Mitkä talvirenkaat alle???

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Mitkä talvirenkaat alle???

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Morjens vaan!

Mitkäköhän kaannattaisi laittaa 211 koriseen farmariin alle kun olisi tarvetta uusille talvirenkaille?
Nyt on alla uudet Kumhon kitkat ja tuntuu että moottoripyörälläkin olisi turvallisempi ajella kuin tuolla.Siispä mun mielestä nuo renkaat on paskat.
Ne ei pidä sohjossa yhtään mitään ja ovat kuivallakin asfaltilla ihan kauheat.
Runko tuntuu tosi löysältä joten autoo vähän heiluu sivuttaissuunnassa.
Nyt kiinnostaisi nastat saada alle,joten vinkkejä tarvitaan.
Nokialaiset talvikiekot on kerran ollu tommosessa autossa alla ja niitä en kyllä ihan ensimmäisekse valitse koska pitivät ihan mieletöntä meteliä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se pito tuu ilmasiks. kaikki hyvät renkaat on meluisia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ostin tänään Hakkapeliitta 7 nastarenkaat 235/55R17 (1000€ allelaitettuna).
Ei ollut iso ero äänessä michelinin kitkoihin verrattuna.
Tosin auto on W140.

Edit: Mulla noi michelin pilot alpin kitkat oli noin 5-6mm pinnalla, eikä mitään pitoa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Ei tuu pito ilmaseks mutta siinäkin tuntuu olevan eroa mitkä renkaat laittaa mihinkin autoon.Toisessa pitävät meteliä kun taas toisessa eivät.
Varsinkin tuollaisessa farmarissa sen huomaa.
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Itel on 225/45-18 Nokian hakkapeliitta R kitkat enkä pois vaihtais.
Melko hintavat tosin.
Ei pahaa sanottavaa kunhan peilijääl muistaa et ei oo piikkei
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.Continentalissa olis vahvempi ja sopis paremmin Mersuun.Kertoivat,ett olis julkaistu huoltotiedote missä ei suositella Nokiaa uudempiin Mersuihin.Tiedä sitten.
Vaeltelun ja kiemurtelun takia tuli auto käytettyä Veholla nelipyöräsuuntauksessa.Hieman ajettavuus paranikin.Kuitenkin ilmanpaineiden nosto vaikutti eniten.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja PYY »

Minulla W211 varkussa Pirelli Winter Carving, Pitoa on ja jämäkät gummit... pito ei näissäkään tule tyhjästä eli myös ääntä irtoaa,.. kestävyydestä en tiedä, vasta olleet 6tkm alla. Sinällään hauskat että ääni ei voimistu vaikka vauhti nousee 80 --> 100....
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nokian 7 voi tosiaan olla aika vetelä w211 alla, vaikka en minä ole niistä kuullut valittamista työmaan w211 alla :roll: farkku lagunassa nokian 7 tuntuu toimivan ihan jees...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mitkä talvirenkaat alle???

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

iidaeetu kirjoitti: Mitkäköhän kaannattaisi laittaa 211 koriseen farmariin alle kun olisi tarvetta uusille talvirenkaille?
Lue jossain vaiheessa YV:t
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä on Nokian 7 ja edelliset olivat Bridgestonet. Ei pahaa sanottavaa
kummastakaan. Taksikuskit kuulemma suosivat Bridgestonea.

Nokian renkaissakin on melueroja mallista riippuen, olikohan se Nokian 4
kuulemma meluisa. SL:ssa on Nokian 4 alla, mutta en ole käynyt vielä niitä
kokeilemassa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Sori vaan en ollut huoman yv-viestejä.
Itse päädyin Gislavedin NordFrost 5 renkaaseen jostain syystä,en tiedä mistä.
Ensi viikolla selviää onko minkälaiset Mersun alla.
Kiitoksia vaan ideoista ja vastauksista.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

TM testissä se rengas tuli sijalle 7 ja Tuulilasin testissä sijalle 2. EI se kai siis ihan kelvoton ole.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JarkkoN kirjoitti:Itsellä on Nokian 7 ja edelliset olivat Bridgestonet. Ei pahaa sanottavaa
kummastakaan. Taksikuskit kuulemma suosivat Bridgestonea.

Nokian renkaissakin on melueroja mallista riippuen, olikohan se Nokian 4
kuulemma meluisa. SL:ssa on Nokian 4 alla, mutta en ole käynyt vielä niitä
kokeilemassa.
Tänään oli sen verran pakkasta että uskalsin viedä SL:n tien päälle ja
mukavahan sillä oli ajaa talvirenkaillakin. Kotimatkalla näin auton ojassa
-niitä on usein meillä päin- ja silloin harmitti, ettei ollut neliveto ja köysi
matkassa. Kaverit tulivat paikalle ja saivat auton ylös.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Viesti Kirjoittaja Kone »

ari y kirjoitti:Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.
Ostin myös testivoittaja Nokia seiskat ja ajo muuttui huomattavasti huterammaksi kuin kesärenkailla. Ihan varmasti väljää on w210 alustassa siellä sun täällä mutta jotenkin nokialaiset tuo ne esiin. En tiedä onko itse renkaissa löysät rungot mutta kulutuspinta on kyllä todella pehmeä. Luistonestokin huutaa heti kun painaa vähän enemmän kaasua, vaikka pyörät ei vielä sudikaan mihinkään kuivalla asvaltilla. Olen kuullut että kitkat pehmeinä renkaina tekevät herkästi tuota, mutta näköjään nuo nokialaiset on tuollaiset kitkanastat, tavoitellaan nastojen ja kitkojen hyviä puolia.

Jos alusta olisi tip top tuskin vetelisi niin paljon, mutta vanhempaan autoon ei oikein voi suositella, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Täytyy kokeilla nostaa rengaspaineita.

Vai laittaisko alustaa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kone kirjoitti:
Jos alusta olisi tip top tuskin vetelisi niin paljon, mutta vanhempaan autoon ei oikein voi suositella, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Täytyy kokeilla nostaa rengaspaineita.

Vai laittaisko alustaa
mitä sulla nyt on siellä paineita? uudet renkaat on suunniteltu toimimaan lähempänä 3 bar. paineilla... kun ennen niihin laitettiin vain 2 bar. kai se auto vetelältä tuntuu, jos renkaissa on liian vähän painetta...

talvirenkaissa kuvio ei toimi, jos siina on liian vähän painetta ja pito on aivan kesärengas luokkaa, mutta oikeilla paineilla rengas on aivan eri...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jotain päältä 2bar ne on, tuskin sinne kuitenkaan kolmea baria kannattaa laittaa. Hakkapeliitta 7 on pehmeä rengas, sen kuuluukin olla, valmistajakin niin sanoo:

"Nokian Hakkapeliitta 7 - pehmeää menoa, pettämätöntä pitoa"
http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=12169358

"Lukuisten kokeiden, testien ja laajan tutkimustyön tuloksena on saatu aikaan täysin uusi, pohjoisiin oloihin säädetty kulutuspintasekoitus."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kone kirjoitti:Jotain päältä 2bar ne on, tuskin sinne kuitenkaan kolmea baria kannattaa laittaa. Hakkapeliitta 7 on pehmeä rengas, sen kuuluukin olla, valmistajakin niin sanoo:
mulla rellussa 2.9 bar. paineita hakkapeliitta 7 (195/65 15") renkaassa ja auto painaa 1400 kg...

ducatossa onkin sitten jo 5 bar. mutta se onkin kuorma-auto :D ja bridgestonen renkailla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joha tuol w124 tankin luukussa lukee reilusti yli 2bar lukemia... Ite oon pitäny niitä, ja hyvin on enempiö luistelematta menty. Matalampaa profiilia niin vähä kovempaa painetta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:joha tuol w124 tankin luukussa lukee reilusti yli 2bar lukemia... Ite oon pitäny niitä, ja hyvin on enempiö luistelematta menty. Matalampaa profiilia niin vähä kovempaa painetta.
niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Risto L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 15.11.2006 19:36

Viesti Kirjoittaja Risto L »

Minulla MB 270 CDI S210:ssäNokian 5:t alla ja kakkosautossa (Saab 9-3) Nokia 7:t. Kummistakaan ei pahaa sanottavaa ja seuraavat renkaat meseen on varmasti Nokialaiset.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...
ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelin :shock: eli, nokia suositteli talvirenkailleen 0,2 extraa autonvalmistajan kesärengaspaineen yli (kun kävin noita hakkapeliittoi asennuttamas) Auton ja rengasmallin ikäero 10v.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:
napa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...
ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelin :shock: eli, nokia suositteli talvirenkailleen 0,2 extraa autonvalmistajan kesärengaspaineen yli (kun kävin noita hakkapeliittoi asennuttamas) Auton ja rengasmallin ikäero 10v.
käytäntö ja nokian insinöörien suunnitelmat ei aina tunnu menevän yksiin :D itse luulin aluksi että rellussa on jotain vikaa (veteli ja oli uraherkkä, lisäksi pito oli vähän hakusessa), kun ajelin niillä suosituksilla, mutta kun lisäilin painetta, niin vika poistui :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo 0,2 on sit kylmään renkaaseen +5c. Kuinkaha helposti erot huomaa kun käytössä on nelivetokärry mis ko. renkaat on?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Nykyaikainen rengashan ei pullistu paineesta niinkuin ne vanhat.
Mulla on se 3 baaria tossa möhkössä seiskoilla.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari N kirjoitti:Nykyaikainen rengashan ei pullistu paineesta niinkuin ne vanhat.
jep, eli paine saa uudet renkaat vasta muotoonsa, ennen liian suuri paine sai renkaan vain palloksi, nykyään ei... mutta moni muukin asia on nykyään renkaissa juuri toisin kuin ennen, eli liian pieni paine myös kuluttaa renkaan keskiosaa, josta moni voi tehdä virheelliset johtopäätökset ja pudottaa painetta lisää :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Yokohaman kitkarengasta, Ice Guardia voin suositella. 2010 vuoden TM:n talvirengas testissä jaetulle 2. sijalle.

omien kokemuksien mukaan uskomaton pito ja aikas äänetön. suuremmissa nopeuksissa (yli 80km/h) jonkin verran levoton ajettava. mutta kaiken kaikkiaan hyvät renkaat.

mulla ensimmäiset kitkat alla ja kokemus on niin positiivinen, että jatkossa tuskin tulee nastoja laitettua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hyvä että kelpasi. :wink:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ari y kirjoitti:Veholla suosittelivat continentalia.Itsellä Nokia 7 nastarenkaat,joilla ei ole hyvä ajaa.Veholla sanoivat,että Nokiassa löysät rungot.Continentalissa olis vahvempi ja sopis paremmin Mersuun.Kertoivat,ett olis julkaistu huoltotiedote missä ei suositella Nokiaa uudempiin Mersuihin.Tiedä sitten.
Vaeltelun ja kiemurtelun takia tuli auto käytettyä Veholla nelipyöräsuuntauksessa.Hieman ajettavuus paranikin.Kuitenkin ilmanpaineiden nosto vaikutti eniten.
Nokina hakkapeliitta 5 on ainakin 202 alla pelannu hyvin. Seiskoja meinasin kokeilla mutta ei saanu vitosia myytyä niin mennään niillä vielä tämä talvi.

Vehohan ei ainakaan täällä kelpaa rengas suosittelijaksi. Veho suosittaa sitä mitä MB suosittaa ja MB suosittaa sellaista valmistajaa mitkä on kulloinkin yhteistyökumppanuuden sopineet. Jos eivät osaa suunnata autoa kulkemaan talvella, niin tottakai vika on renkaissa :D Veho ja MB ei tiedä miten ja missä olosuhteissa autolla ajetaan. Moottoriöljyt erikseen ne pysyy moottorissa kohtuullisen selvästi speksatuissa olosuhteissa.

En saa sponsoritukea Nokialta enkä muualtakaan missään asiassa. Isältä ja muulta suvulta ei ole perittynä mitään merkkiuskollisuutta. Vain omat kokemukset on niitä mihin viittaan. Nokiaa talvirenkaat on pääsääntöisesti ollut alla. Hankookeista ei ole muuta sanottavaa hyvää kuin vähän edullisempi hinta. Misukkaakin on joskus ollu alla ;) Edelleenkin Nokiassa aion pysytellä jos hinta/laatu suhde ei heikkene asiannaan näkökulmasta katsottuna huonommaksi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Sergey kirjoitti:
napa kirjoitti:niin ja ne painesuositukset on tehty -80 luvun rengasteknologian mukaan... nykyään saa huoletta lisätä 0.5 bar. niihin lukemiin, jos käyttää nykyaikaisia renkaita...
ainaki tos nokian ohjees ehdotettii iha samoja paineita ton painoselle autolle ku rengasliikkees ohjelappui lueskelin :shock: eli, nokia suositteli talvirenkailleen 0,2 extraa autonvalmistajan kesärengaspaineen yli (kun kävin noita hakkapeliittoi asennuttamas) Auton ja rengasmallin ikäero 10v.
Saa sinne laittaa ihan reippaasti ilmaa. 15":lle sellainen 2.5-2.8bar.
Kun sinne lämpimässä hallissa laittaa ilmaa sen suosituspaineen vaikka 2.2, ja ulkona on 30 astetta pakkasta niin eipä siellä renkaassa sitten olekkaan enää kuin reipas bari sitä painetta. Mikä lie jos kuluvat nopeasti, ja keskeltä.

Laitoin ekojen pakkasten aikaan sprintteriin perus 3.5bar painetta joka renkaaseen, katsoin eilen paineita = 2.8bar joka renkaassa, vaikkei pakkasta ole vielä ollut yli kymmentä missään vaiheessa.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tuommoset tuli tänään alle.
Noin miljoonan kilometrin Viking -kokemuksen (sittemmin ContiViking) jälkeen. Nimenomaan kitkarenkaiden siis.
Saa nähdä sitten miltä tuntuu talven jälkeen...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin