Mitkä talvirenkaat alle???
Mitkä talvirenkaat alle???
Morjens vaan!
Mitkäköhän kaannattaisi laittaa 211 koriseen farmariin alle kun olisi tarvetta uusille talvirenkaille?
Nyt on alla uudet Kumhon kitkat ja tuntuu että moottoripyörälläkin olisi turvallisempi ajella kuin tuolla.Siispä mun mielestä nuo renkaat on paskat.
Ne ei pidä sohjossa yhtään mitään ja ovat kuivallakin asfaltilla ihan kauheat.
Runko tuntuu tosi löysältä joten autoo vähän heiluu sivuttaissuunnassa.
Nyt kiinnostaisi nastat saada alle,joten vinkkejä tarvitaan.
Nokialaiset talvikiekot on kerran ollu tommosessa autossa alla ja niitä en kyllä ihan ensimmäisekse valitse koska pitivät ihan mieletöntä meteliä.
Mitkäköhän kaannattaisi laittaa 211 koriseen farmariin alle kun olisi tarvetta uusille talvirenkaille?
Nyt on alla uudet Kumhon kitkat ja tuntuu että moottoripyörälläkin olisi turvallisempi ajella kuin tuolla.Siispä mun mielestä nuo renkaat on paskat.
Ne ei pidä sohjossa yhtään mitään ja ovat kuivallakin asfaltilla ihan kauheat.
Runko tuntuu tosi löysältä joten autoo vähän heiluu sivuttaissuunnassa.
Nyt kiinnostaisi nastat saada alle,joten vinkkejä tarvitaan.
Nokialaiset talvikiekot on kerran ollu tommosessa autossa alla ja niitä en kyllä ihan ensimmäisekse valitse koska pitivät ihan mieletöntä meteliä.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Ostin tänään Hakkapeliitta 7 nastarenkaat 235/55R17 (1000€ allelaitettuna).
Ei ollut iso ero äänessä michelinin kitkoihin verrattuna.
Tosin auto on W140.
Edit: Mulla noi michelin pilot alpin kitkat oli noin 5-6mm pinnalla, eikä mitään pitoa.
Ei ollut iso ero äänessä michelinin kitkoihin verrattuna.
Tosin auto on W140.
Edit: Mulla noi michelin pilot alpin kitkat oli noin 5-6mm pinnalla, eikä mitään pitoa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.Continentalissa olis vahvempi ja sopis paremmin Mersuun.Kertoivat,ett olis julkaistu huoltotiedote missä ei suositella Nokiaa uudempiin Mersuihin.Tiedä sitten.
Vaeltelun ja kiemurtelun takia tuli auto käytettyä Veholla nelipyöräsuuntauksessa.Hieman ajettavuus paranikin.Kuitenkin ilmanpaineiden nosto vaikutti eniten.
Vaeltelun ja kiemurtelun takia tuli auto käytettyä Veholla nelipyöräsuuntauksessa.Hieman ajettavuus paranikin.Kuitenkin ilmanpaineiden nosto vaikutti eniten.
Minulla W211 varkussa Pirelli Winter Carving, Pitoa on ja jämäkät gummit... pito ei näissäkään tule tyhjästä eli myös ääntä irtoaa,.. kestävyydestä en tiedä, vasta olleet 6tkm alla. Sinällään hauskat että ääni ei voimistu vaikka vauhti nousee 80 --> 100....
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
nokian 7 voi tosiaan olla aika vetelä w211 alla, vaikka en minä ole niistä kuullut valittamista työmaan w211 alla
farkku lagunassa nokian 7 tuntuu toimivan ihan jees...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mitkä talvirenkaat alle???
Lue jossain vaiheessa YV:tiidaeetu kirjoitti: Mitkäköhän kaannattaisi laittaa 211 koriseen farmariin alle kun olisi tarvetta uusille talvirenkaille?
Itsellä on Nokian 7 ja edelliset olivat Bridgestonet. Ei pahaa sanottavaa
kummastakaan. Taksikuskit kuulemma suosivat Bridgestonea.
Nokian renkaissakin on melueroja mallista riippuen, olikohan se Nokian 4
kuulemma meluisa. SL:ssa on Nokian 4 alla, mutta en ole käynyt vielä niitä
kokeilemassa.
kummastakaan. Taksikuskit kuulemma suosivat Bridgestonea.
Nokian renkaissakin on melueroja mallista riippuen, olikohan se Nokian 4
kuulemma meluisa. SL:ssa on Nokian 4 alla, mutta en ole käynyt vielä niitä
kokeilemassa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Tänään oli sen verran pakkasta että uskalsin viedä SL:n tien päälle jaJarkkoN kirjoitti:Itsellä on Nokian 7 ja edelliset olivat Bridgestonet. Ei pahaa sanottavaa
kummastakaan. Taksikuskit kuulemma suosivat Bridgestonea.
Nokian renkaissakin on melueroja mallista riippuen, olikohan se Nokian 4
kuulemma meluisa. SL:ssa on Nokian 4 alla, mutta en ole käynyt vielä niitä
kokeilemassa.
mukavahan sillä oli ajaa talvirenkaillakin. Kotimatkalla näin auton ojassa
-niitä on usein meillä päin- ja silloin harmitti, ettei ollut neliveto ja köysi
matkassa. Kaverit tulivat paikalle ja saivat auton ylös.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Ostin myös testivoittaja Nokia seiskat ja ajo muuttui huomattavasti huterammaksi kuin kesärenkailla. Ihan varmasti väljää on w210 alustassa siellä sun täällä mutta jotenkin nokialaiset tuo ne esiin. En tiedä onko itse renkaissa löysät rungot mutta kulutuspinta on kyllä todella pehmeä. Luistonestokin huutaa heti kun painaa vähän enemmän kaasua, vaikka pyörät ei vielä sudikaan mihinkään kuivalla asvaltilla. Olen kuullut että kitkat pehmeinä renkaina tekevät herkästi tuota, mutta näköjään nuo nokialaiset on tuollaiset kitkanastat, tavoitellaan nastojen ja kitkojen hyviä puolia.ari y kirjoitti:Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.
Jos alusta olisi tip top tuskin vetelisi niin paljon, mutta vanhempaan autoon ei oikein voi suositella, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Täytyy kokeilla nostaa rengaspaineita.
Vai laittaisko alustaa
mitä sulla nyt on siellä paineita? uudet renkaat on suunniteltu toimimaan lähempänä 3 bar. paineilla... kun ennen niihin laitettiin vain 2 bar. kai se auto vetelältä tuntuu, jos renkaissa on liian vähän painetta...Kone kirjoitti:
Jos alusta olisi tip top tuskin vetelisi niin paljon, mutta vanhempaan autoon ei oikein voi suositella, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Täytyy kokeilla nostaa rengaspaineita.
Vai laittaisko alustaa
talvirenkaissa kuvio ei toimi, jos siina on liian vähän painetta ja pito on aivan kesärengas luokkaa, mutta oikeilla paineilla rengas on aivan eri...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jotain päältä 2bar ne on, tuskin sinne kuitenkaan kolmea baria kannattaa laittaa. Hakkapeliitta 7 on pehmeä rengas, sen kuuluukin olla, valmistajakin niin sanoo:
"Nokian Hakkapeliitta 7 - pehmeää menoa, pettämätöntä pitoa"
http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=12169358
"Lukuisten kokeiden, testien ja laajan tutkimustyön tuloksena on saatu aikaan täysin uusi, pohjoisiin oloihin säädetty kulutuspintasekoitus."
"Nokian Hakkapeliitta 7 - pehmeää menoa, pettämätöntä pitoa"
http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=12169358
"Lukuisten kokeiden, testien ja laajan tutkimustyön tuloksena on saatu aikaan täysin uusi, pohjoisiin oloihin säädetty kulutuspintasekoitus."
mulla rellussa 2.9 bar. paineita hakkapeliitta 7 (195/65 15") renkaassa ja auto painaa 1400 kg...Kone kirjoitti:Jotain päältä 2bar ne on, tuskin sinne kuitenkaan kolmea baria kannattaa laittaa. Hakkapeliitta 7 on pehmeä rengas, sen kuuluukin olla, valmistajakin niin sanoo:
ducatossa onkin sitten jo 5 bar. mutta se onkin kuorma-auto

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...Sergey kirjoitti:joha tuol w124 tankin luukussa lukee reilusti yli 2bar lukemia... Ite oon pitäny niitä, ja hyvin on enempiö luistelematta menty. Matalampaa profiilia niin vähä kovempaa painetta.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelinnapa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
käytäntö ja nokian insinöörien suunnitelmat ei aina tunnu menevän yksiinSergey kirjoitti:ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelinnapa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...eli, nokia suositteli talvirenkailleen 0,2 extraa autonvalmistajan kesärengaspaineen yli (kun kävin noita hakkapeliittoi asennuttamas) Auton ja rengasmallin ikäero 10v.


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
jep, eli paine saa uudet renkaat vasta muotoonsa, ennen liian suuri paine sai renkaan vain palloksi, nykyään ei... mutta moni muukin asia on nykyään renkaissa juuri toisin kuin ennen, eli liian pieni paine myös kuluttaa renkaan keskiosaa, josta moni voi tehdä virheelliset johtopäätökset ja pudottaa painetta lisääJari N kirjoitti:Nykyaikainen rengashan ei pullistu paineesta niinkuin ne vanhat.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Yokohaman kitkarengasta, Ice Guardia voin suositella. 2010 vuoden TM:n talvirengas testissä jaetulle 2. sijalle.
omien kokemuksien mukaan uskomaton pito ja aikas äänetön. suuremmissa nopeuksissa (yli 80km/h) jonkin verran levoton ajettava. mutta kaiken kaikkiaan hyvät renkaat.
mulla ensimmäiset kitkat alla ja kokemus on niin positiivinen, että jatkossa tuskin tulee nastoja laitettua.
omien kokemuksien mukaan uskomaton pito ja aikas äänetön. suuremmissa nopeuksissa (yli 80km/h) jonkin verran levoton ajettava. mutta kaiken kaikkiaan hyvät renkaat.
mulla ensimmäiset kitkat alla ja kokemus on niin positiivinen, että jatkossa tuskin tulee nastoja laitettua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Nokina hakkapeliitta 5 on ainakin 202 alla pelannu hyvin. Seiskoja meinasin kokeilla mutta ei saanu vitosia myytyä niin mennään niillä vielä tämä talvi.ari y kirjoitti:Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.Continentalissa olis vahvempi ja sopis paremmin Mersuun.Kertoivat,ett olis julkaistu huoltotiedote missä ei suositella Nokiaa uudempiin Mersuihin.Tiedä sitten.
Vaeltelun ja kiemurtelun takia tuli auto käytettyä Veholla nelipyöräsuuntauksessa.Hieman ajettavuus paranikin.Kuitenkin ilmanpaineiden nosto vaikutti eniten.
Vehohan ei ainakaan täällä kelpaa rengas suosittelijaksi. Veho suosittaa sitä mitä MB suosittaa ja MB suosittaa sellaista valmistajaa mitkä on kulloinkin yhteistyökumppanuuden sopineet. Jos eivät osaa suunnata autoa kulkemaan talvella, niin tottakai vika on renkaissa

En saa sponsoritukea Nokialta enkä muualtakaan missään asiassa. Isältä ja muulta suvulta ei ole perittynä mitään merkkiuskollisuutta. Vain omat kokemukset on niitä mihin viittaan. Nokiaa talvirenkaat on pääsääntöisesti ollut alla. Hankookeista ei ole muuta sanottavaa hyvää kuin vähän edullisempi hinta. Misukkaakin on joskus ollu alla

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Saa sinne laittaa ihan reippaasti ilmaa. 15":lle sellainen 2.5-2.8bar.Sergey kirjoitti:ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelinnapa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...eli, nokia suositteli talvirenkailleen 0,2 extraa autonvalmistajan kesärengaspaineen yli (kun kävin noita hakkapeliittoi asennuttamas) Auton ja rengasmallin ikäero 10v.
Kun sinne lämpimässä hallissa laittaa ilmaa sen suosituspaineen vaikka 2.2, ja ulkona on 30 astetta pakkasta niin eipä siellä renkaassa sitten olekkaan enää kuin reipas bari sitä painetta. Mikä lie jos kuluvat nopeasti, ja keskeltä.
Laitoin ekojen pakkasten aikaan sprintteriin perus 3.5bar painetta joka renkaaseen, katsoin eilen paineita = 2.8bar joka renkaassa, vaikkei pakkasta ole vielä ollut yli kymmentä missään vaiheessa.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tuommoset tuli tänään alle.
Noin miljoonan kilometrin Viking -kokemuksen (sittemmin ContiViking) jälkeen. Nimenomaan kitkarenkaiden siis.
Saa nähdä sitten miltä tuntuu talven jälkeen...
Noin miljoonan kilometrin Viking -kokemuksen (sittemmin ContiViking) jälkeen. Nimenomaan kitkarenkaiden siis.
Saa nähdä sitten miltä tuntuu talven jälkeen...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *