi..


Tänäsyksynä sitten ryhdyin helmojen maalausurakkaan, jolloin huomasin ruostetta miltei kaikkien listojen/tiivisteiden alla. Myös helman tunkin reijän suojamuovin alta löytyi ylläri.

Ulkoisesti auto vaikutti miltei ruosteettomalta. Toki suojaus olisi ollut hyvä uusia aina parin vuoden välein..
Paikkasin reijän liimapaikalla, maalasin helmat sekä suojailin kotelot, listojen aluset ja lokasuojat.



Jospa sillä taas pari vuotta ajelee..


Mielestäni tämä kuitenkin osoittaa ettei ammattilaisen tekemä ruostesuojaus ole mikään suojakenttä ulkoisia pahoja voimia vastaan, vaan ruostesuojaus toimii vain viimeisenä puolustuslinjana taistelussa pohjoisia, karuja olosuhteitamme vastaan.
Auton käyttäjän tulisi pestä kaikki paikat huolella ja tarpeeksi usein (myös autostaan). Listojen, sisälokareiden, näiden em. roiskeläppien ja kaikkien muiden likaa keräävien irto osien irroittelu, ja ns. piilolian, suolan yms. skagin poistaminen herkiltä maalipinnoilta mahdollisimman usein olisi suotavaa. Vahauksen merkitystä maalipinnan suojelussa en myöskään vähättelisi. Varsinkin ammattilaisten "oikeat" kestovahat suojaavat maalipintaa kaikilta epäpuhtauksilta ja jopa pieniltä naarmuilta.
Näillä opeilla korroosiovaurioiden syntyminen saataisiin minimoitua ja autojen elinkaarta kasvatettua. Siitähän ruostesuojauksessa on kyse.
Mitäpä sitä ei köyhä suomalainen automies kotteronsa eteen tekisi..


C 280 Elegance W202
BMW 520 DA F10
BMW 520 DA F10
Re: Tarinaa ruostesuojauksesta sekä pieni projekti kertomus
Hyvähän siittä tuli kun maalattiin!Wäinämöinen kirjoitti: Paikkasin reijän liimapaikalla, maalasin helmat sekä suojailin kotelot, listojen aluset ja lokasuojat.
Onko tuo paikka laitettu vain poppareilla kiinni
ja onko se aivan käypänen korjausmuoto katastukseenkin?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tarinaa ruostesuojauksesta sekä pieni projekti kertomus
Ainakin tuo liima pitää. Kaverin rättärin yhtä liimattua paikkaa tutkin ja kyllä vierestä lähtee ennen kuin liimasta. Oli vedetty ihan samalla koriliimalla, mitä käyttävät nykyautojen kasailuun.fokura kirjoitti:Hyvähän siittä tuli kun maalattiin!Wäinämöinen kirjoitti: Paikkasin reijän liimapaikalla, maalasin helmat sekä suojailin kotelot, listojen aluset ja lokasuojat.
Onko tuo paikka laitettu vain poppareilla kiinni
ja onko se aivan käypänen korjausmuoto katastukseenkin?
Pinnat pitää tietysti olla puhtaat ennen liimausta.
Katsastusinssin mielipiteestä en yleisesti ottaen tiedä... Tuo rättärin paikka ei ollut ruostekorjausta vaan kustomointia

Terveisin
Tero
Tero
- Wäinämöinen
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
- Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti
Koriliimaa (metalliliimaa) käytin paikan teossa. Popparit toimii ikäänkuin puristimina liiman kovettumisen ajan. Ne vois yhtä hyvin vaikka porata poies, mutta mie ne jätin paikolleen.
Joidenkin inssien mielestä tää on jopa parempi paikkauskeino kuin hitsiliima. Ei lämpene juuri lainkaan kovettuessaan, joten liimatessa ei tapahdu samanlaista teräksen kiderakenteen muuttumista, kuin hitsatessa. Eli ei lähe sauman vierestä ruostumaan..
Liimassa on vielä itsessään korroosionestoaineet, joten limittäisliitoksenkin voi tehdä huoletta. Toki vetäsin ite vielä happopohjat ja koteloaineet lisäksi..
Btw. Tais ne huimat italiaanot joskus kasata joitain alffoja melekein kokonaan liimoilla.
Joidenkin inssien mielestä tää on jopa parempi paikkauskeino kuin hitsiliima. Ei lämpene juuri lainkaan kovettuessaan, joten liimatessa ei tapahdu samanlaista teräksen kiderakenteen muuttumista, kuin hitsatessa. Eli ei lähe sauman vierestä ruostumaan..
Liimassa on vielä itsessään korroosionestoaineet, joten limittäisliitoksenkin voi tehdä huoletta. Toki vetäsin ite vielä happopohjat ja koteloaineet lisäksi..
Btw. Tais ne huimat italiaanot joskus kasata joitain alffoja melekein kokonaan liimoilla.