280ce w114 madallus
280ce w114 madallus
Miten olisi w114 mese paras madaltaa? iskarit?jouset? Ja mikä olisi sopiva madallus korkeus? mulla ei ole kokemusta madalluksesta.
paras tapa näihi vanhempiin olisi kai takomossa teettää uudet jouset matalampana. suurinosa taitaa leikata 1-2 kierrosta pois ja laittaa bilsteinin iskarit alle. Näin tein itse w123 kanssa. ja hyvä tuli.
btw. mulla olisi yhet madallusjouset tommoseen autoon. käytetyt toki.
btw. mulla olisi yhet madallusjouset tommoseen autoon. käytetyt toki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mikäs se olisi sitten rengaskokona? Edessä 215/40/16 ja takana 235/45/15?
No, voipi mahd. sopimisesta huolimatta katsastuksessa tulla sanomista. Jos uuden vanteen nimellishalkaisija poikkeaa tuuman rekisteriotteeseen merkitystä tai renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm, on auto muutoskatsastettava. Eli jos esim. vakio on 14" niin autossa saa käyttää 15" vannetta ilman muutoskatsastusta.
Muttamutta, pystärissä on vakiokoon 14" rinnalla ollut 15", mutta oman autoni rekisteriotteessa tästä ei ole mainintaa, vaan ainoastaan "Renkaat 175 SR 14".
No, voipi mahd. sopimisesta huolimatta katsastuksessa tulla sanomista. Jos uuden vanteen nimellishalkaisija poikkeaa tuuman rekisteriotteeseen merkitystä tai renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm, on auto muutoskatsastettava. Eli jos esim. vakio on 14" niin autossa saa käyttää 15" vannetta ilman muutoskatsastusta.
Muttamutta, pystärissä on vakiokoon 14" rinnalla ollut 15", mutta oman autoni rekisteriotteessa tästä ei ole mainintaa, vaan ainoastaan "Renkaat 175 SR 14".
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Itsellä oli pystärissä vanteet 8x16" ET11. Kumeina oli edessä 205/55 ja takana 225/50. Halkaisija lähinnä oikeaa kokoa.
Muutoskatsastin ne omaani.
Muutoskatsastin ne omaani.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:

Kuvassa näyttää vähän liiankin hyvältä. Joku forumilainen?? sen joskus osti kauan sitten.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
toi vanne menee enemmän kuin hyvin sinne. sisäreuna on yhtä syvällä kuin 8et11 eli kaikki puolituumaa on sisää päi. Jotta 7.5 saadaan saman näkönen kuin 8et11, pitää sen olla 7.5et5istuisiko pystylamppuseen asiallisesti 9x16 et 15 vanne taakse ja eteen 7.5x 16 et 20 ?
noi mun jouset on mitä lie tuotantoa, peräisin isosta dieselistä eli kestää kyllä kutosen kannattelun. neloseen oli melko jämyt ja jopa pikkuse keula oli pystys.Onko nuo madallusjousesi tehtaan tekemät ja minkäverran pudottavat? Ilmeisesti kuutoskoneiseen kuitenkin?
mitä vanteisiin tulee niin 8x16et11 205/55 on ihan ok paketti. 9x16et15 tuollainen ysi levittää sisäänpäin 3/4 ja ulos 1/4 tuumaa verrattuna tohon kasiin. eli pitäs kyllä mahtua mutta tuskin 245 kumilla.
eteen 205/55 8x16et11
taakse 225/50 9x16et10-15, mutta luultavasti joutuis kaaret pokkaamaan jos alle et15.
HOX! näihi vanhoihin ei sitten mene eteen keskittävä spaceri alle 18mm paksuna, olake navassa on pidempi ku uudemmissa. pätee myös w123, piti siis kairata keskitys pois että sai mahtumaan 15mm spacerin.
205/55/16x8et11 (madallettuna ei oo kuvia)

Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:
* vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
* renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
* renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
* renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 28.09.2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kokeiltu paikoilleen niitä 9x16 et 15 vanteita taakse, saapi pohjaanlyöntikumien kiinnitystä muuttaa ettei vanne montuissa pääse osumaan siihen, lisäksi tulee sentin puolitoista yli kaaren. Renkaita ei vielä ole ja kovin leveitä ei voi edes laittaakkaan. Tulen laittamaan 215/40/16 noille. Miltähän se näyttää kun vanne tulee yli kaaren.
On ainakin yksi, vaikka tuo kuva ei ihan paras olekkaan, tuon madalluksen esittämiseen.
http://i287.photobucket.com/albums/ll14 ... CT4245.jpg
Vanteet edessä 8X16 ja takana 9X16 ET.itä en nyt muista. Renkaat E.205/55R16 T.225/50R16
http://i287.photobucket.com/albums/ll14 ... CT4245.jpg
Vanteet edessä 8X16 ja takana 9X16 ET.itä en nyt muista. Renkaat E.205/55R16 T.225/50R16
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
itse olen etsinyt myöskin alustaa tosin 107:aan edullisin tuntuis löytyvän täältä http://www.europerformance.co.uk/ toimittavat suomeen ja olen kuullut ihan hyvää tästä kaupasta tutuilta.
w107:n alusta jouset-40mm+iskarit+rahti n. 600€ (sama spaxin sarja suomesta 800€)
pystäreihin ei tosin näyttänyt olevan tarjolla kuin iskareita, tosin outoa kun eikös ole samat jouset w115 ja 107:ssa, varmaan s.postitse kyselemällä selviäsi.
w107:n alusta jouset-40mm+iskarit+rahti n. 600€ (sama spaxin sarja suomesta 800€)
pystäreihin ei tosin näyttänyt olevan tarjolla kuin iskareita, tosin outoa kun eikös ole samat jouset w115 ja 107:ssa, varmaan s.postitse kyselemällä selviäsi.
kuinka moni on saanut tuotteen? monissa kaupoissa on kyllä luettelossa saatavilla 114/115 ja 107 jousia, mutta hyllystä puuttuu, eikä täydennyksestä kuulu mitään.
jos R107 jouset o samat ku pystärin niin siinähän helpottuu kun sentään toistakymmentä vuotta myöhemmin valmistettu.
jos R107 jouset o samat ku pystärin niin siinähän helpottuu kun sentään toistakymmentä vuotta myöhemmin valmistettu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 280ce w114 madallus
Hips, lainataan hyvää topiccia!
Eli jousien irroitus W115 ja tarjolla Klannin työkalu kl0025 tai kl 0021
TOisessa lukee että sopii mersun W114 ja W115 malliin ja tietenkin tuo kalliimpi
kl 0025 890€
kl 0021 390€
Onko näillä jokin merkittävä ero?
Biltemasta saa ne kl 0021 219€ jotka siis kopiot noista!
Eli jousien irroitus W115 ja tarjolla Klannin työkalu kl0025 tai kl 0021
TOisessa lukee että sopii mersun W114 ja W115 malliin ja tietenkin tuo kalliimpi
kl 0025 890€
kl 0021 390€
Onko näillä jokin merkittävä ero?
Biltemasta saa ne kl 0021 219€ jotka siis kopiot noista!
W903
V126
W203
V126
W203
Re: 280ce w114 madallus
Edelleen suuresti ihmettelen sitä, mihin ja missä te tarvitsette jousen puristimia kun pelailette jousien kanssa?
Ampumalla irti, puristamalla paikalleen. Näin se on kivuttomin. Mutta kukin tyylillään
Ampumalla irti, puristamalla paikalleen. Näin se on kivuttomin. Mutta kukin tyylillään
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 280ce w114 madallus
minkä saa ammut, alapallonivelen?
mulla olis jo kyllä toinen alatukivarren etummainen nivel väljä?
mutta juu, jousi pittee saada veks...ja madaltaa!
mulla olis jo kyllä toinen alatukivarren etummainen nivel väljä?
mutta juu, jousi pittee saada veks...ja madaltaa!
W903
V126
W203
V126
W203
Re: 280ce w114 madallus
No eikös se etutukivarsi ole kiinni
1. kallistuksen vakaajasta
2. raidetangon päästä
3. navan ylempi tukivarsi (mikä sen tarkka nimi onkaan)
4. iskunvaimennin
Avaat kaikki muut paitsi iskarin. Iskari viimeisenä. Nokka kohti taivasta, ei se jousi sieltä mihinkään karkaa. Jos hirvittää, voi laittaa muutaman puristimen jouseen kiinni.
Takaisin laittamisessa tarviitkin sitten 2 tunkkia.
1. kallistuksen vakaajasta
2. raidetangon päästä
3. navan ylempi tukivarsi (mikä sen tarkka nimi onkaan)
4. iskunvaimennin
Avaat kaikki muut paitsi iskarin. Iskari viimeisenä. Nokka kohti taivasta, ei se jousi sieltä mihinkään karkaa. Jos hirvittää, voi laittaa muutaman puristimen jouseen kiinni.
Takaisin laittamisessa tarviitkin sitten 2 tunkkia.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 280ce w114 madallus
No juuh!sain lainaksi noi puristimet, hyvin se kävi, otin kierroksen pois..ois pitänyt ottaa enempi!laitoin uudet iskarit...nyt on hyvä jousitus kylläkin...
Eli Pystärissä madallus menee,
1.auto nosturilla(mulla oli käytössä 2-pilari nostin, tassut kannattaa koria)
2.iskarit yläpäästä irti 14mm, lähtee hyvin kun ripustus painaa renkaan ja varret kohti maata!
3.iskarit alapäästä irti 12mm
4. iskarit pois, tai laita uudet.
5. jouset puristimella kasaan, parhaiten toimii mersu oman työkalun mallinen puristin.(eteen ei varmaan muu mahdukkaan)
6.jouset takana käteen ja edessä riitti vaan raottaa alapäätä!
7. itse rälläköin kierroksen poies jousten alapäästä, ja supsutin kilikali pullosta paukkumustaa...
8. jouset takaisin, samoin iskarit reikiin ja alapäästä kii...
9.auto alas sen verran että renkaat koskettaa lattiaa ja saat yläpäät iskareista kii!
meni 4h...ja sen verran harmitti että pitää vielä hiukan saada putoamaan alusta..joten kierros tai puoli....
Jousto ja ajotuntuma on hyvä...
Eli Pystärissä madallus menee,
1.auto nosturilla(mulla oli käytössä 2-pilari nostin, tassut kannattaa koria)
2.iskarit yläpäästä irti 14mm, lähtee hyvin kun ripustus painaa renkaan ja varret kohti maata!
3.iskarit alapäästä irti 12mm
4. iskarit pois, tai laita uudet.
5. jouset puristimella kasaan, parhaiten toimii mersu oman työkalun mallinen puristin.(eteen ei varmaan muu mahdukkaan)
6.jouset takana käteen ja edessä riitti vaan raottaa alapäätä!
7. itse rälläköin kierroksen poies jousten alapäästä, ja supsutin kilikali pullosta paukkumustaa...
8. jouset takaisin, samoin iskarit reikiin ja alapäästä kii...
9.auto alas sen verran että renkaat koskettaa lattiaa ja saat yläpäät iskareista kii!
meni 4h...ja sen verran harmitti että pitää vielä hiukan saada putoamaan alusta..joten kierros tai puoli....
Jousto ja ajotuntuma on hyvä...
W903
V126
W203
V126
W203